Kuka enää haluaa citymaasturin?
Kohta kaikki av-mammat on varmaan joukolla hankkimassa citymaastureita, kun niiden hinnatkin alkaa pudota. Fiksumpi olisi tosin jo vuosia sitten tajunnut, ettei niin paljon polttoainetta kuluttavalla autolla ole tulevaisuutta, ei polttoaineen hinnan eikä varsinkaan ympäristön kannalta.
Ällökuluttavan ison auton toki ymmärtää, jos perhe on iso, mutta entäpä nämä kaksilapsiset perheet, jotka vaan auton koon ja näön vuoksi hankkii citymaasturin... No, makunsa kullakin, mutta luontoa tuhoavan kerskakulutuksen aika meni jo.
Kommentit (72)
Ja oli vaan nyt valittavissa olevista vaihtoehdoista paras. Työsuhdeauto joten bensa ei maksa meille mitään.
mutta hyväntekeväisyyttäänkö työnantaja se vapaan bensaedun teille suo? Toisekseen ympäristövaikutusten hinta tulee ihan jokaisen ihmisen "maksettavaksi". Mutta mitäpä siitä. Toivottavasti olet provo.
Suomessa ihan oikea vaihtoehto, varsinkin jos asuu pääkaupunkiseudulla.
Mietippas monta prossaa esim. paakaupunkiseutu on Suomen pinta-alasta, ja sitten kuinka paljon on haja-asutusta ja syrjakylia. Mites niiden julkinen liikenne?
mutta hyväntekeväisyyttäänkö työnantaja se vapaan bensaedun teille suo? Toisekseen ympäristövaikutusten hinta tulee ihan jokaisen ihmisen "maksettavaksi". Mutta mitäpä siitä. Toivottavasti olet provo.
Me ei matkustella ulkomailla ja kierrätetään, uskoisin ekologisen jalanjälkeni olevan pienempi kuin sinulla. Ja en ole provo.
Ihmisillä on yleensä hyvin mustavalkoinen ajattelutapa ja on HELPPOA etsiä yksi inhokki ja keskittyä siihen.
On aivan totta, että monet vanhat pikkuautot tupruttavat hiilidioksidia enemmän kuin uudet citymaasturit.
Ensinnakin uudet citymaasturit kuluttavat huomattavasti vahemman bensaa kun 8-10 vuotta vanhat farmarit isoilla moottoreilla. Toiseksi uusin autojen paastotkin ovat aika eri luokkaa kun vanhojen dieselautojen, ihan vaan esimerkkina. Kuinka monta vanhaa diesel mersua on Suomessa edelleen kaytossa ja lisaa tuodaan Saksasta, kun halvalla saa?
Mutta toisaalta, ei ole järkevää verrata uutta autoa vanhaan, vaan toisiin uusiin autoihin. Ja kiistatta citymaasturien päästöt ovat keskimäärin selvästi korkeammat kuin pienempien autojen.
Itse kiukkusin täällä palstalla heti autoverouudistusten julkistamisen jälkeen siitä, että verohelpotuksia jaeltiin höllällä kädellä aika paljon saastuttavillekin automalleille. Sen sijaan, että autoverotusta kevennetään (ja autojen kauppaa ja yksityisautoilua lisätään) pitäisi sen sijaan käyttää nekin veromiljoonat julkisen liikenteen tukeen ja energiapihien moottorien kehittämiseen.
Suomi ja EU käyttävät energiatehokkuuden ja vähäpäästöisen tekniikan kehittämiseen vain murto-osan siitä rahamäärästä minkä Iso Paha Susi Yhdysvallat.
enkä ole iso, mitat 55kg ja 170cm
Juu, enpä itsekään haluaisi citymaasturia, mutta meidän japanilainen pikkuauto kuluttaa 10 litraa sadalla, vaikkei päällepäin uskoisi. Ja mielestäni suomalaiset tekevät koko ajan valtavasti ekotekoja asumalla minimaalisissa asunnoissa, joissa normaalituloiset keski-eurooppalaiset eivät pystyisi mtenkään asumaan. Tiedän perheitä, joissa 4 ihmistä asuu jossain 80 neliössä! Ihan sama vaikka ajaisivat omalla bussillaan kun ajattelee paljonko ne säästää energiaa verrattuna esim. englantilaisiin, jotka asuvat moninkertaista pinta-alaa ilman minkäänlaisia eristyksiä.
Joten en viitsi maasturia hankkia. Muuten kyllä kävis, mun mielestä ne on kivan näköisiä ja mulla ei ole rahasta pulaa, joten sekään ei ole ongelma.
