Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella ei ollut luokkaretkeä tämä vuonna

Vierailija
28.05.2017 |

Ei ollut viime vuotenakaan kuin pieni meysäretki. Kolmannelle luokalle menee syksyllä. Onko muilla luokkaretkiä?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan vanhempi ei halunnut osallistua myyjäisiin yms. Jotenkin outoa. AP

Vierailija
22/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole luokkaretkiä, koska kunnalla ei ole varaa maksaa. Jokainen luokka tekee oman kunnan alueella retken laavulle, näkötornille jne. ja toistaiseksi se on riittänyt. Särkänniemeen tai Linnanmäelle voi lähteä seurakunnan tai 4H:n järjestämillä retkillä.

Kunnalla ei ole varaa? Ei se kunta maksa jokaisen oppilaan luokkaretkeä vaan oppilaat itse ja vanhemmat keräävät ne rahat. Oma ysiluokkalaiseni on 7-9 luokilla myynyt karkkeja, joulukalentereita, sukkia, keksejä ja mausteita. Pitivät lisäksi jouluna yhdet myyjäiset. Pääsivät kolmen päivän luokkaretkelle Helsinkiin jossa oli siis kaikki matkat, ruokailut, majoitukset, liput museoihin, muihin nähtävyyksiin ja lintsille maksettu näistä yhdessä keräämistä rahoista. Jokainen sai jopa muutaman kympin käyttörahaa kaupungille näistä heidän yhdessä keräämistä. Tykkäsivät kovasti ja meille vanhemmille oli helppoa kun ei periaattessa olisi tarvinnut antaa edes käyttörahaa mukaan. Annoimme vähän vielä rahaa karkki ja vaateostoksiin ja lapsi tuli onnellisena kotiin mukavan retken jälkeen.

Meillä kunta noudattaa OPH:n ohjetta, jonka mukaan peruskoulu on ilmainen. Jokainen voi lähteä omien vanhempien tms. kanssa museoihin ja shoppailemaan, siihen ei tarvita koulupäiviä. Koulutoimesta on todettu, että yhteinen päätös lopettaa luokkaretkirahojen kerääminen on huomattavasti rauhoittanut koulunkäyntiä ja vähentänyt kiusaamista. Enää ei Leevin äiti pääse vanhempainillassa huutelemaan, että Adan perhe ei ole myynyt yhtään mokkapaloja tai että Emman äiti ei ole näkynyt myyjäisissä.

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi niitä lapsia joiden vanhemmilla ei ole oikeasti varaa viedä lapsiaan museoihin ja huvipuistoihin? Heille luokan yhdessä keräämät rahat ovat luultavasti ainoa keino päästä joskus kokemaan muutakin kuin se lähileikkipuisto. En ymmärrä miten peruskoulu ei olisi ilmainen jos jokainen osallistuu esim. karkkien myyntiin? Karkit maksetaan siitä voitosta saamilla rahoilla eli kustannus vanhemmille 0 euroa. Lapsi voi pyörällä tai kävellen kiertää myymässä oman osansa karkeista. 

Voivathan yhteiselle retkelle haluavat vanhemmat yhdessä järjestää rahankeräyksiä ja myyjäisiä ja tehdä sen retken vaikka kesäkuun toisella viikolla. Ei siihen peruskoulua ja kouluaikaa tarvita.

Ymmärrän, että sinulle karkkien myynti on ilmaista, mutta onko se ilmaista niille ostajille? Yleensä luokkaretkimyytävät on ylihinnoiteltuja, joten ostaja maksaa 10 e karkkirasiasta, jota vastaavan saa kaupasta 3 eurolla. Vaikka vanhemmat eivät maksaisi euroakaan, niin ne karkkien ostajat eli mummit, kummit, naapurit,vanhempien työkaverit jne. maksavat eikä kovinkaan monelle tuota mitään iloa maksaa muiden lasten huvipuistoreissuja.

Meillä kunta teki tämän päätöksen, koska erilasia leirejä ja huvipuistoreissuja järjestävät niin monet eri tahot, että jokainen lapsi varmasti sellaiselle mukaan pääsee, jos vanhemmat haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun poika oli peruskoulussa niin olisi ollut kiva jos olisivat käyneet teatterissa, Suomenlinnassa, lukiossa menivät useemman kerran teatteriin ja kerran oopperaan. Kuutosella oli leirikoulu, kaksi ei osallistunut. 

Vierailija
24/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuutosella poikani luokka ehdotti, että alkavat keräämään luokkaretkirahaa kevääksi. Opettaja ilmoitti, ettei lähde mukaan hommaan, se kaatui siihen. Seiskalla luokanvalvoja ehdotti itse luokkaretkeä/leirikoulua ysiluokan keväälle. Yksi vanhemmista alkoi rahastonhoitajaksi, koska opettaja ei saanut lain mukaan olla. Oppilaat myivät sukkia, wc-paperia yms. ja pitivät useamman päivän leirikoulun ysin keväällä. Eli luokkaretken tms. järjestäminen edellyttää aktiivisuutta opettajilta, oppilailta ja vanhemmilta.

Vierailija
25/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa puhua, kun yhden koulun puolesta, mutta eipä sielä ylä-asteen vanhempain illassa ole ollut kuin 5-10 henkeä paikalla jos sitäkään näinä kaikkina kolmena vuotena. Oppilaita luokalla on 28 kappaletta. Kaikilla on niin kova kiire ettei kerkeä vai onko tämä vaan sitä, kun on keksitty Wilma niin mitä sitä koululle raahautumaan? Toivottavasti alakoulaisten vanhemmat sentään on vähän kiinnostuneita. 

Vierailija
26/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän seiskalla ei ollut edes arviointikeskustelua. Tammikuussa tuli wilmaan viesti että pian tulee kutsut keskusteluihin mutta kutsuja ei tullut. Maaliskuussa kyselin perään ja sanoivat että siirtyy myöhemmäksi... Ja nyt koulu jo loppuu.

Laita viesti rehtorille. Ei noin saa tapahtua!

Vierailija
27/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin luokkaretkiem järjestämisen kun piti alkaa ottamaan kaikki mukaan. Harmitti niiden lasten ja perheiden puolesta jotka olivat osallisumtuneet rahan keräämiseen ja sitten osa tuli pummilla mukana. Hauskinta tässä on se että yleensä näiden pummilla mukaan tulevien lasten vanhemmat ovat ne kovaäänisimmät jotka sitä retkeä vaatii. Varmaan haluavat saada lapsensa ilmaiseksi lintsille tai Särkänniemeen ettei tarvitse itse kesällä maksaa reissua.

Silloin ekana kahtena vuotena kun tämä sääntö tuli tehtiin retki jossa pää matka oli esim kiertää museo Tampereella ja sitten halukkaat sai itse maksaa särkikseen liput. Nämä pummi vahemmat myhäilivät tyytyväisenä että pääsee lapset ilmaiseksi reissuun mutta eivät tajunneet että rannekkeet kukin maksaa itse. Paikan päällä syötiin koulun eväät jos ei ollut omaa rahaa mukana. Kauheat huudot aina seuraavana päivänä kun heidän lapsensa piti vaan istua kun muut piti hauskaa (aina nämä 3 saman lapsen vanhemmat)

Tuo sääntö on ollut voimassa sieltä peruskoulun alusta asti, joten sinulla taitaa olla ikää jo reilusti yli 60 vuotta?

Tätä sääntöä ei olla laitettu täytäntöön kuin ihan vasta. Ennen kun tätä sääntöä alettiin pakottaa meillä oli korvamerkityt rahat ja opettajat piti kassaa. Me ollaan vähän luokasta riippuen joko tehty niin että vanhemmat maksaa tietyn summan/kk ja ylös laitetaan kuka on maksanut ja kuka ei ja ne jotka ei ole ei lähtenyt reissuun. Tai sitten ollaan myyjäisiä pidetty ja myyty ovelta ovelle kaikkea karkista kalenteriin. Silloin on merkitty ylös kuinka paljon lapsi on myynyt ja jokaisella tietty määrä rahaa mitä pitänyt kerätä. Sitten erotuksen on ennen retken järjestämistä saanut joko maksaa käteisellä tai aikaisemmin työllä eli aina tiettyä euromäärää vasten tehdä x -määrä työtä. Tämä toimi hyvin kunnes oli se yksi ennakkotapaus missä pummi äiti nosti äläkän eriarvoistamisesta. -se jota lainasit

Vierailija
28/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan vanhempi ei halunnut osallistua myyjäisiin yms. Jotenkin outoa. AP

Näinhän se yleensä menee että kaikki haluavat retkelle mutta siitä ei haluta maksaa tai sen eteen ei haluta tehdä töitä.

Vierailija
29/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella ei ollut kertaakaan yläkoulussa. Luokanvalvoja vihreä paikallispoliitikko, joka ei jaksanut nähdä vaivaa.

Vierailija
30/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin luokkaretkiem järjestämisen kun piti alkaa ottamaan kaikki mukaan. Harmitti niiden lasten ja perheiden puolesta jotka olivat osallisumtuneet rahan keräämiseen ja sitten osa tuli pummilla mukana. Hauskinta tässä on se että yleensä näiden pummilla mukaan tulevien lasten vanhemmat ovat ne kovaäänisimmät jotka sitä retkeä vaatii. Varmaan haluavat saada lapsensa ilmaiseksi lintsille tai Särkänniemeen ettei tarvitse itse kesällä maksaa reissua.

Silloin ekana kahtena vuotena kun tämä sääntö tuli tehtiin retki jossa pää matka oli esim kiertää museo Tampereella ja sitten halukkaat sai itse maksaa särkikseen liput. Nämä pummi vahemmat myhäilivät tyytyväisenä että pääsee lapset ilmaiseksi reissuun mutta eivät tajunneet että rannekkeet kukin maksaa itse. Paikan päällä syötiin koulun eväät jos ei ollut omaa rahaa mukana. Kauheat huudot aina seuraavana päivänä kun heidän lapsensa piti vaan istua kun muut piti hauskaa (aina nämä 3 saman lapsen vanhemmat)

Tuo sääntö on ollut voimassa sieltä peruskoulun alusta asti, joten sinulla taitaa olla ikää jo reilusti yli 60 vuotta?

Tätä sääntöä ei olla laitettu täytäntöön kuin ihan vasta. Ennen kun tätä sääntöä alettiin pakottaa meillä oli korvamerkityt rahat ja opettajat piti kassaa. Me ollaan vähän luokasta riippuen joko tehty niin että vanhemmat maksaa tietyn summan/kk ja ylös laitetaan kuka on maksanut ja kuka ei ja ne jotka ei ole ei lähtenyt reissuun. Tai sitten ollaan myyjäisiä pidetty ja myyty ovelta ovelle kaikkea karkista kalenteriin. Silloin on merkitty ylös kuinka paljon lapsi on myynyt ja jokaisella tietty määrä rahaa mitä pitänyt kerätä. Sitten erotuksen on ennen retken järjestämistä saanut joko maksaa käteisellä tai aikaisemmin työllä eli aina tiettyä euromäärää vasten tehdä x -määrä työtä. Tämä toimi hyvin kunnes oli se yksi ennakkotapaus missä pummi äiti nosti äläkän eriarvoistamisesta. -se jota lainasit

Ihan vasta? Olin itse peruskoulussa vuonna 1993 ja jo silloin tuo sääntö oli olemassa. Kaikissa kouluissa sitä ei noudatettu, mutta kyllä perusopetuksen maksuttomuudesta pidettiin kiinni jo lähes 25 vuotta sitten. Meillä luokkaretket tosin maksoi paikallinen yritys.

Vierailija
31/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella ei ollut kertaakaan yläkoulussa. Luokanvalvoja vihreä paikallispoliitikko, joka ei jaksanut nähdä vaivaa.

Miksi opettajan pitää nähdä lisävaivaa sinun lapsesi eteen? Me opettajat jo nyt tehdään useita tunteja vapaalla töitä korjaten kokeita jne. Miksi te ette itse aktivoidu ja järjestä kokonaan se luokkaretki itse? Olen valmis tulemaan valvomaan sen päivän(joka on muuten maksamatonta ylityötä) jos kaikki on jo järjestetty valmiiksi.

Vierailija
32/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vasta? Olin itse peruskoulussa vuonna 1993 ja jo silloin tuo sääntö oli olemassa. Kaikissa kouluissa sitä ei noudatettu, mutta kyllä perusopetuksen maksuttomuudesta pidettiin kiinni jo lähes 25 vuotta sitten. Meillä luokkaretket tosin maksoi paikallinen yritys.

Minä kävin peruskoulun välillä 95-2003 ja olen sinä aikana käynyt useassa eri koulussa muuttojen takia ja missään koulussa ei kukaan päässyt ilmaiseksi luokkaretkelle vaan maksamattomat jäi koululle. Toki paikallisretkiin jotka koulu maksoi meni kaikki mutta muuten. Eri

Vierailija
33/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin seurakunnan lapsi-ja nuorisotoimi on alkanut korvata koulun luokkaretkiä.

Kesäloman ensimmäisenä sunnuntaina on järjestetty huvipuistoretkiä. On käyty kerran Powerparkissa. Särkänniemessä ja Lintsillä useampana vuotena. Viimeisenä kahtena vuotena meidän seurakunnasta on lähtenyt kaksi bussilastillista.

Menopaluumatkat on saanut 5 eurolla, mutta huvipuisto ja Sealifeliput yms. on pitänyt maksaa sen lisäksi. Seurakunta on tarjonnut kevyet eväät. Hinta on ollut ns. nimellinen ja sillä on yritetty vaikuttaa niihin jotka eivät muista peruuttaa osallistumistansa ja vievät turhaan paikan. Kätevää kun kaikki sisarukset pääsee samalle retkelle. Alle kouluikäisellä lapsella on pitänyt olla oma huoltaja mukana, lapsi-ikäinen sisarus ei kelpaa, mutta mummo käy.

Retkille on ollut tervetulleita myös ne lapset jotka ei kirkkoon kuulu.

Vierailija
34/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä mihinkään kalliiseen ole joka vuosi varaa. Meidän koulussa on joka vuosi viimeisellä viikolla, kun viimeiset kokeet yms on ollut eikä enää oo juurikaan mitään tekemistä koulussa pieni retki johonkin. Tänä vuonna viimeisellä viikolla ensin siivoataan yhtenä päivänä koulun piha-aluetta ja ympäröivää metsää, toisena käydään pyörillä 5km päässä laavulla retkellä ja kolmantena on liikuntapäivä, järjestetty kaikkea yleisurheilua, konkkaa, 10. tikkua laudalla. Loppuviikosta vielä askarrellaan jotain ja pidetään luokan oma "kevätjuhla" eli katsotaan luokassa jotain elokuvaa samalla. Mielelläni veisin koko porukan vaikka Ranualle katsomaan jääkarhunpentua, mutta koululla ei oo rahaa kuin sponssata ne makkarat ja mehut sinne laavulle.

T: kakkosten ope

Vierailija
35/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan joo. Niinkuin kaikesta ei muka informoitaisi etukäteen. Heillä ei vain ollut rahaa varmaan sillä hetkellä, mitä antaa.

Vierailija
36/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan joo. Niinkuin kaikesta ei muka informoitaisi etukäteen. Heillä ei vain ollut rahaa varmaan sillä hetkellä, mitä antaa.

Kyllä siitä oltiin informoitu mutta nämä kolme curling mammaa ajatteli että se "kaikki pääsee mukaan maksoi tai ei" tarkoitti myös niitä rannekkeita ja pikaruokaa sielä huvipuistossa. Rahattomuuteen en usko. Sitähän ne rehtorille juuri huusi että miksi heidän pilttinsä ei päässyt laitteisiin ja syömään muiden kanssa.

Vierailija
37/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki luokkaretkirahat menivät turhapaikan hakijoille ja ählämisaation edistämiseen

Vierailija
38/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä mihinkään kalliiseen ole joka vuosi varaa. Meidän koulussa on joka vuosi viimeisellä viikolla, kun viimeiset kokeet yms on ollut eikä enää oo juurikaan mitään tekemistä koulussa pieni retki johonkin. Tänä vuonna viimeisellä viikolla ensin siivoataan yhtenä päivänä koulun piha-aluetta ja ympäröivää metsää, toisena käydään pyörillä 5km päässä laavulla retkellä ja kolmantena on liikuntapäivä, järjestetty kaikkea yleisurheilua, konkkaa, 10. tikkua laudalla. Loppuviikosta vielä askarrellaan jotain ja pidetään luokan oma "kevätjuhla" eli katsotaan luokassa jotain elokuvaa samalla. Mielelläni veisin koko porukan vaikka Ranualle katsomaan jääkarhunpentua, mutta koululla ei oo rahaa kuin sponssata ne makkarat ja mehut sinne laavulle.

Meillä on viimeinen viikko "pyhitetty" erilaisille esityksille ja "seminaareille" eli ei mitään siivousta ja makkaranpaistoa, vaan lapset ovat tehneet erilaisia esitelmiä, joita sitten käydään läpi. On kirjallinen osuus ja kuvallinen esite ja sitten se varsinainen juttu eli luokan edessä muille esittäminen. Jokaisella on 2 opponenttia, joiden pitää löytää esityksestä vähintään 2 hyvää asiaa. Loppuun asti opiskellaan.

Vierailija
39/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin seurakunnan lapsi-ja nuorisotoimi on alkanut korvata koulun luokkaretkiä.

Kesäloman ensimmäisenä sunnuntaina on järjestetty huvipuistoretkiä. On käyty kerran Powerparkissa. Särkänniemessä ja Lintsillä useampana vuotena. Viimeisenä kahtena vuotena meidän seurakunnasta on lähtenyt kaksi bussilastillista.

Menopaluumatkat on saanut 5 eurolla, mutta huvipuisto ja Sealifeliput yms. on pitänyt maksaa sen lisäksi. Seurakunta on tarjonnut kevyet eväät. Hinta on ollut ns. nimellinen ja sillä on yritetty vaikuttaa niihin jotka eivät muista peruuttaa osallistumistansa ja vievät turhaan paikan. Kätevää kun kaikki sisarukset pääsee samalle retkelle. Alle kouluikäisellä lapsella on pitänyt olla oma huoltaja mukana, lapsi-ikäinen sisarus ei kelpaa, mutta mummo käy.

Retkille on ollut tervetulleita myös ne lapset jotka ei kirkkoon kuulu.

Meillä on sama juttu ja nyt on alkanut tulla palautetta, että miksi seurakunnan jäsenillä on "etuosto-oikeus", näistä retkistä kun tiedotetaan päivä- ja muissa kerhoissa käyville lapsille ensin ja vasta 2 vko myöhemmin muille. Ihan suoraan on sanottu, että ensisijalla retkille ovat ne lapset, jotka matkalla laulaa "Pienet rakentajat me..." sen sijaan että vanhempansa vaativat, että bussissa ei saa sanoa sanaakaan Jeesuksesta.

Vierailija
40/56 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on viimeinen viikko "pyhitetty" erilaisille esityksille ja "seminaareille" eli ei mitään siivousta ja makkaranpaistoa, vaan lapset ovat tehneet erilaisia esitelmiä, joita sitten käydään läpi. On kirjallinen osuus ja kuvallinen esite ja sitten se varsinainen juttu eli luokan edessä muille esittäminen. Jokaisella on 2 opponenttia, joiden pitää löytää esityksestä vähintään 2 hyvää asiaa. Loppuun asti opiskellaan.

Tää riippuu koulusta aika paljon. Meillä täällä pienessä koulussa kaupungon ulkopuolella pyritään siihen, että viimeisellä viikolla ois enää arvioinnit tekemättä. Minä pidän viimeisen kokeen huomenna ja sen jälkeen voidaan viimeiset 4 päivää ottaa rennosti. Oon kuullut kyllä kaupungista ainakin yhdestä koulusta, että loppuun asti tehdään hommia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan