Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti rh+, kellastunut vauva, verikoe seuraavassa raskaudessa ????

Vierailija
25.06.2008 |

En ymmärrä tätä asiaa ollenkaan. Olen itse rh+, samoin mies ja lapset, eli mitään ongelmaa näiden rhesus-asioiden kanssa ei pitäisi olla. Molemmat lapset ovat kellastuneet 2 pv syntymän jälkeen. Esikoinen sai päivän valohoitoa, kakkosen bilirubiiniarvo lähti laskemaan itsestään koska hän imi niin hyvin alusta asti.

Nyt odotan kolmatta ja terkka passitti minut tuon kellastumisen takia johonkin vasta-aineverikokeeseen rv 36! En tajua yhtään miksi. Eikö ole päivänselvää ettei mitään rh-ongelmaa voi olla, kun olen kerran rh+ itse?

Onko täällä linjoilla ketään, joka osaisi selittää mistä tuossa verikokeessa on kysymys ja mitä sillä yritetään selvittää? Googlettamalla ei löydy mitään hyödyllistä...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se muistan että oma serkkuni koko jotain vastaavaa toisen raskaustensa aikana vaikkei hänelläkään ollut mitään tekemistä noiden rhesusjuttujen kanssa.

Itse olen rh- ja joutunut siksi juoksemaan kaiken maailman kontrolleissa ja saanut piikkiä kankkuun joka synnytyksen jälkeen. Mitään ongelmaa ei silti ole ilmennyt.

Vierailija
2/4 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen rh+ ja mulla oli veriryhmävasta-aineita neljännessä ja viidennessä raskaudessa. Vasta-aine löytyi kyllä heti ensimmäisessä verikokeessa, mikä neuvolassa otettiin, anti-E on mun veriryhmävasta-aine (rh- on anti-D). Mun vasta-ainetasoa seurattiin tarkkaan raskauksien aikana ja vauvojen immunisoitumista tarkkailtiin. Mitään ongelmaa ei pitänyt olla, mutta silti neljäs lapseni immunisoitui ja hänen verensä piti vaihtaa. Viides lapsi vain kellastui. Katsopa KTL:n sivuilta juttua veriryhmävasta-aineista. Ihmisillä on sellainen käsitys, että vain rh- eli anti-D on ongelma, mutta näin ei ole. Rh- on siinä mielessä helpoin, että sitä voidaan ennaltaehkäistä rokotteella, toisin kuin muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä selvensi asiaa kovasti. Onko minullakin siis samanlainen riski vaikka eka ja toka "vain" kellastuivat? Miten tätä seurataan vauvan syntymän jälkeen? Alkoi jo vähän pelottaa...

Vierailija
4/4 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se selviää vain verikokeella. Jos on vasta-aineita, niin aina on riski, että lapsi immunisoituu, vaikka se onkin tosi harvinaista. Mun neljäs lapsi kellastui ensin syntymän jälkeen, sitten hän alkoi vähitellen tulla kalpeammaksi ja kalpeammaksi ja oli kauhean väsynyt, olisi vain nukkunut. Tämä tapahtui, kun oltiin jo tultu sairaalasta kotiin. Vietiin lapsi lääkäriin, joka passitti heti sairaalaan. Siellä otettiin verikokeet ja tytön hemoglobiini oli enää 65 ja laskusuunnassa koko ajan. Verensiirtoja jouduttiin tekemään niin kauan, että vasta-aine poistui. Ja siis tuon neljännen lapsen syntymän jälkeen ei ollut mitään seurantaa, mikä meitä ihmetytti ihan hirveästi. Jos itse ei oltaisi oltu tarkkoja, niin huonosti olisi käynyt. Verensiirtojen jälkeen seurantaa oli puolisen vuotta. Viidennen kohdalla oli jo sairaalassa verikokeita päivittäin ja vielä kotiin päästyäkin piti käydä sairaalassa tarkastuksessa ja verikokeissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä