Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pitkä ponnistusvaihe teillä on ollut?!

28.03.2006 |

Sehän se on ymmärtääkseni se vaihe millon tehdään " töitä" eli ponnistetaan?! Ymmärtääkseni avautumisvaihe ennen sitä on kivuliasta, mutta siinä ei tavallaan tehdä mitään, vai olenko ymmärtänyt oikein?! Korjatkaa jos olen väärässä! Itsellä ensimmäinen synnytys edessä joten siksi olen hieman tietämätön...!

emilda 38+6

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä( koko kesto 12 h) ponnistusvaihe 24min, tokassa (kok synnytyksen kesto 4,5h) ponnisutsvaihe 1 minuutti eli kaksi ponnistusta! Juu, eli avautumisvaiheessa " kidutaan" kipujen kourissa ja ponnistusvaihe on täyttä työtä ;o) Onneksi supistusten välillä on taukoa, että ehtii levätä.

2/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kätilö antoi n.1h15min ennen kuin lapsi oli maailmassa ponnistusluvan ja siitä saakka ponnistelin. Eli en tiedä sitten mistä tuo 38 min oli revitty... tällä toisella kertaa toivoisin edes vähän lyhyempää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla koko synnytyksen kesto 6h 30 min, josta ponnistusvaiheen osuus 14 minuuttia. Eli aika nopeasti poika maailmaan tuli. Synnytyssalissa vietin kaiken kaikkiaan 12 tuntia. Oli siis kyseessä käynnistetty synnytys ja ompeluvaihe kesti aika kauan kun tekijänä oli harjoittelija. Teki kyllä hyvää työtä.

Vierailija
4/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ponnistin 6 minuuttia eikä sekään epiduraalin ansiosta tuntunut vessassa käyntiä kummemmalta... =) Viimeisellä ponnistuskerralla tuntui että nyt taisi jotain revetä ja 10 tikkiä laitettiinkin...

Vierailija
5/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisessa 59min. Rankkaa, mutta ei niinkään kivuliasta.

Vierailija
6/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa 9 min (synnytys yht. reilu 6 h) ja kolmannessa 7 min (synnytys yht. 3h 25 min).

Vierailija
7/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen synnytys kesti yhteensä 9h ja ponnistusvaihe 1minuutin. nopeasti tuli tyttö maailmaa. Toinen synnytys on edessä.

Sunrise81 38+6

Vierailija
8/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta ponnistusvaihe oli merkitty 1 h 5 min. pituiseksi. Minulla itselläni ajantaju hävisi kokonaan...

Vierailija
9/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka 20min

toinen 15min

kolmas 3 min

neljäs 1min

ja viides yhdellä ponnistuksella(1min kirjattiin)

L+5

Vierailija
10/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa munkin hyvä lukea tästä! Olen aina luullut, että se mun 15 min oli tavallisimmasta päästä ponnistusaikoja, mutta totta kai se on sekin yksilöllistä kuten melkein kaikki muukin.

Vierailija
11/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko synnytys kesti 12 h, 16 min. Toinen kesällä tulossa..

Vierailija
12/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se ponnistusvaihe oli myös kivuliainta koko synnytyksessä. Epiduraali haihtunut jo tuntia aiemmin, kamalasti työtä ja kipu vain yltyi ponnistus ponnistukselta. Joka ikinen lihas kipeänä seur. päivänä, kasvot pöhöttyneet ja iho pienillä punaisilla pisteillä.

Vierailija
13/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun synnytys kesti tooosi kauan, selvisin siitä 22h ja 38min...

Mutta tulihan huomattua että löytyihän täältä joku joka veti pohjat...

Mulla ponnistus vaihe n.45min täyttä toimintaa, mutta kyllä on niin ihana poika etten edes muista kuin ne kaikki iloiset ja kivuttomat hetket näin 2,5kk jälkeen tapahtumasta...

Tsemppiä sulle synnytykseen, hyvin se menee!!

Vierailija
14/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ponnistusvaihe oli omasta mielestäni n. 20 minuuttia, papereissa 34. Koko synnytys (ensi-) kesti 11,5 tuntia, laskettu supistusten alkamisesta. Supistukset alkoivat tunti vesien menon jälkeen ja tulivat heti ensin 5 min, sitten parin minuutin välein. Noin 5-6 tunnin kuluttua supistuksissa ei ollut enää minkäänlaista taukoa, ja 7 tunnin kuluttua supistusten alkamisesta sain epiduraalin.

Avautumisvaiheen aikana ei tavallaan " tehdä" mitään, mutta mua ainakin helpotti jumppapallon päällä keinuttelu, nojailu ja kävely. Ponnistusvaiheessa ei puudutuksesta ollut jälkeäkään ja sattuihan se, mutta silloin oli supistuksiin tullut erilainen tuntu: ne auttoivat työntämään vauvaa maailmaan. Kuin olisi uinut myötäaallokossa: kun potkaisee (=ponnistaa) oikeaan aikaan, liukuu pitkälle ;)

Vierailija
15/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 1h ja 6min, lopulta otettiin imukupilla. Muuten tapahtui nopeesti kaikki, sairaalaan tultua lapsi syntyi tasan kolmen päästä..

Vierailija
16/70 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen synnytys kesti kaikkinensa 12h, josta ponnistusvaihetta kesti 1h 10min. Se tunti oli kyllä elämäni pisin ja kivuliain tunti, joka sitten päätyikin imukuppiulosauttoon. Ponnistusvaihetta pitkitti lapsen avosuinen tarjonta, joka tosiaan huomattiin vasta tunnin ähellyksen jälkeen.

Kuopuksen synnytys menikin sitten huomattavasti helpommin ja nopeammin. Synnytyksen kokonaiskesto oli 4h 25 min, josta ponnistusvaihe 11 min. Tällä kertaa ponnistaminen sujui kuin tanssi vain, ainakin verrattuna edelliseen kertaan. Kivuliasta se toki oli, varsinkin lopussa, mutta kuitenkin ehdottomasti positiivinen kokemus!

Vierailija
17/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen synnytys kesti 10h 35 min, josta ponnistusvaihe 1 h 25 min. Se päättyi imukupin käyttöön (lapsi oli väärässä tarjonnassa). Toinen synnytys kesti 6h 25 min., josta ponnistusvaihe 9 min. Väsymyksen vuoksi koin jälkimmäisen synnytyksen rankempana (olin valvonut melkein kaksi vuorokautta).

Vierailija
18/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vauva syntyi nopeasti, vähän yli 6 tuntia kesti kaikkineen toi synnytys. Ja ponnistusvaihekin kesti vain 20 minuuttia. Ponnistusvaiheessa en enää edes tuntenut koska ponnistuttaa eli ponnistelin ihan koko ajan :)

Vierailija
19/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ponnistusvaihe tuli eteen yllättävän nopeasti, vähän ennen kun kehotettiin aloittelemaan ponnistaminen, oli miettinyt että " ehkä jossain vaiheessa epiduraalia voisi tehostaa, odottelen tässä nyt vielä jonkin aikaa" . Olin herännyt lievään kolotukseen.

Aikaa meni myös sen säätämiseen että missäs asennossa sitä tässä nyt ryhdytään ponnistamaan. Etukäteen olin ajatellut että pidän pystyynnostetusta sängynpäädystä kiinni, mutta jalat olivat spagettina, joten päädyin itseäni miellyttäneeseen kylkiasentoon kätilön ehdotuksesta.

Aikaa meni myös siihen kun olin ehdollistunut ilokaasun käyttöön supistuksissa. Jossain vaiheessa huomasin etteivät supistukset olleetkaan kipeitä, heitin ilokaasumaskin pois ja vauva syntyi 2-3 supistuksella.

Oli todellinen ahaa-elämys kun tajusin miten oikeasti pitää ponnistaa. Kätilö neuvoi tosi kauniisti siinä lopussa. Olin myös kuvitellut että pitää karjahdella vähän samalla tavalla kun jotain oikein painavaa nostaessa. Turha luulo oli sekin, ne tehokkaat ponnistukset olivat täysin äänettömiä.

Kaikkein hämmästyttävintä oli se, että minulla oli ihan puhdas olo koko homman jälkeen, ei ollut hiki eikä mikään (vrt. tv-synnytykset joissa hiki pisaroi kasvoilla). Menin sen takia suihkuun ettei kätilö ajattelisi että olen todella epähygieeninen ihminen (en ole).

Vierailija
20/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ponnistustekniikasta, että osaako kukaan kuvailla että miten ponnistetaan " oikein" ?! Mua pelottaa etten osaa oikein ponnistaa...! Onko se niinkuin olisi vessassa sitä " isompaa asiaa" väkertämässä, vai? Ja pitääkö nimenomaan peräaukkoa kohti ponnistaa?