LOKAkuisten tiistai
Eilen oli neuvola, ja dopplerilla kuultiin sydänäänet.
Virtsa oli ok, samoin verenpaineet ym.
Verikokeita otettiin.
Seuraava etappi on toukokuussa rakenneultra.
Nyt rv 12 + 2
Kommentit (43)
Heissan! Pitkästä aikaa kirjoittelen kuulumisia. Jotenkin tuo aika rientää niin etten ehdi edes joka päivä käydä lukemassa näitä viestejä. Ja välillä olen ollut appivanhempien luona, jossa en edes pääse nettiin. :( Olen nyt ollut pari viikkoa Suomessa lasten kanssa ja vielä täällä mummoloissa pohjoisessa majaillaan kuukauden verran ennen kuin lähdetään taas kotiin.
Np-ultrassa kävin viikko sitten maanantaina yksityisellä ja siellä näkyi jotakin ¿outoa¿ vauvan alamasulla. Se säikäytti, koska lääkäri puhui jo ties mistä ongelmista ja kirjoitti lähetteen lisätutkimuksiin äippäpolille. Kävin kuitenkin taas torstaina ultrassa (eri paikassa) ja sillä kertaa kaikki näytti olevan hyvin. Eli ihan väärä hälytys oli se maanantain ultra ja ihan turhaan säikähdin. Enkä aio nyt mennä äippäpolille ollenkaan. Lääkäri epäili, että voi olla, että kyseessä on tyttövauva jolla oli kysta/nesterakkula alamahalla ja se on kuihtunut pois. Mutta kyllä hymy levisi naamalle kun kuulin että kaikki on hyvin ja se niskaturvotuskin oli vain 1.2mm joten ei syytä huoleen senkään suhteen. Yllätyksekseni laskettu aika siirtyi 2 päivää aikaisemmaksi eli on nyt 5.10. Kahdessa edellisessä raskaudessa la on siirtynyt ultran perusteella noin viikon myöhemmäksi. Seuraavan kerran menen ultraan sitten n. rv 20 kun on se rakenneultra.
Kuvotus yms. loppui jo 2-3 viikkoa sitten ja nyt olo on kaikin puolin ihan ok. Masukin alkaa pikku hiljaa pullistua eteenpäin ja verkkareita pidän aina kotona ollessa. Mammahousut lienee otettava pikku hiljaa käyttöön. Ehkä näin kolmannella kerralla masu pullistuu herkemmin ulos päin.
Imetyksestä: itse en ennen esikoisen syntymää ottanut mitään paineita imetyksestä. Enkä kyllä muista hankkineeni siitä mitään erityistä tietoakaan. Ainoa tieto taisi olla se mitä satuin lehdistä lukemaan ja mitä synnytysvalmennuksessa kerrottiin. Nyt kun asiaa muistelen niin jotenkin ehkä pidin itsestään selvänä sitä että imetän. Ja n. 8kk imetin. Kaikki sujui onneksi hyvin. Kuopuksen kohdalla kävi samoin. Imetin häntä n. 7kk ja imetys päättyi siihen että tyttö rupesi repimään mua tisseistä niin kovasti että imetys oli yhtä tuskaa. Eikä näyttänyt enää tyttö haluavan imeä, kiukutteli vain. Lopulta luovutin. Ehkä syynä oli osittain se, että tuossa vaiheessa jatkoin opiskelua ja mies hoiti lapset koulussa ollessani ja silloin tyttö sai lypsämäni maidon pullosta (kenties helpommin kuin imettäessäni). Uskon kyllä että tälläkin kerralla imetys sujuu hyvin, mutta jos ei, niin ei siihen elämä kaadu. Sitten vain korvikkeet käyttöön. Kyllä se lapsi niilläkin kasvaa. Mua ainakin ärsyttää suunnattomasti se kamala vaahtoaminen tuosta imetyksestä. Jotkut kun tuntuvat olevan niin fanaattisia sen asian suhteen. Tuttavapiirissäni on niitä, joilla ei ole imetys onnistunut vaikka kuinka ovat yrittäneet ja halunneet imettää. Aina se ei vain onnistu, mutta ei se vauva siihen kuole vaikkei rintamaitoa saisikaan.
