Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apteekin nihkeys ostettaessa pieniä lääkeruiskuja

Vierailija
29.05.2017 |

Minkä vuoksi apteekista on niin hemmetin vaikeaa saada ostettua pieniä lääkeruiskuja. Aina kun niitä kysyy, niin tätien ilmeet kassalla on ensin sellaisia, ettei ne tiedä mistä puhutaan ja sitten ne tarjoaan niitä 20 ml ruiskuja ja kun sanoo, että niitä ihan ohuita, niin ne kiemurtelee ihan vaikeana ja tarjoaa 5ml ruiskua.
Onko ne aina narkkareita, jotka tarvii niitä ohuita ja pieniä, jotain 0,5-1 ml ruiskuja.
Onko muut huomannut samaa?
Apteekin henkilökuntaa paikalla?

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus apteekissa työskennelleenä... Meillä niiden myynnissä nihkeiltiin ihan sen takia että sana kiirii. Kohta on narkkeja nurkat täynnä vaatimassa jos minkälaisia värkkejä kun herskaan tarvis millin ruiskua eikä se valmis päivystyspakkaus kelpaa, jossa olis myös desinfiointipyyhkeet mukana. Alkaa se vänkäys että kaverillekin myytiin jne jne. Jos et ole onnistunut nistiksi tunnistamaan ja myynyt vahingossa jollekin "kissan lääkkeen antoa varten".. Ja ne ne sitten jaksaa vängätä, ja tietävät että heistä haluttais nopeasti eroon. Sitten on kierre valmis. Arvotaan hintoja ja kokoja porukalla että montakos sitä tänä iltana tarvitaan, hohhoijaa ja yöksis. Muilla asiakkailla ei ole sitten enää kovin kiva ja turvallinen olo asioida.

Ja niitä lääkelaseja eli muovikuppeja käyttävät "klikkikuppina" eli annoksen sekoittamiseen. Parhaassa tapauksessa ottavat kuppiin vielä vedenkin niistä lähdevesiautomaateista mennessään. Hyvä ettei penkille jääty väsäämään. Välillä sai hätistellä pihalle.

Ei varmaan tavan tallaajat tajua miten paljon niitä narkkeja joissakin apteekeissa pyörii. Tuo ihmisten jatkuva arviointi ja kuulustelu oli kyllä siinä määrin veemäistä että vaihdoin työpaikkaa. Vaan kaipa joka duunissa on niitä puolia mitä ulkopuoliset ei vaan tajua. Sorry avautuminen, vieläkin puistattaa kun miettii noita aikoja.

Enpähän aiemmin ymmärtänyt, miksi  niitä mittakuppeja niin nihkeästi myytiin. Tarvitsin askarteluhartsin sekoitukseen jokaiseen erään oikeastaan kaksi kuppia. Vähän jäi tunne, että kun ostin 10, niin tyhjensin koko apteekin varaston, oikein tuijotettiin lähtiessä.

Vuosia sitten naapuri pyysi ostamaan ruiskuja kotieläimensä antibioottikuuria varten. Alkoi kuulustelu, että minkä kokoinen ruisku ja enhän minä tiennyt, ajattelin että apteekissa tiedetään, kun tiesin selittää minkä kokoinen elukka on kysymyksessä. Soitin sitten naapurille ja hän selvitteli asiaa ja sain ne ostettua.

Vierailija
102/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nistit hakee nykyään värkkinsä ilmaiseksi neulanvaihtopisteistä, päivystyspakkaus (missä kolmet värkit) maksaa Helsingissä 3-5€, ei semmoseen oo narkilla varaa. Eikä stadissa päivystyspakkauksia edes myy kuin muutama apteekki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se aika nöyryyttävä kokemus.  Oston syynä oli kissalle annettava lääke.  Kun annoimme taplettina, sellaisella vehkeellä jolla pilleri "ammuttiin" kissan suuhun ns. nieluun asti piti mennä.  Kissapa päätti ettei niele ja ravisti pillerin joka lensi noin 3 metriä olohuoneen perälle.  Ei auttanut muu kuin murskata lääke ja antaa pikkupipetillä, mutta se olikin vaikein osuus saada apteekista ostaa moinen vehje.  Mies oli vähän hermostunut asiakaspalvelijalle ja sanonut, ettei hän ole mitään neulaa ostamassa, sekä kertonut käyttötarkoituksen, joten missä mättää.  Sai sen sitten ja sitä ruiskua säästin kissan elämän loppuun saakka jottei tarvinnut häiritä apteekkialan mielenrauhaa.  Ymmärrän kuitenkin, että heille se vääriin tarkoituksiin kysely on jokapäiväistä ja tulee ilmeisesti yleistettyä.  Siisti yleisolemuskaan ei takaa, ettei asiakas olisi käyttäjä. 

Mutta miksi pitäisikään taata? Eikö tuon nihkeyden taustalla kuitenkin ollut järjestyshäiriöt, eikä varsinaisesti se huumeiden käyttö. Jos asiakas on asiallinen, niin mitä väliä vaikka menisikin huumetarkoituksiin.[/quote                                                                                                                                               

😳 No en kyllä tiedä, mutta olen kova arvailemaan.  Saattaa olla esim. se, että sana leviää, että tietty apteekki "joustaa" niin kyllähän niitä asiakkaita saattaa sitten lapata.  Rikastumaan apteekki ei niiden myynnillä pääse, meidän kissalle ostettu maksoi 20 cent.  Ne eivät vaikuttaneet olevan ollenkaan myynnissä, olisikohan tarkoitus antaa asiakkaalle silloin kun lääkkeen annosteluun sellaisen  "pipetin" tarvitsisi.  

Vierailija
104/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yllätyin myös tentistä johon jouduin kun menin apteekista pientä ruiskua ostamaan. Tarve oli lemmikkiliskon ummetuksen hoitoon. Annoin siis öljyä tuon pienen ruiskun avulla suoraa liskon suuhun. Apteekin ihminen suhtautui todella nihkeästi ja jäi tympeä olo tuosta kohtaamisesta. Ei minulle onnettomalle tullut edes mieleen että minua voitaisiin narkkariksi moisen ostoksen vuoksi epäillä!

Ei kukaan apeekissa epäile, mutta jos omistaja on kieltänyt ruiksujen ja neulojen myynnin, täytyy henkilökunnan tarkistaa, jos myydään poikkeavaan käyttöön. Mikäli näin ei tehtäisi, yksityisapteekkarin maksaman vuokratilojen sisuksissa hilluisi oikeita narkkeja päivittäin. Kysymyksillä ja kartoituksilla ennalta ehkäistään sitä, että narkit ei joka päivä pyöri jaloissa.

Vierailija
105/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pienikokoisen vauvan, jota syötettiin jo sairaalassa osittain ruiskulla. Kotona hommaa piti jatkaa, mutta ruiskut oli tietysti hankittava itse. Oma äitini lähti sitten meitä auttaakseen apteekkiin ruiskuostoksille ja joutui siellä aika kovaan syyniin. Olivat useamman työntekijän kesken kysyneet ruiskujen käyttötarkoitusta ja kohdetta, pohtineet montako voivat myydä jne. Tiedän, ettei minkään aineen käyttö katso ulkonäköä tai ikää, mutta oman (muumimmamaisen) äidin kohdalla asia kyllä lähinnä huvitti.

Vierailija
106/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pimeää miten vaikeaa jostain apteekissa käymisestäkin on tehty tässä byrokratian ihmemaassa. 

Vierailija
107/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusa se on pienikin kiusa. Tuumaa apteekkari nauraa höristen ja jatkaa satasten pinoamista. Nisti parka vetää nurkan takana likaisella neulalla rojut torveen ja samalla hepatiitin.

Vierailija
108/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen lääkityksen johdosta neuloja ja ruiskuja. Olen tasan kerran ostanut niitä apteekista, pistoneula liian lyhyt, ruisku huonolaatuinen, hinnat tyyliin kymmenkertaiset. Tilaan ihan suosiolla netistä.

Vierailija
109/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko näitä kaamean vaarallisia "klikkikuppeja" ruveta myymään muuallakin kuin vain apteekissa ettei ne repsukat liikaa kuormittuisi vai onko tässä taas joku monopolihommeli ettei voi?

Kukahan näitä sitten haluaa myydä kun kylkiäisenä tulee se ihana asiakaskunta 😂 Joka samalla varastelee ja aiheuttaa häiriötä. Apteekissa on vähän pakkokin näitä myydä, ja toki lääkkeen myynnin yhteydessä näitä annetaan yleensä ilman mutinoita.

Ja eiköhän mammoilla tulisi sanomista siitäkin jos heidän herranterttusille myydään ilman kuulustelua jotain nistivehkeitä. Teinit ostaa just nuuskan käyttöön ruiskuja ja varmaan osa myös ihan suoneen käytettäviin aineisiin. Kyllä tulisi apteekkihenkilökunnalle sitten sanomista että miksi on myyty!

Eiköhän siellä tavoite kuitenkin ole edistää lääkkeiden turvallista käyttöä, ja ehkäistä väärinkäyttöä. Mutta ne tilanteet on oikeasti joskus todella vaikeita arvioida. Ja se nistiongelma on myös ihan todellinen monilla alueilla, joka vaikuttaa myös henkilökunnan suhtautumiseen. Valitettavasti.

Onneks narkit ei ikinä käy ruokakaupoissa. Pelkästään apteekkialaa käyvät pelottelemassa. 

Vierailija
110/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tästä jotain virallista ohjeistusta ettei niitä ruiskuja ja neuloja saisi myydä? Joissain askarteluissakin tarttee välillä ihan neulallisia ruiskuja, joita itsellä onneksi on lemmikkien antibioottikuurien seurauksena kun on pitänyt kotona piikittää, mutta saako niitä edes apteekeista ulos vaikka miten raahaisi projektisuunnitelmia ja selittäisi mihin tarttee? 

Vierailija
111/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkekuppejakin tarttee aina välillä. Jos oon joutunut sairaalaan, niin sieltä kerään niitä annoskippoja, mitä pitävät outona, mutta kyllä ne sitten aina kummasti kuluu kun tarttee mitata sitä ja tätä ja tota, eikä kaikki aina todellakaan oo semmoista tavaraa, mistä enää haluais lääkettä ottaa. Ruiskuja taas tarttee sekä lemmikeille, että erinäisiin projekteihin. Neulallisella ruiskulla oon mm. joutunut ruikkimaan liimaa kapeisiin väleihin. 

Pitäis vissiin tilata joku tukkupakkaus kuppeja ja ruiskuja, niin ei tarttis häiritä arvon apteekkareita. Ei minun eikä kavereitten. 

Vierailija
112/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin aikanaan ostamaan steriiliä keittosuolaliuosta päivystysaikana apteekista (silloin siellä ei vielä myyty piilarinestettä, eikä myös kaupoista saanut eikä ke muutenkaan olleet sunnuntaina auki).

Kamala tenttaus mihin se tulee, kerroin unohtaneeni piilarinesteeni mökille. Eivät meinanneet myydä siihen käyttöön, varmana luulivat että laimennan huumeita tms.

Lopulta sanoin että Mä kyllä nyt tän ostan kun tää on samaa ku kyynelneste, veteen en voi kuukausilinssejä säilöä! Pitkin hampain ja mulkoillen se sitten myytiin.

Vierailija
113/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, miehelle piti irtonuuskaa varten käydä pieni ruisku ostamassa. En ikinä unohda sitä myyjän naaman nyrpistelyä...ja mä en ees heti tajunnu että narkkariksi se mua varmaan luuli. Olin tulossa töistä jakkupuvussa ja villakangastakissa, tukka ja naama kammattuna.

Kampausjäljet naamassa ehkä vaikuttivat asiaan?

Vierailija
114/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmaa ollut kun viimeksi ostin ruiskuja ja neuloja, en muista kysyikö edes käyttötarkoitusta. Harrastuksen työkaluja oli.

Vierailija
115/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on vanha, enkä muista, olenko vastannut, mutta: Itselläni kävi Yliopiston apteekissa niin, että kysyin ruiskua. Ei tullut mieleenikään, että paikasta nimeltä apteekki joutuisi sitä anelemaan, kun kissan kanssa on ruiskut ovat nestemäisten lääkkeiden kanssa jatkuvassa käytössä. Ja ne on oltava niitä pieniä, että saa mitattua tarkasti määrät ja mahdollisesti ruutattua ne kissan suuhun.

Apteekin nainen sitten totesi: "Ei meillä ole sellaista käytäntöä, että niitä annettaisi. Voit kysyä jostain muusta apteekista, onko heillä." Hämmentyneenä kysyin, että milläköhän mä sitten kissalle tuon Levolacin mittaan (ostin sitä samalla), kun tämä pullon mukana tuleva ihmisten mitta on liian suuri. Apteekin nainen sitten siihen yllättyneenä: "Ai se tulee lääkkeeseen. Kyllä meiltä niitä lääkkeeseen saa."

Oli nöyryyttävä kokemus. Miksi automaattinen oletus on, että pyydetään ruiskuja huumeisiin? Tuli olo, että viestiikö joku minussa, että olisin narkkari. Olin - ja olen - siististi pukeutunut, laitettu ja asiallinen kanta-asiakas. Olen sitä mieltä, että ennen kun tehdään oletuksia, tulisi kysyä, mihin tarkoitukseen ruisku tulee, eikä olettaa, että jokainen ruiskua pyytävä on nisti.

Vierailija
116/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus apteekissa työskennelleenä... Meillä niiden myynnissä nihkeiltiin ihan sen takia että sana kiirii. Kohta on narkkeja nurkat täynnä vaatimassa jos minkälaisia värkkejä kun herskaan tarvis millin ruiskua eikä se valmis päivystyspakkaus kelpaa, jossa olis myös desinfiointipyyhkeet mukana. Alkaa se vänkäys että kaverillekin myytiin jne jne. Jos et ole onnistunut nistiksi tunnistamaan ja myynyt vahingossa jollekin "kissan lääkkeen antoa varten".. Ja ne ne sitten jaksaa vängätä, ja tietävät että heistä haluttais nopeasti eroon. Sitten on kierre valmis. Arvotaan hintoja ja kokoja porukalla että montakos sitä tänä iltana tarvitaan, hohhoijaa ja yöksis. Muilla asiakkailla ei ole sitten enää kovin kiva ja turvallinen olo asioida.

