Suomi ei taida enää olla kauan hyvinvointivaltio..
Hallitus laittaa pikku hiljaa kaiken alas.. koulutus, sote keskitykset, kaikkien pienituloisten tulojen leikkaukset ym. Samaan aikaan suurituloisten rahanjako hyväveliverkostoissa jatkuu. En ymmärrä miksi täällä halutaan mennä johonkin Amerikan malliin. Rikollisuus, huumeidenkäyttö ja eriarvoisuus lisääntyy kaiken myötä. Ja kansalaisille tuntuu riittävän se, että kunhan "minun työpaikka pysyy ja minun asiat on hyvin niin siitä vaan"..
Kommentit (163)
Olen 70-luvun lapsi. Kotona kävi kunnan kustantama kodinhoitaja kun perheeseen syntyi 80-luvulla kolmas lapsi parin viikon ajan. Siivosi ja teki ruokaa sekä kävi kaupassa.
Terveyskeskus ei maksanut mitään.
Koulussa uudet kirjat jokaiselle, aina.
Hammaslääkärissä kävin joka vuosi peruskoulu aikana.
Uimaopetus tuli koulusta.
Tässä muutama esimerkki vain.
Ei, Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio.
On se vielä vähän aikaa, mutta kyllä sen alasajo on jo alkanut ja pian pudotus vaan kiihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään asua täällä jenkeissä. Ihmiset maksavat itse omilla tienesteillään laskunsa ja niitä joita työnteko ei innosta niin asuvat taivasalla. Heidän lapsilla ei ole puhelimia eikä merkkivaatteita niinkuin Suomessa. Olen vasta täällä tajunnut että suuri osa suomalaisia elää pummeina
Onneksi se ihailemasi jenkkilä on niin turvallinen maa :)
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään asua täällä jenkeissä. Ihmiset maksavat itse omilla tienesteillään laskunsa ja niitä joita työnteko ei innosta niin asuvat taivasalla. Heidän lapsilla ei ole puhelimia eikä merkkivaatteita niinkuin Suomessa. Olen vasta täällä tajunnut että suuri osa suomalaisia elää pummeina
Onko sinusta siis kivaa katsella lapsia kaduilla elämässä? Kävelet varmaan bisnessalkkuinesi ohi etkä vilkaisekkaan heihin päin.
Vierailija kirjoitti:
Kun työt loppuu jenkeissä, etkä saa enää töitä sieltä niin menetkö kadulle asumaan, vai tuletko takaisin Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan oikein porvareita äänestäville duunareille. Sitä saatte mitä olette tilanneet.
Niin. En minä voi porvareita äänestää, koska heidän politiikka ei rajoitu tukien leikkaamiseen. Vaan aina näitä tukia rikkaille, keplottelusuojia, veropetoksen&korruption helpottamista (hallintarekisteri) jne jne.
Omasta mielestäni tuet pitäisi olla vain välttämättömät, sairaanhoito (johon sisältyy vanhustenhoito) ja koulutus. Koulutuksestakin voisi leikata, koska me ylikoulutamme tällä hetkellä. On aivan järjetöntä miten paljon työttömiä, vastavalmistuneita maistereita meillä on, ja jotkut sitten opiskelevat lisää kun ensimmäinen ei johtanut mihinkään. Todella surkea investointi valtiolta.
Sossun nykyinen malli missä jotkut saa ihan mitä vaan kunhan tuovat kuitteja ja valittavat tarpeeksi, ja toiset taas ei, se on järjetöntä. Asumistuet vääristävät markkinoita. Kansalaispalkka olisi ihan hyvä, mutta pitää olla tarpeeksi suuri, ettei sen päälle tarvita yhtään mitään(!!!!!) paitsi terveydenhuoltoa.
Rahan piilottamista ulkomaille, ja pahimmassa tapauksessa sen piilokäyttö yritysluottokortilla, siitä pitäisi tehdä rikos ja tuomita vankilaan. Yritystukia pitäisi tarkastella todella kriittisesti, mitkä ovat tuottaneet yhteiskunnan kannalta ja mitkä eivät. Aivan varmasti voisi leikata näistäkin, ja asettaa ankaria ehtoja niille.
Jaahas, ihan turhaan taas kirjoitin liian paljon.
Luulisi nyt kuitenkin rajan tulevan joskus vastaan näille etuuksien, hyvinvoinnin ja elintason jatkuvalle nousulle, jotka ovat nousseet viimeiset vuosikymmenet.
Eikä koskaan Suomen historiassa kansalaisilla ole ollut niin paljon etuuksia ja korkeaa elintasoa kuin tänä päivänä, mutta sekään ei riitä tai ole tarpeeksi, vaan halutaan lisää ja lisää, eikä koskaan olla tyytyväisiä.
En usko, että ihmiset olisivat olleet esim. 80- tai 90-luvulla, sen onnettomampia tai sairaampia, vaikka tuet laskettaisiin 90-luvun tasolle ja olisi hiukan alhaisempi elintaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siperia opettaa, ei se vieteri veny loputtomiin ja pohja on jokaisen säkissä.
Paitsi Sipilän ja kepun maataloustukisäkissä.
Paree Kepun tukivieteri kuin siperialainen tukivieteri.
Ei Suomi ole enää vuosikymmeniin ollut hyvinvointivaltio. Politiikan tietoinen muutos kohti kilpailuvaltiota tapahtui -90-luvun laman jälkeen ja EU-jäsenyyden myötä. Tasainen hyvinvointi kaikille ei ole enää aikoihin ollut edes tavoitteena.
Mitä enemmän tänne tulee muualta elättejä, sitä enemmän leikataan, koska pitäähän se raha jostain heille ottaa. Sitten nämä lisääntyvät x3-5 ja pitää leikata lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työt loppuu jenkeissä, etkä saa enää töitä sieltä niin menetkö kadulle asumaan, vai tuletko takaisin Suomeen?
Ei lopu työt ei. Kaduilla asuvien lapset käyvät samaa koulua mun lasten kanssa. Eivät he öisin ulkona nuku vaan kodittomille on omat suojat joista lapset saavat myös ruokaa. Kodittomille ei pidä koskaan antaa rahaa koska se menee muuhun kuin ruokaan. Että täällä päätyy kodittomaksi pitää olla todella draivia siihen suuntaan. Niin paljon ihmisiä autetaan yksityisten ihmisten ja hyväntekeväisyyden puolesta. Jos tekee mieli mennä töihin niin saa katon pään päälle ja rahaa mutta niitä ei saa avustuksina. Siinä se ero on. Ihan mukavia ihmisiä. En tule Suomeen jos työt loppuvat. Oma koti on täältä toki jo ostettu eikä velkaa ole. Töitä tosin saa aina. Toisin kuin Suomessa. Mun pointti lähinnä oli ettei suomalaisten pitäisi verrata jenkkilää ja Suomea toisiinsa kun ne eivät kohtaa millään tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi nyt kuitenkin rajan tulevan joskus vastaan näille etuuksien, hyvinvoinnin ja elintason jatkuvalle nousulle, jotka ovat nousseet viimeiset vuosikymmenet.
Eikä koskaan Suomen historiassa kansalaisilla ole ollut niin paljon etuuksia ja korkeaa elintasoa kuin tänä päivänä, mutta sekään ei riitä tai ole tarpeeksi, vaan halutaan lisää ja lisää, eikä koskaan olla tyytyväisiä.
En usko, että ihmiset olisivat olleet esim. 80- tai 90-luvulla, sen onnettomampia tai sairaampia, vaikka tuet laskettaisiin 90-luvun tasolle ja olisi hiukan alhaisempi elintaso.
Nimenomaan. Kellään joka saa jotain tukea valtiolta lapsilisien lisäksi ei olisi syytä narista yhtään mistään. Joutilaitten elintaso on noussut siinä missä työssäkäyvienkin, itse asiassa ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvun lapsi. Kotona kävi kunnan kustantama kodinhoitaja kun perheeseen syntyi 80-luvulla kolmas lapsi parin viikon ajan. Siivosi ja teki ruokaa sekä kävi kaupassa.
Terveyskeskus ei maksanut mitään.
Koulussa uudet kirjat jokaiselle, aina.
Hammaslääkärissä kävin joka vuosi peruskoulu aikana.
Uimaopetus tuli koulusta.Tässä muutama esimerkki vain.
Ei, Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio.
Äitiysloma 70-luvulla oli 2-3kk, eikä muita perhevapaita tunnettu, eikä ollut myöskään kunnallista päivähoito-oikeutta. Työnantajille saattoi olla lastenseimi, johon työntekijät saivat lapsensa. Työaika oli 6 pv viikossa, myös lauantaisin ja loma oli 3-4 vk työkeston mukaan.
Terveyskeskuksia oli todella harvassa, eikä työterveyshuoltoa tunnettu. Terveyskeskus oli maksullinen.
Ilmainen hammashoito oli vain lapsille ja nuorille. Aikuisten kunnallinen hammashoito tuli asteittain ja oli maksullinen. Iäkkäämmät pääsivät kunnalliseen hammashoitoon vasta 1990-luvulla.
Kunnan tarjoama kodinhoitaja oli perheelle maksullinen ja veloitettiin todellisten kustannusten ja tuntien mukaan. Jostakin syystä, yksityisiä kodinhoitajia ei nykyään ole, vaikka siivousapua onkin tarjolla.
Koulujen pakollinen uimaopetus tuli vasta 2000-luvulla, samoin alakouluikäisten iltapäiväkerhot, alle 10v. lapsen vanhempien oikeus lyhenn.työaikaan, samoin sairaan lapsen hoitovapaat Kela korvauksin.
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi ihmiset ovat juuri niitä kaikista pahimpia loisijoita. Tekevät töitä ulkomailla ja niin hehkuttavat sitä kun siellä ei elätetä "loisia", mutta kun työt loppuu, niin johan ajaa routa porsaan kotiin ja kelpaa tulla Suomeen loisimaan ja haukkumaan Suomea. Häpeäisit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei sentään poksahtele pommit rautie- ja lentoasemilla.
(ohis)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi ihmiset ovat juuri niitä kaikista pahimpia loisijoita. Tekevät töitä ulkomailla ja niin hehkuttavat sitä kun siellä ei elätetä "loisia", mutta kun työt loppuu, niin johan ajaa routa porsaan kotiin ja kelpaa tulla Suomeen loisimaan ja haukkumaan Suomea. Häpeäisit!
Väärin. Miten se on sulta pois, jos joku asuu ulkomailla? Mietipä ihan ajatuksella tätä kysymystä. Häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi ole enää vuosikymmeniin ollut hyvinvointivaltio. Politiikan tietoinen muutos kohti kilpailuvaltiota tapahtui -90-luvun laman jälkeen ja EU-jäsenyyden myötä. Tasainen hyvinvointi kaikille ei ole enää aikoihin ollut edes tavoitteena.
Mitä etuuksia tai tukia oli 80-luvulla tai sitä ennen silloisessa Suomen hyvinvointivaltiossa, joita ei ole tänäpäivänä, monin verroin korotettuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano vain, että loisiminen loppuu, joka on näin nettoveronmaksajan kannalta pelkästään positiivinen asia.
Tulee siinä "nettoveronmaksajalle" äitiä ikävä kun kortiston palkkataso putoaa 50% ja yt:t pukkaa päälle....
Ei tule, velkaa ei ole, säästöjä on.
Onko tarpeeksi? Jos sairastut vaikka syöpään? Syöpähoidot eivät ole halpaa lystiä siinä ei pari kymppitonnia riitä siinä puhutaan lähes miljoonista, vaikeampi en tapausten kanssa sen miljoona lähenee toista. En jaksa uskoa että sinulla sellaisia rahoja on. Sen lisäksi tulee mahdolliset riskit sairastua uudelleen. Mistäs sitten ne rahat revitään.
Niinpä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei sentään poksahtele pommit rautie- ja lentoasemilla.
(ohis)
Niin, siellä on vaan hullu presidentti ja reilu 15 vuotta sitten itsemurhalentäjä ajoi kaksi isointa pilvenpiirtäjää alas ja tappoi useita ihmisiä. Eiväthän ne nyt toki ole mitään verrattuna pommeihin pikkupaikoissa :)