Hakemani työpaikka uudelleen haussa!
Ei ole ensimmäistä kertaa kun tällaista tapahtuu. Hain työpaikkaa, johon räätälöin erikseen hakemuksen ja ansioluettelon ja sen lisäksi täytin kaikki työpaikkailmoituksessa mainitut vaatimukset. Enpä saanut paikkaa. Nyt sama paikka on viikon päästä taas uudestaan haussa. Mikäköhän mättää? Eivät edes haastatteluun kutsuneet.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkuvuusavustuksessakin on omaastuu. Olen menossa ke haastattelun ja yhden suunna junalippu maksaa 50 e - eli 100 e yhteensä. Ei olisi työmarkkinatuella varaa maksaa.
Tuolla summalla pääsee Helsingistä ainakin Vaasaan asti. Toistaiseksi työttömiä ei vaadita hakemaan paikkoja noin kaukaa, joten en pidä esimerkkiäsi kovinkaan hyvänä tai todennäköisenä.
Ei vaadita mutta jos siellä olevaan potentiaaliseen työpaikkaan on tullut kutsu haastatteluun niin tottahan sinne pitää mennä.
Kumma juttu kun huudetaan että työttömien pitää muuttaa työn perässä ja sitten jos joku hakee kauempana olevaa paikkaa niin siitäkin löydetään kritiikin aihetta.
En minä kritisoinut sitä, että tuo edellinen on hakenut jonnekin kauas töihin. Hän on tehnyt oman valintansa ja ilmeisesti ihan ilman TE-toimiston käskyjä. Hän saa puolestani lähteä vaikka Etelämantereelle.
Kritisoin vähän sitä, että hän ei tuntunut tajuavan, ettei TE-toimisto todennäköisesti käske ketään hakemaan sellaisia paikkoja, jotka ovat niin kaukana, että junalippu maksaa 50 euroa suuntaansa. On ihan turha siis sääliä työttömiä siitä, ettei heillä ole varaa moiseen matkaan.
Lainaamasi kohta on vain pätkä vastauksestani, joka taisi olla hiukan asenteella kirjoitettu henkilölle joka lähinnä vidduili työttömille, että käymme matkustelumielessä työhönottohaastatteluissa ja meillähän tuota aikaa huvitella on. En väittänyt siinä, että kaikkien pitäisi hakea kaukaa - sinkkuna minulle se toki on helppoa, siis muuttaminen.
Minulla ei kyllä silti olisi itsellänikään varaa tuollaiseen "rahanhaaskaukseen" jos ei matkatukea saisi. Olen jättänyt menemättä työhönottohaastatteluun mm. Tornioon, koska olisi ollut liian kallista - majoituksen kanssa 200 e. Olin vielä opiskelija tuolloin. Olin pistänyt työnhakuun jo 1000 e sinä kesänä ja tili näytti tyhjää - mm. Rovaniemellä olin laavussa yötä. 0 euroa.
En ole saanut ainuttakaan käskyä hakea yhtään mitään. En tiedä kenelle ne niitä lähettelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä firmassa on työpaikan hakuaikaa jatkettu syistä että: sopivaa ihmistyyppiä ei kyseiseen työhön ole löytynyt, hakijoita ollut todella vähän, koulutustausta ei ole ollut hakijoilla riittävä (hakijoiden koulutus ollut aivan muuta mitä työssä vaaditaan) tai sitten palkkavaatimus on ollut hakijoilla pilvissä.
Miksi yritykset pyytävät esittämään palkkatoiveen, itse olen valmis siitä tinkimäänkin mutta en heti halua laittaa liian alhaista palkkatoivetta koska toivehan nimenomaan tarkoittaa minkälaista palkkaa toivoisin maksettavan kyseisesstä työtehtävästä. Kaupallisen alan koulutuksen omaavana en pääse edes kiireapulaiseksi kauppaan vaan ilmoitus on ilmestynyt uudestaan nettiin.
