Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sellaista opettaja on sinulle sanonut, joka ei pitänytkään ollenkaan paikkaansa?

Vierailija
27.05.2017 |

Meille painotettiin yläasteelta asti, että suomalaisten kuuluu osata natiivin tasolla englantia, että kaikki kuulemma maailmalla olettavat niin. Tajusin vasta aikuisena, että tärkeintä on puhua suunnilleen sujuvasti ja siten että tulee ymmärretyksi, eikä kukaan ulkomaalainen ole olettanut että suomalaisena osaisin kieltä yhtä hyvin kuin natiivit. Paskapuhetta siis.

Toinen juttu oli, kun käsityöopettaja sanoi että koot 38 ja 40 ovat TODELLA suuria, eikä ole tavannut ketään aikuista kenellä olisi normaalipainoisena näin ISO koko. Suunnilleen huusi nuo sanat. Myöhemmin tuli tajuttua, että nuo ovat aivan normaaleja kokoja eivätkä mitään XXXXL-kokoja. Näin sitä siirretään syömishäiriöiset ajattelutavat nuoriin tyttöihin. Kyseinen opettaja oli siis myös nainen ja todella hoikka ja mainitsi usein kuinka hänen hameensa/farkkunsa ovat kokoa 34.

Tuleeko teille mieleen vastaavia juttuja?

Kommentit (222)

Vierailija
81/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-alsteella oli puhetta maapallon ilmakehästä. Luokkamme opettaja ei uskonut kun kerroin, että ylempänä, esim. n. 10 kilometrin korkeudella pakkasta voi olla useita kymmeniä asteita. Tämä 80-luvun lopulla, jolloin ainakin Finnairin lomalennoilla turistiluokassa pystyi matkustamon katossa olevista näytöistä seuraamaan, että vaikka "lentokorkeus 11km, lämpötila -51celcisuastetta" jne.

Vierailija
82/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen uskonnon opettaja vakavana: "Eikä nää oo pelkkää satua, vaan ihan täyttä totta."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana tulee itselle mieleen kun yläasteella musiikintuntia pitänyt sijainen soitti yhtä lempibändiäni, KISSiä ja sitten sanoi luokalle että KISS on edelleenkin alkuperäiskokoonpanossaan. Tottakai tokaisin asiantuntijana siihen sitten että ei todellakaan ole ja opettaja siihen että ovat ainakin pitäytyneet SAMASSA kokoonpanossa jo pitkään. Oisko tuo nykykokoonpano ollut siihen aikaan ollut ehkä viisi vuotta kasassa :D

Vierailija
84/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toi englanti. "tärkeää on puhua kieliopillisesti oikein!" ei ole, tärkeää on puhua ymmärrettävästi ja osata soveltaa. Kaverini sai englannista 8, vaikkei osannut puhua sitä yhtään mutta opetteli ulkoa kielioppi säännöt ja kirjassa olevat sanat, minä 7 vaikka puhun sujuvasti ja sittemmin asunutkin ulkomailla.

Vierailija
85/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen jäi joltain ala-asteen luokalta kun opettaja nauroi ääneen luokalle, miten mä olinkin voinut vastata niin väärin niin yksinkertaiseen kysymykseen kuin "mitä pitää rakentaa/tehdä ensimmäisenä kun rakentaa talon". 

Minä vastasin perustukset, opettajan mielestä olin väärässä. Katto oli kuulemma oikea vastaus. 

Tiesin olleeni oikeassa, mutta opettajan kovaääninen hekottelu mun typeryydelleni on vieläkin muistissa.

Vierailija
86/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja valitti, kun minulla ei ollut talvipakkasella pipoa päässä. Hänellä ei ollut itsellekään, ja huomautin asiasta, niin suuttui ja tiuskaisi "näsäviisaat eivät pitkälle pötki!".

Olin kiltti oppilas, ja hävetti kyllä kauheasti kun olin saanut opettajan suuttumaan...

Vierailija
87/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt eivät oikeasti osaa matikkaa, selitti opettaja, kun oli epähuomiossa merkinnyt vääräksi matikankokeessani olleen oikean vastauksen.

Vierailija
88/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä ikäluokkaa, joka oli  ensin kansakoulussa sitten oppikoulussa ja sitten lukiossa. Kansakoulun ope sanoi,että en ikinä tule selviämään oppikoulussa.

Keskikoulussa oli keski arvo 9 ja lukiossa vähän yli ja L:n paperit.

Teki mieli mennä työntämään ne paperit sen open hanuriin ja sen jälkeen sen nenään.

Kyllä siitä sellainen ikuinen riittämättömyyden tunne jäi ja olen selvästi ollut myöh. alisuoriutuja.

Tuskin alisuoriutuminen johtui opettajan sanomasta yksittäisestä lauseesta? Ehkä opettaja näki, että tulisit aina olemaan alisuoriutuja johtuen persoonallisista piirteistä, kouluja käymättömistä vanhemmista tms?

Vierailija
89/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se, joka miettii itsemurhaa, ei jätä sitä tekemättä" -uskonnonopettaja yläasteella.

Vierailija
90/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelosluokalla ympäristötiedon tunnilla opettajamme väitti ehdottomalla varmuudella, että muovista valmistetut kertakäyttöaterimet ovat ympäristöystävällisempiä kuin puusta valmistetut kertakäyttöaterimet.

Vierailija
91/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kuinka opettajani oikein painoitti minulle, ettei kaksi A-veriryhmän omaavaa voi saada kuin A-veriryhmän lapsen. Itse olen siis O ja vanhempani A. No itse sitten kauhuissani tarkistelin asiaa, veripalvelun sivuilla luki suoraan, että mahdollista on :D Meidän perheessä on vielä niin, että 3/4 lapsesta on O ja vain yksi A. Taitaa tuo opettaja edelleen viljellä tuota ja pelästyttää lapsia.

Ei liity aloituksen aiheeseen, mutta biologian ope kertoi lukiossa, että eräs opiskelija sai tietää olevansa adoptoitu vasta kun koulussa käsiteltiin veriryhmiä. Sitä kautta sitten paljastui, etteivät hänen vanhempansa mitenkään voineet olla biologisia vanhempia. Tässä tapauksessa siis oikeasti eivät voineet olla. Mahtoi olla melkoinen shokki.

Veriryhmä voi poiketa odotetusta myös de novo mutaation seurauksena (lapsen genomiin on syntynyt uusi mutaatio, jota ei ole vanhemmilla), minkä takia ABO-veriryhmästä ei ole mahdollista määrittää, onko henkilö X henkilön Y lapsi.

Vierailija
92/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitti, ettei ihminen VOI olla uskomatta Jumalaan. Siis, että on pakko uskoa johonkin luojaan/henkeen/yliluonnolliseen, koska on niin paljon selittämätöntä. Voi luulla, ettei usko, mutta asia ei ole niin.

Sama oli sitä mieltä, ettei kastamattomalla ihmisellä oikeastaan ole nimeä, vaan ikään kuin joku sana, millä häntä kutsutaan (joka siis eroaa nimestä... jotenkin olennaisesti.. kai?)

Vierailija
93/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja väitti, ettei kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäistä lasta.

Ei voikaan, sillä sinisilmäisyys on resessiivinen ominaisuus. Ruskeasilmäiset puolestaan voivat saada sinisilmäisiä lapsia.

Vierailija
94/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla historianopettaja väitti Kuun olevan planeetta. Toivottavasti opettajien yleissivistys on parantunut noista ajoista.

95/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen engallin opettajani (jolla oli vissiinkin adhd-lääkitys) huomautteli ja toi esiin "keskittymishäiriöni" 

jaaahhas

Vierailija
96/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
97/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja haukkui näsäviisaaksi koko luokan edessä, ala-asteella.

Vierailija
98/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitti, että puhun jaskaa, kun kerroin, että Australia on ollut Englannin alaisuudessa, siitä johtuu Iso-Britannian lipun kuva Australian lipussa, ja että Elisabet on edelleen Australian kuningatar. Olinhan vasta ala-asteikäinen, joka keksi koko jutun.

Vierailija
99/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Saksassa oli kapitalismi tuhonnut luonnon täysin. Puhelinpylväätkin piti valaa betonista. Idässä ja varsinkin Neuvostoliitossa oli sitten kaikki paremmin. Ja Maon Pitkä marssi, jossa kuoli ihmisiä kuin kärpäsiä, oli jotakin aivan mahdottoman upeaa.

Vierailija
100/222 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko moni taitaa olla keksittyjä juttuja, tyyliin aurinko kiertää maata. Toisaalta koulussa pitää monia asioita yleistää. Osassa on selvästi oiottu opettajan puheita jättämällä pois mm. Sanoja "yleensä", "ei yleensä", "useimmiten" jne.