Pia Lambergiltakin alkaa unohtua suomen kieli
On se hurjaa miten nopeasti ihminen unohtaa äidinkielensä. Kohta tarvitsee varmaan jo tulkkia.
"Pian puheessa sekoittuu toistuvasti englanti ja suomi, sillä Pia käy enää vain harvakseltaan Suomessa, ja nykyisessä kotikaupungissa tulee puhuttua pääsääntöisesti englantia niin kotona kuin töissä.
– Jotkut suomenkieliset sanat saattavat välillä unohtua, vaikka puhunkin paljon äidin ja ystävien kanssa Skype-puheluita Suomeen, Pia myöntää.
– Englanti puolestaan sujuu sen verran hyvin, että monikaan paikallinen ei enää huomaa, että olen kotoisin jostain muualta. He aina yllättyvät, kun kerron, että olen kotoisin Suomesta."
Kommentit (42)
Olen asunut lähes 20 vuotta ulkomailla töiden ja opiskelujen takia ja vain muutamia kertoja on pitänyt miettiä mikä se sana nyt olikaan. Katsoin Pia Lambergin haastattelun youtubesta ja hän tekee todella isoja virheitä puhuessaan englantia, esim. "a" jäi substantiivin edestä ja hän käytti väärää verbiä lauseessa. Amerikassa on paljon kielipuolia kaippa Piakin sinne sopii.
Vähän eri asia, jos ei puhu kahteen vuoteen ollenkaan suomea. Pia puhuu säännöllisesti suomea vanhempien ja ystävien kanssa Skypessä.