Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sellaista opettaja on sinulle sanonut, joka ei pitänytkään ollenkaan paikkaansa?

Vierailija
27.05.2017 |

Meille painotettiin yläasteelta asti, että suomalaisten kuuluu osata natiivin tasolla englantia, että kaikki kuulemma maailmalla olettavat niin. Tajusin vasta aikuisena, että tärkeintä on puhua suunnilleen sujuvasti ja siten että tulee ymmärretyksi, eikä kukaan ulkomaalainen ole olettanut että suomalaisena osaisin kieltä yhtä hyvin kuin natiivit. Paskapuhetta siis.

Toinen juttu oli, kun käsityöopettaja sanoi että koot 38 ja 40 ovat TODELLA suuria, eikä ole tavannut ketään aikuista kenellä olisi normaalipainoisena näin ISO koko. Suunnilleen huusi nuo sanat. Myöhemmin tuli tajuttua, että nuo ovat aivan normaaleja kokoja eivätkä mitään XXXXL-kokoja. Näin sitä siirretään syömishäiriöiset ajattelutavat nuoriin tyttöihin. Kyseinen opettaja oli siis myös nainen ja todella hoikka ja mainitsi usein kuinka hänen hameensa/farkkunsa ovat kokoa 34.

Tuleeko teille mieleen vastaavia juttuja?

Kommentit (222)

Vierailija
161/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Wyoming ei ole USA:n osavaltio.

Vierailija
162/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi opettaja miinusti esseestä pisteitä, koska ei ollut koskaan kuullut sanontaa "kehitys kehittyy" ja kun asiasta keskusteltiin, hän pysyi kannassaan koska hänen mielestään siinä ei ollut mitään järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi opettaja miinusti esseestä pisteitä, koska ei ollut koskaan kuullut sanontaa "kehitys kehittyy" ja kun asiasta keskusteltiin, hän pysyi kannassaan koska hänen mielestään siinä ei ollut mitään järkeä.

Sanonta on kyllä tyylivirhe (lattea ilmaisu), mikäli sitä ei ole käytetty ironisesti.

Vierailija
164/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ruotsilla pärjää kaikissa Pohjoismaissa. Ei muuten pärjää. Norjalainen ystäväni ei ainakaan ymmärrä sanaakaan kun puhun hänelle ruotsia.

Vierailija
165/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja väitti, ettei kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäistä lasta.

Ei voikaan, sillä sinisilmäisyys on resessiivinen ominaisuus. Ruskeasilmäiset puolestaan voivat saada sinisilmäisiä lapsia.

Älä viitsi levittää väärää tietoa. Tuota opetettiin koulussa vielä 80-luvulla, mutta sittemmin on selvinnyt että silmien värin periytyminen on paljon monimutkaisempi juttu. Kaksi sinisilmäistä voi todellakin saada ruskeasilmäisen lapsen.

Lukion kirjassa taidettiin kertoa, että mahdollisuus on tyyliin yhden suhde miljoonaan. Jos todennäköisyys on hyvin, hyvin pieni, ei sitä kannata edes opettaa. Sinisilmäiset vanhemmat, joiden molemmat vanhemmat ovat sinisilmäisiä, käytännössä saavat lähes aina vain sini- tai siniharmaasilmäisiä lapsia! Koska ruskea on dominoiva geeni, jos toisella vanhemmista on ruskeat silmät, suurimmalla osalla jälkeläisistä on ruskeat silmät.

Onko todennäköisyys vihreäsilmäisyyteen sitten hyvin hyvin pieni, koska siitä ei näissä keskusteluissa koskaan puhuta mitään? Aina mainitaan vain sinisten ja ruskeiden silmien periytyvyydestä, vaikka vihreäkin on melkein yhtä yleinen väri.

Meillä ainakin sekä yläasteen että lukion biologian opettajat rinnastivat siniset ja vihreät silmät "samaksi" resessiiviseksi ominaisuudeksi, mutta vakiintuneesti puhutaan vain sinisistä silmistä.  Molempien koulujen opet myös muistivat mainita, että tämä periytyvyys on yksinkertaistettu malli ja todellisuudessa silmien väriin vaikuttaa muutkin asiat. Näin ennen 2010-lukua Uudellamaalla.

Minä muistelen joskus lukeneeni, että silmien väriin vaikuttavat ruskeaa ja vihreää pigmenttiä tuottavat geenit, ja sinisilmäisillä on näistä geeneistä alleelit, jotka tuottavat heikosti em. pigmenttejä. Eli vihreä olisi vallitsevampi kuin sininen.

