Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pia Lambergiltakin alkaa unohtua suomen kieli

Vierailija
27.05.2017 |

On se hurjaa miten nopeasti ihminen unohtaa äidinkielensä. Kohta tarvitsee varmaan jo tulkkia.
"Pian puheessa sekoittuu toistuvasti englanti ja suomi, sillä Pia käy enää vain harvakseltaan Suomessa, ja nykyisessä kotikaupungissa tulee puhuttua pääsääntöisesti englantia niin kotona kuin töissä.

– Jotkut suomenkieliset sanat saattavat välillä unohtua, vaikka puhunkin paljon äidin ja ystävien kanssa Skype-puheluita Suomeen, Pia myöntää.

– Englanti puolestaan sujuu sen verran hyvin, että monikaan paikallinen ei enää huomaa, että olen kotoisin jostain muualta. He aina yllättyvät, kun kerron, että olen kotoisin Suomesta."

http://www.is.fi/viihde/art-2000005227600.html

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi periä koulutukseen käytetyt verorahat kokonaisuudessaa pois, jos ei voi sen vertaa kotimaataan kunnioittaa että edes äidinkielensä yrittäisi pitää hallinnassa.

Vierailija
2/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se äidinkieli tuosta vaan unohdu :D Ja jenkit ovat varmaan vaan kohteliaita nätille suomiblondille "Ai mikä aksentti?!? Ei sulla mitään sellasta ole darling!" ja toinen tietty uskoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielenopetus on varmaan huonontunut vuosikymmenten saatossa, kun ulkomailla vuosikymmeniä asuneet useaa kieltä puhuvat keski-ikäiset ja siitä vanhemmat ihmiset yleensä puhuvat suomea ongelmitta.

Vierailija
4/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu sopeutuneen todella hyvin Usaan ja löytänyt kodin sieltä. Ei Suomella ole mitään annettavaa tuonkaltaisille naisille, huomaa jo tästä avauksestakin. Kateelliset puhuu paskaa ja kyräillään pienissä piireissä keskenään.

Loputon infernaalinen ulina, jos joku hiemankin poikkeaa harmaasta massasta.

M

Mielensäpahoittaja löysi tiensä ketjuun.

Vierailija
5/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M

Kun nyt poikkeaisikin siitä massasta.

Vierailija
6/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa lapsellinen ja varmaan myös tyhmä. Ei se oikeesti unohdu, etenkään kun puhuu vanhempien ja ystävien kanssa suomea etänä. Voihan tietysti olla, että se on oikeasti niin tyhmä, ettei sen aivot kykene parempaan. Joka tapauksessa nolo.

Vierailija
7/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu sopeutuneen todella hyvin Usaan ja löytänyt kodin sieltä. Ei Suomella ole mitään annettavaa tuonkaltaisille naisille, huomaa jo tästä avauksestakin. Kateelliset puhuu paskaa ja kyräillään pienissä piireissä keskenään.

M

Kateuskortti vedetty esiin.

Vierailija
8/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies asui 8 vuotta aikoinaan australiassa eikä yksikään suomenkielinen sana unohtunut.

Vierailija
9/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset haluavat ottaa selfien Piasta?

Vierailija
10/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin helpostipa siltä on kieli unohtunut. Lieneekö kummoisesti sitten koskaan ollutkaan hallussa.

Vierailija
11/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella mielenkiintoista, kuinka Pia L. unohtaa ädinkielen muutaman ulkomailla asutun vuoden jälkeen. Itse olen asunut täällä jo reilut 20v. eikä ole äidinkieli unohtunut.

Päinvastoin, sanavarasto vahvistuu, kun on viikottain tekemisissä ystävien ja sukulaisten kanssa skypen ja s-postin kautta. Varsinkin kirjoittaessa tekstin pitää olla nokkelaa ja asiat pitää asettaa helposti ymmärrettävään muotoon. Ei kukaaan jaksa lukea jaarittelua, eikä turhan pitkiä selityksiä.

Minun on hieman vaikea uskoa tuohon äidinkielen unohtamis-seltykseen. Ehkä joskus joutuu melessään hakemaan oikeaa sanaa, mutta niin käy kaikille. Tulee ihan mieleen Andy McCoy tapaus ja sen yllättävät kieliongelmat. Hah! :D

- ulkosuomalainen

Vierailija
12/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vielä nolompaa kehuskella sillä, että on löytänyt miesystävän, joka ostelee hänelle kaikenlaista. Olen ilmeisesti niin vanha (37-vuotias) ja eri sukupolvea, että minusta aikuisen ihmisen kunnia-asia on tienata omat rahansa sillä omalla työllään.

Vierailija
13/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, moderoikaa pois ja jatkakaa nettikiusaamistanne, siihen koko foorumi perustuu.

M

Viestisi on näkyvillä tuossa lainauksessa. Mieti nyt vähän omaa kielenkäyttöäsi ja asennettasi hyvä ihminen ja mene vaikka lenkille tuulettamaan päätäsi jos noin pahaa tekee. 

Vierailija
14/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoot siellä minne on mennytkin. Mitä me täällä enää hänestä. Ei hän ainakaan minulle millään lailla tärkeä ihminen ole.

Vierailija
15/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 30 vuotta muualla. Suomen taitoa pidän yllä mm. AV:lla :D. Mitään aksenttia minulla ei suomenkielessä ole, enkä ole unohtanut sanoja, vaikka oikeinkirjoituksessa on joskus vaikeuksia (suomenkieli, Suomen kieli, suomenkielinen...?), mutta kukaan ei ole koskaan luullut minua tämän maan natiiviksi. Yleensä jo toisesta lauseestani seuraa kysymys, mistä olen kotoisin.

Vierailija
16/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suomea puhuvat suomalaiset haluaisivat jo unohtaa tämän kuuluisan Pian :))

Vierailija
17/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikinä kuullut mistään lampergusta..

Vierailija
18/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Miten sitten pari-kolmekymmentä vuotta ulkomailla asuneet edelleen osaavat suomea ihan hyvin?

Ja tosiaan, tuo "puhut englantia kuin syntyperäinen" on vain kohteliaisuutta. Itsellenikin on sanottu niin enkä edes asu ulkomailla :)

Vierailija
19/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella mielenkiintoista, kuinka Pia L. unohtaa ädinkielen muutaman ulkomailla asutun vuoden jälkeen. Itse olen asunut täällä jo reilut 20v. eikä ole äidinkieli unohtunut.

Päinvastoin, sanavarasto vahvistuu, kun on viikottain tekemisissä ystävien ja sukulaisten kanssa skypen ja s-postin kautta. Varsinkin kirjoittaessa tekstin pitää olla nokkelaa ja asiat pitää asettaa helposti ymmärrettävään muotoon. Ei kukaaan jaksa lukea jaarittelua, eikä turhan pitkiä selityksiä.

Minun on hieman vaikea uskoa tuohon äidinkielen unohtamis-seltykseen. Ehkä joskus joutuu melessään hakemaan oikeaa sanaa, mutta niin käy kaikille. Tulee ihan mieleen Andy McCoy tapaus ja sen yllättävät kieliongelmat. Hah! :D

- ulkosuomalainen

Andy McCoy asui lapsuutensa Ruotsissa ja hänen suomen kielen taitonsa samoin kun ääntäminen on jäänyt alun alkujaan huteraksi sen vuoksi. 

Vierailija
20/42 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erikoinen tausta. 

Olin 14-vuotiaaksi Suomessa, kävin kouluni täällä. Äitini on saksalainen. Vanhempani erosivat ja muutimme äidin kanssa Saksaan, minkä jälkeen juuri en suomen keiltä kuullut. Välit isääni menivät poikki valitettavasti minusta johtumattomista syistä. 

Olen nyt yli 30-vuotias ja ehkä puheessa voi havaita takellusta ja muotovirheitä. Kuitenkin on täysin poissuljettua, että en osaisi suomea. 

En ymmärrä, että joku voi "kehuskella" unohtaneensa äidinkielensä. Häpeähän se enemmän on. Jotain kummaa brassailua luullen tekevänsä kansainvälisen vaikutelma. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi