Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljeni perhe valtaa kesämökin omiin tarpeisiinsa.Ärsyttää!

Vierailija
26.05.2017 |

Joo, tiedän että kesämökkiriitely on jo niin nähty, mutta kirjoitan silti.
Ongelmana siis, että olemme yhteiskäyttäneet veljeni kanssa vanhempiemme mökkiä jo vuosien ajan. Mahdumme sinne samanaikaisesti vanhempamme (jotka melkein asuvat kesät mökillä), veljeni vaimonsa ja 4 lapsensa kanssa sekä minä ja aviomieheni.

Viime vuosina on veljeni perheen vuoksi mökkeily muuttunut todella kurjaksi. Mökki sekä piha on täynnä lasten leluja, on lasten matkasänkyä ja vaipanvaihtotasoa,lastensänkyjä ja vaikka mitä tavaraa vaikka tilaa ei ole ruhtinaallisesti. Mökin aikataulut on lasten aikatauluja, lounasaika melkein aamusta ja ilta päättyy yhdeksältä. Hiljaisuus alkaa aikaisin, alkoholia, musiikkia tai lasten silmille sopimatonta tv-ohjelmaa ei voi katsoa. Ei ole enää hauskoja saunailtoja myöhään kesäyössä, tilalle tuli stressaantuneet ja kireät vanhemmat jotka nukahtavat viimeistään kymmeneltä.
Käytännössä lapset ovat vallanneet kesämökin.
Tänä keväänä oli vain myönnettävä tappionsa ja vuokrasimme kesäksi oman mökin. Varmasti hyvä ratkaisu, mutta ärsyttää silti että miksi meidän pitää luopua mökin käytöstä eikä veljeni perheineen? Hehän "muuttivat" hyvin sujunutta ja hyvässä hengessä toiminutta mökkeilyä erityistarpeineen, aikatauluvaateineen ja tilanvaltaamisineen.
Sanon sen suoraan, joskus on ihan perseestä kun lähipiiri hankkii lapsia.
Herättääkö mitään mielipiteitä palstalaisissa? Varjohan on jo auki varmuuden vuoksi. :D

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat vähän tietysti sukukohtaisia juttuja.

Vaikka sitä ei mielellään ääneen sano, niin kyllä minä isoäitinä suosin sitä lastani, jolla on kolme pientä lasta ja rahat vähissä. Jos hän ei pääse perheineen mökillemme, hän kykkii koko kesän perheensä kanssa kotosalla kaupungissa. Ei hyvä hänelle, eikä varsinkaan pienille lapsille. Toisella lapsellani ei ole lapsia, ja hänellä on miehensä kanssa varaa vuokrata mökki tai matkustaa ulkomailla - ja niin hän tekeekin. Toki hänkin saa mökille tulla, silloin kun se on tyhjillään tai siellä on vain minä ja mies (kaikki eivät yhdessä sinne mahdu kunnolla, yöpymistiloina on kaksi makkaria) - mutta ensijainen varausmahdollisuus on siskonsa perheellä. Olen tämän hänelle sanonut suoraan, ettei kuvittele minun suosivan siskoaan muista, tunnesyistä.

Tasapuolisuus ei tarkoita, että kaikkien pitäisi saada täsmälleen samaa, tarpeesta ja haluista riippumatta. Että "tässä on sulle täsmälleen samanlainen kakunpala kuin siskollesikin, vaikka et kakusta tykkääkään!" Minusta olennaisempaa on huomioida molempia yhtä lailla ja kokonaisuudessaan olla tasapuolinen.

Lapsetonta lastani olen tukenut muulla tavoin, mm. maksamalla vuokrat opiskeluaikana (siskonsa taas ei sitä tukea tarvinnut)

Kyllä minusta isovanhemmat voisivat tuon ratkaista, koska mökkikin on heidän. Ei se mitenkään erityisen kiusallista heille ole, kiusallisempaa on huomata, että toinen lapsi alkaa omaehtoisesti vältellä, eikä uskalla nostaa kattia pöydälle!

Kaupungeissa on paljon ilmaista tekemistä ja ilmaisia tapahtumia kesäisin. Sekä aikuisille että lapsille. En ymmärrä lainkaan kommenttiasi (lihavoitu yllä olevassa tekstissä).

Vierailija
102/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako muu kuin vuorottelu?

Olen ehdottanut vuorottelua mutta veljelleni ei sopinut. Tykkäävät käydä siellä kuten nytkin eivätkä tiettyinä viikkoina.Sanoi myös että esim. lasten tavarat olisivat meidänkin viikolla siellä, joten tilaa ei ainakaan olisi yhtään enempää meidän käytössä.

ap

Selitä uudelleen veljellesi, että haluat vuorotella, koska heidän minihuligaaninsa häiritsevät sinua ja puolisoasi. Ei veljelläsi ole oikeutta vallata yhteistä mökkiä perheensä käyttöön.

Ei se ole yhteinen mökki. Se on apn ja veljen vanhempien mökki. Ja he päättävät ketkä siellä aikaansa viettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alueen etusivulle

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat vähän tietysti sukukohtaisia juttuja.

Vaikka sitä ei mielellään ääneen sano, niin kyllä minä isoäitinä suosin sitä lastani, jolla on kolme pientä lasta ja rahat vähissä. Jos hän ei pääse perheineen mökillemme, hän kykkii koko kesän perheensä kanssa kotosalla kaupungissa. Ei hyvä hänelle, eikä varsinkaan pienille lapsille. Toisella lapsellani ei ole lapsia, ja hänellä on miehensä kanssa varaa vuokrata mökki tai matkustaa ulkomailla - ja niin hän tekeekin. Toki hänkin saa mökille tulla, silloin kun se on tyhjillään tai siellä on vain minä ja mies (kaikki eivät yhdessä sinne mahdu kunnolla, yöpymistiloina on kaksi makkaria) - mutta ensijainen varausmahdollisuus on siskonsa perheellä. Olen tämän hänelle sanonut suoraan, ettei kuvittele minun suosivan siskoaan muista, tunnesyistä.

Tasapuolisuus ei tarkoita, että kaikkien pitäisi saada täsmälleen samaa, tarpeesta ja haluista riippumatta. Että "tässä on sulle täsmälleen samanlainen kakunpala kuin siskollesikin, vaikka et kakusta tykkääkään!" Minusta olennaisempaa on huomioida molempia yhtä lailla ja kokonaisuudessaan olla tasapuolinen.

Lapsetonta lastani olen tukenut muulla tavoin, mm. maksamalla vuokrat opiskeluaikana (siskonsa taas ei sitä tukea tarvinnut)

Kyllä minusta isovanhemmat voisivat tuon ratkaista, koska mökkikin on heidän. Ei se mitenkään erityisen kiusallista heille ole, kiusallisempaa on huomata, että toinen lapsi alkaa omaehtoisesti vältellä, eikä uskalla nostaa kattia pöydälle!

Arvostan, että myönnät suoraan ja avoimesti että suosit toista. Ja kerrot sen myös. Toivon että tämä hyvä keskusteluyhteys auttaa ehkäisemään sitä, että sorsittu lapsi katkeroituisi tai alkaisi vihata vanhempiaan ja sisaruksiaan.

Toivon että ennen kuin perinnönjako ym. aiheet tulevat ajankohtaisiksi, keskustelet näistä yhdessä lapsiesi kanssa. Tuollainen puolueellisuus ja sen aiheuttama katkeruus tulee usein täyteen roihuun kun perintöasioita selvitetään ja se pahimmillaan voi johtaa vuosien sotaan ja perheen rikkoutumiseen.

nimim. tilannetta sivusta surullisena seuraava

Minusta tämä isoäiti vaikuttaa tervejärkiselle. Vai antaisitko itse tasapuolisuuden nimissä rikkaalle yhtä paljon kuin köyhälle, jos mahdollisuus olisi? Minusta on aivan ymmärrettävää, että tuollaisessa tilanteessa nimenomaan käytännön syistä annetaan heikompiosaiselle enemmän. Jos sisko siitä katkeroituisi, se olisi aidosti hänen ongelmansa. Niin itsekkäästi ei tarvitse ajatella, että tasamäärä olisi aina itseisarvo, ja kaikki muu toisen epäreilua suosimista.

En ole tuo jolta kysyit, mutta mä tekisin niin että antaisin sille tarvitsevalle lapselle enemmän, jos lapsi sitä aidosti tarvitsee, mutta kirjaisin annetut asiat ylös jotta ne voidaan vähentää hänen osuudestaan perinnönjaossa.

Olen itse sitä mieltä että tarvitsevaa tietysti autetaan vaikka toista ei samalla summalla hyvitettäisikään,  mutta tilit pitää tasata sitten perinnössä. Ei toista lasta voi jättää ilman siksi että on onnistunut menestymään elämässään.

Olihan tämä mökkiä saamaton saanut nuorena vuokrarahat, kun oli tarvinnut, sisarensa oli silloin jäänyt ilman.

Vierailija
104/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kysynyt mökin omistajilta mitä he haluavat? Kenties joskus nauttia mökkeilystä ihan kaksistaan? Moni tuntemani isovanhempi haluaa sitä omaakin rauhaa ja aikaa.

Vierailija
105/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei isovanhemmat halua aina sanoa suoraan, että he haluavat olla kahdestaan ja rasittuvat jatkuvasta hulinasta.

Näin sivusta seuranneena toista tapausta.

Vierailija
106/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, että olette vuokranneet nyt oman mökin. Ja muista, että kun siellä vanhempiesi mökillä tarvitaan talkooväkeä, niin kieltäydyt ja sanot, ettet mökkiä käytäkään. Itse en missään nimessä haluaisi viettää kesälomaani missään vanhempieni mäkillä, jossa olisi muitakin perheitä. En myöskään ostais mökkiä yhteisesti muiden kanssa. Kun on oma mökki (vuokrattu tai ostettu), niin saa elää niinkuin haluaa.

Vierailija
107/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te vanhempienne nurkissa teette? Antakaa vanhempanne olla jo rauhassa. Sitäpaitsi: vanhempanne voi nauttia enemmän pikkulasten seurasta kuin sinun ja miehesi seurasta.

Vierailija
108/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkää te siellä mökillä omaa eläämäänne. Jos otatte alkoholia niin otatte. Ei sitä kukaan voi kieltää. Miksi teidän pitäisi elää heidän aikataulunsa mukaan. Syötte kun syötte ja valvotte kun huvittaa

No kyllä ne ap:n vanhemmat itse asiassa voi kieltää :D Ei toisten mökille mennä omaa elämää elämään vaan olemaa vieraita, oli sitten vaikka kuinka tuttu ihminen. 

Vierailija
109/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää syömästä omaan tahtiin, grillata ja saunoa voi iltamyöhään, katsoa telkusta mitä huvittaa. Älä edes keskustele, sano vaan et ne halutaan nyt tehdä tätä.

Tämä!

Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä aikaisin nukkumaan ja herätä myös aikaisin lasten takia. Jos katsomani tv-ohjelma ei lapsille sovi niin lapset siirtyvät muualle.

Ja jos tekee mieli ottaa muutama olut siinä grillatessa niin eipä ole vielä sellaista mahtia löytynyt joka sen estäisi.

Tunnen useamman pienen lapsen isän, joka ajattelee näin. Tai no, eipä ne lapset enää pieniä ole, mutta isukkien meno ollut samanlaista koko ajan. Vaivaannuttavaa kyläillä lapsiperheessä, jossa pienten lasten läsnäolo ei vaikuta aikusten grillailuun, ryyppäämiseen ja valvomiseen mitenkään. Lapset sopeutukoot!

Lapset tulevat vanhempiensa elämään, joten lapset todellakin sopeutukoot. Tämä on ihan selviö niissä perheissä, jotka pysyvät ehjinä. Mies ja vaimo saavat elää ihan normaalia aikuisten elämää lastensaannin jälkeenkin, siinä vaiheessa kun puolisot näkevät toisensa ensisijaisesti vanhempina ja huoltajina eivätkä rakastettuina on eron siemen jo kylvetty. Terveissä perheissä jokaisen toiveet ovat yhtä tärkeät, myös aikuisten.

Pidä penkistäs kiinni nyt mutta joidenkin vanhempien kohdalla heidän toiveensa liittyvät oikeasti lapsiin ja heidän hyvinvointiinsa, sen sijaan että miettivät joisko bissee vai kossua kun katsoo leffaa miettivätkin että meniskö lasten kanssa ulos vai pelaisko muistipeliä. Lapset eivät tuosta noin vaan tule vanhempiensa elämään joten kyllä terveessä perheessä se sopeutuja on joku ihan muu kuin pieni lapsi. 

Tämä ei tietenkään  koske tätiä ja isovanhempia, heidän kohdallaan kyse on siitä mitä he itse haluavat. Jos ap:n vanhemmat tykkäävät mökin nykymenosta niin ap:lla ei ole asiaan mitään sanomista eikä veljen perhe valtaa yhtään  mitään. 

Vierailija
110/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistajat päättävät, eivät 'yhteiskäyttäjät'. Joten jos isovanhemmat haluavat lasten siellä olevan, asia ei kuulu aloittajalle mitenkään, ja aloittaja tekee omat johtopäätöksensä.

Missään tapauksessa aloittajalla ei ole oikeutta sanella veljelleen mitään sääntöjä sille, miten ja milloin vanhempien mökillä saa olla. Vain vanhemmilla on oikeus sääntöjen asettamiseen.

Ja kymmenen vuoden päästä tilanne on päinvastoin. Pikkusiskon lapsiperhe häiritsee jo keski-ikäisen rennon vanhemman parin lomailua.

Itsekkäät ihmiset ovat itsekkäitä myös kymmenen vuoden päästä. Kun omat lapset kasvavat isommiksi, hiljaisuus, alkoholittomuus ja lapsille sopiva viihde eivät enää ole niin tärkeitä. Kummasti ne lasten tavaratkin alkavat ärsyttää, kun omalla perheellä ei ole käyttöä niille.

Ja vastavuoroisesti ap tekee sillon avauksen siitä miten veli perheineen on lapsivastainen eikä kunnioita heidän sääntöjä yhtään :D Klassista padan ja kattilan leikkiä. 

Vierailija
111/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran te oikein olette siellä ja minkä verran veljesi?

Samaa ihmettelin kun jotenkin jäi kuva että siellä ollaan koko mökkikausi. Tai isovanhemmat varmasti ovatkin mutta luulisi että lasten kesken löytyisi joku nokkelakin jako koska mökillä ollaan pidempään ja koska ei. Ehkä kaikki käy töissä mökiltä koko kesän? 

Vierailija
112/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää syömästä omaan tahtiin, grillata ja saunoa voi iltamyöhään, katsoa telkusta mitä huvittaa. Älä edes keskustele, sano vaan et ne halutaan nyt tehdä tätä.

Tämä!

Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä aikaisin nukkumaan ja herätä myös aikaisin lasten takia. Jos katsomani tv-ohjelma ei lapsille sovi niin lapset siirtyvät muualle.

Ja jos tekee mieli ottaa muutama olut siinä grillatessa niin eipä ole vielä sellaista mahtia löytynyt joka sen estäisi.

Tunnen useamman pienen lapsen isän, joka ajattelee näin. Tai no, eipä ne lapset enää pieniä ole, mutta isukkien meno ollut samanlaista koko ajan. Vaivaannuttavaa kyläillä lapsiperheessä, jossa pienten lasten läsnäolo ei vaikuta aikusten grillailuun, ryyppäämiseen ja valvomiseen mitenkään. Lapset sopeutukoot!

Lapset tulevat vanhempiensa elämään, joten lapset todellakin sopeutukoot. Tämä on ihan selviö niissä perheissä, jotka pysyvät ehjinä. Mies ja vaimo saavat elää ihan normaalia aikuisten elämää lastensaannin jälkeenkin, siinä vaiheessa kun puolisot näkevät toisensa ensisijaisesti vanhempina ja huoltajina eivätkä rakastettuina on eron siemen jo kylvetty. Terveissä perheissä jokaisen toiveet ovat yhtä tärkeät, myös aikuisten.

Pidä penkistäs kiinni nyt mutta joidenkin vanhempien kohdalla heidän toiveensa liittyvät oikeasti lapsiin ja heidän hyvinvointiinsa, sen sijaan että miettivät joisko bissee vai kossua kun katsoo leffaa miettivätkin että meniskö lasten kanssa ulos vai pelaisko muistipeliä. Lapset eivät tuosta noin vaan tule vanhempiensa elämään joten kyllä terveessä perheessä se sopeutuja on joku ihan muu kuin pieni lapsi. 

Tämä ei tietenkään  koske tätiä ja isovanhempia, heidän kohdallaan kyse on siitä mitä he itse haluavat. Jos ap:n vanhemmat tykkäävät mökin nykymenosta niin ap:lla ei ole asiaan mitään sanomista eikä veljen perhe valtaa yhtään  mitään. 

Jep, "lapset sopeutukoot vanhempien ryyppäämiseen" joo ei, ei näin.

Vierailija
113/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kovat säännöt jos ei alkoholia ja musiikkia voi katsoa.

Vierailija
114/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kiinnostaisi tietää, ovatko veli ja katraansa sitten koko kesän tikkana mökillä? Onko meno täyttä loisimista vai osataanko vanhempien mökkiä ja mökkirauhaa kunnioittaa ollenkaan?

Fiksua ap, että vuokrasit oman mökin. Kyllä vanhemmat ovat rauhansa ansainneet, eivät vaan tohdi sanoa, että haluavat olla myös rauhassa.

Ei tosin kuulosta siltä, että ap:kaan mitään mökillä tekisi paitsi marisisi.

Hävettää aikuistan ihmisten puolesta; sokeasti vaan uskotaan edelleen, että ollaan vanhempien kultarakkaita silmäteriä, joilla on carte blanche mökkeilyyn ja lokkeiluun. Toisaalta kädettömiä vanhempia, jos eivät osaa rauhoittaa mökkiänsä.

Vierailija
115/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelle nämä mökkijutut on aina niin absurdeja kun meidän perheellä eikä lähisuvussakaan kellään ole mökkiä. Ja oon siis koko ikäni asunut kerrostaloissa keskellä kaupunkia, ja moni tuntuu jotenkin säälivän mua. Että on se kamalaa olla koko ajan siellä pienessä kerrostaloasunnossa. Niinhän tässäkin ketjussa joku mummo kertoi että ei ole hyväksi hänen lapsensa ja lastenlasten olla koko kesää kaupungissa.

Pari viikoa sitten yks rouva uimahallissa voivotteli ystävälleen että olis kamalaa olla köyhä, kyllähän sitä pitää olla mökki että pääsee kesällä sinne.

Ihan OTna nyt siis kaikki te jotka luulette että mun kaltaset mökkiä omistamattomat kerrostalossa asuvat oltas jotenkin onnettomia neljännen polven köyhiä luusereita niin lopettakaa sellasten ajatuksien viljely! Vaikka joku teidän köyhä tuttu haluaiskin mökin niin se ei tarkota että kaikki muutkin haluais ja tosiaankaan, se että ei omista mökkiä/asuu kerrostalossa ei tarkota automaattisesti että kyseinen ihminen olis köyhä!

Vierailija
116/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itelle nämä mökkijutut on aina niin absurdeja kun meidän perheellä eikä lähisuvussakaan kellään ole mökkiä. Ja oon siis koko ikäni asunut kerrostaloissa keskellä kaupunkia, ja moni tuntuu jotenkin säälivän mua. Että on se kamalaa olla koko ajan siellä pienessä kerrostaloasunnossa. Niinhän tässäkin ketjussa joku mummo kertoi että ei ole hyväksi hänen lapsensa ja lastenlasten olla koko kesää kaupungissa.

Pari viikoa sitten yks rouva uimahallissa voivotteli ystävälleen että olis kamalaa olla köyhä, kyllähän sitä pitää olla mökki että pääsee kesällä sinne.

Ihan OTna nyt siis kaikki te jotka luulette että mun kaltaset mökkiä omistamattomat kerrostalossa asuvat oltas jotenkin onnettomia neljännen polven köyhiä luusereita niin lopettakaa sellasten ajatuksien viljely! Vaikka joku teidän köyhä tuttu haluaiskin mökin niin se ei tarkota että kaikki muutkin haluais ja tosiaankaan, se että ei omista mökkiä/asuu kerrostalossa ei tarkota automaattisesti että kyseinen ihminen olis köyhä!

Halleluja! Mä kun pääsin maalaistalon tyttönä opiskelemaan kaupunkiin, niin paluuta maalle ei enää ollut. Rakastan kaupunkiasumista ja sitä onkin takana jo yli 20 vuotta. Pakkopullana joutuu kerran vuodessa käymään isovanhempien mökillä, mutta se ei ole lomaa. Istua siellä muka-autuaana laiturin nokassa itikoiden syötävänä, joo nähty on ja ikäväksi todettu. Velipojalla joka kesä kaamea työleiri omalla kesäpaikallansa, toisaalta näyttää vaimoinensa siitä nauttivan, joten good for them.

Vierailija
117/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma mökki jos haluat olla omalla mökillä?

Vierailija
118/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset menevät nukkumaan yhdeksältä, niin mikä estää ottamasta alkoholia ja katsomasta lapsille sopimatonta ohjelmaa telkkarista sen jälkeen? Tuohon aikaanhan ne lapsilta kielletyt ohjelmatkin vasta alkavat.

Vierailija
119/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne sua estä juomasta alkoholia? Veljes lapsiahan ne on.

Vierailija
120/128 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passaavatko vanhempasi koko ajan, toimivat tiskikoneina ym.  Neljän lapsen kanssa hommaa riittää.  Voivathan tietysti nauttiakin siitä jos ovat hyväkuntoisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän