Vierailija

Nyt raivostuttaa ihan järkyttävästi!
Vauvani on ollut täysimetyksellä ja minulle oli todella tärkeää 6kk täysimetys.
Minulla oli tänään kampaaja ja anoppi oli hoitamassa vauvaani. Hänpä oli sitten keittänyt perunaa ja antanut vauvalle!! Mitä hel**ttiä!
Siinä meni 6kk täysimetys!
Siinä meni ensimmäisten kiinteiden valokuvaushetki!
Kuulemma 5kk ikäisen täytyy jo maistella kiinteitä..tämä oli anopin selitys.
Mua itkettää ja tuntuu, että minulta on viety nyt jotain hyvin tärkeää :(
Kaiken lisäksi anoppi oli käynyt ennen ruokahetkeä kärryttelemässä lähikaupassa ja ostanut korviketta, johon oli perunan muussannut!! Ja syy tähän perseilyyn ei voinut olla vauvan nälkä, sillä jätin reilusti pumpattua rintamaitoa kun lähdin kampaajalle. En kestä :( miten joku voi olla noin ilkeä ja ajattelematon!!

• ylös 321
  • alas 414

Sivut

Kommentit (163)

Vierailija

Miten ihmeessä sä selviät jatkossa lapsen kanssa, kun nyt jo vedät herneet nenään saamatta jääneestä valokuvasta.

• ylös 490
  • alas 163
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kolme tuntia meni yhteensä ja siinä ajassa oli anoppi ehtinyt pilata täysimetyksen :(

• ylös 75
  • alas 246
Vierailija

Nykysuositusten mukaan kiinteitä voi aloittaa maistelemaan jo 4 kkn ikäisestä, vaikkakin 6kkn täysimetys on samojen suositusten mukaan parasta vauvalle. 6kkn täysimetys on ihailtava tavoite, mutta anoppi ei varmaan ihan tajunnut miten tärkeää se on sinulle.

Ei se anoppi sitä välttämättä pahalla tarkoittanut, ehkä ajattelemattomuuttaan teki noin? Kannattaa varmaan keskustella ja kertoa miksi sinusta tuntuu pahalta. Älä syyllistä ja anna anteeksi jos anoppi on pahoillaan. Tee kuitenkin selväksi että toivot vastaisuudessa toiveitasi lapsen hoidosta noudatettavan. Harmi, ettet päässyt olemaan läsnä kun lapsi söi ensimmäisen kerran "oikeaa ruokaa".

Äläkä nyt ajattele että lapsi ei ole "täysimetetty". Ei se lusikallinen pottua mitään vesitä. Jatkat vaan entiseen malliin!

• ylös 510
  • alas 22
Vierailija

Miksi lapsen isä ei ottanut palkatonta vapaata näin tärkeän asian takia? Kyllä meillä mies sen verran perhettä rakastaa, että kampaamokäyntipäiviksi pyytää vapaata.

• ylös 80
  • alas 184
Vierailija

Kyllä nuo oli minulle tärkeitä silloin, kun esikoinen oli vauva. Olisin vastaavasta teosta anopille tai äidille suuttunut. Vaikka heistä on miten söpöä nähdä vauvan ensireaktiot, niin mummujen pitäisi muistaa, että heidän aika meni jo, nyt on uusien vanhempien vuoro.

Lapsen mummoista oli väärin, kun syötin vauvalle mautonta ruokaa, sillä perunaan olisi pitänyt laittaa voita ja suolaa "kun eihän se muuten maistu miltään". Marjoihin oltiin heti lisäämässä sokeria, kun selkäni käänsin. Voi olla, että he onnistuivat maustamisessaan, sen verran vikkelästi osasivat liikkua.

• ylös 434
  • alas 21
Vierailija

No vielä on onneksi paljon kuvattavia ensiasioita, jatkossa älä jätä lasta hoitoon.
Nykyään taitaa olla suosituksissakin, että aloitettaisiin maistelut ennen puolenvuoden ikää, niin ettei ainakaan vauvalle tapahtunut mitään vahinkoa.

Sano anopille, että et voi enää luottaa häneen ja näinollen hän voi tavata lasta vain sinun tai miehesi läsnäollessa.

• ylös 103
  • alas 91
Vierailija

Kiinteiden aloittaminen/maistaminen voi  nyt tarkoittaa puolta teelusikallista tai teelusikallista riippuen vähän miten vauva reagoi. Eipä ole kovin vakavaa.

• ylös 144
  • alas 38
Vierailija

Nyt ymmärrän, miksi päiväkodin täti mietti, että uskaltaako kertoa vai ei. Meidän tyttö on ensimmäiset askeleet ilman tukea päiväkodissa. Siitä ei ole kuvia, enkä minä, eikä mieheni niitä nähnyt. Täti oli miettinyt, että jättää kertomatta, kun aiemmin vastaavasta on pahoitettu mieli. Onneksi oli sen verran jo oppinut tuntemaan mua ja miestä, että tiesi että iloitaan aidosti tytön oppimasta, vaikka ei itse niitä askelia nähtykään. Nähtiin niitä sitten seuraavana aamuna :)

• ylös 416
  • alas 20
Vierailija

Tuskin vauvasi söi paljoa, jos oli vasta eka maistelukerta, eli imetys ei pilalla mielestäni. Mutta ne ekat maisteluilmeet...

Muuten anoppisi teki kyllä törkeästi selkäsi takana. Sano, että vauvan ruokailut tehdään just niin kuin perheessänne on päätetty, piste. Jos mielii saada vauvan hoitoon niin noudattaa annettuja ohjeita.

Oma anoppi sooloilee lähinnä vaatteitten ja lelujen kanssa (mm. vaihtoi vauvan unipehmon omaansa, ihmetteli sitten kitinää kun ei vauvalle kelvannut!)

• ylös 281
  • alas 16
Vierailija

Kyllä voi edelleen sanoa täysimettävänsä, vaikka vauvan suuhun olisi kerran eksynyt jotain muuta ruokaa. Vaikka tiukimpien määrittelijöiden mukaan ei olisi enää täysimetys, niin mitäpä muutakaan se olisi.

Ehkä hermoilet liikaaa täysimetyksen täyteydestä, mutta kyllä mielestäni anoppisi teki joka tapauksessa väärin! Ei tällaisia asioita tehdä ilman vanhempien suostumusta. Ilmeisesti tiesi, ettet halua vielä kiinteitä antaa, mutta ajatteli itse tietävänsä paremmin. Ei tällaista pidäkään hyväksyä. Mutta ehkäpä odotat että pahin raivo laantuu, saat tukea ehkä mieheltäsi, ja seuraavia hoitoja suunnitellessa keskustelette anopin kanssa perinpohjin, missä rajoissa toimitaan.

• ylös 199
  • alas 5
Vierailija

Anoppi teki väärin jos ei noudattanut ohjeita. Mutta ei imetys tuollaisesta pieleen mene, saat edelleen pitää sulkaa hatussasi. Jos vauvalle on ruoka maistunut, niin ehkä nyt on sopiva herkkyyskausi aloittaa kiinteät. Todennäköisesti kuitenkin on rullannut soseet suusta. Ja tosiaan, nykyään suositellaan maistelun aloitusta jo 4 kk iässä allergioiden vähentämiseksi eli 6 kk tiukka täysimetys ei ehkä ole parasta sille vauvallesi vaikka sinulle tuntuu olevan tärkeä asia.

• ylös 108
  • alas 16
Vierailija

Minä, aikuinen ja yleensä rauhallinen ihminen, en kyllä pystyisi pitämään tilannetta asiallisena. Vauvalle harhauttavaa tekemistä ja anopille täpäkkä palaute, ja terveiset että jatkossa voi kasvattaa mielensä mukaan vaikka kissaa tai pionia, mutta sinun vauvan kasvatus on sinun tehtävä. En veisi ihan heti uudestaan hoitoon.

• ylös 85
  • alas 38
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen isä ei ottanut palkatonta vapaata näin tärkeän asian takia? Kyllä meillä mies sen verran perhettä rakastaa, että kampaamokäyntipäiviksi pyytää vapaata.

Sama meillä! Mulla menee kuitenkin aina 3-4h enkä jättäs anopille noin pitkäks aikaa vielä alle vuoden ikästä. Onneksi mies voi olla vapaalla jos mulla on joku meno.
:)

• ylös 13
  • alas 60
Vierailija

Meillä ei kerrota. Sanon, että hyvin nukkui ja söi, kaadan pullollisen äidinmaitoa viemäriin eikä kukaan saa koskaan tietää, että vauvojen ekat kiinteät ruuat on maisteltu mummolassa.

• ylös 33
  • alas 205

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.