Työyhteisöni inhoaa minua
Tuli mieleeni toisesta orjatyöketjusta ilmiö, josta orjatyön yhteydessä vähemmän puhutaan.
Olen koulutukseltani maisteri, kielenkääntäjä. Teen koulutustani vastaava orjatyötä yhdeksän euron päiväpalkalla käännöstoimistossa.
Olen huomannut, että työyhteisöni inhoaa, ehkä jopa vihaa, minua. Todennäköisesti se johtuu siitä, että pyrin tekemään työni hyvin, jotta saisin palkallista työtä jatkossa. Olen tehnyt työtä myös kotona työajan ulkopuolella.
On ikävää, kun ensin joutuu tekemään työtä palkatta sitä saadakseen, ja sitten vielä joutuu kärsimään työyhteisönsä kielteisestä suhtautumisesta.
Ei se minun syyni ole, että systeemi on sellainen kuin on. Totta kai yritän tehdä kaikkeni, että olisin kannattavampi palkattava kuin muut työntekijät, mutta ei se ole hyökkäys työtä tekeviä vastaan vaan yksinkertaisesti kilpailua työpaikoista.
Kommentit (6)
Ikävä tilanne :( tekemällä ilmaista työtä kotona työajan jälkeen heikennät kuitenkin paitsi alan kokonaistilannetta myös sahaat omaa oksaksi, et suinkaan paranna mahdollisuuttasi jatkaa palkattuna. Kestämätöntä ja pidemmän päälle hyvin haitallista.
En ole akateeminen, mutta muuten samassa tilanteessa. Olen orjatyöläisenä ja työpaikan ihmiset kohtelevat minua kuin ilmaa. Eivät edes moikkaa kun tulen paikalle aamuisin. Juon kahvit yksin omissa oloissani, muiden jutellessa yhdessä. Tuntuu kuin en olisi edes ihminen. Onneksi tämä paska loppuu kohta.
Vierailija kirjoitti:
He varmasti pelkäävät, että joutuvat itse samaan tilanteeseen. Kylmäkiskoisuuden kohdistaminen sinuun ei tietenkään ole oikein. Sen pitäisi kohdistua järjestelmään. Silti on myös inhimillistä, ettei sinuun osata suhtautua. Teethän samaa työtä kuin he, mutta ilmaiseksi. Tavallaanhan toimintasi on aivan suora uhka heidän työpaikoilleen: jos työnantajasi saa hyvän kokemuksen ilmaistyövoiman hyväksikäytöstä, on hyvin mahdollista että hän keksii säästää palkkakuluista jatkossa enemmänkin.
Surullista kyllä, panostuksesi ja hyvin tehdyt työt ei välttämättä auta sinua työllistymään sen paremmin. Monet työnantajat eivät pidä harjoittelu- ja työkokeilukokemuksia lainkaan samanveroisena kuin oikeita työsuhteita. Säästä itseäsi ja hidasta tahtia, keskity mieluummin työnhakuun. Samalla voit osaltasi hieman jarruttaa ilmaistyövoiman käytön haitallista kehityssuuntaa.
Mutta tsemppiä nyt tilanteeseesi. Hyinen ilmapiiri on kuluttava.
Vaikeahan sitä on hurratakin orjatyölle - sille, että työantaja käyttää asiantuntijuuttasi hyväksi. Teet samaa työtä kuin muut, kerrot tekeväsi vielä kotona lisää samaa työtä - "ylitöitä", vaikka et saa "normityöstäkään" palkkaa. Viet siis luultavasti 2 tai ainakin 1.5 henkilön palkkatyöt - työnantajan kuuluisi maksaa tästä työstä, eikä pitää orjaa.
Olemalla ystävä kanssasi työkaverit siunaisivat orjien käytön. Tämä on moraalinen ongelma.
Tärkeintä on nyt ymmärtää, että se et ole Sinä jota he hylkivät. On ihan sama kuka yksilö siinä olisi orjana. Se on orjuus ja työnantajan arvot (orjatyön teko), jota he hylkivät. Viha ei kohdistu sinun persoonaasi.
Tämän takia orjatöihin ei saa suostua. Vaikka uhkaillaan karenssilla, aina voi hakea sairauslomaa. Älkää menkö näihin orjatöihin itseänne nöyryyttämään. Heti vaan hakemaan sairauslomaa, ettei tule karenssia. Jos jokainen orjatöihin pakoitettu hakisi välittömästi sairauslomaa, koko systeemi kaatuisi välittömästi. Älkää olko lampaita,älkäkää uskoko että mitä enemmän painatte duunia, sitä varmemmin saatte työpaikan. Ette saa, teidän jälkeenne otetaan uusi orja ilmaiseksi.Ei kai kukaan työnantaja palkkaa ketään, kun ilmaisia orjia saa tekemään työt.
He varmasti pelkäävät, että joutuvat itse samaan tilanteeseen. Kylmäkiskoisuuden kohdistaminen sinuun ei tietenkään ole oikein. Sen pitäisi kohdistua järjestelmään. Silti on myös inhimillistä, ettei sinuun osata suhtautua. Teethän samaa työtä kuin he, mutta ilmaiseksi. Tavallaanhan toimintasi on aivan suora uhka heidän työpaikoilleen: jos työnantajasi saa hyvän kokemuksen ilmaistyövoiman hyväksikäytöstä, on hyvin mahdollista että hän keksii säästää palkkakuluista jatkossa enemmänkin.
Surullista kyllä, panostuksesi ja hyvin tehdyt työt ei välttämättä auta sinua työllistymään sen paremmin. Monet työnantajat eivät pidä harjoittelu- ja työkokeilukokemuksia lainkaan samanveroisena kuin oikeita työsuhteita. Säästä itseäsi ja hidasta tahtia, keskity mieluummin työnhakuun. Samalla voit osaltasi hieman jarruttaa ilmaistyövoiman käytön haitallista kehityssuuntaa.
Mutta tsemppiä nyt tilanteeseesi. Hyinen ilmapiiri on kuluttava.