Joten en viitsi maasturia hankkia. Muuten kyllä kävis, mun mielestä ne on kivan näköisiä ja mulla ei ole rahasta pulaa, joten sekään ei ole ongelma.
Vuosi sitten vaihdoin farkun maasturiin ja en ole koskaan tykännyt ajaa näin paljoa. Mieletön ajomukavuus ja lasten kanssa ihana kun saa nostaa ne korkealle, ei tarttee kyykkiä.
Olen kyllä samaa mieltä siinä, etä ne jotka jaksaa jostain toisten ihmisten autoista (tai muusta omaisuudesta) vouhkata tekevät sitä kateuden vuoksi. Sanokoon mitä sanovat.
silti ei tee mieli citymaasturia.
t. ap
Mutta itse paljastit kommentillasi, että auto on sulle sittenkin statussymboli
Olen kyllä samaa mieltä siinä, etä ne jotka jaksaa jostain toisten ihmisten autoista (tai muusta omaisuudesta) vouhkata tekevät sitä kateuden vuoksi. Sanokoon mitä sanovat.
on aina ollut ja tuleekin olemaan. Muuten kai meilla kaikilla oli samanmerkkiset autot. Autot jos mitka ovat branditavaraa ja mielikuvamarkkinointia....kai sen nyt kaikki tajuavat????
Siksi ne autot herattavat nain voimakkaita tunteita puoleen jos toiseen ja siita nama keskustelutkin sikiavat. Koska jos oikeasti vaan paastoista puhuttaisiin niin meidan pitaisi kaikkien olla turvallamme Porvoon moottoritiella estamassa vanhojen venalaisten rekkojen massaralli Suomen halki, siina vasta metsien saastuttaja numero 1 Etela-Suomessa ja tahti senkun kiihtyy!
kuin normaalikokoiset farmaritkaan. Koska ne ei ole yhtään isompia, monet vastaavasti pienempiä. Ainoa seikka miksi ne näyttää isoilta on se korkeus.
Ja ei, en omista citymaasturia - en nyt enkä tulevaisuudessakaan.
törmäystilanteessa tulee pahaa jälkeä jos toisena osapuolena on tavallinen henkilöauto ja toisena maasturi. Ajatelkaapa mihin kohtaan sivutörmäyksessä maasturin keula osuu? Meilläpäin maastureita tuntuu vielä olevan melkein jokaisella. Meillä ei ole autoa ollenkaan.
kiinnosta mitä esim av-mammat ajattelee meidän autovalinnoista ;D
Me suositaan lapsiperheenä isoa ja turvallista autoa jossa on hyvät ajo-ominaisuudet ja ominaisuksia joita me tarvitsemme. Naapurit saa rauhassa ajella taas vaikka corollalla jos se niide kriteerit täytää, ei haittaa mua pätkäääkään.
Eikä nämä uudet citymasturit mitään hiton traktoreita ole (kuten vanhat volvot ja mersut esim), ja saasttuttavat ja kuluttaa vähemmän kuin juuri esim 10v. vahat jokaperheen farmarit.
Tutustukaa faktoihin ja itkekää sitten millä suomessa saastutetaan ja tuhotaan luonnonvaroja, ei ainakaan jumankauta näillä uusilla nelivedoilla!
taitaa suomalaiset asua aika leveästi eurooppalaisen mittapuun mukaan. tiedoksi vain sille joka väitti että suomessa ollaan ekologisia ja muualla asutaan leveämmin.
aika ahtaasti kuule asustellaan keskiverrosti euroopan kaupungeissa. ja eritykset sun muut rakennuskustannukset täällä on eri tasoa ja luokkaa syystä että täällä ei tarvita samanlaista tasoa kuin suomessa.
Vaikka bensa ei maksaisi mitään kenellekään, on ok ajaa muutaman sadan metrin kauppamatkatkin autolla - ympäristön kustannuksella?
On ok tuhota ympäristöä, kun eihän siitä itselle mitään haittaa ole - mitä väliä jos tulevat sukupolvet elävät myrkyttyneessä ympäristössä?
Ja oli vaan nyt valittavissa olevista vaihtoehdoista paras. Työsuhdeauto joten bensa ei maksa meille mitään.
ei se silti muuta sitä, että citymaasturilla huvin ja tyylin vuoksi ajavat ei anna itsestään kovin fiksua ja tiedostavaa kuvaa. Mutta kaikki ei tietenkään edes halua vaikuttaa fiksuilta ja tiedostavilta.