Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto ja 18-vuotias nuori

Vierailija
28.05.2017 |

Auttakaa hyvät ihmiset ajatusten kanssa, olen ihan umpikujassa...

Minulla on kesällä 18v täyttävä nuori, joka käy lukiota täällä kotipaikkakunnallamme. Oma työni loppuu täällä ja minulle on tarjottu samaa paikkaa syksystä alkaen 300km päässä. Täällä ei vastaavia töitä juuri muuten ole, eli edessä olisi työttömyys, jos ei tätä paikkaa ota. Nuoren isä on kuollut.

Lähtisin heti työn perään, mutta luonnollisesti 18v ei halua koulun takia muuttaa. Ja kavereiden jne. On myös suunnitellut jatko-opintoja täällä, jos vaan haluamaansa paikkaan aikanaan pääsee.

Tulojeni takia nuori ei saa omillaankaan asuessaan niin paljoa opintotukea (lukioaikana), että pärjäisi. Toisaalta en kuitenkaan pysty häntä niin paljoa elättämään, että pystyisi maksamaan vuokraakaan. Jonkin verran tietenkin tukisin, maksaisin lukio-opinnot loppuun jne. Kun tulee täysi-ikäiseksi pystyy toki hakemaan osa-aikatöitä, mitään takeita ei tietenkään ole niiden saamisesta.

Ajatus työttömäksi jäämisestä ei houkuttele myöskään. Vuosi pois työelämästä tämän ikäisenä voi olla lopullinen niitti työuralle.

Auttakaa, tuleeko teille jotain mieleen, millä kuvio olisi mahdollinen niin, että nuori voi jäädä omilleen ja minä muutan työn perään?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkakunnalla opiskelijoiden soluasuntoja, joissa huoneen hinta on paljon edullisempi kuin yksiön tai kaksion?

Ne on varattu noille oppilaitoksille, siis kolmannen asteen. Lukioilla/amiksilla ei ole mitään täällä.

Ap

Kannatta vielä erikseen varmistaa, jos ette ole kysyneet.

Tuttuni asui aikoinaan yliopisto-opiskeluiden ajan soluasunnossa ja siellä oli myös lukioikäisiä. Paikkakunnalla oli musiikkilukio, johon tuli oppilaita kauempaakin.

Vierailija
22/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori mukaan tai sitten totuttelemaan yksinasumista. Siinähän ne vaihtoehdot.

No tietenkin, mutta rahallinen puolihan tässä nyt se ongelma on. Kyllä hän yksin pärjäisi, jos vuokran saa hoidettua.

ap

Miten se on ongelma? Sullahan on töitä uudessa paikassa?

Kuinka monella on niin hyvä palkka, että siitä maksaa kahden asunnon kulut? Yksin kohtuullisesti tienaavaahan verotetaan paljon rankemmin kuin kahta, vaikka perheen bruttotulot olisivat samat.

Miten niin yhtä verotetaan kovemmin kuin kahta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin, mutta rahallinen puolihan tässä nyt se ongelma on. Kyllä hän yksin pärjäisi, jos vuokran saa hoidettua.

ap

Kuinka monella on niin hyvä palkka, että siitä maksaa kahden asunnon kulut? Yksin kohtuullisesti tienaavaahan verotetaan paljon rankemmin kuin kahta, vaikka perheen bruttotulot olisivat samat.

Yksi elättäjä, brutto esim 50t

Kaksi elättäjää, kummankin brutto 25t

Ylempi maksaa paljon enemmän veroa.

Vierailija
24/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi saa opintotukea yksin asuessaan. Tai jätä asumaan teidän asuntoon. Muuta itse yksiöön vuokralle.

Varmasti sinulla on varaa maksaa muutama satanen elämisestä

Heh. Yksiö uuden työpaikan lähellä maksaa yli 500. Lisäksi mukana muuttaa joka tapauksessa 12v, eli yksiö ei riitä. En pysty lyhentämään asuntolainaa ja maksamaan vuokraa yhtä aikaa.

Kyllä se on pienen asunnon osto edessä uudellakin paikkakunnalla. Ja lainaa siihenkin tarvitsee.

Ap

Pojan lukio kestää siis syksyn ja keväällä on kirjoitukset? Lyhennysvapaa pätkä tuohon alkuun hetkeksi.

Vierailija
25/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkakunnalla opiskelijoiden soluasuntoja, joissa huoneen hinta on paljon edullisempi kuin yksiön tai kaksion?

Ne on varattu noille oppilaitoksille, siis kolmannen asteen. Lukioilla/amiksilla ei ole mitään täällä.

Ap

Kannatta vielä erikseen varmistaa, jos ette ole kysyneet.

Tuttuni asui aikoinaan yliopisto-opiskeluiden ajan soluasunnossa ja siellä oli myös lukioikäisiä. Paikkakunnalla oli musiikkilukio, johon tuli oppilaita kauempaakin.

Joo, täytyy nyt vielä kysellä. Laitoin nuoren soittelemaan noihin oppilaitosten opintotoimistoihin ja sieltä oli kerrottu näin. Mutta ehkä pitää itse vielä varmistella, että mikä taho oikeasti hallinnoi näitä, onko joku hoas-tyyppinen keskitetty järjestö.

Ap

Vierailija
26/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vertaat siis isompipalkkaisen bruton verotusta pienipalkkaisen bruttoon. Ei tuossa ole kyse yksinasumisesta vaan siitä, että Suomessa on progressiivinen verotus joka leikkaa palkkaa rajusti sen noustessa.

Vierailija
27/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vertaat siis isompipalkkaisen bruton verotusta pienipalkkaisen bruttoon. Ei tuossa ole kyse yksinasumisesta vaan siitä, että Suomessa on progressiivinen verotus joka leikkaa palkkaa rajusti sen noustessa.

Niin, mutta pointtina vaan se, että vaikka joku tienaisi paljolta tuntuvan määrän yksin, ei siitä välttämättä pysty maksamaan esimerkiksi kahta asuntoa.

Tietenkään en aloittajan tuloja tiedä sen tarkemmin. Mietin vaan yleisemmin, kun tässä oli kommentoitu, että mikä ongelma, jos ap on töissä. Toista elättäjää ei kuviossa ollut.

Vierailija
28/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi saa opintotukea yksin asuessaan. Tai jätä asumaan teidän asuntoon. Muuta itse yksiöön vuokralle.

Varmasti sinulla on varaa maksaa muutama satanen elämisestä

Heh. Yksiö uuden työpaikan lähellä maksaa yli 500. Lisäksi mukana muuttaa joka tapauksessa 12v, eli yksiö ei riitä. En pysty lyhentämään asuntolainaa ja maksamaan vuokraa yhtä aikaa.

Kyllä se on pienen asunnon osto edessä uudellakin paikkakunnalla. Ja lainaa siihenkin tarvitsee.

Ap

Pojan lukio kestää siis syksyn ja keväällä on kirjoitukset? Lyhennysvapaa pätkä tuohon alkuun hetkeksi.

No vuosi tässä tosiaan menisi ennenkuin on sitten kolmannella asteella (olettaen että pääsee) ja silloinhan ei vanhemman tulot vaikuta enää mihinkään tukiin.

Lyhennysvapaa on selvittämisen arvoinen idea. Kiitos.

Ap

Vierailija
29/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta itse työn perässä. Pojalle opiskelijasolukämppä, jos rahat ei riitä vuokraan niin sitten opintolainaa. Lähtisikö joku nykyisistä kavereista kämppikseksi?

Se olisikin ihan hyvä, jos joku kaveri muuttaisi jakamaan asuntoa, kohtuullistaisi asumismenoja. Toisaalta olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että nuorten kannattaa aina jos mahdollista asua ainakin toisen asteen opinnot vanhempien luona. Tuntuu vähän hassulta "houkutella" joku kaveri mukaan, anteeksi tyhmä sanavalinta, en fiksumpaa nyt tähän keksinyt.

Ap

Vierailija
30/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori hakemaan toimeentulotukea, jos rahat eivät muuten riitä. Et ole hänestä elatusvastuussa, mutta halutessasi voit tietenkin auttaa.

Jotenkin muistelen omia opiskeluaikoja, kun ei opiskelija ollut mitenkäänpäin oikeutettu tt-tukeen. Itsekin yritin joskus hakea. Mutta joo, nykyään taitaa olla tosiaan muuttuneet tukihommat.

Ap

Vierailija
31/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelmaa, kun tienaa yli 61 000

Vierailija
32/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa yleistä asumistukea asuessaan yksin.

Vierailija
33/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori nostaa opintotukea sen minkä saa, lisäksi ottaa opintolainan, koska se on "pakollinen" ja loppu osan hakee toimeentulotukena. Lainan osuus lasketaan tuloiksi, oli lainaa hakenut tai ei, eli sen takia se on pakko ottaa omillaan asuessa.

Vierailija
34/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori nostaa opintotukea sen minkä saa, lisäksi ottaa opintolainan, koska se on "pakollinen" ja loppu osan hakee toimeentulotukena. Lainan osuus lasketaan tuloiksi, oli lainaa hakenut tai ei, eli sen takia se on pakko ottaa omillaan asuessa.

Lisäksi saa asumistuen tietenkin. Ei täällä kukaan rahatta jää siksi, että on alle 21v ja vanhemmat tienaa liikaa :) Kotona asuessakin aikuinen saa ttt, mutta opiskelija ei, koska lainan ja opintotuenmäärät ylittää kotona asuvan aikuisen perusosamäärän (yleensä).

Vierailija
35/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko luulet, että tuosta jää kk-tasolla nettotuloja? Ja mikä on kahden lapsen yksinhuoltajan kulurakenne?

Mitä jos on vaikka kalliita harrastuksia tms?

Bruttotulojen mukaan olettamien tekeminen on typerää.

Itse olen bruttotuloissa hyvätuloinen, mutta koska kolmesta lapsesta kaksi harrastaa kallista lajia (valintoja, tiedän), käytännössä yhtään ylimääräistä ei ole. En todellakaan voisi jos vanhin muuttaisi pois, maksaa hänen vuokraansa. Enkä voisi edellyttää muita lapsia luopumaan harrastuksestaan.

Vierailija
36/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulojesi takia? Onko tuossa asiassa tullut 10 vuoden aikana jokin muutos, nimittäin ei minulla vaikuttanut vanhempieni tuki saamiini etuuksiin, sen jälkeen kun muutin omaan kämppään 18 vuotiaana. Kauhea ongelma tällasesta :D Itse muutin omilleni tuossa iässä, vaikka vanhemmat pysyi samalla paikakkunnalla. Ja en saanut mitään apua vanhemmiltani, sain vain lainan takuuvuokraan ja toki sängyn ja työpöydän.

Kyllä se sinunkin poikasi pärjää, on pärjännyt monet muutkin.

Vanhempien tulot vaikuttaa opintotukeen siihen asti, että lapsi täyttää 21v (elatusvelvollisuus päättyy). Näin oli jo vuonna 2000 kun itse opiskelin ja on varmaan edelleen. Asui omillaan tai ei. Silloin sai kyllä asumislisää, joka nytten kai vaihtui yleiseksi asumistueksi.

Vierailija
37/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko luulet, että tuosta jää kk-tasolla nettotuloja? Ja mikä on kahden lapsen yksinhuoltajan kulurakenne?

Mitä jos on vaikka kalliita harrastuksia tms?

Bruttotulojen mukaan olettamien tekeminen on typerää.

Itse olen bruttotuloissa hyvätuloinen, mutta koska kolmesta lapsesta kaksi harrastaa kallista lajia (valintoja, tiedän), käytännössä yhtään ylimääräistä ei ole. En todellakaan voisi jos vanhin muuttaisi pois, maksaa hänen vuokraansa. Enkä voisi edellyttää muita lapsia luopumaan harrastuksestaan.

Kerro ihmeessä

Vuositulot

Paljonko jää käteen kuukaudessa

Kulurakenne

Vierailija
38/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntola? (ilmainen, viikonlopuiksi pois) 

Kersas saa kyllä hyvät tuet koska isä kuollu, ja sinäkin vaikutat persaukiselta jos ei varaa paria satasta tukea. Asumislisää ja opintotukea hakemaan.. ainahan se voi hakea töitä. Tai sitten vain yksinkertaisesti muuttaa mukaan jos varaa ei ole ja on noin vaikeaa.

Vierailija
39/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi saa asumistuen tietenkin. Ei täällä kukaan rahatta jää siksi, että on alle 21v ja vanhemmat tienaa liikaa :) Kotona asuessakin aikuinen saa ttt, mutta opiskelija ei, koska lainan ja opintotuenmäärät ylittää kotona asuvan aikuisen perusosamäärän (yleensä).

Juu nyt kuulostan ihan pihalla olevalta, mutta en edes tajunnut hänen olevan oikeutettu asumistukeen. Tyhmä minä. Sehän muuttaa asioita, jos vuokrasta jäisi vain pieni osa itselle, sen verran varmasti voisinkin tukea + opiskelumenot + ruokarahaa.

Ap

Vierailija
40/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulojesi takia? Onko tuossa asiassa tullut 10 vuoden aikana jokin muutos, nimittäin ei minulla vaikuttanut vanhempieni tuki saamiini etuuksiin, sen jälkeen kun muutin omaan kämppään 18 vuotiaana. Kauhea ongelma tällasesta :D Itse muutin omilleni tuossa iässä, vaikka vanhemmat pysyi samalla paikakkunnalla. Ja en saanut mitään apua vanhemmiltani, sain vain lainan takuuvuokraan ja toki sängyn ja työpöydän.

Kyllä se sinunkin poikasi pärjää, on pärjännyt monet muutkin.

Vanhempien tulot vaikuttaa opintotukeen siihen asti, että lapsi täyttää 21v (elatusvelvollisuus päättyy). Näin oli jo vuonna 2000 kun itse opiskelin ja on varmaan edelleen. Asui omillaan tai ei. Silloin sai kyllä asumislisää, joka nytten kai vaihtui yleiseksi asumistueksi.

On kai edelleen? Ei ole. Mahtoiko olla sillonkaan?

Helppo tarkistaa

http://www.kela.fi/opintotuki-vanhempien-tulot

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän