Mitä sellaista opettaja on sinulle sanonut, joka ei pitänytkään ollenkaan paikkaansa?
Meille painotettiin yläasteelta asti, että suomalaisten kuuluu osata natiivin tasolla englantia, että kaikki kuulemma maailmalla olettavat niin. Tajusin vasta aikuisena, että tärkeintä on puhua suunnilleen sujuvasti ja siten että tulee ymmärretyksi, eikä kukaan ulkomaalainen ole olettanut että suomalaisena osaisin kieltä yhtä hyvin kuin natiivit. Paskapuhetta siis.
Toinen juttu oli, kun käsityöopettaja sanoi että koot 38 ja 40 ovat TODELLA suuria, eikä ole tavannut ketään aikuista kenellä olisi normaalipainoisena näin ISO koko. Suunnilleen huusi nuo sanat. Myöhemmin tuli tajuttua, että nuo ovat aivan normaaleja kokoja eivätkä mitään XXXXL-kokoja. Näin sitä siirretään syömishäiriöiset ajattelutavat nuoriin tyttöihin. Kyseinen opettaja oli siis myös nainen ja todella hoikka ja mainitsi usein kuinka hänen hameensa/farkkunsa ovat kokoa 34.
Tuleeko teille mieleen vastaavia juttuja?
Kommentit (222)
Joskus ekalla: Jumala on olemassa.
Muistaakseni viidennellä: Galileo Galilei pudotti esineitä Pisan kaltevasta tornista. Tähän ei suurin osa historioitsijoista usko.
Kuudennella: Savuhormien puuttuminen keskiajan savupirteistä johtui tyhmyydestä.
Kolmannella: Jos toinen haukkuu, pitää vain olla välittämättä.
Yläasteella: Rasvaton maito on vähärasvaista terveellisempää. Tämä väitettiin terveystiedon tunnilla ja kun kemian opettaja puhui muuta, joku kysyi tästä ja opettaja vastasi, että maailma on ristiriitainen paikka ja jokaisen pitää viime kädessä itse päättää, mihin uskoo. Uskoin jälkimmäistä.
Nämä nyt ainakin tulivat mieleen.
Biologian opettaja väitti ettei erektiota voi saada kuin 20. elinvuoden jälkeen. Tämä oli erityisen hauskaa silloin kun luokkalaiseni tuli raskaaksi 9. luokalla... Toisen luokkalaisen toimesta.
Olen niin onneton ja typerä, että musta ei tule koskaan mitään.
Ja myös se, että jos tyttö, joka väittää vastaan opettajalle, on tuomittu vankilakierteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Biologian opettaja väitti ettei erektiota voi saada kuin 20. elinvuoden jälkeen. Tämä oli erityisen hauskaa silloin kun luokkalaiseni tuli raskaaksi 9. luokalla... Toisen luokkalaisen toimesta.
Varmaan suurimmalla osalla yläasteikäisistä pojista oli asiasta myös ihan omakohtaista kokemusta...
Vierailija kirjoitti:
Eihän me opettajat mitään jumalia olla. Opiskelijat liian usein unohtavat sen opettajien viljelemään asian, että asioiden uskotaan olevan tällä hetkellä näin. Asioita on välttämätöntä myös opettaa yleistäen. Kannattaa ja saa kyseenalaistaa.
Opiskelin peruskouluni kuudessa eri koulussa, eikä kukaan opettajista koskaan kyseenalaistanut opettamaansa sisältöä. Päin vastoin, sisällyttävät myös omat uskomuksensa opetukseen. Itselläni osa silloin kylvetyistä harhakäsityksistä jäi ihan aikuisiälle asti, ja vielä yli parikymppisenäkin olen joutunut noloihin tilanteisiin möläytettyäni sen kummemmin ajattelematta jotakin peruskoulussa "opittua". Kyseenalaistamisesta luokassa sai huutoa ja sanktioita, eli sitä ei ainakaan ääneen sopinut tehdä.
Että elämässä ei pärjää osaamatta kaunokirjoitusta.
Täytyy sanoa, että nekin kaksi vuotta kirjainten kopiointia olisi voitu omistaa vaikka yhdyssanoille.
Vielä 1990-luvulla opettaja sanoi, että naisilla aina vaihtuu sukunimi miehen sukunimeksi avioitumisen yhteydessä. Ennen se piti paikkansa, mutta vuodesta 1986 naisilla on ollut valinnanvapaus ottaa tai olla ottamatta miehen sukunimi.
Minulle on opettaja sanonut ainakin neljässä eri koululaitoksessa että monikulttuurisuus on rikkaus. Kerta toisensa jälkeen katson lähes duckface ilmeellä että ei helv. Usein nämä sanojat vielä monotoimisesti sanelevat sitä mantraansa.
Suomen koulutusjärjestelmä alhaalta ylös 2016 A.D.
Vierailija kirjoitti:
Englannin opettaja valitti joka ikisellä tunnilla miksi osaan englantia huonommin kuin isosiskoni. Olen kuulemma laiska tekemään läksyjä jne. Joka tunti sama nöyryyttäminen. No minä sain tasaisesti kokeista niitä seiskoja vaikka tein englannin läksyjä tuplasti pidempään kuin minkään muun aineen läksyjä. Monesti oli puoli perhettä auttamassa eikä siltikään tullut kaikki kielioppiasiat ymmärrettyä. Minulle on myös englannin kielen kirjoitusasu ollut aina hankala, jos olen oppinut jonkun sanan korvakuulolta en tiedä miten se kirjoitetaan ja sama toisin päin, en osaa lausua tuosta vaan tekstiä vaan minun pitää opetella se puhutun perusteella. Minun on vaikea pysyä englanninkielisessä keskustelussa mukana, kirjoitettua tekstiä kuitenkin ymmärrän paljon paremmin. Häpeän edelleen aikuisena surkeaa kielitaitoani, en ymmärrä miksi englanti on minulle niin vaikeaa. Ongelmia oli myös ruotsin kanssa mutta opettajamme ei sentään nöyryyttänyt. Olen vasta aikuisena ymmärtänyt etten ollut laiska, olisin vaan tarvinnut pientä tukiopetusta joidenkin asioiden kanssa.
Mulla oli ihan samat ongelmat, lukiossa sain tietää että minulla oli lukihäiriö. Muuten hyvä mutta opettajat olivat tienneet sen jo ala-asteelta asti, mutta en saanut mitään tukiopetusta tms. Oma opettajani mm. viidennellä luokalla nöyryytti minua koko luokan edessä sanomalla, etten osaa lukea (tottakai osasin, vain jonkin verran hitaammin kuin vain muut ikäiseni). Viimeisin siis vuonna 95.
Tämän kaiken jälkeen olen kyllä ylioppilas ja korkeakoulusta valmistunut, ettei tällainen pieni vajavaisuus kaikkea toivoa vie.
Painotettiin kuinka päästötodistus on kaikista todistuksista tärkein ja jos se on huono, ei koskaan voi menestyä. Päästötodistusta tarvitaan joka paikkaan ja töiden saaminen on hankalaa huonolla. Idioottina vielä kannoin alkuun päästötodistusta mukana työhaastatteluihin, kunnes tajusin, että joulutodistus oli tärkeämpi ja sekin vain peruskoulun jälkeen haettavassa koulutuksessa. Aikuisena en sitä ole koskaan tarvinnut, edes kouluihin hakiessa.
Perunaa pitää syödä runsaasti koska siitä saa sitä niin tärkeää tärkkelystä. Tämä kotitaloustunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on opettaja sanonut ainakin neljässä eri koululaitoksessa että monikulttuurisuus on rikkaus. Kerta toisensa jälkeen katson lähes duckface ilmeellä että ei helv. Usein nämä sanojat vielä monotoimisesti sanelevat sitä mantraansa.
Suomen koulutusjärjestelmä alhaalta ylös 2016 A.D.
Mitä tunnetta sen "lähes duckfacen" on tarkoitus tuossa tilanteessa ilmaista?
Vierailija kirjoitti:
"Metsässä pitää liikkua varovasti, koska emokyy kiipeää puuhun munimaan ja poikaset voi tippua niskaan sieltä."
MITÄ? Miksi ihmeessä kyy kiikkuis jonnekin mäntyyn synnyttämään? Ei se mikään kirjosieppo ole...
Meni vähän väärin? Mulle opetettu, että kyy ei muni vaan synnyttää eläviä poikasia ja menee puuhun ne synnyttämään siksi, että poikaset muuten tappaisivat emon. Eikö tämä muka pidä paikkaansa? :o
Vierailija kirjoitti:
Väitti että luokkakaverini oli normaali ja kaunis, vaikka todellisuudessa tämä oli finninaamainen ruma läski.
Kerran koulussa opettaja sanoi "te kaunokaiset siellä takana" tarkoittaen siis minua ja toista tyttöä. Olin aistivinani luokassa vaivaantuneisuutta...
Ala-asteen opettaja väitti, että ja-sanaa ennen ei tule koskaan pilkkua. Yläasteen opettaja väitti, että aikuiselämässä joutuu tekemään paljon enemmän asioita vasten tahtoaan kuin koulussa.
Molemmat täyttä kukkua.
Olen sitä ikäluokkaa, joka oli ensin kansakoulussa sitten oppikoulussa ja sitten lukiossa. Kansakoulun ope sanoi,että en ikinä tule selviämään oppikoulussa.
Keskikoulussa oli keski arvo 9 ja lukiossa vähän yli ja L:n paperit.
Teki mieli mennä työntämään ne paperit sen open hanuriin ja sen jälkeen sen nenään.
Kyllä siitä sellainen ikuinen riittämättömyyden tunne jäi ja olen selvästi ollut myöh. alisuoriutuja.
Se iskostettiin mieliin, että meistä ei tule yhtään mitään, olemme laiskoja idiootteja koko luokka.
Olin ala-asteella melko hyvä matematiikassa, mutta jakolaskujen oppimisessa oli vaikeuksia. Harjoittelin ja luin sitten tavallista enemmän ja pänttäsin ihan hulluna. Koenumero oli sitten selvästi aiempia heikompi ja opettaja sanoi: "Kato ny, näin siinä kävi ku et lukenu!"
Englannin opettaja valitti joka ikisellä tunnilla miksi osaan englantia huonommin kuin isosiskoni. Olen kuulemma laiska tekemään läksyjä jne. Joka tunti sama nöyryyttäminen. No minä sain tasaisesti kokeista niitä seiskoja vaikka tein englannin läksyjä tuplasti pidempään kuin minkään muun aineen läksyjä. Monesti oli puoli perhettä auttamassa eikä siltikään tullut kaikki kielioppiasiat ymmärrettyä. Minulle on myös englannin kielen kirjoitusasu ollut aina hankala, jos olen oppinut jonkun sanan korvakuulolta en tiedä miten se kirjoitetaan ja sama toisin päin, en osaa lausua tuosta vaan tekstiä vaan minun pitää opetella se puhutun perusteella. Minun on vaikea pysyä englanninkielisessä keskustelussa mukana, kirjoitettua tekstiä kuitenkin ymmärrän paljon paremmin. Häpeän edelleen aikuisena surkeaa kielitaitoani, en ymmärrä miksi englanti on minulle niin vaikeaa. Ongelmia oli myös ruotsin kanssa mutta opettajamme ei sentään nöyryyttänyt. Olen vasta aikuisena ymmärtänyt etten ollut laiska, olisin vaan tarvinnut pientä tukiopetusta joidenkin asioiden kanssa.