Mutta tässäpä kaikki tällä erää. Johan tässä taas tekstiä tulikin. Hyviä vointeja kaikille! Ja olkaa tosiaan varovaisia näillä liukkailla keleillä. Itse jo tuossa viime viikolla kaaduin kaupan pihassa liukastellessani. Onneksi ei käynyt pahemmin. Sain vain mustelman polveeni.
MaryJ ja masuasukki 12+5
Pääsenpä minäkin pitkästä aikaa kirjottelemaan kuulumisia.Vatsa tauti vei minut aivan sängyn pohjalle kokonaiseksi viikoksi, nyt alkaa elämä voittamaan. Sen verran sain itsestäni aikaseksi että kävin viime torstaina nt-utrassa. Sikiön nt oli normaali ja se mitta oli 4,5cm. Laskettu aika siirtyi päivälle..eli on nyt 10.10 (sen vuoksi hoitaja sen muutti koska tuona päivänä on Aleksis Kiven päivä :)
Töihin palasin kolme viikkoa sitten ja nyt jäänkin sitten jo yllättäen erityisäitiyslomalle 1.4 alk. Toisaalta vähän harmittaa mutta toisaalta vauvaa ajatellen tosi hyvä juttu, ei tarvitte tupakan savussa olla. Jäin esikoiseltakin erityisäitiyslomalle jo viikolla 16..nyt jään ennen viikkoa 13. Minä odotan toista lasta ja olen kyllä kaikesta yhtä innoissani kun olin esikoisenkin kanssa mutta nyt ei ole aikaa " kuulostella" kaikkea niin tarkkaan tai seurata kehon muutoksia. Esikoista odottaessa tiesin minäkin tasan tarkkaan millä viikoilla olin ja mitä masussa on tapahtunut mutta nyt en. Ajattelen vauvaa sitten aina öisin kun kaikki muut nukkuvat :)
Imetys keskusteluihin päätän minä olla kokonaan ottamatta kantaa. Olen niiden vuoksi joskus mieleni niin pahoittanut että kantaa en ota ja jätänpä suurimman osan imetyskeskusteluista lukemattakin.
Olen nyt huomannut että iho mennyt vähän huonompaan kuntoon, kynnet kasvavat kohisten ja hiukste hyvässä kunnossa :) Vatsa sen verran iso että pienimmät housut olen jo pakannut pois. Tai ei kyllä vielä huomaa että raskaana olen mutta sen verran kasvanut tuo masu että housut kiristävät sen verran ikävästi että mieluusti jätän kireät farkut kaappiin ja laitan jotku kivemmat housut.
Oikein kivaa päivän jatkoa kaikille!
T: Opokas ja uppis 12
eli olen siis lueskellut tätä palstaa päivittäin, mutta ei ole tullut kirjoiteltua... kävin viime viikon maanantaina np-ultrassa, jolloin rv 12+0 kuukautisten mukaan (nyt 13+1). Pää-perämitta oli 70,3 mm, kätilö sanoi sen vastaava viikkoja 12+0. Nyt ihmetyttää, kun olen lukenut että teillä muilla on tuo mitta ollut vähemmän, tai sitten noilla lukemilla laskettua aikaa on siirretty aikaisemmaksi, mitenköhän on , onkohan kätilö erehtynyt? No oli miten oli, kaikki oli kunnossa, vauva oli kovasti touhukas, ja niskaturvotusta oli hieman hankalaa mitata, mahaa paineltiin joka puolelta, ja lopulta saatiin lukemia, joista laskettu keskiarvo oli 1,5 mm. Kävin lisäksi samalla siinä verikokeessa.
Torstaina olisi lääkärineuvola, silloin pääsee kuulemaan sydänääniä! Maha pömpöttää, ja kohta on siirryttävä väljempiin housuihin. pahoinvointi on helpottanut, mutta päänsärky vaivaa...
Lueskelin että täältä lokakuisista löytyy muitakin -76 syntyneitä, minäkin olen, tein plussatestin synttäripäivänäni..olipa ihana synttärilahja! La on siis näillä näkymin 2.10.
Mielestäni kätilö sanoi sinulle väärin nuo viikot...
Kuten varmaan luitkin niin meillä eilisessä np-ultrassa pää-perämitta oli 65.2mm (ihan tarkalleen) ja koko vastasi viikkoja 13+0. Nuo tiedot ovat ihan mulle annetuissa ultrakuvissakin!
Mitäs mieltä muut???
Terkuin: Je_Ni 12+2
nukahtihan tuo pieni viimein...
Olisin kyllä itsekin, mutta on pakko vähän siivoskella. Eli ei todella pysy paikat siistinä, niin kuin joku kysyi =o)
Pupu:ko kyseli napakorusta?! Muistaakseni hyvä kaverini piti korua ihan loppuun saakka. Siinä on vaan vissiin se vaara, että se kasvaa ns. umpeen masun kasvaessa, että sen vuoksi kannattaa ottaa pois...Jos oikein muistan.
Itse otin tässä alkuvuonna kauan haaveilemani tatuoinnin ja tarkoitus oli ottaa toinen(kun nälkähän kasvaa syödessä;), mutta ei varmaankaan uskalla nyt ottaa tän raskauden takia, vai?
Mutta nyt siivoamaan...Ai, miten niin koukussa tähän palstaan? ;o)
C 10+5
Tuntuu että ite ainakin on pahasti riippuvainen tähän....mutta ei kait se ole niin vaarallista :D
MInäkin tulin ilmaisemaan oman mielipiteeni imetyskeskusteluun. Lähes tasan vuosi sitten kättärillä koitin saada imetystä käyntiin, mutta vaikeaa oli alku tuon esikoisen kohdalla. Kätilö totesi minulle että " niin sinulla on tuollaiset rinnanpäät, joista vaikea saada otetta" tosi lohdullista ja itkua siinä väänsin ja yöllä puolitokkurassa koitin imettää vauvaa 3h välein kerran niin oli käsketty. Kotona kuitenkin kokosin voimani ja luettuani vinkkejä imetystukilistalta, homma lähti käyntiin vauhdilla. Itse olen sitä mieltä, että oolsin kaivannut hieman enemmän tietoa ennen synnytytstä, mutta hyvä näin. Toisaalta en sitten stressannut yhtään asiaa etukäteen. JOkainen omalla tavallaan!
OMAA NAPAA. olo on aika yes jo. ehkä 8- :-) Eilen kävin pitkästä aikaa uimassakin ja tuli voittajafiilis. Täällä koittaa lähtö Costa del solin auringon alle perjantaiaamuna ja sitten palattuamme odottaakin VIHDOIN se odotettu np-ultra.
UNISTA. Kuten esikonkin kohdalla, unet ovat taas muuttunete ihan levottomiksi. seksiä, väkivältää ja actionia riittää öihin :-) Viime yönä näin myös unta, että tämä toinen vauva on poika. Näinköhän olisi...
Nyt muille palstatila. heikunkeikun,
Jolla
Kaikki varpaat, kädet, ym... näkyi juuri niin kuin pitikin olla. Nyt on olo TOSI helpottunut kun suurin riski taitaa olla jo takana. Pää-perämitta on 60 mm ja vastaa viikkoja 12+4, kun kuukautisten mukaan olisi " vasta" 12+1. Eli meidän laskettu aika on nyt sitten 6.10. Ai niin, ja se niskaturvotus oli 1,7 mm.
Vaikka meille tämä on nyt neljäs vaavi, tuntuu silti, että ihan ensimmäistä odottaisi. Kaikki on niin paljon muuttunut viime kerrasta. Kuopus on siis jo 6-vuotias. Mä lueskelen melkein päivittäin kaikkea vauvajuttuja ja suunnittelen kauheasti kaikkea etukäteen. Vaikka ei varmaan pitäisi... Viime kerralla ei enää niin paljon jaksanut " innostua" kaikesta, kun oli vielä niin tuoreessa muistissa kaikki. Nyt tuntuu ihan siltä, kuin olisi ensimmäistä kertaa raskaana ;)
Osallistunpa minäkin hiukan tuohon IMETYS-keskusteluun... Eli meillä 2 vanhemman lapsen imetys loppui 3 kuukauden iässä kuin seinään. Siitä vaan tuli pelkkää huutamista, niin totesin, että se pullo on sitten helpompi kaikille. Eikä mitään allergioita ole tullut. Tosin tytöllä on jo nyt " puhjennut" psoriasis, mutta se onkin perinnöllinen. Mulla se tuli vasta 17-vuotiaana. Kuopust onnistuin sitten imettämään peräti 7 kuukautta, ja sitten päätin itse, että se loppu nyt! Sen jälkeen sain nukkua taas yöt. Ei muuten, mutta kun poika piti sitä enemmän tuttina, eihän sillä enää sen ikäisenä yöllä nälkä ollut. Ja tuttia ei huolinut niin kauan kuin imetin. Seuraavalla kerralla ajattelin vaan katsoa, että kuinka pitkälle päästään. Helpompaa tietty olis, jos voisi taas imettää sinne lähemmäs vuoden ikää, niin ei tarttisi niitä pulloja olla pesemässä ja " ruokakin" olisi koko ajan mukana. No, katsotaan sitten lokakuussa, kuinka käy ;)
Mulla vatsaa ei vielä huomaa, tai mä en ainakaan huomaa, mut onhan tuossa tota omaa pehmustettakin sen verran, ettei sitä heti näy. Mutta farkkuja en oo enää viitsinyt pitää, kun tuntuu, että painavat vähän tota masua. Mutta onneks ei vielä ole tarvinnut mammahousuihin siirtyä. Niitä saa kyllä loppuajasta pitää ihan tarpeeksi!
Mutta nyt taas töiden pariin,
Tuike +pikkuinen rv12+4 ;)
Pikaisesti taas ehdin pinoon. Lukemisessa menee aina niin kauan,etten yleensä enää ehdi itse kirjoitella kuulumisia...Mutta olen siis koko ajan hengessä mukana;)
Täällä vielä odotellaan np-ultraa. Ensin ensi viikon alussa on lääkäriaika, ja sitten 12.4. se ultra. Onneks mies pääsee mukaan siihen ultraan, yksin olis tosi tylsä mennä!
Pahoinvointi on melkein kokonaan poissa, nälkä vaan riivaa. Mutta enää ei onneks heikota niin kovasti, voin jopa odottaa 15min totutusta ateriaa jos se jostain syystä viivästyy:D Iho on mennyt naamasta ihan kauheeks, kipeitä isoja finnejä ilmaantuu koko ajan. Ärsyttävää!!!! Oikee teiniakne!
Pari kertaa olen miettiny, että voikohan mitenkään olla mahdollista tuntea jo nyt ötin liikkeitä?! Pari kertaa on tuntunut ihan semmoselta. Mutta ei kai vielä, toiveajattelua vain....
Imetyksestä voidaan mun mielestä olla niin montaa eri mieltä kuin on meitä ihmisiäkin. Joillain se sujuu helposti, joillain ei. Mun mielestä aivan turha stressata sillä, vaikka täällä TYKSissä synnyttäneenä en saanut antaa lapselleni sitten millään lisämaitoa, vaikka nännit vuosi verta alussa ja jouduin kulkemaan tissit paljaina(oltiin perhehuoneessa), ettei paita olisi hiertänyt lisää..... Ja kyllä syyllistettiin, kun sen pullon vaadin.... Ja sekin oli vain kerta imetyksen välissä, että yhden välin sais tissit levätä. Lopulta imetys onnistui ja imetin 8kk, täysimetystä 6kk(siis sai tietty lisäks soseita muttei muita maitovalmisteita). Tuloksena hirveessä korvakierteessä ja luultavasti jotain ruoka-aineallergioitakin on(ainakin atooppinen iho). Joten se todella niistä tervehdyttävistä vaikutuksista........ Välillä tuntuu, että kun tekee juuri päinvastoin kun kaikki oppaat ja sen sellaiset ohjaa, tuloksena on paljon terveempiä lapsia.....;)
No juu. Nyt taas kello kilahti, tarvii lähteä hakemaan esikoinen. Hän saa muuten tänään uuden sängyn. Katsotaan miten meidän käy............
liini-kukka ja ötti 10+6
luin pikana oman viestini läpi ja voi karmeus mitä suomenkieltä!!! Toivottavasti saatte mun ajatukset niistä selville!
*poistuu nolona takavasemmalle...*
... napakorusta, kiitoksia vastauksista. Aattelinkin ettei se varmaan sitä kuuntelua häiritse ja kaippa se lääkäritäti sit sanoo jos häiritsee.. ;)
Ei mua haittaa sen pois ottaminen, on vaan ollu noin 10 vee jo tossa että on niinkun " osa mua" . ;) On mulla tatskakin ja totta, nälkä voi kasvaa syödessä. Kun tossa 4 vee sitten otin sen niin heti teki mieli jo toista, mut nyt kun aikaa on kulunu niin en niin paljon enää halua. Luulen kyllä et raskauden aikana kannattaa jättää ottamatta, otat sitte vaik lahjaks ittelles hyvästä synnytyksestä tai jotain! ;) Mulla se on tossa vatsan " kupeessa" et saa nähä mitä sille käy. Toiv. ei veny kauheesti! ;D
Minäkin jo " vanhemmasta" päästä eli -77. Ja ekaa odottelen. Muistan joskus 16 vuotiaana ajatelleeni et VIIMEISTÄÄN 20 veenä lapsia kiitos! Mut sitten elämä onkin vieny vaiks minne ja " tän Oikeankin" tapasin vast n.4,5 vee sitten että nyt on just hyvä aika laps(i/e)lle. :)
Mulla on aina ollu aika hyvä iho (enkä oo osannu sitä oikein arvostaa...) niin nyt sitte oon minäkin huomannu että se on vähän huonommaks menny. Hiukset on muuten hyvässä kunnossa, olivat kasvaneetki hurjasti viime käynnistä, joka oli tammikuussa, mut kampaajani kysyi et oonko huomannu hiuksissa mitään eroa. No enpä ollu mut on kuulemma vähän harventunu tosta päältä ja edestä!!! Ihan kauuheeta.. :P No, ei kuulemma vielä tarvi huolestua mut pitäis seurata. Onkohan sitte raskaudesta johtuvaa vai mitä?
Mutta semmosta! Voikaahan hyvin ja paksusti ;) ja aurinkoisempia päiviä odotellessa voi vaikka syödä jätskiä ihan muuten vaan! ;) Huomenna sydänääniä, ihanaa ja kamalaa kun jännittää... :o
pupu ja masu 12+4 (edelleen)
p.s. joku kyseli mitä vois syödä kun ei mikään maistu. Mul ainakin viili menee alas melkein millon vaan, ruusunmarja pohjalla. Sit nyt oon löytäny sellaset kovat pienet rinkelit (jotkut antaa vauvoille imeskeltäväks, on siis niin kovia et vauva ei siitä oikein mitään irti saa), niitä on kiva imeskellä ja mutustella. Yritä kuitenkin syödä vaik ei maistuiskaan, on hyväks sulle ja masukillekkin! :)
Minä taas olen aina ajatellut että saan lapset sitten reilu kolmikymppisenä! :) Toisin käy, elämä näyttää menevän omalla painollaan eikä siihen voi näköjään paljoa vaikuttaa.
Tänään aamulla meillä oli sitten se odotettu np-ultra. Olin tosi peloissani jotenkin, repesin ihan itkuun autossa sairaalaan mennessämme. Aina sitä pelkää pahinta jotenkin. Kun on kolme tervettä lasta ennestään niin aina prosentti kasvaa että jotain häikkää olis. Kaikki oli kuitenkin okei, siitäkin sitten helpotuksen ja onnen kyyneleet taas virtasi :´). Tuntuu ihan kuin ekaa odottaisin. Siellä se pikkuinen heilutteli meille ja haukkoi vettä ja sormetkin näkyi jopa ihan vatsan päältä. Niskaturvotusta oli 0,6 mm. Ei siis syytä huoleen, tosin kätilökin totesi ettei aina voi olla kaikesta ihan satavarma. Mutta jäi tosi onnellinen ja hyvä mieli :).
Pää-perä mitta oli 66mm. Mä luulen että ne viikot lasketaan pään koosta??? Meillä heitti kolme päivää, eli ultran mukaan 12+3. Sanoi että jos on yli viisi päivää eroa niin se vaikuttaa sitten virallisesti laskettuun aikaan.
Imetyksestä: mulla ei ole ollut suurempia ongelmia sen asian kanssa. Esikoisesta toki outoa kaikki, sitten varsinkin kun maito " pamahti" kolmantena päivänä rintoihin. Kivikovat ja vaikea pojan oli saada otetta kunnolla. Mutta kun liiat lypsi lavuaariin niin onnistui paremmin. Esikoista imetin 10 kk, keskimmäistä 9 kk ja nuorinta 13 kk. En ennen synnytystä ihmeemmin hankkinut tietoa imetyksestä, ajattelin että luonto hoitaa homman jos on onnistuakseen. Se siitä.
Siis tuntuu että olisin suunnilleen ekaa kertaa raskaana. Ei malttais odottaa just vaikka ultria ym. Ja rattaitakin ollaan tiirailtu alusta saakka :) Nuorin kun on jo 5-vuotias.
Tuntuu kyllä munkin masu olevan jotenkin ainakin turvoksiis... Ja hassun tuntunen. Kauhea pissaneritys ainakin. Mutta hyvin menee entiset farkut viel, työhousut vähän ahistaa, tosin oon vähän muutenki pullistunu :D
No jätän tilaa muillekin...
Sanna ja baby rv 12
Tänään aamulla meillä oli sitten se odotettu np-ultra. Olin tosi peloissani jotenkin, repesin ihan itkuun autossa sairaalaan mennessämme. Aina sitä pelkää pahinta jotenkin. Kun on kolme tervettä lasta ennestään niin aina prosentti kasvaa että jotain häikkää olis. Kaikki oli kuitenkin okei, siitäkin sitten helpotuksen ja onnen kyyneleet taas virtasi :´). Tuntuu ihan kuin ekaa odottaisin. Siellä se pikkuinen heilutteli meille ja haukkoi vettä ja sormetkin näkyi jopa ihan vatsan päältä. Niskaturvotusta oli 0,6 mm. Ei siis syytä huoleen, tosin kätilökin totesi ettei aina voi olla kaikesta ihan satavarma. Mutta jäi tosi onnellinen ja hyvä mieli :).
Pää-perä mitta oli 66mm. Mä luulen että ne viikot lasketaan pään koosta??? Meillä heitti kolme päivää, eli ultran mukaan 12+3. Sanoi että jos on yli viisi päivää eroa niin se vaikuttaa sitten virallisesti laskettuun aikaan.
Imetyksestä: mulla ei ole ollut suurempia ongelmia sen asian kanssa. Esikoisesta toki outoa kaikki, sitten varsinkin kun maito " pamahti" kolmantena päivänä rintoihin. Kivikovat ja vaikea pojan oli saada otetta kunnolla. Mutta kun liiat lypsi lavuaariin niin onnistui paremmin. Esikoista imetin 10 kk, keskimmäistä 9 kk ja nuorinta 13 kk. En ennen synnytystä ihmeemmin hankkinut tietoa imetyksestä, ajattelin että luonto hoitaa homman jos on onnistuakseen. Se siitä.
Siis tuntuu että olisin suunnilleen ekaa kertaa raskaana. Ei malttais odottaa just vaikka ultria ym. Ja rattaitakin ollaan tiirailtu alusta saakka :) Nuorin kun on jo 5-vuotias.
Tuntuu kyllä munkin masu olevan jotenkin ainakin turvoksiis... Ja hassun tuntunen. Kauhea pissaneritys ainakin. Mutta hyvin menee entiset farkut viel, työhousut vähän ahistaa, tosin oon vähän muutenki pullistunu :D
Sanna ja baby rv 12
Sanna ja baby rv 12
Sanna ja baby rv 12
Sori... En tajua, miksi toi tuli niin monta kertaa *nolona*
Eli, vauvasta otetaan mun käsittääkseni 3 eri mittaa; pää, reisiluu ja pääperämitta. Näiden keskiarvosta tulenee sitten se raskauden kesto alkuraskaudessa ja sitten myöhemmin painoarvio. Näin asia on mulle ainakin kerran selitetty. Siksi voi olla, että esim. pidempi, mutta pienipäisempi saa samat viikot kuin lyhempi, mutta isopäisempi.
Voi olla, että olen ihan hakoteilläkin, mutta siis näin asian käsitin kerran, kun erään lääkärin kans asiasta juttelin (odottaessani toista, jota seurattiin paljon ultralla, kun ei oikein muka kasvanut. Painoi kuitenkin lopulta syntyessään tasan 3kg, joten ihan normaalikokoinen tytpykkä oli :)
Minä muistelin että nuo viikot määritettäisiin reisiluun perusteella? Hmm :) Pää-perämitta kyllä heittää paljonkin, ei kai ainakaan pelkästään sen perusteella voi mitata.
Mutta piti LUPICAIALLE sanomani vielä että joo, jotain sellaista ajattelinkin :) Eikä tarkoitukseni ollut tietenkään mitenkään loukata, mulla ei tosiaan edes ole tuosta imetyksestä mitään järin vahvaa mielipidettä.
Coe
Täällä (Nurmijärvellä) taivas on kans harmaa, mutta nyt ei onneksi sada mitään. Tulis nyt mieluummin vaikka vettä kuin lunta!!! Olis niin ihana, kun tulis jo kevät ja pääsis laittamaan pitää kuntoon. (Me rakennettiin viime kesä ja pihat on vielä kokonaan tekemättä..)
Imetyksestä: mä olen kans sitä mieltä, että joiltakin imetys sujuu ihan luonnollisesti ja tietenkään heidän ei tarvi ottaa asiasta sen kummemmin selvää. Meillä esikoinen (alle 3 kg) vaan nukkui synnytyksen jälkeen ei millään suostunut syömään. Kätilö sitten riisui hänet alasti ja koitti vaikka millä konstilla saada pojan syömään.. Lopulta turvauduttiin lisämaitoon. Toisena päivänä sain käyttöön rintakumit ja niillä poika söi suht hyvin. Oltiin miehen kans kuitenkin suht hermona, kun kotiuduttiin, että mites me tämä lapsi ruokitaan?!? Imetystuki -sivut oli kyllä ahkerassa käytössä ja lopulta imetin vuoden ajan. Meillä esikoinen ei suostunut myöhemmin enää juomaan tuttipullosta.. Mun mielestä kannattaa tietoa lukea jonkun verran ja olla selvillä, että mistä saa apua, jos tulee ongelmia.
Masusta: mulla ainakin on maha ryöpsähtänyt ihan esille :o) Esikoisesta vielä puolessa välissäkään, vieraat ei tienneet mun olevan raskaana..
Toinen raskaus: mäkään en osaa ihan samalla tavalla touhottaa tästä raskaudesta. Ultrat yms. on mahtavia juttuja, mutta jotenkin niitä jaksaa odottaa nyt paremmin. Onhan se aina upeaa nähdä oma pikku vauva :o)
Siivoamisesta: mä en todellakaan saa pidettyä paikkoja koko ajan tiptop.. Yleensä siivotaan pojan kanssa pikasiivous päikkäreiden jälkeen ennen isin kotiin tuloa.
Ens viikolla olis sitten np-ultra ja neuvola!!!
Mukavaa päivää ja pidetään peukkuja auringon puolesta!!!
Goblin rv 11+3