Ja niitä lääkelaseja eli muovikuppeja käyttävät "klikkikuppina" eli annoksen sekoittamiseen. Parhaassa tapauksessa ottavat kuppiin vielä vedenkin niistä lähdevesiautomaateista mennessään. Hyvä ettei penkille jääty väsäämään. Välillä sai hätistellä pihalle.

Ei varmaan tavan tallaajat tajua miten paljon niitä narkkeja joissakin apteekeissa pyörii. Tuo ihmisten jatkuva arviointi ja kuulustelu oli kyllä siinä määrin veemäistä että vaihdoin työpaikkaa. Vaan kaipa joka duunissa on niitä puolia mitä ulkopuoliset ei vaan tajua. Sorry avautuminen, vieläkin puistattaa kun miettii noita aikoja.

Ymmärrän, että ongelma on todellinen. Ymmärrätkö sinä kuitenkin, että kun toiset tarvitsee niitä ruiskuja oikeasti siihen kissan lääkintään, heitä kohtaan on väärin, että suhtaudutaan törkeästi ja automaattisesti oletetaan, että käyttää huumeita, jos haluaa ruiskun? Se on nöyryyttävää.

Vierailija
117/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekkilainen ilmoittautuu. Siinä meillä pitäs ainakin kysyä että mihin tarkotukseen tulossa jos neulaa tarvitsee eikä pelkkää ruiskua. Jotenkin kiusallista udella ja sitten ei juuri tiedä onko se joku narkki ja silloin pitäisi myydä se päivystyspakkaus. Ja asiakkaalla pitäisi olla hyvä syy ostaa esim lääkitys.

Mutta pelkkiä ruuskuja kyllä melko huoleti myyn mikäli ihan ok kuuloinen selitys. Niin kuin kaikki muutkin jotka tunnen. Onko sitten paikkakuntakohtaisia eroja. En mielestäni näytä siltä että epäilisin kaikkia narkeiksi. Kysyn kyllä käyttötarkoitusta ihan vinkiksi että millaista ruiskua tarjoan

Huumeita ei piikitetä pelkällä ruiskulla. Mitä muutenkaan sinulle kuuluu toisten yksityisasiat? Sen haluaisin tietää.

Vierailija
118/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5684 kirjoitti:

Olin apteekissa Helsingin keskustassa töissä n. 10 vuotta sitten. Silloin puhuttiin ainakin että se on turvallisuuskysymys, ettei ruiskuja myydä ts. ettei niitä edes ole. Tällöin apteekissa ei ollut niin paljon narkomaaneja pyörimässä (varsinkaan aikoihin, jolloin henkilökuntaa oli vähemmän). Apteekkityö on oikeasti aika vaarallista. Motiivi ei siis ole mikään kiusa.

Eli ruiskut houkuttelee narkomaaneja apteekkiin?

Vierailija
119/141 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yllätyin myös tentistä johon jouduin kun menin apteekista pientä ruiskua ostamaan. Tarve oli lemmikkiliskon ummetuksen hoitoon. Annoin siis öljyä tuon pienen ruiskun avulla suoraa liskon suuhun. Apteekin ihminen suhtautui todella nihkeästi ja jäi tympeä olo tuosta kohtaamisesta. Ei minulle onnettomalle tullut edes mieleen että minua voitaisiin narkkariksi moisen ostoksen vuoksi epäillä!

Ei kukaan apeekissa epäile, mutta jos omistaja on kieltänyt ruiksujen ja neulojen myynnin, täytyy henkilökunnan tarkistaa, jos myydään poikkeavaan käyttöön. Mikäli näin ei tehtäisi, yksityisapteekkarin maksaman vuokratilojen sisuksissa hilluisi oikeita narkkeja päivittäin. Kysymyksillä ja kartoituksilla ennalta ehkäistään sitä, että narkit ei joka päivä pyöri jaloissa.

Miksei apteekin oveen voi jo teipata ison lapun, että ei myydä ruiskuja narkomaaneille. Onko tuo kuitenkaan ihan laillista, että narkomaanille ei myydä ruiskuja? Sehän on pääsyy narkomaanien HIv- ja hepatiittitartuntoihin.

Vierailija
120/141 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kertoisin et ruuttaan luonnonjugurttii  tussuun mitä tuumaisivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän