Olen tyytymätön YTHS:n palveluun
Sieltä ei ilmeisesti voi varata aikaa suoraan vaan kaikkeen pitää jonottaa myös puhelimessa. Onko muut opiskelijat miten tyytyväisiä?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Siellä on ihan sekopäistä porukkaa töissä. En mene enää ikinä. :D
Olin hakemaisillani tuonne töihin jokin aika sitte. Soitin kysyäkseni lisätietoja hakuun liittyen. Puhelimeen vastannut henkilö oli niin tökerö ja ylimielinen, että keskeytin sen hakuprosessiin siihen. Näköjään omaksi onnekseni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ammattikorkealaiset valittaa jostain 30€ summasta, kun yliopistolaiset on joutuneet aina maksamaan yths-maksun ylioppilaskunnan jäsenmaksun yhteydessä eli ei todellakaan ole palvelut kallistuneet. Itse asiassa halventuneet roimasti, kun ei ole käyntimaksujakaan enää.
No omalla kohdalla tuntuu vähän turhalta, kun monimuoto-opiskelijana asun 150 km päässä oppilaitoksesta / kampuskaupungista ja kuulun työterveyshuollon piiriin. Eli en tule koskaan YTHS:n palveluja käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ammattikorkealaiset valittaa jostain 30€ summasta, kun yliopistolaiset on joutuneet aina maksamaan yths-maksun ylioppilaskunnan jäsenmaksun yhteydessä eli ei todellakaan ole palvelut kallistuneet. Itse asiassa halventuneet roimasti, kun ei ole käyntimaksujakaan enää.
No omalla kohdalla tuntuu vähän turhalta, kun monimuoto-opiskelijana asun 150 km päässä oppilaitoksesta / kampuskaupungista ja kuulun työterveyshuollon piiriin. Eli en tule koskaan YTHS:n palveluja käyttämään.
Muistaakseni voit käyttää myös oman paikkakuntasi palvelua?
Itse työssäkäyvänä alunperin vastustin maksua, mutta nyt voin rehellisesti pyörtää päätökseni. Pelkästä hammaslääkärissä saa huomattavat säästöt, olen nyt tammikuun jälkeen käynyt kolmesti ja elokuussa on taas seuraava aika. Aiemmin työnantaja maksoi käynneistä 70%, mutta kyllä täysin ilmainen sen voittaa :D
Muihin palveluihin en ole vielä edes perehtynyt, mutta uskon sieltä kyllö löytyvät 70e verran kulutettavaa, vaikka tarvetta ei välttämättä olisikaan..
Minua harmittaa, että joudun maksamaan palvelusta jota en käytä. 80 euroa on opiskelijalle iso raha. Miksi maksaa siitä, kun pääsee opiskelijana myös normaaliin terveyskeskukseen ilmaiseksi.
Valmistuin juuri ja summaisin YTHS-kokemukseni näin: helppoihin akuutteihin vaivoihin (vti, silmätulehdus jne.) saa nopeasti asiallista palvelua, monimutkaisiin ei.
Tuo uusi tiimisysteemi on ihan pohjanoteeraus. Otin aiemmin keväällä yhteyttä YTHS:ään, koska epäilin itselläni erästä kroonista sairautta. Hoitopolku meni näin: 1. Soitto takaisinsoittopalveluun. 2. Hoitaja soittaa, sanoo että tiimin lääkäri soittaa myöhemmin. 3. Hoitaja soittaakin uudestaan, menen yksityiselle palvelusetelillä. 4. Yksityinen lääkäri haluaa minut erikoislääkärille. 5. Kysyn YTHS:ltä, ei käy. Soitan omalle terveysasemalle, koska ei ole varaa yksityiseen. 6. Pääsen vihdoin 2 kk rumban jälkeen erikoislääkärille terkkarin kautta. Koko tuon 2 kk olin pahojen kipujen takia työ- ja opiskelukyvytön.
Muutama vuosi sitten hain myös apua uusiutuneeseen masennukseen ja paniikkihäiriöön (varsin yleisiä opiskelijoilla, joten luulisi YTHS:llä olevan kokemusta ja taitoa hoitaa). Ensin tapasin hoitajan, joka mm. kysyi, olenko kokeillut kirkasvalolamppua ja positiivista ajattelua masennukseni hoitoon, hymähteli, kuinka nuorten elämä on aina vähän tällaista, ja naureskeli ja yritti saada minut nauramaan (??). Omakannassa luki käynnin jälkeen, että "potilas on apaattinen eikä reagoi". No ei varmaan masentuneena mitkään huonot vitsit kiinnosta. Pääsin kuitenkin lääkärin vastaanotolle, jossa lääkäri vaati minua toimittamaan paperilla tiedot kaikista aiemmista hoitokontakteistani ja terapiakäynneistäni ennen kuin hän suostuu hoitamaan minua ja varasi seuraavan ajan 2 kk (!!) päähän. Sanomattakin selvää, ettei minulla ollut pahan masennuksen takia jaksamista soittaa jokaikiseen paikkaan, vaan hain apua muualta. Mielestäni todella edesvastuutonta käytöstä molemmilta, varsinkin kun olin kertonut mm. itsetuhoisista suunnitelmistani. Paras apu löytyi tälläkin kertaa omalta terkkarilta, jossa sain parissa viikossa hoitoa ja jossa hoito on kaiken lisäksi ilmaista minun kotikaupungissani.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on ihan sekopäistä porukkaa töissä. En mene enää ikinä. :D
YTHS palvelua saa aina odottaa. Joskus olen roikkunut puhelinjonossa kunnes automaatti lopettaa jonotuksen ja ilmoittaa, että takaisin soitetaan, enkä silti ole saanut soittoa. Etenkin mielenterveyspuolelle ajan saaminen oli työn ja tuskan takana.
Mielenterveysasioissa otin YTHS:ään yhteyttä erään vuoden lokakuussa. Olin todella hajalla ja tein nopeasti selväksi, että mietin itsemurhaa, vuosien terapia ei ole auttanut, ja tarvitsen lääkityksen mahdollisimman pian. Varmaan viiden eri käynnin ja kuukausien jonotuksen jälkeen sain lopulta lääkityksen seuraavan vuoden elokuussa, eli 10kk odotuksen jälkeen. Suhtautuminen minuun oli todella nuivaa ja minua hävetti mennä sinne, kun oli tosiaan olo että vain vaivaan heitä. Muilta olen kuullut, että jos haluaa YTHS:ltä mielenterveyshoitoa, täytyy suunnilleen itkeä niille puhelimessa, että ottavat vakavasti.
Hammashoito on ollut YTHS:llä ihan ok.
Ihmettelen kyllä sitä, että YTHS laajennettiin myös AMK opiskelijoille, kun muutenkin palvelu on aina ruuhkautunut ja varsinkin my-puolella resursseja ei selvästi ole tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin YTHS toimii niin, että kun soitat ajanvarauspalveluun, menee puhelu valtakunnalliseen numeroon. Siellä sitten selostat oireesi jollekin henkilölle, josta et tiedä onko hän terveydenhuoltoalan ammattilainen vai ei. Tämä henkilö sitten pohtii, onko vaivasi sellainen, että sitä kannattaa pohtia "tiimissä". Tämä "tiimi" on sitten se paikallinen YTHS:n palaveri, jossa henkilökunta taas pohtii, kannattaisiko vaivallesi tehdä jotain tai olla tekemättä mitään. Tämän jälkeen - olettaen että vaivasi on heidän subjektiivisen mielipiteensä mukaan riittävä - saatat saada soiton paikallisesta tiimistä, jossa varataan aika hoitajalle. Jos hoitaja katsoo, että vaivasi vaatii lääkäriä, saat tiketin lääkäriajanvaraukseen, joita ei ole vapaana ennen ensi syksyä, jos silloinkaan. Vaadit lääkäriaikaa, joten YTHS suostuu pitkin hampain hommaamaan sellaisen ostopalveluna joltain Pörriäiseltä. Pörriäisen lääkäri sanoo, että tarvitaan jatkotutkimuksia, pitää konsultoida YTHS:ää. YTHS ilmoittaa, ettei vaiva kuulu heille. Mene paikallisen sairaalan yhteispäivystykseen.
No niin. Olet tuhlannut parhammillaan jopa kuukausia aikaasi ja et saanut oikeastaan mitään palvelua taholta, jolle sinun on ulosoton uhalla maksettava joka vuosi palveluista, joita et saa. Näin se menee.
Siis häh, onko tosiaan kaikissa sairauksissa näin vai pelkästään mt-puolella?
Ja sama malli senkun vaan jatkuu jokaisessa vaivassa. Jopa paikallisessa tk:ssa saa lääkäriajan helpommin. Ilman että soitat ajanvaraukseen, joka ei annakaan aikaa. Vaan seuraavana päivänä soittaa hoitaja joka varaa hoitajan soittoajan viikon päähän josta ehkä saa ajanvarausluvan lääkärille tulevaisuuteen.
Todella kauan kestää ajan saamisessa, mutta kun sen saa, hoito on ensiluokkaista ja tarkkaa. Minulla on meneillään ihosyöpähoidot, jotka alkoi YTHS:stä, ensimmäinen terkkarin aika meni yli kuukauden päähän eli ongelma sai maata rauhassa siihen asti. Sitten odotettiin lääkäriaikaa taas kuukausi, hän otti koepaloja, patologi hoiti onneksi hommansa viikossa. Sitten yli kuukauden päästä hoitosuunntelman teko lääkärillä. Ei varaa yksityiseen tai edes tk, niin näillä mennään, onneksi syöpä nyt hoidossa.
Joskus mietin, olisipa minullakin masennus tai joku ahdistus. He ilmeisesti täyttävät nykyään koko YTHS:n ja syöpäepäilytkin joutuu jonon hännille. Tiedän ettei näin saisi ajatella, tulee silti mieleen.
Peesi