"Tällä tavoin laskien päädytään siihen, että molempien vanhempien ollessa sinisilmäisiä jälkeläisistä 16,3% on ruskeasilmäisiä (pyöristäen yhteen desimaaliin). Näitä vanhempien geenikuvioita on 7x7 eli 49. Jokainen näistä voi kombinoitua neljällä eri tavalla, joten koko tapahtuma-avaruuden koko on 196.

Päinvastaisessa tapauksessa eli molempien vanhempien ollessa ruskeasilmäisiä, sinisilmäisiä lapsia saadaan 21,0%. Erilaisia tällaisia vanhempien geeniyhdistelmiä on 9x9 = 81 kappaletta ja erilaisia kombinaatioita siis 324."

Pidempi selitys löytyy esim. täältä: http://www.kysy.fi/kysymys/tiedan-ettei-silmien-varin-periytyminen-olek…

Vierailija
166/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella opettaja epäili minun käyttävän huumeita ja halusi päivän aikana viedä minut huumetestiin, kysyi kahden kesken asiasta syyllistävään sävyyn ja jouduin todistelemaan asiasta hänelle. Minulla oli todellisuudessa noussut 39 asteen kuume päivän aikana virustaudin yhteydessä. Kun vanhempani ottivat yhteyttä oman luokkani opettajaan, ja kyseenalaistivat toisen opettajan syytökset, niin nämä kaksi opettajaa olivat sillä aikaa lyöneet hynttyyt yhteen, eivätkä oikein myöntäneet mitään tai pahoitelleet kunnolla asiaa. Myöhemmin tämä opettaja tuli kahden kesken minun luokseni, ja pyysi minua paiskaamaan kättä päälle, että homma unohdetaan. Muistan vieläkin, kuinka koin opettajan käytöksen loukkaavana, ja tunsin nuorena tyttönä tulleeni väärin kohdelluksi, en saanut opettajalta kunnollista anteeksipyyntöä edes, vaan kahden kesken epämäärisiä keskusteluja, kun opettaja olisi vain rehellisesti voinut pyytää anteeksi. Petyin vielä enemmän ymmärtäessäni kollegiaalisuuskin voidaan viedä tälle tasolle ja että opettajat pyrkivät peittelemään - suomeksi valehtelemaan onan etunsa vuoksi. Anteeksipyyntö olisi riittänyt. En lyönyt kättä päälle muuten! :D

Vierailija
167/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti opettajat sekoitta häiriköinnin ja pitkästymisen. Mä myös haluan usein tietää onko joku vain tapa, vai onko joku syy tehdä niin. Käsityöope sanoi osaat itsekkin kun mietit vaan ja kun teki niin tuli sanomaan olisit kysynyt jos et osannut. Ja esimerkkinä vaikka sanonta ota, anna oikealta tarjoa vasemmalta. Opettajat sanoi sen olevan tapa. Siihen on syy, eivät vaan kertoneet, useammat on oikeakätisiö, sen vuoksi vasemmalta helpompi ottaa. Meidän piti myös valita vapaasti puukäsityöt tai tyttöjen käsityöt. Valitsin puukäsityöt. Enpä saanutkaan valita oikeasti, piti ottaa tyttöjen kässä, tarvitsen kuulemma niitä taitoja. Opettaja myös syytti kerran, että en matematiikan kokeesta voi lähteä yrittämättä, ja blaa blaa, olin laskenut jo kaikki laskut (oikein). Ja niitä asiavirheitä on kans ollut, paljonkin...

Vierailija
168/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran lukiossa sain matikan kokeesta hylätyn, vaikka kaikki laskut oli oikein ja olin oikeaoppisesti paperille kirjoittanut kuinka ne laskin. Olin käyttänyt kuulemma väärää laskukaavaa...

Vierailija
169/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta ei koskaan tule mitään. 

Vierailija
170/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan se Työvoimapula™. Kuulemma ihan kohta posahtaa. Suomi tarvitsee miljoonia työntekijöitä paikkaamaan Työvoimapulaa™ 

Tätä minäkin edelleen odottelen, tässä aika monta vuotta olisi jo pitänyt työtarjouksia sadella ovista ja ikkunoista mutta ei ole näkynyt.

Vierailija
171/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian Iltalehdestä löytyy tämäkin ketju.

Vierailija
172/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu lahkouskovainen opettajani pakotti minut katsomaan hanta silmiin lyhyelta valimatkalta, huusi ja kiljui. Opin sen silmiin tuijottamisen liiankin hyvin, kovin monet ovat hamaantyneet tiiviista tuijotuksestani. 

Vierailija
173/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee rötöksen tulee merkintä rikosrekisteriin. Jos rekisterissä on merkintä, ei saa enää koskaan ikinä töitä.

Vierailija
174/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme sopineet äidinkielen opettajani kanssa esseelle palautuspäivän. Palautin esseen opettajan huoneessa koulupäivän päätyttyä opettajan kansliaan. Musiikinopettaja jolla oli lempioppilaat ja 'syrjitään' oppilaat tuli aukaisemaan kanslian oven. En tiedä miksi tein näin, mutta sen jälkeen kun palautin esseen, jäin odottamaan koulun vessaan opettajan menoa tunnille - olinhan jo aiemmin ollut tämän opettajan silmätikkuna tunneilla. En saanut esim. ikinä vastausvuoroa viitatessa, laulaessa en saanut mikkiä, jos olin sairas, ja poissa koulusta syrjintä vain paheni, Tietyt oppilaat pääsivät helpommin läpi suullisista kokeista, heitä ei rangaistu poissaoloista, he saivat erityiskohtelua. Jatkuu... Menin siis koputtaen kansliaan, tyhjä kanslia ja katsoin äidinkielen opettajan lokerikkoon, tämä opettaja oli halunnut erikseen jättää äidinkielen opettajalleni viestin, jossa ilmoitti nimeni ja että palautettu myöhässä, punainen lappu - seuraavan päivän päivämäärä! Siis se lunttu oli tahasesti merkannut väärän päivän, ja tällöin sain vain varmistuksen sille, että koko ajan olin tuntenut oikein minkalaisesta tyypistä on kyse! Palautin oikeana päivänä esseen, vain myöhässä, se oli sallittua. Ei kuitenkaan olisi tullut tietooni tämä punainen lappu ja väärä pvämäärä, kun siihen aikaan meillä opettajat kirjasivat ylös vihkoon mokat eikä minulle siitä erikseen enään olisi mainittu. Poistin viestin äkkiä ja laiton taskuun viestin ja punaisen kartongin palan. Päättelin, että jos aamulla ope tulisi koululle, niin en enää voisi todistaa mitään, koska opettajan sana on painavampi kuin oppilaana minun. En oikeasti ymmärrä mitä pahaa olin hänelle ikinä tehnyt.

Vierailija
175/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etten tule ikinä tajuamaan matematiikkaa tai pärjäämään siinä ja antoi hylätyn kurssista. Opettaja ei suostunut opettamaan kun kysyin apua matematiikan tehtävissä. Vaihdoin lukiota kesken, sain uudessa koulussa kursseista kymppejä, kirjoitin E:n matikasta ja sain stipendin aineesta. Kiitos mahtavien opettajien jotka jaksoivat selventää asioita minulle. Nyt luen vieläkin matematiikkaa.

N23

Vierailija
176/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi entinen koulukiusaajani opiskelee ruotsinkielen opettajaksi. Mitäköhän siitäkin tulee :/ juuri sellainen ihminen joka vittuilee ja irvailee muitten kustannuksella

Vierailija
177/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonopettaja paukautti, että minusta ei koskaan tule mitään. Guess what, olen uskonnonopettaja! Oliko hän siis oikeassa, en tiedä, mutta jos oli, niin ei hänestäkään sitten mitään tullut.

Oi, täällä on kollega 😊

Vierailija
178/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opo ei antanut mun hakea ammattikouluun koska keskiarvo oli yli 8. En ole tarvinnut logaritmeja vielä kertaakaan enkä muista mitä toisen asteen yhtälöllä tehdään. Eli opettaja puhui paskaa kun sanoi näiden olevan tärkeitä asioita.

Vierailija
179/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hel**tin pakko noilla opettajilla on ollut vielä 90-luvullakin purkaa omaa pahaa olloa oppilaisiin, vallankäyttöä ja omien mielialojen mukaan osa toiminut. Muistan itsekkin kun en ollut hyvä äidinkielessä, mutta oikean opettajan tultua paikan päälle, se oli 2h tukiopetusta, kun opettaja sai minut oivalta ämaan parilla kikalla aineen kirjoituksen idean. Lukion ensimmäisellä luokalla kirjoitin Ctä, mutta kolmannella jo E ja L. Yksi välittävä oppilaisiinsa oikeasti paneutunut opettaja tarvittiin tähän ja vähän mukavuutta, iloa ja naurua. <3

Vierailija
180/222 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että tämän palstan keskustelijat ovat todella nuoria, kun keskustelussa on "mitä opettaja sinulle sanoi". Ehkäpä se selittääkin paljon tämän palstan tasosta =(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä