Hakemani työpaikka uudelleen haussa!
Ei ole ensimmäistä kertaa kun tällaista tapahtuu. Hain työpaikkaa, johon räätälöin erikseen hakemuksen ja ansioluettelon ja sen lisäksi täytin kaikki työpaikkailmoituksessa mainitut vaatimukset. Enpä saanut paikkaa. Nyt sama paikka on viikon päästä taas uudestaan haussa. Mikäköhän mättää? Eivät edes haastatteluun kutsuneet.
Kommentit (220)
Ajatelkaa! Lähihoitakin voi olla työttömänä.Olen 58 v lähihoitaja ja en pääse töihin. En hyväksy vanhusten huonoa hoitoa, enkä liian vähäistä henkilöstömäärää. Otan yhteyttä liittoon, jos näen kaltoinkohtelua. Terveisin työtön lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että täyttää hakemuksessa mianitut vaatimukset, ei tarkoita että olet pätevä työhön. Tosin vika voi olla siinäkin, että cv:si on huono tai työkokemuksesi ei oikeasti ole relevanttia tai se on jostain muusta syystä ohitettu. Useimpiin hommiin tulee 100+ hakemusta ja noin 10 pitää karsia haastatteluihin.
Meillä haettiin pari vuotta sitten Java-koodareita. Paikkoja oli kolme auki. Heti hakemusten perusteella karsittiin ali- ja ylihinnoittelijat pois. Palkkaa ajateltiin maksettavan noin 4500€/kk. Karsittiin pois kaikki, joiden palkkatoive ei ollut välillä 3500-5500€. Röyhkein hakija pyysi palkkatoiveena noin 9000 euroa. Tämö pyydettiin haastatteluun ihan mielenkiinnosta. Ei kyllä luonteensa ja ylimielisyytensä perusteella olisi muutenkaan sopinut porukkaan.
Muutamia ihan lupaavia hakijoita oli, mutta useimmilla matka tyssäsi testiin, jossa piti koodia analysoida. Pari kertaa avattiin haut uudestaan ja joka kerta sama juttu. Lopulta puskaradion kautta löytyi sopivia tyyppejä. Lähes kaikki hakijat olivat olivat kyllä paperilla päteviä, mutta oikeanlainen työkokemus puuttui.
Mielestäni on kusipäisyyttä karsiminen palkkatoiveen perusteella varsinkin, jos se on teille hauska mysteerileikki. Kooditestit/analyysit on toki aiheellisia, mutta ehkä menetitte helmiä, kun joku arvasi väärin teidän arvoitukseen.
Kyllä hakijan täytyy osata määritellä palkkatoiveensa edes jollain tavalla järkeväksi ja jos se on hyvin kaukana tehtävän kaavaillusta palkkatasosta, niin ei kannata edes haastatella. Jos oikeasti tuntee työnsä 9k€:n arvoiseksi ja tehtävästä maksettaisiin 4k€ niin hakija kävelisi ovesta ulos kun selviää ettei palkkaa makseta lähellekään sitä, mitä pitäisi.
Ja toisaalta taas hirvittävän alakanttiin määritellyt palkkatoiveet kertoo siitä, ettei hakija ole kovin varma osaamisestaan ja työnsä laadusta. Ei kannata palkata sellaistakaan.
Jos työnantaja kerran tietää, paljonko on sopiva palkka kyseisestä työstä, niin miksei voi vain ilmoittaa sitä suoraan? Se olisi kaikkien etu. Ylihintaiset eivät hakisi ja muiden ei tarvisi pelleillä tämmöisen asian kanssa. Voihan siihen laittaa esim. "2500-3000e riippuen palkattavan henkilön osaamisesta ja kokemuksesta" tai "2800e, josta voidaan neuvotella" tai "lähtöpalkka 2200e, johon päälle xxx ja yyy" tai "15e/tunti + mahd. lisät, 10-25h/vko".
Miten nuoret hakijat, työttömänä olleet, alanvaihtajat tai yrittäjätaustaiset voisivat tietää, mikä nyt juuri tähän työhön olisi sopiva palkkatoive? Tuntuu olevan jotain valtionsalaisuuksia nämä palkka-asiat... "Tes:in mukainen" ilman mitään suuntaa antaviakaan numeroita on lähes yhtä turha, kun sitä vastausta ei silläkään helposti löydy. Ei se tarkoita sitä, että hakija olisi epäpätevä tai huono, jos ei ole ollut juuri vastaavassa työssä aiemmin eikä siksi osaa hinnoitella itseään. Eikä se palkka ole kaikille edes merkityksellinen.
Toinen asia on sitten äärettömän sekavat työpaikkailmoitukset, joista ei oikeastaan käy edes ilmi, millaista työtä on tarjolla tai mitä hakijalta edellytetään. Tämmöisten asioiden vuoksi jää monesti hakematta. Yksinkertainen on kaunista.
Jos taas tyyppi on jo valittu, niin silloin on vain hyvä, että laitetaan niitä outoja vaatimuksia, ettei muiden tarvi turhaan vaivautua. Oikeastaan niihin tilanteisiin voisi kehittää jonkin "salakoodin", jonka kaikki kuitenkin tietää. Vaikkapa "Kutsumme haastatteluun yhden sopivan hakijan" ja tämä olisi kiertoilmaus sille, että todellakin on vain yksi sopiva hakija, muiden ei kannata edes vaivautua.
Minä hain yhteenpaikkaan, joka oli ihan alani töitä. En päässyt haastattelunkaan ja ilmoitus tuli seuraavana päivänä että paikka on täytetty. Parin viikon päästä sama paikka tulikin uudestaan hakuun. En hakenut sitä ,koska olin saanut jo työpaikan muualta. 5 kk aikana tuo samainen paikka tuli hakuun ja oli tyyliin ilmoituksen jättämisestä viikon verran aikaa hakea sitä. Paikka tuli hakuun aina noin kuukauden päästä kun haku oli loppunut. Hain kyseistä paikkaa sitten uudestaan kaksi kuukautta sitten, kun sijaisuuteni oli loppumassa ja piti etsiä uutta paikkaa. Ajatettelin mahdollisuuteni olevan hyvät, koska silloinen työni oli sellainen, että se vastasi alaani todella hyvin ja oli myös vastuullinen ja haastava työpaikka ja juuri samanlaisiin tehtäviin haettiin siinä ilmoituksessa. Hakemuksen laitettuani meni pari päivää ja ilmoitettiin että paikka on jo täytetty. Nyt kyseinen paikka tuli taas uudestaan hakuun pari viikkoa sitten.
hakevat myös toisella nimikkeellä työntekijää sinne ja sen paikan kanssa on ihan sama juttu, eli se on jatkuvasti haussa.
Paikka jälleen uudelleen haussa mutta edes haastattelussa käyneille ei ole laitettu viestiä, että työnhaku on sinun osalta päättynyt. Erityisesti pienen yrityksen imago kärsii. Huono kello kauas kantaa
Kokemuksia työnhausta korona aikana? Onko tilanne pahentunut?
Kilpailukykyinen palkka=taulukkopalkka
Vierailija kirjoitti:
Minä hain yhteenpaikkaan, joka oli ihan alani töitä. En päässyt haastattelunkaan ja ilmoitus tuli seuraavana päivänä että paikka on täytetty. Parin viikon päästä sama paikka tulikin uudestaan hakuun. En hakenut sitä ,koska olin saanut jo työpaikan muualta. 5 kk aikana tuo samainen paikka tuli hakuun ja oli tyyliin ilmoituksen jättämisestä viikon verran aikaa hakea sitä. Paikka tuli hakuun aina noin kuukauden päästä kun haku oli loppunut. Hain kyseistä paikkaa sitten uudestaan kaksi kuukautta sitten, kun sijaisuuteni oli loppumassa ja piti etsiä uutta paikkaa. Ajatettelin mahdollisuuteni olevan hyvät, koska silloinen työni oli sellainen, että se vastasi alaani todella hyvin ja oli myös vastuullinen ja haastava työpaikka ja juuri samanlaisiin tehtäviin haettiin siinä ilmoituksessa. Hakemuksen laitettuani meni pari päivää ja ilmoitettiin että paikka on jo täytetty. Nyt kyseinen paikka tuli taas uudestaan hakuun pari viikkoa sitten.
hakevat myös toisella nimikkeellä työntekijää sinne ja sen paikan kanssa on ihan sama juttu, eli se on jatkuvasti haussa.
Eli paikka täytetään Henkilöllä X, joka huomaa hyvin nopeasti että ei ole "sopiva" työskentelemään ko. pestissä. Homma toistuu kymmenen kertaa. Täytyy sanoa, että on yrityksellä käynyt huono tuuri kun on niin monta pätevää lähtenyt pois heti palkkauksen jälkeen... NOT.
Tuo firmahan haisee kuuhun saakka. Älä heitä itseäsi telan alle, kun monta on jo selvästi tehnyt sen ennen sinua. Tuohan on selvä merkki että pysy kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa vaan, kuinka tuo homma ketuttaa niitä (meitä?) , jotka ottivat palkatonta vapaata haastattelua varten ja matkustivat sinne. Työttömät sentään saivat liikkuvuusavustusta ja ainahan matkailu avartaa ...
Tässä ainakin muutama syy, miksi näin kävi:
- valittu henkilö ei vielä täyttänyt kelpoisuusehtoja hakuajan päättyessä. Siksi piti laittaa uudestaan hakuun, että hän ehtii saada todistuksen.
- valittu henkilö ei jostakin syystä viitsinyt/ halunnut / välittänyt / ehtinyt / muistanut laittaa hakemusta ajoissa.
Aika ihmeellistä, että valitaan henkilö, joka ei ole pätevä ja joka ei osaa laittaa hakemusta sisään ajoissa? Tämä kertoo jo kaiken siitä pätevyydestä ja ennen kaikkea työhönoton mielivaltaisuudesta.
Ei sinussa taida muuta vikaa olla, kuin se, että olet työtön.
Perusta pöytälaatikkofirma, ja laita työhakemukseesi, että olet yrittäjä, tai aloita sivutoimiset opinnot, ja laita työhakemukseen, että olet opiskelija. Ainakin haastatteluun on paremmat mahdollisuudet päästä näillä statuksilla kuin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa vaan, kuinka tuo homma ketuttaa niitä (meitä?) , jotka ottivat palkatonta vapaata haastattelua varten ja matkustivat sinne. Työttömät sentään saivat liikkuvuusavustusta ja ainahan matkailu avartaa ...
- valittu henkilö ei vielä täyttänyt kelpoisuusehtoja hakuajan päättyessä. Siksi piti laittaa uudestaan hakuun, että hän ehtii saada todistuksen.
- valittu henkilö ei jostakin syystä viitsinyt/ halunnut / välittänyt / ehtinyt / muistanut laittaa hakemusta ajoissa.
Aika ihmeellistä, että valitaan henkilö, joka ei ole pätevä ja joka ei osaa laittaa hakemusta sisään ajoissa? Tämä kertoo jo kaiken siitä pätevyydestä ja ennen kaikkea työhönoton mielivaltaisuudesta.
Pätevyys tarkoittaa julkisella todistusta. Kaikki opinnot suorittanut, mutta joka ei vielä ole saanut tai ottanut todistusta ulos, ei ole muodollisesti pätevä. Seuraavana päivänä, kun todistus on kirjoitettu, pätevyys on.
Kyse on kaiken lisäksi hakuajasta. Ei riitä, että työn alkaessa todistus ja näin pätevyys on, vaan täytyy olla hakuaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätevyys tarkoittaa julkisella todistusta. Kaikki opinnot suorittanut, mutta joka ei vielä ole saanut tai ottanut todistusta ulos, ei ole muodollisesti pätevä. Seuraavana päivänä, kun todistus on kirjoitettu, pätevyys on.
Kyse on kaiken lisäksi hakuajasta. Ei riitä, että työn alkaessa todistus ja näin pätevyys on, vaan täytyy olla hakuaikana.
Niin mutta jos siellä joku toinen on hakenut ja pätevyydet ja todistukset kohdillaan??? Miksi paikkaa sitten säästellään jollekin umpelolle, jolla asiat levällään? Mutta nämäkin avoimet työpaikat sitten esitellään niissä tilastoissa, kun kauhistellaan että hirveä työvoimapula.
Olen hakenut yliopistoon mm. koulutussuunnittelijan tehtäviin ja muutamassa vuodessa huomasin, että hakemuksia oli kertynyt rekryjärjestelmään kymmeniä. Silti katsoessani keitä on valittu monet tulivat vähän toisenlaisista töistä tai yliopiston ulkopuolelta.
Mistä vetoa että kokeneita hakijoita on kyllä ollut, eivät vaan kelpaa joillain salaisilla kriteereillä. Palkkataso voi olla yksi niistä, mutta varmaan silti maksavat melko hyviä palkkoja.
Onko vastaavia kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Ja tällaiset yritykset eivät tajua kuinka mielettömän huonon maineen saavat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jos siellä joku toinen on hakenut ja pätevyydet ja todistukset kohdillaan??? Miksi paikkaa sitten säästellään jollekin umpelolle, jolla asiat levällään? Mutta nämäkin avoimet työpaikat sitten esitellään niissä tilastoissa, kun kauhistellaan että hirveä työvoimapula.
No se toinen voi olla yhtä lailla vastavalmistunut, mutta sillä todistusta vailla olevalla on parempaa kokemusta.
Hain call center -tyyppistä asiakaspalvelutyötä eräästä firmasta. Ilmoituksen mukaan tehtävään ei edellytetty koulutusta tai aiempaa työkokemusta, mikä olikin ihan fiksua, koska kokoaikatyöstä olisi saanut noin 1700€ bruttona. Itse olen tehnyt maisteri- ja AMK-tutkinnon aloilta, joilla ei juuri ole vakituisia kokoaikaisia työpaikkoja tarjolla, ja siksi haen myös töitä muilta aloilta, joissa pääsen hyödyntämään edes vähän osaamistani. Työnhakuprosessi tähän tehtävään oli melko työläs videoineen, ja se vei minulta paljon aikaa. Taustatietoina vielä: Olen tehnyt omalla alallani myös asiakaspalvelutyötä, ja olen kielitaitoinen, nuorehko, terve ja motivoitunut ihminen, joka panostaa työhakemuksiin.
Kun sain jälleen kerran vastauksen: "Valintamme ei kohdistunut tällä kertaa sinuun...", päätin kysyä, johtuiko tämä siitä, etten ole koulutukseltani esim. merkonomi. Ehdotin myös, että voisin oppisopimuksena sellaisen suorittaa, jos he sellaista edellyttävät, vaikka ilmoituksen mukaan sitä ei vaaditakaan. Viestini oli kohtelias, ei ollenkaan katkera. Vastaukseksi sain, että merkonomin tutkinto olisi tosiaan hyvä olla, mutta oppisopimusopiskelijoita he eivät ota. Erinomaisia hakijoita oli kuulemma valtava määrä, ja he painottivat tällä kertaa soveltuvaa koulutusta. Samalla hän kehotti minua hakemaan uudestaan, jos paikkoja avautuu.
No, huomasinpa sitten, että kyseinen työpaikka tuli saman tien uudestaan hakuun, vaikka niitä erinomaisia hakijoita oli ollut valtavasti. Uusi haku alkoi siis suoraan edellisen hakuajan umpeuduttua, eli he eivät ehtineet edes haastattelemaan hakijoita. Päätin sitten kysyä tältä HR-ihmiseltä vielä, että miksi sama paikka vapautui uudestaan hakuun, jos erinomaisia hakijoita oli liikaa tarjolla. Mietin siinä myös, että miksi minulla olisi mahdollisuuksia toisella kerralla saada tämä työ, jos minua ei tällä kerrallakaan laskettu hyväksyttäväksi kandidaatiksi. Ilmiselvästi riittävän hyviä hakijoita ei ollut muitakaan tarjolla, jos haku avautui uudelleen. Tähän viestiin en saanut enää vastausta, vaikka esitin asiani ystävällisesti. Luulen siis, että minulle yksinkertaisesti valehdeltiin, eikä viimeiseen viestiini ollut mitään korrektia vastausta olemassa.
Onkohan jollain rekrytoijalla kokemusta vastaavasta, ja mitä syitä tällaiselle yleensä on? Ehkä olin ylikoulutettu väärälle alalle, mutta toisaalta en voi hakea tällä koulutuksella myöskään mitään muun koulutuksen vaativaa työtä, joten vaihtoehtojani ovat aika lailla vain matalapalkkahommien ja/tai oppisopimuspaikkojen haku. Painotan hakemuksissani aina motivaatiota uuden oppimiseen ja halukkuutta sitoutua pitkäaikaisesti kyseiseen työhön, eli siitä se ei voi jäädä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Hain call center -tyyppistä asiakaspalvelutyötä eräästä firmasta. Ilmoituksen mukaan tehtävään ei edellytetty koulutusta tai aiempaa työkokemusta, mikä olikin ihan fiksua, koska kokoaikatyöstä olisi saanut noin 1700€ bruttona. Itse olen tehnyt maisteri- ja AMK-tutkinnon aloilta, joilla ei juuri ole vakituisia kokoaikaisia työpaikkoja tarjolla, ja siksi haen myös töitä muilta aloilta, joissa pääsen hyödyntämään edes vähän osaamistani. Työnhakuprosessi tähän tehtävään oli melko työläs videoineen, ja se vei minulta paljon aikaa. Taustatietoina vielä: Olen tehnyt omalla alallani myös asiakaspalvelutyötä, ja olen kielitaitoinen, nuorehko, terve ja motivoitunut ihminen, joka panostaa työhakemuksiin.
Kun sain jälleen kerran vastauksen: "Valintamme ei kohdistunut tällä kertaa sinuun...", päätin kysyä, johtuiko tämä siitä, etten ole koulutukseltani esim. merkonomi. Ehdotin myös, että voisin oppisopimuksena sellaisen suorittaa, jos
Oliko kyse jostain henkilöstövuokrafirmasta? Niillä käsittääkseni on ihan yleisenä tapana, että ilmoitellaan olemattomista työpaikoista. Viimeksi kun yhteen tuollaiseen paikkaan hain, sain vastaukseksi, että että valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun, jne. ja että saimme paikkaan paljon korkeatasoisia hakemuksia. Tästä huolimatta paikka tuli uudelleen hakuun heti hakuajan päätyttyä. Jos pidemmän aikaa seuraa noitten firmojen ilmoittelua, niin huomaa kyllä aika nopsaan, että tietyt paikat vaan roikkuu loputtomasti avointen paikkojen listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sain jälleen kerran vastauksen: "Valintamme ei kohdistunut tällä kertaa sinuun...", päätin kysyä, johtuiko tämä siitä, etten ole koulutukseltani esim. merkonomi. Ehdotin myös, et
Firman omilta sivuilta bongasin ilmoituksen, ja he hakivat siis työntekijöitä ilman välikäsiä. Isohko yritys kyseessä.
Sen lukutaidottoman juu kannattaa palkata siivojan hommiin jossa on vaarallisia kemikaaleja ja aina ei ole esihenkilöä opastamassa annetaan vain paikan avaimet ja siivousohjeet löytyy siivouskaapin seinältä, voi se lukutaidoton tietty mennä aineiden kanssa katosta lattiaan, mutta se onkin eri miten ammattimaisesti työ on tehty pintoja vahingoittamatta minkään lipeän kanssa ja ettei hajoita lattianhoito koneita kun ei osaa käyttöohjeita lukea, lukutaidoton voi ensin opetella lukemaan, miten sellainen hakee edes työtä, ja kyllä olen joskus itse ollut työskentelemässä sellaisen kanssa jolle on annettu siivoojan työ sen takia että hänellä olisi kahtena päivänä viikossa kaksi tuntia kerrallaan jotain tekemistä, voin kertoa että joka kahdesta päivästä tuli itselle monta tuntia lisää, kun joudut varmistamaan kaiken, mitä sellainen edes tekee siivoustyössä joka ei pääse kontalleen lattialle pesemään se vessanpönttö juuria myöten lattialta ja takaa, senkin paikan olisi voinut antaa jollekin joka sitä tarvitsi työn palkan vuoksi, toinen kun kuitenkin on valtion elätettävä koko lopun ikää oli töitä tai ei..
Voi hyvä jumala. Aikamoinen työmaa huonolla korvauksella. Kumma kun ei näiden työtehtävien lisäksi ollut vaatimusta vielä striimauksesta 24/7!