Jos palkkatoive on kovin kaukana siitä mitä yritys on suunnitellut hommasta maksavansa niin toki se on yksi peruste karsia haastatteluun tulijoita. Olen minäkin sen perusteella hakijoita tiputtanut. Jos tiedän että liikkumavaraa on esim 3000-4000e ja hakemuksia on alun toista sataa, niin en viitsi haaskata omaa ja hakijoiden aikaa kutsumalla haastatteluihin päälle 5000e toivoneita. Se ei vain keskimäärin maksa vaivaa. Toki on syytä myös katsoa peiliin, että onko ilmoituksessa parantamisen varaa, jos selvästi väärän profiilin hakijoita tulee enemmänkin.
Itse esitin myymäläpäällikön palkkatoiveena 2890€/kk. Oli kuulemma ihan liikaa. (Tein samaa työtä aiemmin noin 2000€ palkalla ja totesin että täyttä kusetusta kun koskaan en ehtinyt laillisia taukoja pitämään ja sairaslomatkin jäi usein pitämättä. Työtunteja ei paljon laskettu kun kuukausipalkalla olin, alaisilta kyllä tunnit laskettiin, eli siis vähennettiin ja minä tein aina vain enemmän. Toinen työ piti olla että oli varaa käydä ensimmäisessä työssä.) Joskus se on satasesta tai kahdesta kiinni kun työnantaja vetää herneen nenään ja ottaa toisen työntekijän, koulutuksesta ja kokemuksesta riippumatta. Kunhan vaan joku halvalla tekee, joustaa ja on enemmän kuin pätevä. Itse esitän palkkatoiveeni tietysti vähän yläkanttiin josta sitten oletan että lähdetään neuvottelemaan, varsinkin noissa sopimuspalkkatöissä joihin ei TESsistä apua saa. Työnantajat vain on haluttomia neuvottelemaan, edes pienistä summista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä firmassa on työpaikan hakuaikaa jatkettu syistä että: sopivaa ihmistyyppiä ei kyseiseen työhön ole löytynyt, hakijoita ollut todella vähän, koulutustausta ei ole ollut hakijoilla riittävä (hakijoiden koulutus ollut aivan muuta mitä työssä vaaditaan) tai sitten palkkavaatimus on ollut hakijoilla pilvissä.
Miksi yritykset pyytävät esittämään palkkatoiveen, itse olen valmis siitä tinkimäänkin mutta en heti halua laittaa liian alhaista palkkatoivetta koska toivehan nimenomaan tarkoittaa minkälaista palkkaa toivoisin maksettavan kyseisesstä työtehtävästä. Kaupallisen alan koulutuksen omaavana en pääse edes kiireapulaiseksi kauppaan vaan ilmoitus on ilmestynyt uudestaan nettiin.
Jos palkkatoive on kovin kaukana siitä mitä yritys on suunnitellut hommasta maksavansa niin toki se on yksi peruste karsia haastatteluun tulijoita. Olen minäkin sen perusteella hakijoita tiputtanut. Jos tiedän että liikkumavaraa on esim 3000-4000e ja hakemuksia on alun toista sataa, niin en viitsi haaskata omaa ja hakijoiden aikaa kutsumalla haastatteluihin päälle 5000e toivoneita. Se ei vain keskimäärin maksa vaivaa. Toki on syytä myös katsoa peiliin, että onko ilmoituksessa parantamisen varaa, jos selvästi väärän profiilin hakijoita tulee enemmänkin.
Jossakin asiantuntijan tehtävässä palkkatoive voi olla paikallaan mutta kun haetaan opiskelijaa tai vain vähän työkokemusta omaavaa työntekijää niin palkkatoive on turha. Esimerkiksi haetaan lähikauppaan muutamaksi tunniksi kiireapulaista ja kyaytään palkkatoivetta tai toimistotyöntekijää keittämään kahvia ja vastaamaan puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse esitin myymäläpäällikön palkkatoiveena 2890€/kk. Oli kuulemma ihan liikaa. (Tein samaa työtä aiemmin noin 2000€ palkalla ja totesin että täyttä kusetusta kun koskaan en ehtinyt laillisia taukoja pitämään ja sairaslomatkin jäi usein pitämättä. Työtunteja ei paljon laskettu kun kuukausipalkalla olin, alaisilta kyllä tunnit laskettiin, eli siis vähennettiin ja minä tein aina vain enemmän. Toinen työ piti olla että oli varaa käydä ensimmäisessä työssä.) Joskus se on satasesta tai kahdesta kiinni kun työnantaja vetää herneen nenään ja ottaa toisen työntekijän, koulutuksesta ja kokemuksesta riippumatta. Kunhan vaan joku halvalla tekee, joustaa ja on enemmän kuin pätevä. Itse esitän palkkatoiveeni tietysti vähän yläkanttiin josta sitten oletan että lähdetään neuvottelemaan, varsinkin noissa sopimuspalkkatöissä joihin ei TESsistä apua saa. Työnantajat vain on haluttomia neuvottelemaan, edes pienistä summista.
Palkkatoive ei saa olla liian alhainenkään. Tuskin myyntipäällikön tai viestintäjohtajan tehtävään valitaan sellainen henkilö jonka palkkatoive on 900 euroa, henkilössä täytyy olla silloin jotain vikaa.
Kyllä se on tavallista, että hakuaikaa jatketaan, jos hakijoita ei ole paljon, vaikka hakijoissa olisi hyviäkin. Ihan sama toimii bisnessmaailmassa. Jos urakkaa hakee yksi tai kaksi tunnettua ja ihan hyvää urakoitsijaa, jatketaan silti hakuaikaa, että saataisiin enemmän kilpailua.
Joskus taas käy niin, että joku projekti ei saakaan rahoitusta ja hakuaikaa halutaan pitää voimassa siihen asti, kunnes asia selviää. Oma edellinen työpaikkani oli tällainen ja siinä vielä sitten hakuajan pitkityttyä alunperin valittu oli perunut, koska oli päässyt entiseen paikkaansa takaisin ja se oli minun onneni, minä sitten sain paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää
Miksi? Jos aloittaja ei ollut profiililtaan (koulutus, työhistoria, osaaminen, kielitaito jne) sopiva hommaan niin miksi pitäisi edes haastatella?
Ap kirjoitti, että oli täyttänyt kaikki työpaikkailmoituksessa vaaditut asiat. Törkeän huonosti laadittu työpaikkailmoitus, jos yksikään hakia ei olisi profiilitaan sopiva.
Postaa AP hakemuskirjeesi tänne, niin voidaan tarkemmin analysoida mistä homma jäi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi ihan samoin vähän aikaa sitten.
Tuli kyllä ihan "ei kiitos" viesti ja seuraavana päivänä oli avoimissa työpaikoissa sama työpaikka haussa mutta hiukan eri nimikkeellä. Työtehtävien kuvaus oli kyllä ihan sama, varmaan jopa kopioitu aiemmasta kun kiinnitin huomiota että yhdessä kohtaa oli sama kirjoitusvirhe.
Harmitti myös, koska näin kovasti vaivaa sen eteen ja hetken mielenhäiriössä jo ajattelin että pitäisikö hakea tähänkin paikkaan, mutta onhan se nyt päivänselvää ettei minua ko. firmaan haluttu kun jo alkumetreillä tyssäsi, joten onneksi en hakenut
Olisin vain halunnut edes haastateluun, että olisin saanut tietää lisää työstä ja tuotua omat vahvuuteni esiin.
Itse oon hakenut samaan firmaan lukuisia kertoja pääsinkin.
Kerran hain väärän alan koulutuksella ja silloinkin pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt näin ja kysyin, miksi en tullut valituksi. Sain vasuatuksen että etsivät henkilöä jolla olisi kokemusta tietystä asiasta (olisiko ollut ulkomaan reissaaamisesta). Hakukriteeri ei ollut ensimmisessä ilmoituksessa ihan selkeästi ilmoitettu. Mutta kannattaa kysyä, voit saada hyvinkin vinkkiä miksi näin kävi tai jätitikö jotain tärkeää kertomatta hakemuksessa tms. Voivat myös firmasta kertoa muuta olennaista ja jää nimi mieleen.
Miten ja mitä kautta tuota voi kysyä?
Niitä "työpaikkoja" oikeasti on paljon, mistä on ilmoitus mollin sivuilla mutta niihin ei oikeasti oteta koskaan ketään. Tämä liittyy käsittääkseni siihen, että sitten saa ilmaisia harjoittelijoita TE-toimistolta. Ja mahdollisesti tuohon liittyy jotain tukiasioita myös.
Ja lisään vielä ylempään, että tämä ei edes ole mikään marginaali-ilmiö vaan tällaisia ilmoituksia on oikeasti satoja.
Hain pari vuotta sitten työpaikkaa johon täytin kaikki hakukriteerit mukaanlukien usean vuoden kokemus juuri samanlaisesta tehtävästä. Kyseessä vielä vähän erikoistuneempi ala, jonka osaajia ei Suomessa ihan hirveästi ole, joten pidin mahdollisuuksiani todella hyvinä. Pääsinkin haastatteluun asti ja haastattelu meni mielestäni todella hyvin. Paikkaa en kuitenkaan saanut, eikä saaeet muutkaan haastatellut. Jatkoivat hakuaikaa ja muutaman kuukauden päästä huomasin, että sama paikka oli edelleen haussa.
Kyllä jotkut firmat tuntuvat etsivän jotain aivan yli-ihmisiä. Ilmeisesti en persoonana ollut heille oikeanlainen, mutta olisi kyllä ollut kiinnostavaa tietää mikä nimenomainen seikka oli ongelmana. No nyt olen sitten toisessa firmassa vakipaikassa juurikin vastaavassa tehtävässä.
Vierailija kirjoitti:
Hain pari vuotta sitten työpaikkaa johon täytin kaikki hakukriteerit mukaanlukien usean vuoden kokemus juuri samanlaisesta tehtävästä. Kyseessä vielä vähän erikoistuneempi ala, jonka osaajia ei Suomessa ihan hirveästi ole, joten pidin mahdollisuuksiani todella hyvinä. Pääsinkin haastatteluun asti ja haastattelu meni mielestäni todella hyvin. Paikkaa en kuitenkaan saanut, eikä saaeet muutkaan haastatellut. Jatkoivat hakuaikaa ja muutaman kuukauden päästä huomasin, että sama paikka oli edelleen haussa.
Kyllä jotkut firmat tuntuvat etsivän jotain aivan yli-ihmisiä. Ilmeisesti en persoonana ollut heille oikeanlainen, mutta olisi kyllä ollut kiinnostavaa tietää mikä nimenomainen seikka oli ongelmana. No nyt olen sitten toisessa firmassa vakipaikassa juurikin vastaavassa tehtävässä.
Yksi paikka minne hain, haki tätä "ihmettä" myös, mutta kun se olisi pitänyt saada halvalla. Hyviä hakijoita oli, siis pari huippuhyvääkin, mutta kun eivät suostuneet tulemaan tarjotulla palkalla. Tiedän oikeasti, että ekalla kierroksella paikkaan valittu asiantuntija ei ottanut paikkaa vastaan, koska palkka oli niin pieni - 2000 e ja risat; johtotehtävät. Kulttuuriala. Naistenkin keskipalkka on 3t kieppeillä, miehillä tonni enemmän.
Ihmisiä löytyisi, mutta kun niille pitäisi palkkaa maksaa.
Olin aiemmin töissä yrityksessä, jossa johdolla on täysin vääristynyt käsitys firmasta- Pitivät itseään ja firmaa jonain taivaanlahjana, jonne olisi hakijoita pilvinpimein ja jengi suunnilleen kiittäisi ja kumartaisi siitä ilosta että saisi työskennellä yrityksessä. Yritys toimii melko marginaalisella alalla.
Päätettiin hakea myyntijohtajaa, ja tietysti jory teki työpaikkailmoituksen jossain harhaisessa tilassa, vaatimuksina mm. täydellinen suomen-, ruotsin,- englannin,- espanjan- ja ranskankielentaito. Jokaista kieltä piti osata siis täydellisesti. Eikä siinä kaikki, piti olla valmiudessa matkustamaan jopa 200 päivää vuodesta. Lisäksi hakemuksessa oli vaikka mitä täysin järjettömiä toiveita ja taitoja mitä myyntijohtajan piti osata (piti harrastaa mm.sukellusta ja pyöräilyä). Sitten paukuteltiin henkseleitä että nyt on tehty hieno työpaikkailmoitus.
..No, vielä 2,5 vuotta tuon ilmoituksen jättämisestä, myyntijohtajan paikka oli edelleen avoimena, ei löytynyt ketään joka kelpaisi. Ja sitten alkoikin lomautukset, kun ei ollut tarpeeksi uusmyyntiä, firman talous alkoi sakata,( kun ei ollut myyntijohtajaa joka asiaa hoitaisi). Hirveää ihmettelyä että miten ei löydy kunnollista työntekijää yritykselle. Alkoi johdolla hiukan karista myös se harhainen ja omahyväinen käsitys itsestään ja yrityksestä.
Vierailija kirjoitti:
No näitähän riittää.
Olen markkinointi- ja viestintäalalla.
Minäkin hain yhteen perheyritykseen (neuvo: älä ikinä, ikinä, ikinä, lähde perheyritykseen) markkinointiassistenttia.
Hänen haluttuun työnkuvaansa kuului:
- Markkinnoista vastaaminen kokonaisvaltaisesti: markkinointisuunnitelmat, viestintäsuunnitelmat, budjetointi ja seuranta, hallinto
- Inbound -markkinoinnin kehittäminen ja sosiaalisen median hyödyntäminen. Luonnollisesti esim. nettisivuja ei ollut tarkoitus uudistaa.
- Materiaalien taittaminen (sisälsi n. 100-sivuisen hinnaston kaikenlaisista hilavitkuttimista taulukoineen ja kuvineen ja kaikenlaiset esitteet, flyerit, ilmoitukset...)
- Valokuvaaminen ja videokuvaaminen, sekä näiden editoiminen. En tiedä mihin näitä oli tarkoitus käyttää, koska nettisivut oli tehty vuonna x ja kuulemma ihan toimivat. "Usein tulee liidejä yhteydenottolomakkeen kautta".
- Sosiaalisen median päivittäminen. Heillä oli sekä FB että Twitter -tilit, mutta siellä ei mitään. Ihan tervetullut työtehtävä siis ko. yrityksessä. Mutta mitä sinne sitten olisi pitänyt laittaa.
- Asiakaslehden päätoimittaja ja taittaja. Tämä siis painotuote. 3 numeroa vuodessa.
- Messujen suunnittelu, toteutus ja messuilla paikanpäällä oleminen
- Kielinä olivat suomi, englanti, ruotsi ja saksa. Heillä ei ole ollut tapana käyttää ammattikääntäjää, vaan aina porukasta on löytynyt joku joka osaa. Kieli oli kyllä esitteissä sen näköistäkin, englantikin oli ihan kamalaa...
Palkkaa olis jaksettu maksaa vähän rapiat 2000 e /kk.
Ensimmäistä kertaa ikinä mulle tuli haastattelussa sellainen olo, että jos saan paikan, niin saatan kieltäytyä. Kuulosti horror -hommalta. Yllättäen ainakaan nettisivujen mukaan paikkaa ei ole täytetty ja nyt haussa on markkinointikoordinaattori samalla toimenkuvalla + lisänä johdon assistenttina toimiminen.
Aijaijai, kun kuulostaa tutulta... Itse ehdin tehdä reilut 15 vuotta alan töitä, ennen kuin vuosien yt-putken päätteeksi päädyin työttömäksi työnhakijaksi. Oli shokki, kun tajusin, millaiseksi tämän alan työelämä on muuttunut sillä aikaa kun itse sain olla vakihommissa. Todella pelottavaa. Kun ennen palkattiin 3-4 ihmistä tekemään nuo yllä mainitut asiat ihan kohtuullisella palkalla, nyt tilanne on tosiaan se, että yhden ihmisen pitäisi selvitä kaikesta (ja osata kaikkia!), mutta palkkaa siitä ei tokikaan haluta maksaa. Ja työajan ulkopuolella on sitten käytettävä kaikki aikansa profiloituakseen ja verkostoituakseen. Yksityisyyttä sinulla ei markkinointi- ja viestintäalan työnhakijana enää saa olla, sillä on oltava koko ajan läsnä jokaikisessä some-kanavassa, avoimen CV:n on oltava tyrkyllä joka käänteessä ja luonnollisesti sinulta on löydyttävä myös aktiivinen blogi, jonka avulla julistat maailmalle osaamistasi. Tosin, kun mittariin on kertynyt vuosia jo 40, et kelpaa sittenkään, sillä nuorempia ja nälkäisempiä rynnii ohitsesi vasemmalta ja oikealta.
