Voiko hautajaisiin viedä kukkakimpun arkulle?
Ne kukkalaitteet on mielestäni tosi rumia. Vainaja on minulle läheinen isotäti. Haluaisin laskea jonkin kauniin sidotun valkoisen kimpun. Onko ok?
Kommentit (17)
Muista sitten että jos omaiset laskevat seppeleensä arkun juurelle olisi sinulta hyvin tungettelevaa laskea ruususi siihen arkun päälle. Kukkavihko seppeleiden viereen.
Nykyäänhän on kai usein tapana viedä ihan vain yksi nätti kukkakin? Onko seppeleitä edes kuinka paljon enää käytössä? En ole hautajaisissa ollut moneen vuoteen.
Täysin ok viedä kimppu tai vaikka yksittäinen kukka, osanottoni 💓
Seppeleitä on nykyään vähän. Yleisin on ehdottomasti kukkalaite. Toki kukkakimpun tai yksittäisen kullankin voi viedä.
Arkun jalkopäähän. Mummon haataisissa jäi papilta tekemättä risti hiekalla arkun päälle pääpuoleen kun kukkia oli haitolla.
Miten se kukkalaite on ruma? Siinähän on kimpun lisäksi vain se pohja, että on helpompi laskea arkulle tai vierelle. Pysyy hyvin paikallaan. Kimppuhan on sama kimppuna tai laitteena. Mutta totta kai voit viedä kimpun.
Itse olen ostanut aina marketista ihan tavallisen ruusukimpun edellisenä päivänä, laittanut yöksi maljakkoon avautumaan ja ottanut siitä sitten seuraavana päivänä näteimmän kukan, minkä olen vienyt arkulle. Tulee halvaksi, eikä kukaan huomaa, että kyse on parin euron markettikimpusta otetusta kukasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen läheisin omainen. Ap
Lähimpänä omaisena lienet eniten vastuussa hautajaisista joten voit hyvin pitkälle tehdä kuten haluat.
Eikös Tellervokin laittanut vain ruusun Maunon arkulle, jos oikein näin?
Kyllä voi. Muista mainita floristille, niin se sitoo siitä sellaisen, jonka voi laskea ilman maljakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, heitti yhden ruusun hautaan arkun päälle.
Siunaustilaisuudessa laski kukkalaitteen, jossa oli ainakin 50 ruusua.
Vierailija kirjoitti:
Kirkossa Tellervo laski (adjutantin avustamana) kirkossa arkun viereen sydämen puolelle kukkalaitteen, hautaan arkulle hän laski (heitti) yhden ruusun.
Muutaman kerran talviaikaan ja tulppaanien sesonkiaikaan hautajaisissa olleenna olen ostanut kaksi kimppua tulppaneita ja sidotuttanut vihreitä hörhellyksiä joukkoon. Todella osuva hautajaisiin, ei aina tarvitse olla kukkalaitetta. Seppele on sellainen isompi, millaisia oli Mauno Koiviston hautajaisissa. Isäni hautajaisissa tosin oli yksi seppele, pienempi halkaisija kuin M. Koiviston hautajaisissa. Oli eräältä yhteistyökumppanilta keski-Euroopasta ja toimitettiin Interfloran kautta. Seppeleet kait sitten tapana tuolla? Mutta tämä loppu ohi aiheen.
Voi viedä. Tai vain yhden kukan.