Olen tyytymätön YTHS:n palveluun
Sieltä ei ilmeisesti voi varata aikaa suoraan vaan kaikkeen pitää jonottaa myös puhelimessa. Onko muut opiskelijat miten tyytyväisiä?
Kommentit (74)
Turun YTHS:stä vaihtelevia kokemuksia.
Hammaslääkäri: otti pelon tosissaan, teki erinomaista työtä ja kertoi asiallisesti aina, mitä oli tekemässä, vähensi pelkoa merkittävästi. Pelkkää plussaa.
Ihotautilääkäri (nuorehko nainen): loistava. Otti tarkasti tiedot ylös ja huomasi ehdottaa sellaisiakin allergiaa aiheuttavia aineita, joita en tullut ajatelleeksikaan. Ja löytyikin pari uutta lopulta, ja sain apua. Ei ollut niitä lääkäreitä, jotka vain tyrkyttävät pelkkää zyrteciä eivätkä tutki.
Gyne (vanhempi mies): oli 15 v sitten asiallinen ja kiva, mutta joku vuosi sitten ihan kamala. Töykeä, ei edelleenkään tajunnut, miksi joku EI halua tulla raskaaksi, tökki äärimmäisen ikävästi UÄ-laitteella ja selitti, että tämä vastaa palleille potkimista. (olen tästä maininnut täällä joskus jossain karmeimpien gynekokemusten ketjussa).
Olisi pitänyt tehdä valitus, mutta en tajunnut ja jaksanut.
Helsingin hammaspuolelta hyviä kokemuksia viisurien poistosta, mutta yleislääkärien kohdalla enemmän vaihtelua. Kerran menin nenä taukoamatta valuen ja silmät melkein umpeen muurautuneena järkyttävässä flunssassa ja tämä vilkaisi mua ja sanoi: "Et sä näytä sairaalta." Se oli kyllä kaikkein uskomattominta.
Vierailija kirjoitti:
Aina sain sieltä hyvää palvelua. Esimerkiksi kun hormonaalisen ehkäisyn kanssa tuli ongelmia, lääkäri otti huoleni tosissaan ja teki laajat tutkimukset asiaa selvittääkseen. Hammaslääkärillekin pääsi helposti ja nopeasti, ja hoito oli hyvää ja hammaslääkäripelkoni otettiin tosissaan. Myös muissa sairastapauksissa vähintään terveyden- tai sairaanhoitajan puheille pääsi yleensä saman päivän aikana. Ei siis mitään valittamista.
"Hammaslääkäripelkoni otettiin " t o d e s t a ".
Vaikuttaa siltä, että eri paikkakuntien välillä on tosi paljon vaihtelua sekä hoitoon pääsemisessä että hoidon laadussa.
Helsingin mielenterveyspuolella kävin juttelemassa yllätysraskaudesta. Koska mulla oli mt-taustaa (masennusta), niin hoitaja painosti hienovaraisesti aborttiin. Olikin sitten hämmästynyt eikä saanut sanaa suusta, kun päätinkin pitää lapsen.
Yleislääkärit myös olleet töykeitä ja vähätteleviä.
Hammaspuolelta olen saanut hyvää palvelua.
Tekevät YTHS:llä kaikkensa, että et saisi sinne aikaa. Potilaat nähdään pelkästään rasitteina, ja pyritään ohjaamaan muualle, esim. omaan terveyskeskukseen. Silti opiskelijoiden on pakko maksaa YTHS maksu...
Miksi korkeakouluopiskelijoille pitää olla oikein oma terveydenhoito?
En ymmärrä.
Ja vielä kehdataan valittaa siitä.
Oma näkemykseni on, että YTHS on edistämässä nuorten itsemurhia kovaa kyytiä.
Potilaaksi kelpaamaton kirjoitti:
Tekevät YTHS:llä kaikkensa, että et saisi sinne aikaa. Potilaat nähdään pelkästään rasitteina, ja pyritään ohjaamaan muualle, esim. omaan terveyskeskukseen. Silti opiskelijoiden on pakko maksaa YTHS maksu...
Tämä on totta. Vuosi vuodelta säätiö vaikeuttaa hoitoon pääsyä. YTHS onkin nykyisin vain delegointipalvelu, joka ohjaa opiskelijat suoraan julkisen terveydenhuollon piiriin. Raha säätiölle kyllä kelpaa.
Minä sain sieltä yleensä hyvää ja mukavaa palvelua, mutta hammaslääkärissä oli kyllä outoa porukkaa... Ja erään kevään aikana minua juoksutettiin sinne ihan turhaan parin viikon välein tarkastukseen, kun minulle tehtiin oikomishoitoa. Muutaman kerran jälkeen tajusin, että käynnit olivat pelkkää rahastusta ja aloin sopia niitä pidemmälle aikavälille.
Ja kerran menin käymään siellä ulkonevan luomen takia. Mielestäni se oli leikattava pois, mutta jouduin ensin näyttämään sitä hoitajalla. Hoitaja vilkaisi ja totesi, että ihan normaalilta näyttää, ei tälle mitään tarvi tehdä. Kun huomautin, että luomi jää juuri rintsikkani olkaimen alle ja hankautuu usein tosi kipeäksi, hän vastasi "laita siihen laastari". No, valmistuin vuoden kuluttuta ja pääsin onneksi leikauttamaaan luomen työterveydessä.
Erittäin huonot kokemukset ythssästä. Odotin heidän vitkuttelua 8kk jotta saisin ensimmäisen aikani lääkärille. Sain selkeää viestiä, että heidän mielestään kuvittelen vain oireeni. Oireeni pahenivat ja pahenivat, en ikinä ehtinyt heidän vastaanotolleen, sillä jouduin sairaalaan ja lopulta löytyi syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä hammas- ja yleiseltä puolelta pelkkää hyvää sanottavaa. Hoitajat ja lääkärit superempaattisia, jotkut jopa siinä mittakaavassa että vuosien jälkeenkin melkein tippa tulee linssiin.
Sama kokemus Töölön YTHS:stä. Ilman gynegologi Riitta Heikkilää en olisi elossa, saati perheenäiti. Kaikki muutkin ottivat nuoren opiskelijanaisen vaivat tosissaan. Hammaslääkäreistä etenkin Jaana Ylinen oli taitava ja ihan uskomattoman hyvä asiakaspalvelija. Kaikki suuhygienistit samoin. Kirurgit kanssa. Fysioterapeutitkin. Labrassa se kundi joka otti sydänkäyriä. Kaikki verikokeen ottajat.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain sieltä yleensä hyvää ja mukavaa palvelua, mutta hammaslääkärissä oli kyllä outoa porukkaa... Ja erään kevään aikana minua juoksutettiin sinne ihan turhaan parin viikon välein tarkastukseen, kun minulle tehtiin oikomishoitoa. Muutaman kerran jälkeen tajusin, että käynnit olivat pelkkää rahastusta ja aloin sopia niitä pidemmälle aikavälille.
Ja kerran menin käymään siellä ulkonevan luomen takia. Mielestäni se oli leikattava pois, mutta jouduin ensin näyttämään sitä hoitajalla. Hoitaja vilkaisi ja totesi, että ihan normaalilta näyttää, ei tälle mitään tarvi tehdä. Kun huomautin, että luomi jää juuri rintsikkani olkaimen alle ja hankautuu usein tosi kipeäksi, hän vastasi "laita siihen laastari". No, valmistuin vuoden kuluttuta ja pääsin onneksi leikauttamaaan luomen työterveydessä.
Mikä kaupunki? Helsingissä/Espoossa ainakin ihan erikois luomitarkastushoitsuja duunissa. Ihotautilääkäri tekee luomenpoistot kirran puolelle. Kävin toisen kaupungin YTHS:stä Hesassa poistattamassa luomen.
eikiitos kirjoitti:
Erittäin huonot kokemukset ythssästä. Odotin heidän vitkuttelua 8kk jotta saisin ensimmäisen aikani lääkärille. Sain selkeää viestiä, että heidän mielestään kuvittelen vain oireeni. Oireeni pahenivat ja pahenivat, en ikinä ehtinyt heidän vastaanotolleen, sillä jouduin sairaalaan ja lopulta löytyi syöpä.
Uskon tarinaasi, mutta eihän tuo 8 kk "vitkuttelu" ole oikeasti mahdollinen ajanvarausjärjestelmänkään takia, vaan sinun kohdallasi tapahtui varmasti jokin moka. Olen todella pahoillani. Onneksi sait apua toisaalta. Toivon, että syöpä on selätetty.
YTHS:ään saa valitukset läpi vain ylioppilaskuntien kautta. Ei kannata lähteä yksilönä valittamaan. Mulle annettiin kerran toimenpiteen yhteydessä toiselle tarkoitettu lääke, ja valitin yksin valvontaviranomaisille, tuloksetta. Vasta ylioppilaskunnan edustajien kautta alkoi tapahtua ja lääkevalvonta tutkittiin.
Nykyisin YTHS toimii niin, että kun soitat ajanvarauspalveluun, menee puhelu valtakunnalliseen numeroon. Siellä sitten selostat oireesi jollekin henkilölle, josta et tiedä onko hän terveydenhuoltoalan ammattilainen vai ei. Tämä henkilö sitten pohtii, onko vaivasi sellainen, että sitä kannattaa pohtia "tiimissä". Tämä "tiimi" on sitten se paikallinen YTHS:n palaveri, jossa henkilökunta taas pohtii, kannattaisiko vaivallesi tehdä jotain tai olla tekemättä mitään. Tämän jälkeen - olettaen että vaivasi on heidän subjektiivisen mielipiteensä mukaan riittävä - saatat saada soiton paikallisesta tiimistä, jossa varataan aika hoitajalle. Jos hoitaja katsoo, että vaivasi vaatii lääkäriä, saat tiketin lääkäriajanvaraukseen, joita ei ole vapaana ennen ensi syksyä, jos silloinkaan. Vaadit lääkäriaikaa, joten YTHS suostuu pitkin hampain hommaamaan sellaisen ostopalveluna joltain Pörriäiseltä. Pörriäisen lääkäri sanoo, että tarvitaan jatkotutkimuksia, pitää konsultoida YTHS:ää. YTHS ilmoittaa, ettei vaiva kuulu heille. Mene paikallisen sairaalan yhteispäivystykseen.
No niin. Olet tuhlannut parhammillaan jopa kuukausia aikaasi ja et saanut oikeastaan mitään palvelua taholta, jolle sinun on ulosoton uhalla maksettava joka vuosi palveluista, joita et saa. Näin se menee.
Siis nettilomake, jolla voi ottaa yhteyttä, jättää soittopyynnön tms. Turha sinne on soitella kun eivät vastaa eikä kukaan soita takaisin.