Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi ei taida enää olla kauan hyvinvointivaltio..

Vierailija
27.05.2017 |

Hallitus laittaa pikku hiljaa kaiken alas.. koulutus, sote keskitykset, kaikkien pienituloisten tulojen leikkaukset ym. Samaan aikaan suurituloisten rahanjako hyväveliverkostoissa jatkuu. En ymmärrä miksi täällä halutaan mennä johonkin Amerikan malliin. Rikollisuus, huumeidenkäyttö ja eriarvoisuus lisääntyy kaiken myötä. Ja kansalaisille tuntuu riittävän se, että kunhan "minun työpaikka pysyy ja minun asiat on hyvin niin siitä vaan"..

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on vielä paljon leikattavaa sellaisista tuista, jotka eivät ole välttämättömiä ihan kohtuulliselle elämälle. Hyvin on joskus tultu toimeen ilman asumistukia, toki asunnot olivat vaatimattomampia, ei työläisen lapsi uneksinutkaan omasta huoneesta tai puhelimesta tai harrastuksista, joihin vielä kuskataan edes takaisin monta kertaa viikossa. Saati, että kotona oleva äiti veisi lapsensa yhteiskunnan tukemaan hoitopaikkaan sen sijaan, että hoitaisi itse jälkikasvunsa. Tietenkin nuo ovat hyviä asioita, jos maksajia sille riittää.

Ihminen tarvitsee lämpimän asunnon, ruokaa, vaatteita ja terveydenhoitoa ja peruskoulutuksen. Osa noistakin on globaalisti mitattuna luksusta.

Näihin etuihin on vaan totuttu, kun aikanaan oli parempi työllisyys ja verorahoja kertyi, niin oikein piti miettiä, mitä vielä voitaisiin jakaa ilmaiseksi.

Vierailija
42/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan oikein porvareita äänestäville duunareille. Sitä saatte mitä olette tilanneet.

Jep. Tää on just tätä että koko Kontula äänestää Vapaavuorta. Ihmisillä ei paljon oo järkeä päässä kun duunari äänestää porvaria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään asua täällä jenkeissä. Ihmiset maksavat itse omilla tienesteillään laskunsa ja niitä joita työnteko ei innosta niin asuvat taivasalla. Heidän lapsilla ei ole puhelimia eikä merkkivaatteita niinkuin Suomessa. Olen vasta täällä tajunnut että suuri osa suomalaisia elää pummeina 

Onneksi se ihailemasi jenkkilä on niin turvallinen maa :)

Siellä ei sentään poksahtele pommit rautie- ja lentoasemilla.

(ohis)

Yhdysvalloissa on kouluampumisia vähän väliä. PALJON enemmän kuin euroopassa terrori-iskuja.

Yhdysvalloissa poliisit ampuvat ihmisiä kadulle huvin vuoksi. Joten enpä kehuisi sitä valtiota ikinä.

Vierailija
44/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano vain, että loisiminen loppuu, joka on näin nettoveronmaksajan kannalta pelkästään positiivinen asia.

Tulee siinä "nettoveronmaksajalle" äitiä ikävä kun kortiston palkkataso putoaa 50% ja yt:t pukkaa päälle....

Ei tule, velkaa ei ole, säästöjä on.

Onko tarpeeksi? Jos sairastut vaikka syöpään? Syöpähoidot eivät ole halpaa lystiä siinä ei pari kymppitonnia riitä siinä puhutaan lähes miljoonista, vaikeampi en tapausten kanssa sen miljoona lähenee toista. En jaksa uskoa että sinulla sellaisia rahoja on. Sen lisäksi tulee mahdolliset riskit sairastua uudelleen. Mistäs sitten ne rahat revitään.

Niinpä

Lähipiirissäni kaksi ihmistä tarvitsi tekonivelen polveen. Toinen on työikäinen ja toinen eläkkeellä. Eläkeläinen jonottaa edelleen ja nuorempi toipuu leikkauksesta. Ei sitä terveydenhoitoa riitä kaikille.

Vierailija
45/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään asua täällä jenkeissä. Ihmiset maksavat itse omilla tienesteillään laskunsa ja niitä joita työnteko ei innosta niin asuvat taivasalla. Heidän lapsilla ei ole puhelimia eikä merkkivaatteita niinkuin Suomessa. Olen vasta täällä tajunnut että suuri osa suomalaisia elää pummeina 

(ohis)

Niin, siellä on vaan hullu presidentti ja reilu 15 vuotta sitten itsemurhalentäjä ajoi kaksi isointa pilvenpiirtäjää alas ja tappoi useita ihmisiä. Eiväthän ne nyt toki ole mitään verrattuna pommeihin pikkupaikoissa :)

Aika vähissä on sun esimerkit, jos on 15 vuoden takaa kaivettava. Tuo tapaus muuten lisäsi lentoturvallisuutta kaikissa maissa.

Vierailija
46/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(ohis)

Yhdysvalloissa on kouluampumisia vähän väliä. PALJON enemmän kuin euroopassa terrori-iskuja.

Yhdysvalloissa poliisit ampuvat ihmisiä kadulle huvin vuoksi. Joten enpä kehuisi sitä valtiota ikinä.

Lähes jatkuvasti. Parempi tosiaan on, että pysyt Pörsänmäen räkälässä.

Vierailija
47/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomi ole enää vuosikymmeniin ollut hyvinvointivaltio. Politiikan tietoinen muutos kohti kilpailuvaltiota tapahtui -90-luvun laman jälkeen ja EU-jäsenyyden myötä. Tasainen hyvinvointi kaikille ei ole enää aikoihin ollut edes tavoitteena.

Mitä etuuksia tai tukia oli 80-luvulla tai sitä ennen silloisessa Suomen hyvinvointivaltiossa, joita ei ole tänäpäivänä, monin verroin korotettuna?

Käytännössä kaikki edut. Joko niitä on leikattu tai ne on pysynyt määrällisesti enallaan joka tarkoittaa että ne on pienentynyt inflaation ja mm. asumisen hinnan nousun takia. 

Vierailija
48/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän tänne tulee muualta elättejä, sitä enemmän leikataan, koska pitäähän se raha jostain heille ottaa. Sitten nämä lisääntyvät x3-5 ja pitää leikata lisää. 

Oot kyllä ihan v-tun yksinkertainen. Kuule jos se ois tosta kiinni ni olis jo helposti korjattu. Mutta kun ei vaikuta hevonpierua. Nyt te ulisijat keskitytte vaan sopivasti kokonaan maahanmuuttoon ja äänestätte mitä vaan porvaria joka lupaa rajottaa sitä. Samalla ne politikot leikkailee ihan rauhassa kaikista tuista kun ootte niin sokeita ettette nää kuin maahamuuton. Onnee.

Vierailija
49/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun työt loppuu jenkeissä, etkä saa enää töitä sieltä niin menetkö kadulle asumaan, vai tuletko takaisin Suomeen?

Ei lopu työt ei. Kaduilla asuvien lapset käyvät samaa koulua mun lasten kanssa. Eivät he öisin ulkona nuku vaan kodittomille on omat suojat joista lapset saavat myös ruokaa. Kodittomille ei pidä koskaan antaa rahaa koska se menee muuhun kuin ruokaan. Että täällä päätyy kodittomaksi pitää olla todella draivia siihen suuntaan. Niin paljon ihmisiä autetaan yksityisten ihmisten ja hyväntekeväisyyden puolesta. Jos tekee mieli mennä töihin niin saa katon pään päälle ja rahaa mutta niitä ei saa avustuksina. Siinä se ero on. Ihan mukavia ihmisiä. En tule Suomeen jos työt loppuvat. Oma koti on täältä toki jo ostettu eikä velkaa ole. Töitä tosin saa aina. Toisin kuin Suomessa. Mun pointti lähinnä oli ettei suomalaisten pitäisi verrata jenkkilää ja Suomea toisiinsa kun ne eivät kohtaa millään tasolla. 

Ilmeisesti näkemäni dokumenttiohjelmat henkilöautossa asuvista (potkut saaneista) valkokaulusduunareista siellä unelmamaassa olivat valhepropagandaa.

Vierailija
50/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän tänne tulee muualta elättejä, sitä enemmän leikataan, koska pitäähän se raha jostain heille ottaa. Sitten nämä lisääntyvät x3-5 ja pitää leikata lisää. 

Oot kyllä ihan v-tun yksinkertainen. Kuule jos se ois tosta kiinni ni olis jo helposti korjattu. Mutta kun ei vaikuta hevonpierua. Nyt te ulisijat keskitytte vaan sopivasti kokonaan maahanmuuttoon ja äänestätte mitä vaan porvaria joka lupaa rajottaa sitä. Samalla ne politikot leikkailee ihan rauhassa kaikista tuista kun ootte niin sokeita ettette nää kuin maahamuuton. Onnee.

Niin, maahanmuuton kulut eivät koskaan vaikuta mihinkään. Työttömyystukeen tehdään asianomaisille erittäin pahasti kirpaisevia leikkauksia, joilla saadaan aikaan 20 miljoonan säästöt. Samaan aikaan lisätään maahanmuuttobudjettiin entisen kakun päälle 600 miljoonaa kun rahnat pääsivät loppumaan kesken, eikä tunnu missään.

Vierailija
51/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sano yksikin hyvä asia mitä "jenkeissäsi" on? 

Vierailija
52/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkeihin on sellainen ero, että siellä ylemmälle keskiluokalle maksetaan paljon kovempia palkkoja. Täällä ei kenelläkään ole varaa maksaa yksityistetyistä palveluista, kun myös asuminen, ruoka, autot... ovat paljon kalliimpia.

Vierailija
53/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70-luvun lapsi. Kotona kävi kunnan kustantama kodinhoitaja kun perheeseen syntyi 80-luvulla kolmas lapsi parin viikon ajan. Siivosi ja teki ruokaa sekä kävi kaupassa.

Terveyskeskus ei maksanut mitään.

Koulussa uudet kirjat jokaiselle, aina.

Hammaslääkärissä kävin joka vuosi peruskoulu aikana.

Uimaopetus tuli koulusta.

Tässä muutama esimerkki vain.

Ei, Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio.

Yhteiskunnallisesti kodinhoitaja-palvelut tulisi kyllä paljon halvemmaksi, mutta 80-90-luvulla ajateltiin asioita enemmän perhekeskeisesti ja pidennettiin äitiyslomaa ja perhevapaita ja myös isä sai olla kotona, kun lapsi syntyi, lisäksi perheen muut lapset säilyttivät oikeuden kunnalliseen päivähoitoon. Näitä etujahan ei ollut, kun kunta tarjosi kodinhoitajapalveluja ja kun äiti ei palanut töihin muutaman kuukauden jälkeen synnytyksestä, se oli irtisanomisperuste. Eikä myöskään äitiyslomalta kertynyt eläkettä tai lomaa.

Vierailija
54/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on asiat keskimäärin paremmin kuin Jenkkilässä.

Vierailija
55/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ihmiset olisivat olleet esim. 80- tai 90-luvulla, sen onnettomampia tai sairaampia, vaikka tuet laskettaisiin 90-luvun tasolle ja olisi hiukan alhaisempi elintaso.[/quote]

Miksi kirjoitat palstalle, jos lauseenmuodostuksesi on tätä tasoa?

Vierailija
56/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomi ole enää vuosikymmeniin ollut hyvinvointivaltio. Politiikan tietoinen muutos kohti kilpailuvaltiota tapahtui -90-luvun laman jälkeen ja EU-jäsenyyden myötä. Tasainen hyvinvointi kaikille ei ole enää aikoihin ollut edes tavoitteena.

Mitä etuuksia tai tukia oli 80-luvulla tai sitä ennen silloisessa Suomen hyvinvointivaltiossa, joita ei ole tänäpäivänä, monin verroin korotettuna?

Käytännössä kaikki edut. Joko niitä on leikattu tai ne on pysynyt määrällisesti enallaan joka tarkoittaa että ne on pienentynyt inflaation ja mm. asumisen hinnan nousun takia. 

Myös aluekehitys ja -politiikka on erilaista. Nykyinen suosii innovaatioita, keskittämistä ja alueiden välistä kilpailua, hyvinvointivaltion rakennusvuosikymmeninä pienemmissäkin aluekeskuksissa oli peruspalvelut ja teollisuutta houkuteltiin hajasijoittamaan aluetukien ja verohelpotusten avulla.

Vierailija
57/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun työt loppuu jenkeissä, etkä saa enää töitä sieltä niin menetkö kadulle asumaan, vai tuletko takaisin Suomeen?

Ei lopu työt ei. Kaduilla asuvien lapset käyvät samaa koulua mun lasten kanssa. Eivät he öisin ulkona nuku vaan kodittomille on omat suojat joista lapset saavat myös ruokaa. Kodittomille ei pidä koskaan antaa rahaa koska se menee muuhun kuin ruokaan. Että täällä päätyy kodittomaksi pitää olla todella draivia siihen suuntaan. Niin paljon ihmisiä autetaan yksityisten ihmisten ja hyväntekeväisyyden puolesta. Jos tekee mieli mennä töihin niin saa katon pään päälle ja rahaa mutta niitä ei saa avustuksina. Siinä se ero on. Ihan mukavia ihmisiä. En tule Suomeen jos työt loppuvat. Oma koti on täältä toki jo ostettu eikä velkaa ole. Töitä tosin saa aina. Toisin kuin Suomessa. Mun pointti lähinnä oli ettei suomalaisten pitäisi verrata jenkkilää ja Suomea toisiinsa kun ne eivät kohtaa millään tasolla. 

Ilmeisesti näkemäni dokumenttiohjelmat henkilöautossa asuvista (potkut saaneista) valkokaulusduunareista siellä unelmamaassa olivat valhepropagandaa.

Juuri katselen dokumenttia Länsi-Virginiasta, jossa haastatellaan sotaveteraani-vanhusta, joka elää kehitysmaata vastaavissa olosuhteissa. Toinen eläkeikäinen (ei päihdeongelmia tms.) rouva kertoilee, ettei voi jäädä eläkkeelle, koska ei olisi enää varaa lääkkeisiin. Hieno maa.

Vierailija
58/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sitä tarkoittaa "Me tienataan tällä".

Stubb & Co tienaa sillä.

Vierailija
59/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70-luvun lapsi. Kotona kävi kunnan kustantama kodinhoitaja kun perheeseen syntyi 80-luvulla kolmas lapsi parin viikon ajan. Siivosi ja teki ruokaa sekä kävi kaupassa.

Terveyskeskus ei maksanut mitään.

Koulussa uudet kirjat jokaiselle, aina.

Hammaslääkärissä kävin joka vuosi peruskoulu aikana.

Uimaopetus tuli koulusta.

Tässä muutama esimerkki vain.

Ei, Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio.

Kyllä nykyinen systeemi on paljon parempi ja perhekeskeisempi. Nyt isät saavat töistä vapaata ja pääsevät mukaan synnytykseen ja saavat olla kotona perheen kanssa isyyslomalla kun vauva tulee kotiin, toisin jos kotona häärisi ventovieras kodinhoitaja. Ja vanhemmat lapset saavat olla vielä päiväkodissa.

Vierailija
60/163 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(ohis)

Niin, siellä on vaan hullu presidentti ja reilu 15 vuotta sitten itsemurhalentäjä ajoi kaksi isointa pilvenpiirtäjää alas ja tappoi useita ihmisiä. Eiväthän ne nyt toki ole mitään verrattuna pommeihin pikkupaikoissa :)

Aika vähissä on sun esimerkit, jos on 15 vuoden takaa kaivettava. Tuo tapaus muuten lisäsi lentoturvallisuutta kaikissa maissa.

Montako esimerkkiä tarvitset? Jenkeissä on kouluampumisia vähän väliä, lapset kulkevat aina koulubusseilla koska yksin ei voi turvattomuuden takia lähettää kävelemään edes 1 km matkaa.

Historia toistaa itseään ja niitä vuosien takaisia asioita ei pidä unohtaa. Pitää myös osata katsoa tulevaisuuteen mitä sinä et näköjään osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi