Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto ja 18-vuotias nuori

Vierailija
28.05.2017 |

Auttakaa hyvät ihmiset ajatusten kanssa, olen ihan umpikujassa...

Minulla on kesällä 18v täyttävä nuori, joka käy lukiota täällä kotipaikkakunnallamme. Oma työni loppuu täällä ja minulle on tarjottu samaa paikkaa syksystä alkaen 300km päässä. Täällä ei vastaavia töitä juuri muuten ole, eli edessä olisi työttömyys, jos ei tätä paikkaa ota. Nuoren isä on kuollut.

Lähtisin heti työn perään, mutta luonnollisesti 18v ei halua koulun takia muuttaa. Ja kavereiden jne. On myös suunnitellut jatko-opintoja täällä, jos vaan haluamaansa paikkaan aikanaan pääsee.

Tulojeni takia nuori ei saa omillaankaan asuessaan niin paljoa opintotukea (lukioaikana), että pärjäisi. Toisaalta en kuitenkaan pysty häntä niin paljoa elättämään, että pystyisi maksamaan vuokraakaan. Jonkin verran tietenkin tukisin, maksaisin lukio-opinnot loppuun jne. Kun tulee täysi-ikäiseksi pystyy toki hakemaan osa-aikatöitä, mitään takeita ei tietenkään ole niiden saamisesta.

Ajatus työttömäksi jäämisestä ei houkuttele myöskään. Vuosi pois työelämästä tämän ikäisenä voi olla lopullinen niitti työuralle.

Auttakaa, tuleeko teille jotain mieleen, millä kuvio olisi mahdollinen niin, että nuori voi jäädä omilleen ja minä muutan työn perään?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://marketplace.helsinki.fi/fi?category=apartments

Yliopistoilla on noita asuntomarkkinat sivuja - sieltä voi löytää kimppakämpän itselle tai sitten niitä alivuokralaisia. Joka ylopistolla on, tuotta HY kun et kerro paikkakuntaa.

Vierailija
62/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on köyhät vanhemmat. Rikkaiden pennut ei ole saaneet eikä saa opintotukea ennenkuin yli 20 vee.

Omistusasunnossa asuva 18-vuotias voi saada opintotukea jos omistaa asunnosta vähintään 50%. Tämä on meidän resepti saada opintotukea 18-vuotiaalle korkeakouluopiskelijalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on köyhät vanhemmat. Rikkaiden pennut ei ole saaneet eikä saa opintotukea ennenkuin yli 20 vee.

Omistusasunnossa asuva 18-vuotias voi saada opintotukea jos omistaa asunnosta vähintään 50%. Tämä on meidän resepti saada opintotukea 18-vuotiaalle korkeakouluopiskelijalle.

Korkeakouluopiskelijan tukeen ei vaikuta vanhempien tulot

Vierailija
64/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori mukaan tai sitten totuttelemaan yksinasumista. Siinähän ne vaihtoehdot.

No tietenkin, mutta rahallinen puolihan tässä nyt se ongelma on. Kyllä hän yksin pärjäisi, jos vuokran saa hoidettua.

ap

Miten se on ongelma? Sullahan on töitä uudessa paikassa?

Kuinka monella on niin hyvä palkka, että siitä maksaa kahden asunnon kulut? Yksin kohtuullisesti tienaavaahan verotetaan paljon rankemmin kuin kahta, vaikka perheen bruttotulot olisivat samat.

No mulla on ja oon ihan keskipalkkainen opettaja. Pienempi asunto koulun vieressä ja isompi kotipaikkakunnalla

Vierailija
65/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakouluopiskelijan tukeen ei vaikuta vanhempien tulot

No joo, mutta onhan siinä eroa saako opintotukea 38,66€/kk (vanhempien omistama tai vuokraama asunto) vai 250,28€/kk (kun omistaa asunnosta vähintään 50%). 

Vierailija
66/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttäreni joka on 18, muutti juuri kahden kaverin kanssa kolmioon. Opintotukea ei kukaan saa, ovat siis amiksessa. Kaikki käyvät töissä tienaamassa käyttörahat, vuokra menee asumistuesta ja me autamme jäljelle jäävän osan tyttären huoneesta + maksamme koulun. Hyvin tuntuvat pärjäävän.

Halusivat kokeilla näin, me asumme vähän hankalan matkan päässä koulusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi