Eikö työtön saa säästää työmarkkintuestaan yhtään rahaa säästöön?
Jos siihen on mahdollisuudet?
Minullakin on jo niin paljon säästötililläni työttömyyskorvauksia, että voisinpa ostaa vaikkapa auton, mutta mihinkä minä sillä menisin, kun ei oo töitä?:D?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pelkästä työttömyyskorvauksen säästämisestä puhe, eikä mistään sen päälle maksettavasta toimeentulotuesta.
No jos täysin pysyt sillä työmarkkinalla etkä saa karenssia. Työkkärin päätöksistä ei pysty valittamaan ja selvityspyyntö tarkoittaa käytännössä karenssia. Työkkäri on lisäksi niin mielivaltainen laitos, etten luottaisi varsinkaan nykyään, että pysyt työmarkkinatuella ikuisesti vaikka et saisi töitä.
Säästeliäs kirjoitti:
Totta kai saa, samaa teen itsekin!
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot...
Toki toimeentulotukea ei sitten saa, mutta eipä sitä tarvitsekaan, jos pystyy säästämään työmarkkinatuestakin jo jotakin.
Sukanvarteen säästäminenkin on mielestäni väärin, mikäli sellaisen keplottelun avulla saa haettua sitten jotain toimeentulotukea... Silloin sen viimesijaisen tuen idea on ymmärretty täysin väärin.
Entäpä jos työttömälle työttömyysturvan saajalle sattuu tulemaan uusi elämänmuutos, joka muuttaakin työttömän henkilökohtaista taloustilannettaan niin paljon, että joutuisi turvautumaan toimeentulotukeen, niin seuraako kela työttömän tililiikennettä, jos työtön nostaakin säästönsä heti pois tililtä, ja leikkii tulotonta työttömyyspäivärahalla kituuttavalta kansalaiselta jatkossa?
Ja nostetut säästöä patjan alla. :D tai voihan sitä pistää elämänsä risaiseksi vähäksi aikaa ennen toimeentulotukeen tukeutumistaan säästöillään, niin minä ainakin tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Säästeliäs kirjoitti:
Toki toimeentulotukea ei sitten saa, mutta eipä sitä tarvitsekaan, jos pystyy säästämään työmarkkinatuestakin jo jotakin.
Sukanvarteen säästäminenkin on mielestäni väärin, mikäli sellaisen keplottelun avulla saa haettua sitten jotain toimeentulotukea... Silloin sen viimesijaisen tuen idea on ymmärretty täysin väärin.
Entäpä jos työttömälle työttömyysturvan saajalle sattuu tulemaan uusi elämänmuutos, joka muuttaakin työttömän henkilökohtaista taloustilannettaan niin paljon, että joutuisi turvautumaan toimeentulotukeen, niin seuraako kela työttömän tililiikennettä, jos työtön nostaakin säästönsä heti pois tililtä, ja leikkii tulotonta työttömyyspäivärahalla kituuttavalta kansalaiselta jatkossa?
Ja nostetut säästöä patjan alla. :D tai voihan sitä pistää elämänsä risaiseksi vähäksi aikaa ennen toimeentulotukeen tukeutumistaan säästöillään, niin minä ainakin tekisin.
Ei auta enää siinä vaiheessa. Kela vaatii kahden edellisen kuukauden tiliotteet ensimmäiseen toimeentulotukihakemukseen. Sen takia ei kannata ottaa riskiä ja säästää palkasta tai työmarkkinatuesta tilille, sillä kela vie kaikki jos tiput tt-tuelle.
Vierailija kirjoitti:
Näin voi tehdä jos ne ovat tosiaan olleet säästössä patjan alla kuukausia ennen kuin tiput tt-tuelle. Mutta jos ne ovat säästössä tilillä ja ryyppäät ne viikossa, ne vähennetään silti tt-tuesta tuloina.
Mikä kumma oletus on, että työttömät ovat aina köyhiä? Valtaosa työttömiksi jäävistä on kuitenkin tehnyt pitkän työuran, joten säästöjäkin monella on. Olisihan se hassua, jos velattomassa asunnossa asuva ja pääomatuloja nauttiva ei saisi ansiosidonnaisesta päivärahasta jotain säästöön..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pelkästä työttömyyskorvauksen säästämisestä puhe, eikä mistään sen päälle maksettavasta toimeentulotuesta.
No jos täysin pysyt sillä työmarkkinalla etkä saa karenssia. Työkkärin päätöksistä ei pysty valittamaan ja selvityspyyntö tarkoittaa käytännössä karenssia. Työkkäri on lisäksi niin mielivaltainen laitos, etten luottaisi varsinkaan nykyään, että pysyt työmarkkinatuella ikuisesti vaikka et saisi töitä.
:D Minä en nimenomaan saa mistään enää töitä, olen töihin liian iäkäs, tajuatko?!?
Sitä paitsi niin hullua työnantajaa ei ole olemassakaan, joka työllistäisi monikipeän ja ikääntyneen ihmisen töihinsä, ei edes valtion ja kunnan suojatyöpaikkoihin!
Karenssia ei voi tyhjästä syystä työttömälle antaa, sillä ei ole työttömän syy, jos työpaikkaa ei ole edes tarjolla!
Jos säästät rahaa ja sijoitat sen, kun siinähän saat siitä korkotuloja. Työmarkkinatuessa on tarveharkinta, jossa nuo korkotulot otetaan huomioon eli voivat vähentää työmarkkinatukea.
Nykyään vaan säästötilien korot ovat niin alhaiset, ettei 0,05% korosta tule varmaan hirveästi korkotuloja vaikka tilillä olisi kohtuullinen summa.
Mutta jos sulla on säästöjä esim. rahastoissa, joista tulee kunnolla voittoa, niin kyllä ne voidaan ottaa huomioon tuloina oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kumma oletus on, että työttömät ovat aina köyhiä? Valtaosa työttömiksi jäävistä on kuitenkin tehnyt pitkän työuran, joten säästöjäkin monella on. Olisihan se hassua, jos velattomassa asunnossa asuva ja pääomatuloja nauttiva ei saisi ansiosidonnaisesta päivärahasta jotain säästöön..
Niinpä, ja eikä ole työttömäksi jääneen työttömän syy, että sattuu olemaan varakkaan ja hyväpalkkaisen puolison kanssa samassa taloudessa.
Minustakin on tullut miltei saita työtön, paitsi joskus raotan kukkaroni nyörejä ja maksan jopa ravintolaruoat.
Vierailija kirjoitti:
Karenssia ei voi tyhjästä syystä työttömälle antaa, sillä ei ole työttömän syy, jos työpaikkaa ei ole edes tarjolla!
Kyllä voi. Työkkäri jakaa karensseja täysin mielialtaisin perustein. Et ole tainnut olla kovin kauan työmarkkinatuella, jos luulet, että olet 100% turvassa karenssilla etkä voi tippua tt-tuelle. Ikään ja sairauksiin vetoaminen ei auta, koska työkkäri katsoo sinut työkuntoiseksi. Muuten et pääsisi työttömäksi työnhakijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta voi säästää vain sukanvarteen, ei pankkitilille.
Lueppa nyt hyvänen aika tarkemmin aloittajan kysymys, ei ollutkaan kyse toimeentulotuesta säästämisestä vaan työmarkkinatuesta tai ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahasta!
Tällä ei ole mitään merkitystä, jos työmarkkinatuen lisäksi saa vielä lisäksi tt-tukea. Työmarkkinatuki ja säästöt tilillä lasketaan täysimääräisenä tt-tukeen, joten käytännössä ainoa mahdollisuus on säästää sukanvarteen.
Niin jos saisin toimeentulotukea, mutta kun en saa toimeentulotukea, enkä ikinä ole työttömänä ollessani ennenkään saanut toimeentulotukea , en edes sossustakaan ennen toimeentulon jakamisen siirryttyä kelan hoitoon!!!
Lue otsikko uudestaan. Kysymys on yleisluonteinen.
Huhuhu, teitä lukihäiriöisiä riittää. Nimenomaan ap. kysyy otsakkeessa jo että työmarkkinatuesta säästämisestä.
Säästeliäs kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueppa nyt hyvänen aika tarkemmin aloittajan kysymys, ei ollutkaan kyse toimeentulotuesta säästämisestä vaan työmarkkinatuesta tai ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahasta!
Helkkari en kait minäkään kykenisi yksin asuvana säästää mistään pelkästä työmarkkinatuesta, koska omassa tapauksessani olisin sinkkuilijana pakotettu hakemaan kelasta myös toimeentulotukea työttömyyspäivärahani päälle, koska eihän kukaan yksin asuva virallisesti elä jollain pelkällä kämäisellä työmarkkinatuen perussummalla saatika yh.työtön, jos olisi alaikäisiä lapsia huollettavanaan!
Kyllä nimenomaan yksin asuva sinkku pystyy säästään pelkästä työmarkkinatuesta (+ yleisestä asumistuesta) niin halutessaan, perheellisillä moinen lienee haastavampaa.
Hyi hitsit mitä murretta koko Suomi puhuu......se on: säästäMÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Työkkäri jakaa karensseja täysin mielialtaisin perustein. Et ole tainnut olla kovin kauan työmarkkinatuella, jos luulet, että olet 100% turvassa karenssilla etkä voi tippua tt-tuelle. Ikään ja sairauksiin vetoaminen ei auta, koska työkkäri katsoo sinut työkuntoiseksi. Muuten et pääsisi työttömäksi työnhakijaksi.
Ei voi enää minun kohdallani... tai jos mielivaltaisuus iskee mun kohdallani enää, niin silloin lähtee myös siltä työkkärin virkailijalta virka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi enää minun kohdallani... tai jos mielivaltaisuus iskee mun kohdallani enää, niin silloin lähtee myös siltä työkkärin virkailijalta virka!
Eikös valtion suojatyövoimavirkailijoiden hommat ole lakkautusuhan alla tulevien vuosien aikana muutenkin?
Karenssijakotsto lakkautetaan tarpeettomana ja inhimmillistä elämää jarruttavana hulluusbyrokraattisena toimintana.
Ei kukaan kysele/ihmettele mihin työmarkkinatuki n. 500e on mennyt. Ei kauppakuitteja kysellä. Miksi edes kysytään tällaista, tottakai siitä voi säästää kotiin piirongin laatikkoon muutaman kympin, enempää tuskin pystyy kukaan säästämäänkään.
Minä olen työtön ja kaksi vaipoissa olevaa pikkulasta sekä isän luona asuvat isommat lapset, jotka minä syötän joka toinen viikonloppu työmarkkinatuesta ja mun äitinä täytyy ostaa heille vaatteita ja lahjojakin jouluna ja synttäreillä.
Täytyy maksaa bussi takasin päin 300 km. kolmelle lapselle ja heistä en saa lapsilisiä. Olen elatusvelvollinenkin vielä. Olennaimusissa enkä saa siis yksinhuoltaja korotuksia. Mies työtön sekä molemmilla luottotiedot menneet
Onneksi saamme toimeentulotujea vähän ja asumistukeakin 40e. Asumme omassa omakotitalossa ja lainan lyhennys on 500e./kk
Saimme rukousvastauksena ilmatteeks puita 12 motillista. Jumala pitää huolen. Onneksi mieheni saa töitä ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös valtion suojatyövoimavirkailijoiden hommat ole lakkautusuhan alla tulevien vuosien aikana muutenkin?
Karenssijakotsto lakkautetaan tarpeettomana ja inhimmillistä elämää jarruttavana hulluusbyrokraattisena toimintana.
Ei tule tapahtumaan ainakaan nykyisen hallituksen kaudella. Etenkin kokkelit haluaa, että karensseja jaetaan ihan periaatteesta vaikak siihen ei olisi mitään perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä ei ole mitään merkitystä, jos työmarkkinatuen lisäksi saa vielä lisäksi tt-tukea. Työmarkkinatuki ja säästöt tilillä lasketaan täysimääräisenä tt-tukeen, joten käytännössä ainoa mahdollisuus on säästää sukanvarteen.
Miksi työttömän pitäisi säästää sukkaan? Minä ainakin säästän rahani ulkomaalaiseen pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömän pitäisi säästää sukkaan? Minä ainakin säästän rahani ulkomaalaiseen pankkiin.
Ei sitä noin helposti pysty kiertämään. Kyllä ne saa selville, että olet laitanut rahaa ulkomaiseen pankkiin. Ehkä joku TOR-verkko kikkailu voi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästeliäs kirjoitti:
Ei auta enää siinä vaiheessa. Kela vaatii kahden edellisen kuukauden tiliotteet ensimmäiseen toimeentulotukihakemukseen. Sen takia ei kannata ottaa riskiä ja säästää palkasta tai työmarkkinatuesta tilille, sillä kela vie kaikki jos tiput tt-tuelle.
Nyt ymmärrän paremmin miksi käteisestä rahasta halutaan eroon. Kaikki vain kortilla. Kaikki tapetilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästeliäs kirjoitti:
Nyt ymmärrän paremmin miksi käteisestä rahasta halutaan eroon. Kaikki vain kortilla. Kaikki tapetilla.
Toki tämä on käytännössä mahdollista vasta vuosikymmenien päästä. Suomessa on edelleen liikaa ihmisiä jotka eivät osaa käyttää korttia, maksaa laskuja netissä ja käyttävät aina käteistä.
Miksi pitäisi säästä peltipurkkiin työttömyyskorvaukset? Entä sitten kun tulisi tulipalo tai asuntomurto, ja kaikki sukanvarsisäästöt tuhoutuisivat?