Muutto ja 18-vuotias nuori
Auttakaa hyvät ihmiset ajatusten kanssa, olen ihan umpikujassa...
Minulla on kesällä 18v täyttävä nuori, joka käy lukiota täällä kotipaikkakunnallamme. Oma työni loppuu täällä ja minulle on tarjottu samaa paikkaa syksystä alkaen 300km päässä. Täällä ei vastaavia töitä juuri muuten ole, eli edessä olisi työttömyys, jos ei tätä paikkaa ota. Nuoren isä on kuollut.
Lähtisin heti työn perään, mutta luonnollisesti 18v ei halua koulun takia muuttaa. Ja kavereiden jne. On myös suunnitellut jatko-opintoja täällä, jos vaan haluamaansa paikkaan aikanaan pääsee.
Tulojeni takia nuori ei saa omillaankaan asuessaan niin paljoa opintotukea (lukioaikana), että pärjäisi. Toisaalta en kuitenkaan pysty häntä niin paljoa elättämään, että pystyisi maksamaan vuokraakaan. Jonkin verran tietenkin tukisin, maksaisin lukio-opinnot loppuun jne. Kun tulee täysi-ikäiseksi pystyy toki hakemaan osa-aikatöitä, mitään takeita ei tietenkään ole niiden saamisesta.
Ajatus työttömäksi jäämisestä ei houkuttele myöskään. Vuosi pois työelämästä tämän ikäisenä voi olla lopullinen niitti työuralle.
Auttakaa, tuleeko teille jotain mieleen, millä kuvio olisi mahdollinen niin, että nuori voi jäädä omilleen ja minä muutan työn perään?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori nostaa opintotukea sen minkä saa, lisäksi ottaa opintolainan, koska se on "pakollinen" ja loppu osan hakee toimeentulotukena. Lainan osuus lasketaan tuloiksi, oli lainaa hakenut tai ei, eli sen takia se on pakko ottaa omillaan asuessa.
Lisäksi saa asumistuen tietenkin. Ei täällä kukaan rahatta jää siksi, että on alle 21v ja vanhemmat tienaa liikaa :) Kotona asuessakin aikuinen saa ttt, mutta opiskelija ei, koska lainan ja opintotuenmäärät ylittää kotona asuvan aikuisen perusosamäärän (yleensä).
Juu nyt kuulostan ihan pihalla olevalta, mutta en edes tajunnut hänen olevan oikeutettu asumistukeen. Tyhmä minä. Sehän muuttaa asioita, jos vuokrasta jäisi vain pieni osa itselle, sen verran varmasti voisinkin tukea + opiskelumenot + ruokarahaa.
Ap
:)
Tämän lisäksi vielä tiukka osa-aikatyön hakeminen, että pikku hiljaa pääsee kokonaan omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Kimppaan muutto. Eihän vanhemman tulojen pitäisi vaikuttaa jo täysi-ikäisen itsenäisesti asuvan tukiin mitenkään. Nuori voi ottaa opintolainan tai etsiä työtä.
Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulojesi takia? Onko tuossa asiassa tullut 10 vuoden aikana jokin muutos, nimittäin ei minulla vaikuttanut vanhempieni tuki saamiini etuuksiin, sen jälkeen kun muutin omaan kämppään 18 vuotiaana. Kauhea ongelma tällasesta :D Itse muutin omilleni tuossa iässä, vaikka vanhemmat pysyi samalla paikakkunnalla. Ja en saanut mitään apua vanhemmiltani, sain vain lainan takuuvuokraan ja toki sängyn ja työpöydän.
Kyllä se sinunkin poikasi pärjää, on pärjännyt monet muutkin.
Vanhempien tulot vaikuttaa opintotukeen siihen asti, että lapsi täyttää 21v (elatusvelvollisuus päättyy). Näin oli jo vuonna 2000 kun itse opiskelin ja on varmaan edelleen. Asui omillaan tai ei. Silloin sai kyllä asumislisää, joka nytten kai vaihtui yleiseksi asumistueksi.
Vanhempien tulot vaikuttaa jos on alle 21 ja opiskelee toisella asteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori nostaa opintotukea sen minkä saa, lisäksi ottaa opintolainan, koska se on "pakollinen" ja loppu osan hakee toimeentulotukena. Lainan osuus lasketaan tuloiksi, oli lainaa hakenut tai ei, eli sen takia se on pakko ottaa omillaan asuessa.
Lisäksi saa asumistuen tietenkin. Ei täällä kukaan rahatta jää siksi, että on alle 21v ja vanhemmat tienaa liikaa :) Kotona asuessakin aikuinen saa ttt, mutta opiskelija ei, koska lainan ja opintotuenmäärät ylittää kotona asuvan aikuisen perusosamäärän (yleensä).
Juu nyt kuulostan ihan pihalla olevalta, mutta en edes tajunnut hänen olevan oikeutettu asumistukeen. Tyhmä minä. Sehän muuttaa asioita, jos vuokrasta jäisi vain pieni osa itselle, sen verran varmasti voisinkin tukea + opiskelumenot + ruokarahaa.
Ap
Tämän lisäksi vielä tiukka osa-aikatyön hakeminen, että pikku hiljaa pääsee kokonaan omilleen.
Se onneksi vähän helpottuu, kun täyttää 18v. Ei noita alaikäisiä oikein kukaan palkkaa.
Ihme luuloja täällä. "Varmaan on samoin kuin silloin kun minä opiskelin 20 v sitten" (ei varmasti ole) ja "en tajunnutkaan että voisi tukea x saada". Selvittäkää hyvät ihmiset älkääkö spekuloiku virheellisillä olettamilla.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko asua jonkun koulukaverin perheessä (pientä korvausta vastaan)?
Itse lähetin oman poikani ystäväperheeseen toiseen maahan, koska muutimme kesken kouluvuoden. Vastaavasti otin itse toisen koulukaverin meille asumaan, koska hän ei löytänyt asuntoa muuttaessaan koulupaikkakunnalle. En pyytänyt korvausta, sain lahjaksi käyttöesineitä.
Suomessa tosiaan kimppa-asuminen on aivan liian vähän arvostettu ja käytetty nykyään. Ehkä kun tästä köyhdymme lisää taas, niin tämä tulee takaisin. (Vielä 1980-luvulla mm. opiskelija-asuntoloissa oli usein 2-3 hlöä samassa huoneessa, 8 solussa jne. Nyt pitää olla yksiöt ja max. 2-3 solussa - ja ne ei kenellekään kelpaa.)
Minulla on sisaruksiakin kasa, joten lapsenankin jaoin huoneeni.
Siten olen tottunut kimppa-asumiseen - nyt mmm. Airbnb kodeissa kiva vaihtoehto.
Mutta asiaan: tarkistakaa opiskela-asuntolat ja -asunnot (solut), niissä voi asua jopa 200 e/kk. Tytölläsi on mahdollisuus näihin (solut ei tahdo mennä kaupan - on tilaa, vuokrataan jopa pätkätyöläisille), toiseksi opiskelijana oikeuttakin. Opiskelijoilla on paljon kimppakämppiä eli 4 h+k tai OKT jakaen vuokralla 3-5 hlölle: ks. näitä (googleta paikkakunnalla - tai pistä paikkakunta tänne, niin autamme).
Toiseksi: ottakaa vakavasti tuo kimppa-asuminen. Nyt kun mm. Airbnb on yleistynyt, niin Suomessakin ajatus, että on huone vuokralla asunnosta on taas palannut. (Tämähän on ollut meilläkin yleistä 50-60 vuotta sitten vielä - I-B ym. on yleistä - olen asunut näin siellä; kaikki kielikurrsimaat ottaa nuoria huoneeseen korvausta vastaan.) Kunnon kysely siis pystyyn, mistä saisi huoneen vuokralle vuodeksi vähintään.
Tyttösi siis joustaa hieman: ei olekaan se yksiö. On huone perheestä tai solu opiskelija-asunnossa.
Sinun pitää ehdottomasti muuttaa työn perässä: sinun vaihtoehtosi toinen puoli olisi mitä luultavimmin työtön 65-vuotiaaksi, jos et ota paikkaa. Töitä on todella vaikea saada. Olen tässä pistänyt 200 hakemusta tammikuusta, 3 haastattelua (yksi edessä) ja pahalta näyttää, vaikka olen muuttovalmis, akateeminen ja helvetin hyvä työssäni. Ikä vain taitaa tuottaa deleteä - liian usein.
Vierailija kirjoitti:
'Jos olet alle 17-vuotias ja oikeutettu lapsilisään, et voi saada opintorahaa, koska sinusta maksetaan lapsilisää. Voit kuitenkin ehkä saada opintolainan valtiontakauksen ja asumistukea. Kun olet täyttänyt 17 vuotta, voit saada opintorahaa seuraavan kuukauden alusta alkaen. http://www.kela.fi/opintotuki-opinto raha'
.
Silti suositan kimppa-asumista, perhe tai solu. Alivuokrasopimuksella oikeus asumistukeen säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähetin oman poikani ystäväperheeseen toiseen maahan, koska muutimme kesken kouluvuoden. Vastaavasti otin itse toisen koulukaverin meille asumaan, koska hän ei löytänyt asuntoa muuttaessaan koulupaikkakunnalle. En pyytänyt korvausta, sain lahjaksi käyttöesineitä.Tätä olemme paljon miettineet. Hänellä on muutamia hyviä ystäväperheitä täällä, joiden aikuisetkin tuntee vuosien ajalta. Voisihan sitä varmaan kysyä, saisiko ruokakuluja ja pientä vuokraa vastaan viimeisen lukiovuoden jossain asua. Olen kyllä jotenkin ajatellut, että tuollaisen ehdottaminen olisi röyhkeää. Ärh.
Ap
Ei ole röyhkeää, kun et ilmaiseksi vaadi. Soluasunto (1 huone) on pikkupaikkakunnilla 170-200 euroa huone - ja tietysti sitten ruoka päälle tulee kustannukseksi. Esim. Kauhajoella vuokrataan tyhjillään olevia opiskelijasoluja ulkopuolisillekin, 170 e/kk http://www.kkva.fi/site?node_id=6 - näin esimerkkinä ideoista.
.
Kysy heti, nyt Airbnb aikana huoneen vuokrausidea on ok taas ihmisille.
Saako lapsesi puoliorvon tukea Kelalta? Jos ei, niin kannattaisiko kysyä, olisiko siihen mahdollisuus, vai tienaatko niin paljon, että tukia ei tipu? Entä voisiko saada yksin asuessaan kunnalta tukea? Entä asumistukea?
En ole tarkastanut asiaa, joten on voinut muuttuakin, mutta aikaisemmin ainakin opintotuen määrä riippui vanhempien tuloista ja varallisuudesta niin kauan, kunnes nuori täytti 20 vuotta. Hyvin tienaavien vanhempien lapset jäivät monesti ilman tukea ainakin ensimmäisenä opintovuonna. Ottakaa selvää, ehkä nyt on jo uudet määräykset. Opintolainaa ei lukiolaisen kannattaisi oikeastaan ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsi saa opintotukea yksin asuessaan. Tai jätä asumaan teidän asuntoon. Muuta itse yksiöön vuokralle.
Varmasti sinulla on varaa maksaa muutama satanen elämisestäHeh. Yksiö uuden työpaikan lähellä maksaa yli 500. Lisäksi mukana muuttaa joka tapauksessa 12v, eli yksiö ei riitä. En pysty lyhentämään asuntolainaa ja maksamaan vuokraa yhtä aikaa.
Kyllä se on pienen asunnon osto edessä uudellakin paikkakunnalla. Ja lainaa siihenkin tarvitsee.
Ap
Onko paikkakunnallanne tarjontaa opiskelija-asunnoiksi? Yksi vaihtoehto on tehdä teidään asunnosta kimppa-asunto opiskelijoille ja ottaa siihen lisää 2 alivuokralaista (alivuokrasopimukselle heille säilyy asumistukioikeus), alivuokrata saa max. 50 % asunnosta. Tyttösi asumiskulut kuittautuu tällä ja elatusrahat pystyt kustantamaan?
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsesi puoliorvon tukea Kelalta? Jos ei, niin kannattaisiko kysyä, olisiko siihen mahdollisuus, vai tienaatko niin paljon, että tukia ei tipu? Entä voisiko saada yksin asuessaan kunnalta tukea? Entä asumistukea?
En ole tarkastanut asiaa, joten on voinut muuttuakin, mutta aikaisemmin ainakin opintotuen määrä riippui vanhempien tuloista ja varallisuudesta niin kauan, kunnes nuori täytti 20 vuotta. Hyvin tienaavien vanhempien lapset jäivät monesti ilman tukea ainakin ensimmäisenä opintovuonna. Ottakaa selvää, ehkä nyt on jo uudet määräykset. Opintolainaa ei lukiolaisen kannattaisi oikeastaan ottaa.
Tämä summa on pieni kuitenkin - silti se voi olla hyvä lisä, jos nyt jostain 3000 eurosta jää kiinni. Tuskin lukiolainen enempää saa; korkeakouluopiskelijan laina noin 5000 e/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Tulojesi takia? Onko tuossa asiassa tullut 10 vuoden aikana jokin muutos, nimittäin ei minulla vaikuttanut vanhempieni tuki saamiini etuuksiin, sen jälkeen kun muutin omaan kämppään 18 vuotiaana. Kauhea ongelma tällasesta :D Itse muutin omilleni tuossa iässä, vaikka vanhemmat pysyi samalla paikakkunnalla. Ja en saanut mitään apua vanhemmiltani, sain vain lainan takuuvuokraan ja toki sängyn ja työpöydän.
Kyllä se sinunkin poikasi pärjää, on pärjännyt monet muutkin.
Sulla on köyhät vanhemmat. Rikkaiden pennut ei ole saaneet eikä saa opintotukea ennenkuin yli 20 vee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori mukaan tai sitten totuttelemaan yksinasumista. Siinähän ne vaihtoehdot.
No tietenkin, mutta rahallinen puolihan tässä nyt se ongelma on. Kyllä hän yksin pärjäisi, jos vuokran saa hoidettua.
ap
Miten se on ongelma? Sullahan on töitä uudessa paikassa?
Kuinka monella on niin hyvä palkka, että siitä maksaa kahden asunnon kulut? Yksin kohtuullisesti tienaavaahan verotetaan paljon rankemmin kuin kahta, vaikka perheen bruttotulot olisivat samat.
Sinkuista kaikki pendelöijät maksaa kahta asuntoa - ei saa verovähennyksiin. Jopa 2500 e/kk palkalla. Muusta pitää sitten vähän joustaa.
Yksi malli onkin AP, että pidät ns. perheen alkuperäispaikkakunnalla ja muutat vuokralle uudelle paikkakunnalle. Et siis muuta kirjojaisi sinne vielä - alkuperäinen paikkakunta on 1. asunto ja uusi 2. asunto. Otat verovähennyksinä työasuntovähennyksen ja matkat vuoden. Max 250 e/kk - ja tuo mukana muuttava lapsi voi olla ongelma - 1. asunnossa pitäisi asua alaikäinen lapsi. Ei taida onnistua tämä.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tulover…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ongelmaa, kun tienaa yli 61 000
Paljonko luulet, että tuosta jää kk-tasolla nettotuloja? Ja mikä on kahden lapsen yksinhuoltajan kulurakenne?
Mitä jos on vaikka kalliita harrastuksia tms?
Bruttotulojen mukaan olettamien tekeminen on typerää.
Itse olen bruttotuloissa hyvätuloinen, mutta koska kolmesta lapsesta kaksi harrastaa kallista lajia (valintoja, tiedän), käytännössä yhtään ylimääräistä ei ole. En todellakaan voisi jos vanhin muuttaisi pois, maksaa hänen vuokraansa. Enkä voisi edellyttää muita lapsia luopumaan harrastuksestaan.
No haloo - se 10 000 e/kk harrastus pitää sitten laittaa jäihin puoleksi vuodeksi. 25 000 e/vuodessa ansaitsevatkin elättää itsensä ja 2 lasta - kovasti jäisi tuohon 60 000 e/vuosi väliin vuokrarahaa toiseen asuntoon. Kaikki kämpät ei tietysti voi olla luksusta ja 4 h + keittiö kalleimmalta alueelta.
Aina voi ottaa lainaa 10 000 e enempi - pikkusumma kovatuloiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kysy Kelasta suoraan tämä. Netissä kysymismahdollisuus, nettilaskurikin asumistuelle. Soittaminen.
Kysymäänhän tänne tulit. ;-))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähetin oman poikani ystäväperheeseen toiseen maahan, koska muutimme kesken kouluvuoden. Vastaavasti otin itse toisen koulukaverin meille asumaan, koska hän ei löytänyt asuntoa muuttaessaan koulupaikkakunnalle. En pyytänyt korvausta, sain lahjaksi käyttöesineitä.Suomessa tosiaan kimppa-asuminen on aivan liian vähän arvostettu ja käytetty nykyään. Ehkä kun tästä köyhdymme lisää taas, niin tämä tulee takaisin. (Vielä 1980-luvulla mm. opiskelija-asuntoloissa oli usein 2-3 hlöä samassa huoneessa, 8 solussa jne. Nyt pitää olla yksiöt ja max. 2-3 solussa - ja ne ei kenellekään kelpaa.)
Siten olen tottunut kimppa-asumiseen - nyt mmm. Airbnb kodeissa kiva vaihtoehto.
Mutta asiaan: tarkistakaa opiskela-asuntolat ja -asunnot (solut), niissä voi asua jopa 200 e/kk. Tytölläsi on mahdollisuus näihin (solut ei tahdo mennä kaupan - on tilaa, vuokrataan jopa pätkätyöläisille), toiseksi opiskelijana oikeuttakin. Opiskelijoilla on paljon kimppakämppiä eli 4 h+k tai OKT jakaen vuokralla 3-5 hlölle: ks. näitä (googleta paikkakunnalla - tai pistä paikkakunta tänne, niin autamme).
Toiseksi: ottakaa vakavasti tuo kimppa-asuminen. Nyt kun mm. Airbnb on yleistynyt, niin Suomessakin ajatus, että on huone vuokralla asunnosta on taas palannut. (Tämähän on ollut meilläkin yleistä 50-60 vuotta sitten vielä - I-B ym. on yleistä - olen asunut näin siellä; kaikki kielikurrsimaat ottaa nuoria huoneeseen korvausta vastaan.) Kunnon kysely siis pystyyn, mistä saisi huoneen vuokralle vuodeksi vähintään.
Tyttösi siis joustaa hieman: ei olekaan se yksiö. On huone perheestä tai solu opiskelija-asunnossa.
Sinun pitää ehdottomasti muuttaa työn perässä: sinun vaihtoehtosi toinen puoli olisi mitä luultavimmin työtön 65-vuotiaaksi, jos et ota paikkaa. Töitä on todella vaikea saada. Olen tässä pistänyt 200 hakemusta tammikuusta, 3 haastattelua (yksi edessä) ja pahalta näyttää, vaikka olen muuttovalmis, akateeminen ja helvetin hyvä työssäni. Ikä vain taitaa tuottaa deleteä - liian usein.
Tyttösi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se onneksi vähän helpottuu, kun täyttää 18v. Ei noita alaikäisiä oikein kukaan palkkaa.
Mieluummin kanntaa ottaa vaikka se 3000 e opintolainaa ja keskittyä opiskelemaan lukio kunnolla, kun raataa 3000 e:n edestä 7-8 e tuntipalkkalla jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähetin oman poikani ystäväperheeseen toiseen maahan, koska muutimme kesken kouluvuoden. Vastaavasti otin itse toisen koulukaverin meille asumaan, koska hän ei löytänyt asuntoa muuttaessaan koulupaikkakunnalle. En pyytänyt korvausta, sain lahjaksi käyttöesineitä.Suomessa tosiaan kimppa-asuminen on aivan liian vähän arvostettu ja käytetty nykyään. Ehkä kun tästä köyhdymme lisää taas, niin tämä tulee takaisin. (Vielä 1980-luvulla mm. opiskelija-asuntoloissa oli usein 2-3 hlöä samassa huoneessa, 8 solussa jne. Nyt pitää olla yksiöt ja max. 2-3 solussa - ja ne ei kenellekään kelpaa.)
Tyttösi?
Poikako se oli ? Lapsi kuin lapsi - eihän sillä tuohon muutosta tule. ;-)
Opiskelijat kuuluvat 1.8. alkaen yleisen asumistuen piiriin, ja opiskelijoiden asumislisä lakkaa. Tähän ei vaikuta vanhempien tulot - kelalainen
Ilmaisia asuntoloitahan joka lukiolla on, eikös.