***HUHTImammojen tiistai***
Huomenta ja onnea kaikille vauvansa jo saaneille ja tänään saaville. Loppupään odottajana täytyy sanoa että vähänkös olen kade!
Tänään on viimeinen päivä antibioottikuuria eikä vieläkään hiivaa. Ehkä ovat maitohappobakteerit auttaneet.Suppareihin kuuri auttoi viime viiikolla, mutta eilen illalla supisteli taas aika kivuliiasti muttei kovin tiheään, max 10 min välein. Eikä ne täälläkään saa mitään aikaiseksi, kaulaa on jäljellä oman arvion mukaan ainakin 2cm. Huomisesta vielä viikko niin sitten ollaan turvallisesti yli 37. viikon. Miehellä on viimeinen (hartaasti toivon niin) yön yli kestävä työmatka. Lupasi kyllä tulla yöksi kotiin jos tarve vaatii.
Eusenia, pohditko sterilisaatiota kohdun kunnon takia, vai lapsiluvun täyttymisen takia? Se on täälläkin harkinnassa jälkimmäisestä syystä, mutta jotenkin se lopullisuus arveluttaa. Toisaalta hormoneita en haluaisi enää näiden monien vuosien jälkeen käyttää ja kierukka voi olla ongelmallinen runsaiden vuotojen ja kipujen takia. Teidän vauva syntyy muuten minun synttäripäivänäni!
35+6
Kommentit (41)
K-18 osasto on ollut meillä pannassa lähes koko raskauden supisteluiden takia. Viimeksi On harrasteltu uudenvuoden jälkeen! ja todella kipeeks saivat mahan koko päiväksi. Ja sitten alkoikin sen pehmeneminen ja lyheneminen, makuu ja lääkitys. Paluuta K-18 osastolle ollaan ajateltu sitten käynnistysmerkeissä. Milläköhän viikolla sitä uskaltaisi? Kun 37 täynnä??? On hieman sellainen fiilis, että siitä sitten lähtee...Puoltoista viikkoa sitten oli 1cm jäljellä, pehmeä ja kahdelle sormelle auki (silloin oli vasta 33+6) ja siitä ollaan varmaan jo hyvin edetty, sen verran supistelee. Miestä oikeen harmittaa, että jos lähtee tulemaan tässä lähipäivinä, jää hänen kauan odottamansa käynnistelyt väliin...:) Mielelläni pitäisin asukin siihen viikkoon 37 asti niin ei olisi enää virallisesti keskonen.
Vähän mieltä painaa mahan koko. Se on niin pieni ja kaikki siitä huomauttavat. Oli esikoinenkin, tosin viimeisten viikkojen kuvat näyttää aika hurjilta. Luulen, että ukko kasvoi vauhdilla viimeiset viikot. Syntyi 40+5 ja painoi 3740g vaikka viikko aiemmin lääkäri povas pikkuista vauvaa. Juu ja 3kk iässä painoi 7,5kg ja 3-vuotiaana 20kg. Että niin siro... Silti tämän kakkosen koko jännittää, kun viikolla 27 saatiin arvioksi 1000g ja viikolla 32+5 vain 1600g. Olin ihan järkyttynyt tosta viimeisestä luvusta. Dokkarissakin eilen puhuttiin, miten äidin stressi voi aiheuttaa pienikokoisuutta, johon mies sitten totes, että kyllä elämä oli stressaavaa esikoista odottaessakin. No, painon näkee sitten kun syntyy...
Ja sitten karva-asioita. Onko joku vetänyt vahalla karvoja lähiaikoina? Mulla mustat ja erittäin vahvat ja tuuheat karvat (todellinen riesa). Olen repinyt niitä epilaattorilla jo joskus kauan sitten, mutta niiden poistaminen repimisen jälkeen on niin työlästä, kun sängen pitää antaa kasvaa ja se on silloin todella häiritsevää. Tavallinen ajo riittää kuitenkin vain päiväksi tai kahdeksi, jonka jälkeen niitä ei voi ainakaan viikkoon ajella uudestaan, ellei halua ihoa verille. Vahalla joskus poistelen, auttaa pari viikkoa, jonka jälkeen on samanlainen ongelmasänki kuin epilaattorin jäljiltä. Viime kesänä ostin mikrossa lämmitettävää Veet-vahaa ja hyvin poisti. MUTTA nyt talven tauon jälkeen ajattelin vähän kokeilla ja eipä poistanutkaan alueelta kuin ehkä puolet. Turhauduin täysin. En tajua...mömmö ei voi olla vielä vanhaa ja en ole sitä missään kosteassa säilyttänyt. TUli vaan mieleen, josko raskaus ja mahdollinen neste kudoksissa häiritsee... Onko kellään kokemusta??? Äitini ei saanut karvojaan irti (eikä myöskään kosmetologi) kun oli laihtunut nopeasti varmaan 20kg ja iho antoi ilm. liikaa periksi revittäessä. Joku juttu tässä täytyy olla. En kuitenkaan heittänyt purkkia roskikseen, kun ajattelin kokeilla sitten synnytyksen jälkeen, josko taas toimisi. Alkaa toi karvojen poisto muutenkin olla niin vaikeeta taas tämän mahan kanssa... Eikä sitä viitsi useinkaan tehdä, tosin mukavampi se olisi synnytyksen jälkeen olla hieman karvattomampi, kun olo ei silloin ole hehkeä muutenkaan. Tosin mulla tavallinen ajelu ei auta kuin siksi yhdeksi päiväksi...
Muita joilla karvat risoo??
Touhis rv35+3
ensin touhikselle, ettei unohdu: mua risoo karvat ihan kympillä. sain mieheltä joululahjaksi sellaisen braunin epilaattori-koneen, en muista mallia (hinta noin 80¿), mutta ne terät säikytti mut niin etten ole vielä uskaltanut koeajamaan sillä! tai oikeastaan mun iho on aina talvella niin kuiva, että hilseilee niin siksi on ole alkanut testailemaan sitä. nyt sitten sheivailen joka toinen päivä suihkussa ihan perinteisellä gillettevaahdolla ja höylällä, JOS vaikka tulee se synnytykseen lähtö niin on paikat siistit ja itselläkin mukavampi olo sairaalassa.
tänään reipastuin kaivamaan yhden projektin kaapista. elikkäs pussi, mihin olen kerännyt lapsilla revenneitä kirjoja ja sivujen palasia. niitä olikin yli kymmenen enemmän ja vähemmän rikkinäistä. muut korjasin kontakti-muovilla ja teipillä, mutta kolme taitaa olla liian risaisia korjattavaksi. harmittaa, kun kaksi on sellaista isoa mauri kunnasta ja yksi sellainen paksu kokoelma eemelin satuja..enmä vielä halua niitä heittää roskiinkaan. koitan korjata tai sitten laitan vielä vähäksi aikaa odottamaan kaappiin ;)
onpas näissä pinoissa nykyään lukemista. ihanan aktiivisia mammoja
ja niin mukava lukea muiden samassa tilanteessa olevien tuntemuksia.
nyt lähden ottamaan pienet päikkärit, kun yöunet jäi vähän huonoksi.
terkuin lottis (rv39+0) jolla la viikon päästä!!!
Seksigalluppiin: mulla ei aiheuta mitään oireita, vatsa vain tahtoo olla tiellä.. Aivan normaalisti voi harrastella.
Tänään taitaa olla jonkinmoinen matalapainepäivä, kun monella muullakin tuntuu olevan huonotuulisuutta ilmassa: ilmoittaudun joukkoon!!
Kärvistellen;
tilda again
Äh kun tuntuu kurjalta tällainen tuulinen ja pilvinen ilma viikonlopun ihanien säiden jälkeen! Ei oltu edes pihalla aamupäivällä kun ystävä oli kylässä kuopuksensa kanssa. Nyt kaksi nuorinta (3v3kk ja 1v4kk) poitsua nukkuvat päikkäreitä ja neiti 6v juuri tuli eskarista. Isoimmat 14v ja vajaa 12v poikaa ovat koulussa vielä.
Oma napa paksunee päivä päivältä :) Sunnuntaina oli niin kipeä toi sektioarven alue, että melkein jo starttasin Naistenklinikalle. Eilen ja tänään on ollut hiukan parempi, mutta aamulla sitten supistikin muutamaan otteeseen mojovasti ja kipeätä teki. Millään en viitsisi lähteä sinne päivystykseen, etteivät ota osastolle makaamaan...vaikka lähdettävähän se on jos taas pahenee.
Sterilisaatiosta: Eusenia ainakin sitä mietti. Vaikka se olisi kuinka helppo tehdä sektion yhteydessä, niin kannattaa olla tosi varma ennenkuin ne paperit allekirjoittaa ja toimenpiteeseen ryhtyy. Kuten Ponnari sanoi, ikinä ei tiedä miten elämä heittelee. Se kolme sektiota ja piste ole mikään " pakko" nykyisin ellei sitten ole tosiaan kohtu heikentynyt, nimimerkillä kokemusta on ;o)
Meillä minä teetän sterilisaation tämän sektion yhteydessä ihan siistä syystä, että mulle 6 lasta todellakin riittää ja alkaa olla jo ohentunut kohtu sektioarven alueelta. Mutta mies pitäkööt kalleutensa koskemattomana kun eihän sitä voi ennustaa mitä tapahtuu tulevaisuudessa.
Mandi ja kuutonen rv 36+5
EUSENIA: Täällä Etelä-Pohjanmaalla tosiaan asustellaan. Oletko itse kuinka kaukana Seinäjoesta? Me asutaan n. 70km pohjoispuolella. Mutta Kokkolaan olen tosiaan menossa synnyttämään, kun täällä saa valita sairaaloiden välillä. Ja noista sektioista, riippuu varmasti tosiaan kohdun kunnosta, mutta kuten varmaan jo aikaisemminkin mainitsin niin työkaverini sai vasta 42-vuotiaana 4. lapsensa sektiolla, kuten aikaisemmat kolmekin. Ja hyvin meni. äidilläni taas kohtu oli neljän alatiesynnytyksen jälkeen niin huonossa kunnossa, että suositeltiin ettei enää perheenlisää - äiti oli tosin ollut samaa mieltä asiasta. Tuntuu kyllä kummallisemmalta jos kovasti kevyin perustein suosittelevat sterilaatiota...
Ehkäisykeinoista puheenollen, onko muut miettineet mitä sitten raskauden ja synnytyksen jälkeen - kun joskus uskaltautuu taas petipuuhiin? Onkin ollut taas niin helppoa kun ei ole moisia tarvinnut miettiä, mutta itse ainakin tuntuu nyt siltä että pikku " paussi" voisi olla lasten välissä tarpeen. Tällä hetkellä tuntuu etten jaksa piiiiiiiiiiitkään aikaan olla raskaana! E-pillerit ei ole oikein sopineet hyvin, kierukka alkaa tuntua jopa mahdolliselta vaikka olen vierastanut ajatusta vierasesineestä sisälläni ainakaan ennen kuin lapsiluku on täynnä... onhan sitä tullut kaiken maailman uusiakin konsteja, mutta tässä vaiheessa tuntuu että mielenkiinto on tasan kaikkialla muualla... Mies löysi jostain piirongin laatikosta tässä päivänä eräänä jonkun säästökortsupakkauksen ja tuumasi vaan, että tässähän sitä riittää meille perhesuunnittelua seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Jee jee...
Mutta, jospa sitä hankkiutuisi päiväunille kun ipanakin alkoi viimein koisaamaan. En kyllä ole saanut tänään yhtään mitään aikaiseksi, mutta se on tätä... rauhoittunut olen kyllä viime päivien kärsimättömyydestä huomattavasti, jospa se vauvakin sieltä rauhoittuisi ja alkaisi tulemaan ulos! Torstaiksi suunniteltiin vielä kaupunkireissua, mies kun haluaa johonkin kalastus/puutarhavälineitä myyvään erikoisliikkeeseen joten lähdetään kohti Pietarsaarta oikein kahdella autolla. Taidan ottaa synnärikassin mukaan, kaiken varalta ;) toiveajattelua varmaan, mutta kun paikka on sinne synnytyssairaalan suuntaan kumminkin...
eikkuli, edelleen rv 39-1 ;9
kuulin huhua että se esitettäisiin sunnuntaiaamuna klo 10 uusintana. Laitoin heti kännykkään muistutuksena, mikäli silloin ollaan vielä kotona niin pitää katsoa... jäi se viime maanantain dokkari myös väliin ja harmitti jo silloin, vielä enemmän eilen illalla kun totesin että siinä tuli toinenkin jakso!
Ensin vähän positiivisemmin: Eli onnittelut Niksulle ja Annulle nyyteistä!! Omaa toivoisin jo ihan täysillä viereeni. Eilen kävin lasten kanssa kiipeilemässä lumivalleilla ja yöllä alkoikin supistelemaan kipeästi. Pidän rajana sitä että kun supparit tulevat 5 min. välein tai niin kipeästi etten voi olla kotona, niin sit lähdetään. No, viime yönä pääsin 10 minuutin väleistä 7 minuuttiin ja sitten ne ketaleet loppuivat :-( ja nukuin aamuun asti. Noustuani kävin suihkussa ja oli tarkoitus lähteä lasten ja miehen töihin viemisen jälkeen kauppaan, mutta enpäs päässytkään enää aamupalapöydästä ylös. Niin hirveät liitoskivut että jalkaa ei saanut kuin raahaamalla ja toisella kädellä auttamalla toisen eteen! Kyyneleet silmissä kivusta ulisten yritin suoriutua keittiöstä takaisin sänkyyn (n. 6 metriä) ja siellä nukuin sitten puoleen päivään asti ja peruin tämän päiväisen kampaajankin. Sentään pääsin melko hyvin kävelemään makkarista keittiöön syömään, ja nyt taas jumittaa. Täytyy todella haluta esim. juomista keittiöstä että viitsii kivuissaan lähteä sitä hakemaan ja reissuun menee KAUAN. Eli makoilua sitten vain tämä päivä ja täytyy toivoa että vauva kääntää itseään muuhun asentoon. Taisi pudota nimittäin taas alemmas yöllisten suppareiden vaikutuksesta.
Jos tästä vielä illaksi selviää kävelykuntoon niin sitten lähden vielä tekemään lenkin uhallakin ja saunaan, jos niitä suppareita tulisi vielä ensi yönä lisää. Hävettää oikein kun on marissut pienistä vaivoista ja nyt kun ei pääse kävelemään niin nahoissaan tuntee miten pienikin asunto voi tuntua isolta kun ei jalat liiku.
No, mutta nautin nyt sitten tästä " pakkolevosta" kun mitään ei voi tehdä. Täytyy pyytää miestä tuomaan tyhjään jääkaappiin jotain täydennystä kun tänään mun piti myös käydä aamulla ruokakaupassa, joka jäi siis sekin tekemättä.
Nauttikaahan kävelystä jotka siihen pystyvät :-) ja suppareita niille jotka niitä tarvitsevat!
Pikkis rv 39+0
Lämpimät onnittelut nyytin saaneille ja tsempit hakureissuun menneille/meneville!
Ei niin hyvällä tuulella tuntuu olevan yksi sun toinen ;) Täällä samoin, ärsyttää lähes kaikki, myös sitten se, ettei mitään tapahdu! Olo on hirveän kärsimätön, todella turhauttavaa... Kun mitään ei oikein kykene tekemään ja tekemättömyyskin rassaa.
Oma (.) Liitoskivut ovat mielettömät ja lonkkia kolottaa. Supistuksia ei juurikaan ole, eikä kyllä tarvitsekaan, koska iiiiiiihan pian on minunkin aika lähteä nyytinhakureissuun, sektioon siis.
Ehkäisystä; itse aion laitattaa hormonikierukan heti tilaisuuden tullen. Se on ollut ennenkin ja erinomaiseksi havaittu! Sterilisaatiota en kyllä varmaan ikinä tekisi, vaikka meillä on lapsiluku täynnä tämän vauvan myötä.
K-18 asiat on meillä tällä hetkellä melko nollassa... Tämän möhiksen kanssa kun ei kovin sexy olo ole ja kun liikkuminen noin yleensäkin on tod. hankalaa, saati sitten että porukalla myllättäisiin... Että kovasti odotan sitä aikaa, että saadaan hommat taas hoitumaan :))
Parempaa mieltä ja vauvaa odotellen...
m@mu 38+4
mulla esikoisen kanssa alkoi ihan mielettömät liitoskivut yhden lumihangessa kahlaamisen jälkeen. Siitä viikon päästä vauva syntyi, joten kai siillä oli jotain tekemistä laskeutumisen kanssa vaikka vauva ei kuitenkaan ennen synnytyssalia ollut virallisen määritelmän mukaan " laskeutunut" tai " kiinnittynyt" vaan meni siinä parin tunnin kuluessa että humpsis vaan. mutta jospa tuo ennakoisi pikaista lähtöä...
...sitä täälläkin odotellen, vaikka sitten liitoskipujen voimalla...
eikkuli
tänään käytiin neuvolassa, ja kaikki oli hyvin. rv39 on tänään täynnä, painoa tullut hieman, mutta sen laitan eilisen suklaan syyksi :) verenpaine oli 100/50, hb 106 vaikka syönkin rautaa. sf-mitta huimat 36cm, ja painoarvio masun päältä kokeiltuna 3.8kg..vähintään. eli saa nähdä kuinka suureksi täällä kasvetaan. ei siis pelkoa liian pienestä vauvasta :)
Mitään merkkejä ei vieläkään ole, supistuksetkin niin pieniä ja hyvin harvassa, etten niitä edes laske..mennään siis varmasti yliajalle(siis yli la:n), ellei mitään ihmeellistä satu.
ulkona tuli aamulla lunta, ja vaikka eilen huomasin että piha oli kuin peilijäätä, niin tietty unohdin sen aamulla. onneksi esikoinen oli mukana, niin työnsin rattaita enkä kaatunut selälleni. etureiden ilmeisesti reväytin kyllä siinä luistellessani. :(
Huomaa että lähes kaikki Huhtimammat ovat äitiyslomalla, kun pinot vain pitenevät. :)
Tänään menomatkalla neuvolaan,joku mummo ihasteli esikoista,1v8kk,ja totesi että toinenkin tulossa vai? ja kyseli milloin. vastasin että viikon päästä on la. sitten vasta rupesin ajattelemaan että MITÄ; VIIKON PÄÄSTÄ JO?? eli huhtikuuhan alkaa jo ihan kohta!! meillä ei ole vauvalle toppahaalaria, kun luotin siihen että kevät tulee pian..täytyy katsoa josko löytäisi kirppikseltä haalarin, tai sitten rientää ostamaan sellainen jostakin.. (paitsi jos täällä mennään paljonkin yli la:n,niin sitten jos se kevät ehtisi tulla.. )
Onnea vielä kaikille vauvan jo saaneille!!
Haalen rv39+0
Ehkäisystä: muakaan ei oikein pillerit houkuttele, vaikka en ole niitä vuosikausiin syönytkään. Olen aina suhtautunut kierukkaan skeptisesti, mutta kuukautisten runsaus ekan lapsen syntymän jälkeen yllätti! Ennen vanhaan tampaxilla pärjäsi mainiosti, nyt sai olla koko ajan tamponi + side, ja silti sai vaihtaa tosi usein :-((( Hormonikierukka kuulemma niukentaa vuotoa selvästi. Mies kyllä hyppäsi takajaloilleen kun mainitsin sanan kierukka. Sanoi, että hän ei ainakaan suostu jos mulla " on joku vispilä pimpissä" ! Hei oikeesti, mitä nämä miehet oikein ajattelee....?
Seksistä: vähän on herkemmät limakalvot nyt ja tosi turvoksissa seksin jälkeen, mutta supistelua ei kyllä tule. Eli periaatteessa voisi harrastaa paljon useamminkin kuin nyt, mutta jotenkin kun on itsensä saanut aseteltua sinne sänkyyn tyynyvuoren keskelle, rakastelu ei ole ihan ekana mielessä ;-)) Sääli, koska nyt vielä voisi, kohta tulee ' pakkotaukoa' monta viikkoa (ainakin näin oli viimeksi).
Ihme päivä, työpuheluja satelee monen viikon tauon jälkeen. Arvatkaa olenko jo autuaasti unohtanut kaikki salasanat sun muut...
Kävin neuvolassakin pistäytymässä. Ei ihmeitä, painoa 0 g, verenpaine hyvä ja sf 35. Maha on pinkeä kuin vesimeloni ja häpyliitosta vihloo ihan törkeästi koko ajan. Toivottavasti oli vika käynti näissä merkeissä :-))
Me ollaan täällä toisella puolella, n. 50km Seinäjoelta kaakkoon päin. Eikä oikein muuta synnytyssairaalavaihtoehtoa sitten olekaan kuin tuo SEKS.
Minäkin sen viime perjantaisen lääkärin sterilisaationtekoa, tai innostusta siihen, ihmettelin. Hän kun otti sen puheeksi saman tien kun vastaanotolle pääsin. Ja kun ne minun kaksi aikaisempaa sektiotani on tehty eri sairaalassa, asuimme silloin Etelä-Suomessa. Että täällä ei kenelläkään ole minkäänlaista faktatietoa minun kohtuni kunnosta, ennen sektiota, silloinhan sen näkee.
Luulen kyllä, etten anna sitä tehdä. Varmuuden vuoksi, onpahan sitten ainakin mahdollisuus vielä siihen yhteen vauvaan :)
K-18 galluppia ja ehkäisyasiaa. Meillä on taas viime viikkoina ollut aika vilkastakin tuolla makuukammarin puolella, kun minun oloni on niin hyvä. Kamalampaa tämä oli silloin kaksi kuukautta sitten tämä raskaana oleminen. Eikä minulle tule supistuksia seksistäkään, niinkuin ei tätä nykyä mistään muustakaan. Eilenkin sen pitkän lenkin kävin koiran kanssa, eikä tuntunut missään (paitsi kurkussa tänä aamuna :().
Ehkäisyä pitäisi taas alkaa miettimään, varsinkin kun minä olen helposti raskautuvaa sorttia. Kaikki lapset ovat saaneet alkunsa ensimmäisestä kierrosta ilman ehkäisyä, heti kun vaan on annettu mahdollisuus tulla. Mutta hormoniehkäisyt eivät sovi, kun minulla on se kilpirauhasen vajaatoiminta. Ennen esikoista söin pillereitä, mutta enää niitä en saa. Jotakin kierukkaa minullekin on ehdotettu, mutta en oikein innostu ajatuksesta, että sisälläni olisi jotain... Varsinkin kun lähipiirissä on kaksi kierukkavauvaa, niin en siihen oikein luotakaan.
Kortsut taas, no joo, kaikki on varmaan samaa mieltä, että vähän hankalaa touhua. Kun mitään tautien suojaamista ei tarvita.
Tää on niin tätä :)
Muuten, meillä on viikon päästä vauva :) ja vasta minä tein sen testin...miten tämä aika on mennyt näin äkkiä?
Nyt ruuanlaittoon, listalla tänään kinkkukiusausta.
Eusenia
minulla oli ennen tätä raskautta kuparikierukka ja se oli mitä mainioin!! ei mennyt hormonit sekaisin hormonikierukan takia ja kuukautisvuoto oli aika niukkaa ...olin tyytyväinen. meinaan nytkin laitta jälkitarkastuksen yhteydessä laittaa kuparikierukan. me meinattiin ihan 3-4 vuoden tauko tuohon lapsentekoon...kerkee olemaan vähän töissäkin..mutta ainakin yksi olisi vielä kiikarissa =)
peetu taas. ja edelleen 35+3..vasta...
Tulikin vähän lisää jännitystä matkaan, nimittäin esikoista täytyy alkaa huomenna rahtaamaan Seinäjoelle korvalääkäriin putkitus" asetusten" tarkastamista varten. Hups! Se vain, että jos sitten lapsivedet liruu reissun aikana niin joudunkin pian sinne Seinäjoelle synnyttämään........... Hoitaja joka soitti, ehdotti ensin ensi maanantaita ja aamuaikaa, olisin joutunut yksin matkaan (mikäli olen vielä yhtenä kappaleena) mutta nyt onneksi edes mies pääsee mukaan reissuun kun saatiin ilta-aika. Joten nyt täällä pidelläänkin peukkuja että vauva EI syntyisi vielä lähimmän puolentoista vuorokauden aikana!!!!!
Eusenialle, minulla sen puoleen sama " ongelma" että nämä kaksi lasta ovat alkunsa saaneet " ekakerrasta" , joten täytyy miettiä tämä ehkäisyasia tosiaan kuntoon. Tosin täytyy sanoa, että tässä välillä sovellettiin myös rytmimenetelmää ihan menestyksekkäästi - se vaan vaatii ensin taas säännölliset kuukautiset. Ja mulla kans on autoimmuunityreoidiitti, ei vielä vajaatoiminnan puolella mutta se on odotettavissa, joten voi olla että saa heittää hormooniehkäisyvaihtoehdot sitten sen sileän tien sitten... täytyykin keskustella näistä mahdollisista vaihtoehdoista tarkemmin kun pääsen sinne sairaalaan ja saan vauvan ulos.
Mutta nyt, ei kun jatkamaan projektia. Aloitin uudestaan vaatehuoneen järkkäilystä ja eiköhän se nyt toisen kerran jälkeen ala olla, taas vaan eteinen lainehtii sieltä poisheitettyjä tavaroita... Mies kun tuli kotiin ja kysyi, että mitäs täällä on tapahtunut kun on niin kamalan näköistä, kun kuuli että on siivottu, hän totesi että " ai niin, unohdin että meillä kun siivotaan niin aina vaan pahempaan suuntaan menee..."
Onnea jo vauvansa saanneille!
Vielä olis 8pv laskettuun, jos oikein tarkkoja ollaan. Olisin kyllä jo ihan valmis lähtemään. Siivousvimmani alkaa käydä jo miehen hermoille. =) Ensimmäinen meni päivän yli lasketusta, mutta saas nähä miten käy toisen kanssa. Toivottavasti syntyy pian. On jo aika tukala olo. =)
Sunrise 38+6
ja pitkän jonon jatkoksi!
Kävin tänään kuitenkin lääkärillä. Perjantaisen käynnin takia mun ei ensin pitänyt mennä tuonne neuvolalääkärille nyt lainkaan, mutta olin taas niin huolissani, että terkka pisti kuitenkin tarkastukseen.
Ja mukava oli käynti! Lääkärini on tosi kiva ihminen. Sanoi kaiken olevan hyvin, vauva potkiskeli ja kaikki oli paikoillaan kuten olla pitää. Mä en varmaan tunne kaikkia vauvan liikkeitä. Istukka hyvässä hapessa. Vauvan syntymäpainoksi (mikäli syntyisi ajallaan) arvioi n. 3100g, mikä kuulostaa minusta hyvältä. Mutta näistähän ei voi olla varma! Vauvan koon vuoksi kuitenkin vielä perjantaina tarkastus polilla. Kaikin puolin oli rauhoittava käynti! Eikä pitänyt mua yhtään hulluna tai hysteerisenä.
Enköhän tässä odotusosastossa minäkin roiku vielä vappunakin, paikat olivat kyllä pehmenneet mutta ihan kiinni. Ja ei tietoakaan laskeutumisesta. Ja supistuksetkin tyssänneet tyystin. Lohdutuksesi muille loppukuulaisille! Pidetään pinoa pystyssä! :)
Ilmeisesti meidän pimu saa pikkusiskon! Eli se siitä poikaolosta, heh! Ihan hauskaa, mulla on kaksi siskoa ja isosiskollani on kolme tyttöä. Kyllä varmaan pitää muutaman vuoden päästä vielä yksi tyttö yrittää saada perheeseen, ihan vaan tavan vuoksi!
Varmaan se poikaolo jäi pintaan siitä pienen pienestä kuolleesta pojastani, jota en kotiin saanut.
Kylä pitää meilläkin tuota perhesuunnittelua ruveta miettimään, kun myös olemme tätä helposti sikiävää sorttia. Ainakin siis tähän asti olleet, mistä kiitollisia olemme. Kai se jokin kierukkahärpätin sitten on, täytyy kahtella... Nyt ei ainakaan ihan putkeen olisi huvitusta raskaana olla, sen verran käy tuon mielenrauhan päälle tämä homma! Ja pitäisi kai vähän töitäkin tehdä...
Mutta nyt tytön kanssa katsomaan Pikku Kakkosta, moi! Yrittäkäähän piristyä ja paljon supisteluja kaikille!
Tilp. 35+5
Huh, nyt alkaa taas tuntumaan, kun on ollut jo tosi monta yötä putkeen niin huonoilla yöunilla, ettei järki päässä enää leikkaa. Mieskin aina sanoo, kun aamulla valitan, että olen nukkunut huonosti, että niin hänkin. En sitten tiedä mitä miehen huonosti nukkuminen tarkoittanee, kun kamalasti se vain kuorsaa silloin, kun minä pyörin ja yritän nukahtaa... Uudelleennukahtaminen tuntuu nykyään ihan mahdottomalta, vaikka väsyttäisikin. Sitten vain pyörin hikisenä ja tuskaisena, kunnes nousen ylös ja viilennän vähän oloa. Vauva tietty herää kans pyörimiseen ja aloittaa jumpan innoissaan. Ja sitten ne kivut, kun mikään asento ei ole pitkään hyvä...
Närästyskin tuntuu taas vaihteeksi pahentuneen, vaikka välillä oli jo helpompaa vauvan laskeutumisen takia. Mistähän tuo nyt lie niin ärhäköityi? Vauva kuitenkin tuntuu yhä olevan alhaalla, neuvolan mukaan oli jo kiinnittynytkin, joten tuskinpa se sieltä enää ylöspäin on itseään vääntänyt?
Minulla taitaa tänään jäädä suuremmat ulkoilut väliin, kävin ystävättärellä aamupäivällä kylässä ja iltapäivällä kaupassa (autolla ajaen). Niin on kuitenkin vetämätön olo, etten taida saada itseäni kävelylle tänään... Vaikka sehän tietenkin vähän piristäisi oloa.
K-18 gallupiin, meillä ei ole ollut mitään havaittavaa vaikutusta. Ei supistuksia eikä mitään muutakaan. Ainoat kivuttomat supparit mulla tulee kävellessä. Jospa jotain pientä kypsymistä kuitenkin sen ässän voimalla tapahtuisi. ;)
Ehkäisyäkin tosiaan pitäisi taas alkaa miettimään, hyvä että asiasta muistuttelitte. Nyt onkin ollut niin mukavan helppoa sen suhteen. Saa nähdä, täytyykö täällä palata pillerilinjalle, niitä meillä käytettiin aiemmin. Eivät aiheuttaneet ongelmia silloin, tosin rasittavaa pikkutarkkaa muistamistahan se on. Onko kanssasisarilla tietoa, miten pillerit ja imetys sopivat yhteen? Täytyykö ensin odottaa imetyksen lopettamista? Silloin täytyisi varulta käyttää jotain muuta alkuun, sillä en todellakaan haluaisi suoraan uutta vauvaa. Nyt on ollut niin pitkä äippäloma erityisäitiyslomineen, että haluan ehdottomasti töihin välillä. Vaikka ihan yhtä varmasti toisenkin lapsen haluan sitten joskus...
Kuvittelinkohan vain, ettei Lumo ollut tänään pinoutunut lainkaan? Onkohan siellä sitten kuitenkin päästy myös tositoimiin ja " treffeille" Annun kanssa Taysiin? Ihanaa, että edes jotkut meistä jo jakautuvat, jospa se oma vuorokin tulisi joskus. Toukokuulle mulla ei onneksi voi mennä, neuvolasta sanoivat, että täällä takarajana on se 2 viikkoa, eli 20.4. pitäisi sitten viimeistään avustettuna saada tämä maha katoamaan. Sitä odotellessa...
Kissankello 38+5
Paskat on ollut kelit täälläkin! Olisi toivomisen varaa omassakin tilassa. Alkais riittää tää möhköily. Arttu vaan on päättänyt ilmeisesti että masu on parras paikka!
K-18: Ei ole seksiä herunut aikoihin. Just yks päivä sanoin miehelle, että olin treffeille menossa paikallisen K-kauppiaan kanssa. Kyllä mä joku päivä sen vielä haavitan tositoimiin (siis ei sitä kauppiasta=)!) jos sais sitte vaikka jotain editystä alapäähän muutenkin.
Ehkäisystä: En mä ainakaan voi pillereitä syödä, mulla pehmis pää niistä. Kierukka (vispilä hihhii) ei kiehdo... eli kattellaan.
'
Mutta nyt sitten odotellaan torstain neuvolaa.
Peppinetta 39+1
Pinoudun minäkin pikaisesti.
Vesi se on tänään meidät kastellut.Hassua kun on talvinen ilme mutta rännän sijaan tihkuukin vettä.No sulaa lumet ja uskoisin että aika moni meistä on ajatellut selviytyvänsä ilman toppapukuu vastasyntyneensä kanssa.Näin olen ainakin minä ajatellut.(loppukuinen kun olen)
Masussa kaikki hyvin.Kovaa meteliä ulkoilun jälkeen piti.
Odotan jo kuin kuuta nousevaa ensi viikolla olevaa lääkärin tarkastusta.Muilta kun lukee tapahtumista niin toivoisi jo itsekkin saavansa lisä tietoo.Silläkin uhalla että mitään ei ole tapahtunut.
Alkaa vain masu olee sen kokoinen että ei puhti riitä tällä mammalla koko päiväksi joten kaippa se on nytkin annettava periksi ja mentävä iltapesulle ja yrittää nukkumista.
Tosin viime yön nukuin hyvin pitkästä aikaa...
Joten kauniita unia kaikille
Äiti.. 35 +4
Oli taas lääkäri neuvola. Paikat vielä kiinni ja kanavaa jäljellä 2 cm eli taidan minäkin täällä toukokuussa oleilla. Lähetteen kyllä laittoivat äippäpolille tarkempaa koko arviota varten. On sen verran suuren tuntuinen vauva... Hiukan kyllä hirvittää, koska se kaverikin joka eilen sai vauvan, niin vauva painoi 4,8 kg, miten ihmeessä tollasen saa ulos ??
No täytyy kohta soitellla sinne polille että koskas sinne pääsis...
Tuulia-77 rv 37+2