Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Missä voi opiskella psykologiksi?
Minulla on yksi korkeakoulututkinto, ekonomi, joka ei siis suoraan tue lainkaan.

Eniten haluaisin psykoterapeutiksi, mutta se vaatisi jonkun kasvatus/terveyspohjatutkinnon ja lisäksi 2v mielenterveystyötä ennen kuin voi edes hakea opiskelemaan. Ja itse opiskelu on vielä hyvin kallista.

Mitä reittejä on päästä tekemään terapeuttista työtä?
Mitä alemman asteen tutkintoja on olemassa?

• ylös 0
  • alas 1

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Psykoterapiatyö vaatii opiskelua ja syventämistä, paljon, ja pohjakokemusta. Sinne ei kuulukaan päästä aivan parin vuoden opiskelulla. Lue vaikka sairaanhoitajaksi ja erikoistu mielenterveystyöhön. Suurella, ellei suurimmalla, osalla psykoterapeuteista on pitkä aiempi kokemus psykiatrisena sairaanhoitajana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Psykologiksi voi opiskella yliopistossa. Haet vaan ensi kevään haussa opiskelemaan psykologiaa. Voi opiskella ainakin Helsingissä, sitten muistaakseni Itä-Suomen yliopistossa (Joensuu), Jyväskylässä, Tampereella, Turussa ja Åbo Akademissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Psykoterapiatyö vaatii opiskelua ja syventämistä, paljon, ja pohjakokemusta. Sinne ei kuulukaan päästä aivan parin vuoden opiskelulla. Lue vaikka sairaanhoitajaksi ja erikoistu mielenterveystyöhön. Suurella, ellei suurimmalla, osalla psykoterapeuteista on pitkä aiempi kokemus psykiatrisena sairaanhoitajana.

Enää ei erikoistuta sairaanhoitajan opiskeluissa. Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyö opiskellaan kyllä ja harjoitteluihin voi mennä tällaisiin paikkoihin, mutta kukaan ei silti enää koulussa erikoistu vaan kaikki opiskelee samat asiat.

Vierailija

Luulisi, että yliopistossa opiskellut tietäisi, että psykologiaa opiskellaan yliopistossa. On yksi hankalimpia kouluja päästä sisään sisäänpääsyprosentin perusteella. Sehän tokin on pelkkä hidaste, eikä este, mutta jos ikää on, niin alkaa miettimään, että kuinka monissa pääsykokeissa kannattaa käydä. 

Psykoterapeutiksi tosin voi opiskella muutkin kuin psykologit. Sairaanhoitaja tai joku muu vastaava lienee helpoin tie saada pätevyys, jotta voi lähteä tuohon varsinaiseen psykoterapeutin koulutukseen. En ole tarkemmin perehtynyt siihen mistä tuo psykoterapeutin tutkinto muodostuu, mutta tosiaan työkokemusta siihen tarvitaan ja käsittääkseni opiskelukin on hyvin käytännönläheistä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näppäränä ekonomina pystyt varmaan käyttämään Googlea?

Mistä tiedät, että hän on näppärä ekonomi? 

Vierailija

Ehdotan itse myös joko sairaanhoitajaksi opiskelua tai sitten haet opiskelemaan psykologiaa yliopistoon. Sh:n opinnoissa tosiaan opiskellaan sitten paljon muutakin kuin mielenterveysjuttuja, se on vain yksi osa-alue, joten toki kannattaa miettiä oletko motivoitunut opiskelemaan ja harjoittelemaan ne kaikki muutkin osa-alueet siellä?

Vierailija

Voit opiskella myös ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi, siihen ei vaadita mitään tiettyä pohjatutkintoa eikä mielenterveystyön kokemusta.

Vierailija

Psykoterapeutiksi tarvitset alle jonkun soveltavan koulutuksen. Esim psykologi, lääkäri tms terveydenhoitoala, sosiaalipsykologia tai -työ yliopistolta. Muitakin varmaan on.
Sitten näiltä aloilta työkokemusta jokunen vuosi.
Sitten hakeudutaan eli haet terapiakoulutukseen joka kestää useamman vuoden.

Psykologeista tai psykiatreista siis vain osalla on terapiakoulutusta. Tutkinto ei tuo terapiapätevyyttä.

Vierailija

Ajattelisin, että ap halusi yleensä keskustelua ja kokemuksia asiasta. Ei täällä osata näköjään kuin ilkeillä : (

Vierailija

Ei kai enään oo ekonomi nimikettä vaan KTM. Onko matematiikka hallussa? Tilastotiedettä kokeissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voit opiskella myös ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi, siihen ei vaadita mitään tiettyä pohjatutkintoa eikä mielenterveystyön kokemusta.

Totta. Kuka tahansa voi nimetä itseään terapeutiksi. Täysin ilman koulutusta siis.
Näiden asiakkaat eivät saa kela-korvauksia eivätkä ole oikein edes suojattuja jos joku wannabe-terapeutti sotkee apua hakevan elämän vielä pahemmin.

Kannattaa siis selvittää terapeutin tausta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti en koskaan joudu tällaisen puoskarin vastaanotolle. Mahtaa olla rahastusta.

Vierailija

Kiitos asiallisista kommenteista. Tuon kaiken tiesinkin jo, ajattelin jos löytyisi vielä uusia näkökulmia."Näppäränä ekonomina" olen toki osannut googlata perusasiat :)

Itse pidän tilannetta vähän ongelmallisena. Mielenterveystyön ammattilaisista on pulaa, mutta opiskelu esim. psykoterapeutiksi on tehty aika vaikeaksi ja vielä itse maksettavaksi. Luulisi, että elämänkokemus ja työkokemus olisivat ihan yhtä arvokkaita pohjia terapeutin työhän kuin esim. sairaanhoitajan ammatti.

Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti on tutkinto, jonka saatan tehdä. Ongelma vain on, että heidän työllistymisensä on tietääkseni aika vaikeaa ihan varsinaiseen terapiatyöhön. Käsitykseni on, että suurin osa lyhytterapeuteista tekee muuta työtä, mutta hyödyntää toki koulutuksestaan saamiaan taitoja.

Tuleeko mieleen muita vastaavia tutkintoja?

Olisiko paikalla psykoterapeutteja tai psykologeja, jotka kertoisivat näkemyksensä.

Vierailija

Ja toki tiedän, että psykologiksi opiskellaan yliopistossa. Mutta tietääkö joku voiko opiskella työn ohessa vai onko paljon lähipäiviä? Onko aikuisopiskelijat ja muut korkeakoulututkinnon opiskelleet jossain yliopistossa huomioitu paremmin jne.?

Vierailija

Miksi lyhytterapia olisi puoskarointia tai terapeutti ilman sote-alan pohjakoulutusta? Se ei ole psykoterapiaa, vaan ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa. Niissä käsitellään ihan eri asioita. Ei aleta kaivelemaan mitään traumoja vaan keskitytään tähän hetkeen. Myös Kela tulevaisuudessa luultavasti tulee suosimaan näitä lyhyempiä terapiajaksoja entisten vuosia kestävien terapioiden sijaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista kommenteista. Tuon kaiken tiesinkin jo, ajattelin jos löytyisi vielä uusia näkökulmia."Näppäränä ekonomina" olen toki osannut googlata perusasiat :)

Itse pidän tilannetta vähän ongelmallisena. Mielenterveystyön ammattilaisista on pulaa, mutta opiskelu esim. psykoterapeutiksi on tehty aika vaikeaksi ja vielä itse maksettavaksi. Luulisi, että elämänkokemus ja työkokemus olisivat ihan yhtä arvokkaita pohjia terapeutin työhän kuin esim. sairaanhoitajan ammatti.

Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti on tutkinto, jonka saatan tehdä. Ongelma vain on, että heidän työllistymisensä on tietääkseni aika vaikeaa ihan varsinaiseen terapiatyöhön. Käsitykseni on, että suurin osa lyhytterapeuteista tekee muuta työtä, mutta hyödyntää toki koulutuksestaan saamiaan taitoja.

Tuleeko mieleen muita vastaavia tutkintoja?

Olisiko paikalla psykoterapeutteja tai psykologeja, jotka kertoisivat näkemyksensä.

Oikeastiko ajattelet, että mikä tahansa elämän- tai työkokemus olisivat hyvä pohja terapeutin työhön? Esim. kirjanpitäjän, insinöörin,  floristin tai vaikka kokin työkokemuksella ei muuta kuin psykoterapeutiksi opiskelemaan ja työskentelemään? Todella pelottava ajatus. 

Mitä tarkoitat elämänkokemuksella? Jokaisella ihmisellä on elämänkokemusta. Mikä tekee sinun elämänkokemuksestasi sellaisen, että se antaisi samanlaisen pohjan psykoterapeuttina työskentelylle kuin usean vuoden työkokemus psykiatrisessa työssä JA vähintään amk-tasoinen pohjakoulutus ihmissuhde- ja auttamistyöhön?

Olen itse työskennellyt vuosikaudet sosiaalityöntekijänä psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa. Tästä huolimatta en henkilökohtaisesti kokisi olevani edelleenkään valmis opiskelemaan psykoterapeutiksi. Mutta jos ajattelen itseäni ennen sosiaalityön opintoja (VTM) ja/tai nykyistä työkokemustani, en kerta kaikkiaan pysty käsittämään, mitä annettavaa minulla olisi voinut olla psykoterapeuttina. 

On hienoa, että ihmisellä on haaveita. Mutta jonkinlainen suhteellisuudentaju oman osaamisen suhteen olisi hyvä säilyttää. Psykoterapeutiksi ei ole oikotietä ja hyvä niin. 

Vierailija

Tuota minäkin toivon ja uskon, että jossain vaiheessa saadaan lyhytterapia Kela-korvausten piiriin.

ap

Sivut