Itse totesin jossain vaiheessa, että koko ala on täysin eri, kuin se, jolle itse aikanani lähdin. Hohto on mennyt, eikä tällainen parasta ennen -päiväyksensä jo ohittanut jaksa enää taistella verissä päin muutaman kuukauden sijaisuuksista. Joten pitäkää hyvänänne, nuoremmat. Minä taidan katsella aivan muita aloja tästä lähtien.
Hain yhteen paikkaan töihin ja hakuajan jälkeen kyseisestä paikasta tuli hakuun myös toinen työpaikka. Minulla oli siihen toiseen paikkaan myös koulutus,pätevyys ja osaaminen ja hain sitten myös sitäkin siinä samalla.
Tää ensimmäinen paikka mitä hain, niin siitä ei kuulunut mitään 2 kk , mutta sitten tuli ilmoitus sähköpostiin, että paikkaa ei ole vielä täytetty ja haku on kesken syystä x ja haastatteluita ei ole vielä tehty ja palaavat asiaan mahdollisimman pian ja kutsuvat sitten valitut haastatteluihin.
Meni noin kuukausi ja sitten tuli ilmoitus että paikka on täytetty ja minua ei ole valittu.
Viikon päästä tuo sama työpaikka tuli hakuun uudestaan ja se oli se sama paikka mitä silloin kyseiselle työnantajalle haettiin ja hakemuskin oli tismalleen sama,mutta ainoastaan sillä erolla, että koulutuksesta mainittiin vain "soveltuva koulutus"
Itse olin kyllä pätevä ja vaatimukset täyttävä hakija , joten vähän ihmettelen sitten tuota koko juttua . En kyllä tiedä, kehtaako sitä uudestaan sitten hakea . Itselle tuli vain mieleen, että onko tässä nyt sitten sitä , että se paikka on pedattu jollekin tutulle tms ja rimaa laskettiin, että tää työhön valittu on sitten ns hakukelpoinen?
Siitä toisesta paikasta mitä hain, niin siitä ei kuulunut yhtään mitään. Sen hakuaikaa kyllä pidennettiin, mutta ei ole tullut mitään ilmoitusta siitä että kiitos, mutta ei kiitos.
hr osaasto meni sekaisn paperistasi.
Joskus kauan sitten oli auki duunarinpaikka, johon vaatimuksena oli swahilin kielen taito :D Eikä tämä ole vitsi, aika selkeästi oli jo valittu henkilö ja ei haluttu muita hakijoita, mutta piti saada jotain tukea, niin paikka oli pakko laittaa avoimeksi.
Yhteen paikkaan haki kaksikin täysin pätevää tuttuani samalta alalta. Kumpikaan ei päässyt, mutta paikka oli auki aina vain. Puhelinsoittoihin ei vastattu. Paikka oli auki vielä puolen vuoden päästä. Joku mysteeri siinä oli. Yksi tuttu epäili, että siihen haluttiin vain henkilöitä, joista saisi mahdollisimman suuren palkkatuen ja muita ei huomioida.
Kuka muutenkaan jaksaa olla työpaikassa, jonne on jonkin oikeustaistelun jälkeen vaivoin hyväksytty?
Ihan sama kuin mm. vuokratyössä on oikeus kieltäytyä siitä ja tästä ja tuosta - mutta kun sen teet, sinut katsotaan "vaikeaksi" ja niitä valittavia vuoroja alkaakin olla niukasti.