Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella ei ollut luokkaretkeä tämä vuonna

Vierailija
28.05.2017 |

Ei ollut viime vuotenakaan kuin pieni meysäretki. Kolmannelle luokalle menee syksyllä. Onko muilla luokkaretkiä?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei muistaakseni ollut kuin ala-asteen ja yläasteen päätteeksi.

Vierailija
2/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuutosella oli luokkaretki, kerättiin rahaa myyjäisillä ja laitettiin tilille myös. Asutaan Hgissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessa ei oltu luokkaretkiä vielä keksittykään ja hyvin olen toimeen tullut ilmankin.

Vierailija
4/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole luokkaretkiä, koska kunnalla ei ole varaa maksaa. Jokainen luokka tekee oman kunnan alueella retken laavulle, näkötornille jne. ja toistaiseksi se on riittänyt. Särkänniemeen tai Linnanmäelle voi lähteä seurakunnan tai 4H:n järjestämillä retkillä.

Vierailija
5/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkaretket ovat yleensä kutosen ja ysin päätteeksi, eivät todellakaan joka vuosi!

Vierailija
6/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat ei kerää rahaa, mihin se luokka voisi mennä? Metsäretki, eväsretki lähiniitylle? Tosin näistäkin tulee nykyään helposti huoltajilta sanomista tai takanapäin kuulee, että taas oltiin koulusta jotain vaatimassa, jos pyydetään ottamaan omia evässyötäviä mukaan.

Vierailija
7/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet sitä mieltä, että kaikki luokat tekevät luokkaretken joka vuosi? Saa siinä vanhemmat rahaa kerätä.

Vierailija
8/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa kuutosilla ja yseillä on luokkaretket. Kuutoset saavat kerätä rahaa kuudennen luokan aikana ja ysit pääsevät sitten pitemmälle retkelle kun saavat kerätä rahaa koko yläkoulun ajan. Tietty sattaa sitten olla jotain vierailuja yms. ja yleensä on joku metsäretki ja liikuntapäivä mutta noita varsinaisia luokkaretkia kuutosilla ja yseillä.

Vierailija
9/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luokkaretket ovat toisen, neljännen, kuudennen ja yhdeksännen luokan pääteeksi. Raha kerätään siis jatkuvasti. Koko ajan saa olla leipomassa ja myymässä jotain, kun on useampi lapsi. Retket ovat olleet todella ihania ja vaivan arvoisia. Itse olin valvojana Budapestissa yhdeksäsluokkalaisen mukana. Aivan mahtava reissu! Tiedoksi jo tässä vaiheessa, että maksoin itse koko reissuni, en todellakaan kuluttanut yhtään nuorten keräämiä rahoja. Toivottavasti reissuperinne jatkuu. Tyhmää vain on se, että osa nuorista / heidän vanhemmistaan eivät osallistu mitenkään rahan keräämiseen, mutta mukaan kuitenkin lähdetään. Joskus tuntuu sille, että kustannan reissuun 1,5 lasta....

Vierailija
10/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmalla lapsella leirikoulu viidennellä luokalla ja päiväretki kuudennella. Me vanhemmat keräsimme rahaa, paljon. Ysillä jokunen päivä jossain srk:n leirikeskuksessa.

Nuoremmalla lapsella 1-6 lk aikana ei yhtään mitään retkeä, eikä sellaista rahankeruukulttuuria koko koulussa.

Vierailija
11/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudessa ei oltu luokkaretkiä vielä keksittykään ja hyvin olen toimeen tullut ilmankin.

Minun lapsuudessani 60-70-luvulla oli luokkaretki joka vuosi ja kuudennella mentiin lentokoneella. Ja kaikki kunnan rahoituksella, mitään ei tarvinnut kerätä.

Vierailija
12/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole luokkaretkiä, koska kunnalla ei ole varaa maksaa. Jokainen luokka tekee oman kunnan alueella retken laavulle, näkötornille jne. ja toistaiseksi se on riittänyt. Särkänniemeen tai Linnanmäelle voi lähteä seurakunnan tai 4H:n järjestämillä retkillä.

Kunnalla ei ole varaa? Ei se kunta maksa jokaisen oppilaan luokkaretkeä vaan oppilaat itse ja vanhemmat keräävät ne rahat. Oma ysiluokkalaiseni on 7-9 luokilla myynyt karkkeja, joulukalentereita, sukkia, keksejä ja mausteita. Pitivät lisäksi jouluna yhdet myyjäiset. Pääsivät kolmen päivän luokkaretkelle Helsinkiin jossa oli siis kaikki matkat, ruokailut, majoitukset, liput museoihin, muihin nähtävyyksiin ja lintsille maksettu näistä yhdessä keräämistä rahoista. Jokainen sai jopa muutaman kympin käyttörahaa kaupungille näistä heidän yhdessä keräämistä. Tykkäsivät kovasti ja meille vanhemmille oli helppoa kun ei periaattessa olisi tarvinnut antaa edes käyttörahaa mukaan. Annoimme vähän vielä rahaa karkki ja vaateostoksiin ja lapsi tuli onnellisena kotiin mukavan retken jälkeen.

Vierailija
13/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun kouluaikoina käytiin joka vuosi jollain retkellä. Korkeasaaressa, Kiasmassa, Suomenlinnassa jne. Leirikoulu oli kutosluokalla ja ysiluokalla tehtiin useampi yhden tai kahden yön retki.

Vierailija
14/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin luokkaretkiem järjestämisen kun piti alkaa ottamaan kaikki mukaan. Harmitti niiden lasten ja perheiden puolesta jotka olivat osallisumtuneet rahan keräämiseen ja sitten osa tuli pummilla mukana. Hauskinta tässä on se että yleensä näiden pummilla mukaan tulevien lasten vanhemmat ovat ne kovaäänisimmät jotka sitä retkeä vaatii. Varmaan haluavat saada lapsensa ilmaiseksi lintsille tai Särkänniemeen ettei tarvitse itse kesällä maksaa reissua.

Silloin ekana kahtena vuotena kun tämä sääntö tuli tehtiin retki jossa pää matka oli esim kiertää museo Tampereella ja sitten halukkaat sai itse maksaa särkikseen liput. Nämä pummi vahemmat myhäilivät tyytyväisenä että pääsee lapset ilmaiseksi reissuun mutta eivät tajunneet että rannekkeet kukin maksaa itse. Paikan päällä syötiin koulun eväät jos ei ollut omaa rahaa mukana. Kauheat huudot aina seuraavana päivänä kun heidän lapsensa piti vaan istua kun muut piti hauskaa (aina nämä 3 saman lapsen vanhemmat)

Vierailija
15/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnalla ei ole varaa? Ei se kunta maksa jokaisen oppilaan luokkaretkeä vaan oppilaat itse ja vanhemmat keräävät ne rahat. Oma ysiluokkalaiseni on 7-9 luokilla myynyt karkkeja, joulukalentereita, sukkia, keksejä ja mausteita. Pitivät lisäksi jouluna yhdet myyjäiset. Pääsivät kolmen päivän luokkaretkelle Helsinkiin jossa oli siis kaikki matkat, ruokailut, majoitukset, liput museoihin, muihin nähtävyyksiin ja lintsille maksettu näistä yhdessä keräämistä rahoista. Jokainen sai jopa muutaman kympin käyttörahaa kaupungille näistä heidän yhdessä keräämistä. Tykkäsivät kovasti ja meille vanhemmille oli helppoa kun ei periaattessa olisi tarvinnut antaa edes käyttörahaa mukaan. Annoimme vähän vielä rahaa karkki ja vaateostoksiin ja lapsi tuli onnellisena kotiin mukavan retken jälkeen.

Meillä kunta noudattaa OPH:n ohjetta, jonka mukaan peruskoulu on ilmainen. Jokainen voi lähteä omien vanhempien tms. kanssa museoihin ja shoppailemaan, siihen ei tarvita koulupäiviä. Koulutoimesta on todettu, että yhteinen päätös lopettaa luokkaretkirahojen kerääminen on huomattavasti rauhoittanut koulunkäyntiä ja vähentänyt kiusaamista. Enää ei Leevin äiti pääse vanhempainillassa huutelemaan, että Adan perhe ei ole myynyt yhtään mokkapaloja tai että Emman äiti ei ole näkynyt myyjäisissä.

Vierailija
16/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin luokkaretkiem järjestämisen kun piti alkaa ottamaan kaikki mukaan. Harmitti niiden lasten ja perheiden puolesta jotka olivat osallisumtuneet rahan keräämiseen ja sitten osa tuli pummilla mukana. Hauskinta tässä on se että yleensä näiden pummilla mukaan tulevien lasten vanhemmat ovat ne kovaäänisimmät jotka sitä retkeä vaatii. Varmaan haluavat saada lapsensa ilmaiseksi lintsille tai Särkänniemeen ettei tarvitse itse kesällä maksaa reissua.

Silloin ekana kahtena vuotena kun tämä sääntö tuli tehtiin retki jossa pää matka oli esim kiertää museo Tampereella ja sitten halukkaat sai itse maksaa särkikseen liput. Nämä pummi vahemmat myhäilivät tyytyväisenä että pääsee lapset ilmaiseksi reissuun mutta eivät tajunneet että rannekkeet kukin maksaa itse. Paikan päällä syötiin koulun eväät jos ei ollut omaa rahaa mukana. Kauheat huudot aina seuraavana päivänä kun heidän lapsensa piti vaan istua kun muut piti hauskaa (aina nämä 3 saman lapsen vanhemmat)

Tuo sääntö on ollut voimassa sieltä peruskoulun alusta asti, joten sinulla taitaa olla ikää jo reilusti yli 60 vuotta?

Vierailija
17/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkaretket ovat yleensä kutosen ja ysin päätteeksi, eivät todellakaan joka vuosi!

Nykyään varmaan näin, kaikesta säästetään. Omassa lapsuudessa oli luokkaretki ekalla ja tokalla tyyliin joku pyöräretki jonnekin läheiseen kylään. Siitä eteenpäin oli luokkaretki Tampereelle, Turkuun, Pori/Rauma yhdistelmä ja se odotetuin sitten kuudennella luokalla Helsinkiin.

Yläasteella vasta ysillä sitten Tukholmaan, joka kustannettiin itse keräämillämme rahoilla (myyjäisiä, diskoja yms). Nuo ala-asteen retket ei meille oppilaille maksanut mitään. Olihan se aina kevään kohokohta.

Näin 80-luvulla. Harmi lasten puolesta, kun näitä ei enää näköjään ole.

Vierailija
18/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän seiskalla ei ollut edes arviointikeskustelua. Tammikuussa tuli wilmaan viesti että pian tulee kutsut keskusteluihin mutta kutsuja ei tullut. Maaliskuussa kyselin perään ja sanoivat että siirtyy myöhemmäksi... Ja nyt koulu jo loppuu.

Vierailija
19/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kerättiin koko ala-aste rahaa ja mentiin kutosen syksyllä leirikouluun Lappiin ja keväällä Lintsille. Muita pienempiä museojuttuja samassa kaupungissa taisi olla. Ylä-asteella ei kerätty rahaa vaan koulu muistaakseni kustanti meidän Eduskuntaan ja Kiasmaan. Meidän koulu on siis 100km säteellä Helsingistä. 

Vierailija
20/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kunta noudattaa OPH:n ohjetta, jonka mukaan peruskoulu on ilmainen. Jokainen voi lähteä omien vanhempien tms. kanssa museoihin ja shoppailemaan, siihen ei tarvita koulupäiviä. Koulutoimesta on todettu, että yhteinen päätös lopettaa luokkaretkirahojen kerääminen on huomattavasti rauhoittanut koulunkäyntiä ja vähentänyt kiusaamista. Enää ei Leevin äiti pääse vanhempainillassa huutelemaan, että Adan perhe ei ole myynyt yhtään mokkapaloja tai että Emman äiti ei ole näkynyt myyjäisissä.

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi niitä lapsia joiden vanhemmilla ei ole oikeasti varaa viedä lapsiaan museoihin ja huvipuistoihin? Heille luokan yhdessä keräämät rahat ovat luultavasti ainoa keino päästä joskus kokemaan muutakin kuin se lähileikkipuisto. En ymmärrä miten peruskoulu ei olisi ilmainen jos jokainen osallistuu esim. karkkien myyntiin? Karkit maksetaan siitä voitosta saamilla rahoilla eli kustannus vanhemmille 0 euroa. Lapsi voi pyörällä tai kävellen kiertää myymässä oman osansa karkeista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi