Lapsella ei ollut luokkaretkeä tämä vuonna
Ei ollut viime vuotenakaan kuin pieni meysäretki. Kolmannelle luokalle menee syksyllä. Onko muilla luokkaretkiä?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin luokkaretkiem järjestämisen kun piti alkaa ottamaan kaikki mukaan. Harmitti niiden lasten ja perheiden puolesta jotka olivat osallisumtuneet rahan keräämiseen ja sitten osa tuli pummilla mukana. Hauskinta tässä on se että yleensä näiden pummilla mukaan tulevien lasten vanhemmat ovat ne kovaäänisimmät jotka sitä retkeä vaatii. Varmaan haluavat saada lapsensa ilmaiseksi lintsille tai Särkänniemeen ettei tarvitse itse kesällä maksaa reissua.
Silloin ekana kahtena vuotena kun tämä sääntö tuli tehtiin retki jossa pää matka oli esim kiertää museo Tampereella ja sitten halukkaat sai itse maksaa särkikseen liput. Nämä pummi vahemmat myhäilivät tyytyväisenä että pääsee lapset ilmaiseksi reissuun mutta eivät tajunneet että rannekkeet kukin maksaa itse. Paikan päällä syötiin koulun eväät jos ei ollut omaa rahaa mukana. Kauheat huudot aina seuraavana päivänä kun heidän lapsensa piti vaan istua kun muut piti hauskaa (aina nämä 3 saman lapsen vanhemmat)
Niin varmaan joo. Niinkuin kaikesta ei muka informoitaisi etukäteen. Heillä ei vain ollut rahaa varmaan sillä hetkellä, mitä antaa.
Kyllä siitä oltiin informoitu mutta nämä kolme curling mammaa ajatteli että se "kaikki pääsee mukaan maksoi tai ei" tarkoitti myös niitä rannekkeita ja pikaruokaa sielä huvipuistossa. Rahattomuuteen en usko. Sitähän ne rehtorille juuri huusi että miksi heidän pilttinsä ei päässyt laitteisiin ja syömään muiden kanssa.
Jos noin tyhmä on, ettei ymmärrä rannekkeen hintaa maksaa, niin sitten se on oma ongelma. Aina näköjään oppii uutta ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mihinkään kalliiseen ole joka vuosi varaa. Meidän koulussa on joka vuosi viimeisellä viikolla, kun viimeiset kokeet yms on ollut eikä enää oo juurikaan mitään tekemistä koulussa pieni retki johonkin. Tänä vuonna viimeisellä viikolla ensin siivoataan yhtenä päivänä koulun piha-aluetta ja ympäröivää metsää, toisena käydään pyörillä 5km päässä laavulla retkellä ja kolmantena on liikuntapäivä, järjestetty kaikkea yleisurheilua, konkkaa, 10. tikkua laudalla. Loppuviikosta vielä askarrellaan jotain ja pidetään luokan oma "kevätjuhla" eli katsotaan luokassa jotain elokuvaa samalla. Mielelläni veisin koko porukan vaikka Ranualle katsomaan jääkarhunpentua, mutta koululla ei oo rahaa kuin sponssata ne makkarat ja mehut sinne laavulle.
T: kakkosten opeMeillä on viimeinen viikko "pyhitetty" erilaisille esityksille ja "seminaareille" eli ei mitään siivousta ja makkaranpaistoa, vaan lapset ovat tehneet erilaisia esitelmiä, joita sitten käydään läpi. On kirjallinen osuus ja kuvallinen esite ja sitten se varsinainen juttu eli luokan edessä muille esittäminen. Jokaisella on 2 opponenttia, joiden pitää löytää esityksestä vähintään 2 hyvää asiaa. Loppuun asti opiskellaan.
Tää riippuu koulusta aika paljon. Meillä täällä pienessä koulussa kaupungon ulkopuolella pyritään siihen, että viimeisellä viikolla ois enää arvioinnit tekemättä. Minä pidän viimeisen kokeen huomenna ja sen jälkeen voidaan viimeiset 4 päivää ottaa rennosti. Oon kuullut kyllä kaupungista ainakin yhdestä koulusta, että loppuun asti tehdään hommia.
Meillä on vanhemmilta tullut kiitosta siitä, että koulua käydään loppuun asti. Ei vanhempien työpaikoillakaan aloiteta himmailua viikkoa ennen lomaa, miksi koulussa niin tehtäisiin? Meillä on lähikoulu, jossa aina tuskaillaan kiireen kanssa eikä ehditä vuodessa käydä oppisisältöjä läpi, mutta heillä onkin lähes 6 viikkoa rentoa oloa eli lukukauden alussa ja lopussa aina 1 vko ja lisäksi ennen syys- ja hiihtolomaa.
Kuudennella oli luokkaretki ja leirikoulu. Kaikki maksoi retket rahalla, keräyksiä ei pidetty.
Ei mitään aavistusta jättikö joku maksamatta.
Mistä muuten voitte tietää kuka muka jätti maksamatta.
Ei sitä huudella ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessa ei oltu luokkaretkiä vielä keksittykään ja hyvin olen toimeen tullut ilmankin.
Minun lapsuudessani 60-70-luvulla oli luokkaretki joka vuosi ja kuudennella mentiin lentokoneella. Ja kaikki kunnan rahoituksella, mitään ei tarvinnut kerätä.
Ennen oli paremmin!
Rehtorilla ja opettajilla on vaitiolovelvollisuus.
Mitä ihme paskaa te puhutte??
Mulla 2 teiniä ja en kyllä ole kuullut
ainoatakaan rehtorin ja vanhemman keskustelua.
Eikös nuo keskustelut käydä jossain muualla kuin käytävällä ja ei edes vanhemmat koulussa ole vaan soittavat rehtorille.
En oikein ymmärrä näitä juttuja. Kukaan ei tiedä kuka on maksanut ja kuka ei, näin ainakin meidän lasten koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuo keskustelut käydä jossain muualla kuin käytävällä ja ei edes vanhemmat koulussa ole vaan soittavat rehtorille.En oikein ymmärrä näitä juttuja. Kukaan ei tiedä kuka on maksanut ja kuka ei, näin ainakin meidän lasten koulussa.
Sun lapsilla on hyvä koulu.
Itseäni ärsytti aikoinaan kun vanhempainillassa puhuttiin nimeltä siitä yhdestä perheestä joka ei ollut osallistunut joka kuukautiseen rahankeräämiseen eikä leipomis-ja myyntihommiin, mutta jonka lapsi kumminkin lähti mukaan leirikouluun ja sen jälkeenhän asiasta tiesi koko luokka.
Eniten siinä aiheutti puheita se ettei kyseessä ollut se pienituloisin perhe, eikä edes periaate-perhe vaan se hälläväliä-perhe.
- onneksi jo aikuiset lapset
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuo keskustelut käydä jossain muualla kuin käytävällä ja ei edes vanhemmat koulussa ole vaan soittavat rehtorille.En oikein ymmärrä näitä juttuja. Kukaan ei tiedä kuka on maksanut ja kuka ei, näin ainakin meidän lasten koulussa.
Rehtori tai opettaja eivät saa lain mukaan hoitaa mitään luokan rahoja. Niistä on aina vastuussa joku vanhemmista. Heillä taas ei ole tuota vaitiolovelvollisuutta ja mielellään kertovatkin, ihan pyytämättä, jos joku ei ole osallistunut maksuihin.
Ja yhä edelleen yksikään opettaja ei ole millään lailla velvollinen osallistumaan leirikouluun tai järjestämään sellaista millään luokkatasolla.
Ok, en siis tunne näitä äitejä jotka ovat olleet tilojen hoitajia. Nimet kyllä kerrottiin mutta niiden lapset eivät olleet omani kavereita.
Siitä se sitten johtuu etten tiedä mitään mutta en kyllä haluaisikaan.
Oma maksu kuitenkin maksettu ja sillä on menty.
No kyllä monet vaan vie leirikouluun vaikka ei ole pakko viedä.
Kummallakin lapsella sellainen oli.
En ihmettele, jos opettajat eivät halua järjestää leirikouluja tai luokkaretkiä. Olet siellä sitten 24/7 vastuussa joka apinasta. Jos joku sitten saa siellä jotain aivotonta päähänsä, niin saa siitä sitten syyt niskoilleen. Eikä tästä ympärivuorokautisesta duunista tietenkään makseta aiheellista palkkaa. Joo, ei oikein innosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella ei ollut kertaakaan yläkoulussa. Luokanvalvoja vihreä paikallispoliitikko, joka ei jaksanut nähdä vaivaa.
Miksi opettajan pitää nähdä lisävaivaa sinun lapsesi eteen? Me opettajat jo nyt tehdään useita tunteja vapaalla töitä korjaten kokeita jne. Miksi te ette itse aktivoidu ja järjestä kokonaan se luokkaretki itse? Olen valmis tulemaan valvomaan sen päivän(joka on muuten maksamatonta ylityötä) jos kaikki on jo järjestetty valmiiksi.
Mieluummin mennään reissuun perheen kanssa, kun laahataan mitään vastentahtoisia opeja mukana. Joku muu retki noillekin sitten loppujen lopuksi koulusta järkättiin - muiden opettajien toimesta.
Juuri näin !! lähiseudulta löytyy varmaan metsää tai museota, jossa voi käydä.
Kitinäähän näistä tulee ja naurettavaa myydä ylihintaista vessapaperia tai pilkkahintaisia leivonnaisia, raaka-aineetkin saattaa jäädä tekijän maksettavaksi. Meilläkin oli leirikoulu, en nähnyt asiassa mitään mieltä. Mutta sekin tuntuu olevan asia, jota ilman ei pärjätä !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole luokkaretkiä, koska kunnalla ei ole varaa maksaa. Jokainen luokka tekee oman kunnan alueella retken laavulle, näkötornille jne. ja toistaiseksi se on riittänyt. Särkänniemeen tai Linnanmäelle voi lähteä seurakunnan tai 4H:n järjestämillä retkillä.
Kunnalla ei ole varaa? Ei se kunta maksa jokaisen oppilaan luokkaretkeä vaan oppilaat itse ja vanhemmat keräävät ne rahat. Oma ysiluokkalaiseni on 7-9 luokilla myynyt karkkeja, joulukalentereita, sukkia, keksejä ja mausteita. Pitivät lisäksi jouluna yhdet myyjäiset. Pääsivät kolmen päivän luokkaretkelle Helsinkiin jossa oli siis kaikki matkat, ruokailut, majoitukset, liput museoihin, muihin nähtävyyksiin ja lintsille maksettu näistä yhdessä keräämistä rahoista. Jokainen sai jopa muutaman kympin käyttörahaa kaupungille näistä heidän yhdessä keräämistä. Tykkäsivät kovasti ja meille vanhemmille oli helppoa kun ei periaattessa olisi tarvinnut antaa edes käyttörahaa mukaan. Annoimme vähän vielä rahaa karkki ja vaateostoksiin ja lapsi tuli onnellisena kotiin mukavan retken jälkeen.
Meillä kunta noudattaa OPH:n ohjetta, jonka mukaan peruskoulu on ilmainen. Jokainen voi lähteä omien vanhempien tms. kanssa museoihin ja shoppailemaan, siihen ei tarvita koulupäiviä. Koulutoimesta on todettu, että yhteinen päätös lopettaa luokkaretkirahojen kerääminen on huomattavasti rauhoittanut koulunkäyntiä ja vähentänyt kiusaamista. Enää ei Leevin äiti pääse vanhempainillassa huutelemaan, että Adan perhe ei ole myynyt yhtään mokkapaloja tai että Emman äiti ei ole näkynyt myyjäisissä.
Juuri näin !! lähiseudulta löytyy varmaan metsää tai museota, jossa voi käydä.
Kitinäähän näistä tulee ja naurettavaa myydä ylihintaista vessapaperia tai pilkkahintaisia leivonnaisia, raaka-aineetkin saattaa jäädä tekijän maksettavaksi. Meilläkin oli leirikoulu, en nähnyt asiassa mitään mieltä. Mutta sekin tuntuu olevan asia, jota ilman ei pärjätä !!
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella ei ollut kertaakaan yläkoulussa. Luokanvalvoja vihreä paikallispoliitikko, joka ei jaksanut nähdä vaivaa.
Luokanvalvojan ei tarvitse osallistua rahan keräämiseen millään tavoin. Se on oppilaiden ja heidän huoltajien tehtävä ihan alusta loppuun mukaan lukien tilinhoito. Niin että kukahan se ei jaksa nähdä vaivaa oman lapsen eteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin luokkaretkiem järjestämisen kun piti alkaa ottamaan kaikki mukaan. Harmitti niiden lasten ja perheiden puolesta jotka olivat osallisumtuneet rahan keräämiseen ja sitten osa tuli pummilla mukana. Hauskinta tässä on se että yleensä näiden pummilla mukaan tulevien lasten vanhemmat ovat ne kovaäänisimmät jotka sitä retkeä vaatii. Varmaan haluavat saada lapsensa ilmaiseksi lintsille tai Särkänniemeen ettei tarvitse itse kesällä maksaa reissua.
Silloin ekana kahtena vuotena kun tämä sääntö tuli tehtiin retki jossa pää matka oli esim kiertää museo Tampereella ja sitten halukkaat sai itse maksaa särkikseen liput. Nämä pummi vahemmat myhäilivät tyytyväisenä että pääsee lapset ilmaiseksi reissuun mutta eivät tajunneet että rannekkeet kukin maksaa itse. Paikan päällä syötiin koulun eväät jos ei ollut omaa rahaa mukana. Kauheat huudot aina seuraavana päivänä kun heidän lapsensa piti vaan istua kun muut piti hauskaa (aina nämä 3 saman lapsen vanhemmat)
Niin varmaan joo. Niinkuin kaikesta ei muka informoitaisi etukäteen. Heillä ei vain ollut rahaa varmaan sillä hetkellä, mitä antaa.
Kyllä siitä oltiin informoitu mutta nämä kolme curling mammaa ajatteli että se "kaikki pääsee mukaan maksoi tai ei" tarkoitti myös niitä rannekkeita ja pikaruokaa sielä huvipuistossa. Rahattomuuteen en usko. Sitähän ne rehtorille juuri huusi että miksi heidän pilttinsä ei päässyt laitteisiin ja syömään muiden kanssa.
Jos noin tyhmä on, ettei ymmärrä rannekkeen hintaa maksaa, niin sitten se on oma ongelma. Aina näköjään oppii uutta ihmisistä.
Siis näiden ongelma oli että heidän mielestään se kaikki pääsee vaikka ei osallistu rahan keräämiseen tarkoittaa myös sitä että nämä ei maksavat saavat ilmaiset rannekkeet ja sapuskat sielä kohteessa. Vaikka se pääreissu oli että tehdään muuta ja loppupäivä sitten sielä huvipuistossa ja ne jotka haluaa laitteisiin maksaa itse rannekkeen ja ruuat jos halusi muuta kun koulun eväät. Eli sääntöjä ei rikottu sillä että nämä 3 poikaa istui puistossa tekemättä mitään ja söi koulun tarjoamat eväät. Tämä tietenkin sai nämä curling äitylit raivon partaalle.
Meillä ei ollut mitään retkiä koko vuonna ja oon 9lk.