Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljeni perhe valtaa kesämökin omiin tarpeisiinsa.Ärsyttää!

Vierailija
26.05.2017 |

Joo, tiedän että kesämökkiriitely on jo niin nähty, mutta kirjoitan silti.
Ongelmana siis, että olemme yhteiskäyttäneet veljeni kanssa vanhempiemme mökkiä jo vuosien ajan. Mahdumme sinne samanaikaisesti vanhempamme (jotka melkein asuvat kesät mökillä), veljeni vaimonsa ja 4 lapsensa kanssa sekä minä ja aviomieheni.

Viime vuosina on veljeni perheen vuoksi mökkeily muuttunut todella kurjaksi. Mökki sekä piha on täynnä lasten leluja, on lasten matkasänkyä ja vaipanvaihtotasoa,lastensänkyjä ja vaikka mitä tavaraa vaikka tilaa ei ole ruhtinaallisesti. Mökin aikataulut on lasten aikatauluja, lounasaika melkein aamusta ja ilta päättyy yhdeksältä. Hiljaisuus alkaa aikaisin, alkoholia, musiikkia tai lasten silmille sopimatonta tv-ohjelmaa ei voi katsoa. Ei ole enää hauskoja saunailtoja myöhään kesäyössä, tilalle tuli stressaantuneet ja kireät vanhemmat jotka nukahtavat viimeistään kymmeneltä.
Käytännössä lapset ovat vallanneet kesämökin.
Tänä keväänä oli vain myönnettävä tappionsa ja vuokrasimme kesäksi oman mökin. Varmasti hyvä ratkaisu, mutta ärsyttää silti että miksi meidän pitää luopua mökin käytöstä eikä veljeni perheineen? Hehän "muuttivat" hyvin sujunutta ja hyvässä hengessä toiminutta mökkeilyä erityistarpeineen, aikatauluvaateineen ja tilanvaltaamisineen.
Sanon sen suoraan, joskus on ihan perseestä kun lähipiiri hankkii lapsia.
Herättääkö mitään mielipiteitä palstalaisissa? Varjohan on jo auki varmuuden vuoksi. :D

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aikuisia jotka roikkuu isovanhempien armon varassa vuodesta toiseen ja käyttää heidän mökkiä niinkuin omaansa. Onhan  se halpaa kun ei tarvi maksaa itse rakennus ja ylläpitokuluja,eikä sähköjä, vakuutuksia, kiinteistöveroja jne. Vuokraakaan ei makseta. Hyväksikäyttöä.

Se vaan saattaa olla myös vanhempien nimenomainen toive. Oma tilanteeni, josta ei tietenkään voi mitään yleistyksiä tehdä, on sellainen. Isäni, joka on nyt jo edesmennyt, eläessään nimenomaan toivoi aikuisten lastensa olevan mökillä mahdollisimman paljon. Tosin siinä oli taustana, että mökki oli jo isällekin perintömökki, johon hän toivoi lastensa kiintyvän sen verran, että säilyisi sitten vielä hänen jälkeensäkin suvussa. Mutta kyllä hän myös selvästi kaipasi lastensa (ja lastenlasten) seuraa. Kustannuksiin emme osallistuneet, koska isä ei antanut. Rahaa ei kerta kaikkiaan suostunut ottamaan. Ruokaa yms. toki mökille ostimme, ja kaikenlaisessa kunnossapitohommassa autoimme mahdollisuuksien mukaan. Isän toive toteutui, ja mökki on suvussa edelleen. Nyt hänen lapsenlapsensakin ovat aikuisia, ja pienestä pitäen mökillä olleina paikka on rakas myös heille.

Vierailija
82/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tupa, oma lupa. Minä ainakaan en keskustelisi asiasta vaan vuokraisin kaikessa hiljaisuudessa oman mökin ja antaisin vanhempiesi selvitä veljesi perheestä. Siinä vaiheessa, kun peritte sen niin heti myyt osuutesi pois ja hankit oman mökin. Itse en sietäisi hetkeäkään tuollaista, vaikka lapsia minulla onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää syömästä omaan tahtiin, grillata ja saunoa voi iltamyöhään, katsoa telkusta mitä huvittaa. Älä edes keskustele, sano vaan et ne halutaan nyt tehdä tätä.

Tämä!

Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä aikaisin nukkumaan ja herätä myös aikaisin lasten takia. Jos katsomani tv-ohjelma ei lapsille sovi niin lapset siirtyvät muualle.

Ja jos tekee mieli ottaa muutama olut siinä grillatessa niin eipä ole vielä sellaista mahtia löytynyt joka sen estäisi.

Tunnen useamman pienen lapsen isän, joka ajattelee näin. Tai no, eipä ne lapset enää pieniä ole, mutta isukkien meno ollut samanlaista koko ajan. Vaivaannuttavaa kyläillä lapsiperheessä, jossa pienten lasten läsnäolo ei vaikuta aikusten grillailuun, ryyppäämiseen ja valvomiseen mitenkään. Lapset sopeutukoot!

Moni ryyppää ja rellestää kovaan äänen, minä en. Sivistyneestikin voi ottaa.

Ja vaikka valvoo myöhempään ei se välttämättä tarkoita että sen aikaa valvotetaan kaikkia muita sadan metrin säteellä.

Vastaavasti nukun pitkään korvatulppien avulla joten takaini ei tarvitse olla hipihiljaa.

Mutta pitkään nukun!

Vierailija
84/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voi kertoa hyvissä ajoin että milloin teillä kesäloma ja jos on kesäkuussa niin ootte sitten heinäkuussa . Em ei toimi niin sitten myyntiin.

Ei helvetti mitä tolloja täällä on, kun katsoo yläpeukkuja.

Vai myyntiin vanhempien mökki, kun aikuiset lapset riitelee.

Vierailija
85/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat päättää mökin käytöstä. Etpä voi alkaa veljeäsi komentelemaan mikäli asia on vanhemmillesi ok. Ehdota, jos voisitte molemmat saada esim yhden viikon kesästä ihan oman perheen kesken mikäli se vanhmillesi käy. Tai mitä jos ostaisit osuuden mökistä niin saisit vähän päätösvaltaa?

Vierailija
86/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa järkevä aikuisen toimintapa on joko sietää tilanne, tai ostaa oma mökki. Omassa mökissä on omat säännöt, toisten mökissä toisten.

Vierailija
87/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako muu kuin vuorottelu?

Olen ehdottanut vuorottelua mutta veljelleni ei sopinut. Tykkäävät käydä siellä kuten nytkin eivätkä tiettyinä viikkoina.Sanoi myös että esim. lasten tavarat olisivat meidänkin viikolla siellä, joten tilaa ei ainakaan olisi yhtään enempää meidän käytössä.

ap

Mihin sinä ja miehesi sitten tarvitsisitte sitä tilaa, joka on nyt lasten tavaroiden käytössä?

Vierailija
88/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehkä sopisin etukäteen että tiettyinä päivinä aion tulla mökille ja aion juoda alkoholia ja katsoa väkivaltafilmejä ja viettää aikuisten iltaa, että kävisikö nämä päivät?

Vierailija
89/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran te oikein olette siellä ja minkä verran veljesi?

Vierailija
90/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se, ettei alkoholiakaan enää voi ottaa!!!  Kummat murheet ap:llä.

Vierailija
91/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö voi kertoa hyvissä ajoin että milloin teillä kesäloma ja jos on kesäkuussa niin ootte sitten heinäkuussa . Em ei toimi niin sitten myyntiin.

nyky ihmisille ei enään kelpaa mökit joissa ei tule vesi eikä mene ja wc ja sähköt täytyy olla. Mielellään veden äärellä rantasaunalla. 

Vierailija
92/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteismökit ovat alimmasta hevletistä. Aina siellä on joku jonka mukaan on pakko elää, tai muuten. Ja siisteys. Jos itse pidät mökin siistinä, toiset olettavat ettei heidän tarvitse. Yksi ärsyttää kantamalla kaiken vanhan rojunsa mökille, muka suurenakin uhrauksena. Viututtaa sen verran ajatuskin että jätän koko mökkeilyn tältä kesältä niille ketkä siellä haluavat tapella.

Vierailija
93/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteismökit ovat alimmasta hevletistä. Aina siellä on joku jonka mukaan on pakko elää, tai muuten. Ja siisteys. Jos itse pidät mökin siistinä, toiset olettavat ettei heidän tarvitse. Yksi ärsyttää kantamalla kaiken vanhan rojunsa mökille, muka suurenakin uhrauksena. Viututtaa sen verran ajatuskin että jätän koko mökkeilyn tältä kesältä niille ketkä siellä haluavat tapella.

Näinhän se on. Apn tapauksessa ei vaan ole kyseessä yhteismökki.

Vierailija
94/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nyky ihmisille ei enään kelpaa mökit joissa ei tule vesi eikä mene ja wc ja sähköt täytyy olla. Mielellään veden äärellä rantasaunalla. 

Apn vanhemmille ja veljelle se kelpaa. Tuskin silloin kannattaa myydä?

Vierailija
95/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se, ettei alkoholiakaan enää voi ottaa!!!  Kummat murheet ap:llä.

On se aika törkeää, että lapsiin vedoten kielletään kaikilta aikuisilta ruokaviinit ja saunakaljat.

Vierailija
96/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkää te siellä mökillä omaa eläämäänne. Jos otatte alkoholia niin otatte.__ Ei sitä kukaan voi kieltää.___ Miksi teidän pitäisi elää heidän aikataulunsa mukaan. Syötte kun syötte ja valvotte kun huvittaa

Jännä juttu, mutta olettaisin että ne mökin omistajat kyllä voi kieltää...

Vierailija
97/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kyllä lapsuudessa hidastanut meidän lasten mukanaolo aikuisten illanviettoa. Lapset meni nukkumaan ja aikuiset jatkoin illanviettoa, joskus hyvinkin äänekkäästi --> lapset oli tottuneet nukkumaan silloinkin kun ääntä kuuluu, taloa ei koskaan hiljennetty lasten vuoksi muutenkaan. Aikuiset kyllä ihan avoimesti joi saunakaljoja lasten nähden ja viiniä ruokapöydässä, sitten jatkoivat tissuttelua kun lapset oli nukkumassa, ei toki aina, mutta joskus (ei ollut alkoholiongelmaa kuitenkaan meidän perheessä).

Vietetiin kaikenkaikkiaan sellaista normaalia elämää. Yksikään neljästä lapsesta ei ole alkoholiongelmainen, itseasiassa kukaan meistä lapsista ei käytä alkoholia juuri koskaan ja jos käyttää, niin se on se yksi saunasiideri/viinilasi tms.

Lasistako ne lapset on nykyään tehty? En muista että olisin koskaan pelännyt päihtyneitä aikuisia tai ihmetellyt sitä kun vanhemmat juo alkoholijuomia. No joskus ehkä häiritsi kun vanhemmilla oli krapula ja olivat sitten varsin huonovointisia sen päivän, kenties vähän huolestuin kun olivat "kipeitä" ja äkäisiä.

Vierailija
98/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aikuisia jotka roikkuu isovanhempien armon varassa vuodesta toiseen ja käyttää heidän mökkiä niinkuin omaansa. Onhan  se halpaa kun ei tarvi maksaa itse rakennus ja ylläpitokuluja,eikä sähköjä, vakuutuksia, kiinteistöveroja jne. Vuokraakaan ei makseta. Hyväksikäyttöä.

Se vaan saattaa olla myös vanhempien nimenomainen toive. Oma tilanteeni, josta ei tietenkään voi mitään yleistyksiä tehdä, on sellainen. Isäni, joka on nyt jo edesmennyt, eläessään nimenomaan toivoi aikuisten lastensa olevan mökillä mahdollisimman paljon. Tosin siinä oli taustana, että mökki oli jo isällekin perintömökki, johon hän toivoi lastensa kiintyvän sen verran, että säilyisi sitten vielä hänen jälkeensäkin suvussa. Mutta kyllä hän myös selvästi kaipasi lastensa (ja lastenlasten) seuraa. Kustannuksiin emme osallistuneet, koska isä ei antanut. Rahaa ei kerta kaikkiaan suostunut ottamaan. Ruokaa yms. toki mökille ostimme, ja kaikenlaisessa kunnossapitohommassa autoimme mahdollisuuksien mukaan. Isän toive toteutui, ja mökki on suvussa edelleen. Nyt hänen lapsenlapsensakin ovat aikuisia, ja pienestä pitäen mökillä olleina paikka on rakas myös heille.

Myös minun kokemukseni mukaan se on usein just näin.Sekä itselläni, että tosi monilla tutuilla. Että kun vanhemmat ovat sen aikanaan jo omilta vanhemmiltaan perineet, suhtautuminen on erilaista. Hekin ovat olleet siellä kenties jo lapsina, samoin heidän lapsensa. Tuossa tilanteessa tuntuisi varamaan oudolta alkaa yhtäkkiä perinnössä sen nimiinsä saatuaan kovasti omistamaan ja pitämään lapsia vierailijoina. Siihen mökkeilyyn kasvetaan ja myös tavat ja hommat opitaan.

Myös mun isälle oli todella tärkeää että me lapset ja lapsenlapset ollaan siellä, samat syyt kuin lainaamallani. Eli kiinnyttiin paikkaan jo pikkulapsina, isovanhempiemme aikaan ja samalla lailla meidän lapsemme ovat siihen kiintyneet. Muistot isästä liittyvät lapsillamme hyvin tiiviisti mökkiin, kun siellä paljon hänen kanssaan aikaa vietettiin ja vaari opetti heille siellä kaikenlaista saunavihdan tekemisestä kalanperkuuseen ja otti mukaan omiin homminsa.

Olen saanut avaimet tuonne mökille jo omalta vaariltani. Tuntuisi kummalliselta jos isäni jostain syystä olisi ne vaatinut pois.

Jos vanhemmat ostavat mökin lasten ollessa jo aikuisia tai vaikka teinejä, ei heillä paikkaan sellaista sidettä varmasti synnykään ja siellä tosiaan käydään vieraina kerran kesässä piipahtamassa ja se on ihan hyvä niin. Ostavat kenties oman mökkinsä ja vanhempien mökki myydään pois kun heistä aika jättää tai eivät siitä enää jaksa huolehtia. Kuten vaikka asunto.

Näin vähän asian vierestä.

Vierailija
99/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alueen etusivulle

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat vähän tietysti sukukohtaisia juttuja.

Vaikka sitä ei mielellään ääneen sano, niin kyllä minä isoäitinä suosin sitä lastani, jolla on kolme pientä lasta ja rahat vähissä. Jos hän ei pääse perheineen mökillemme, hän kykkii koko kesän perheensä kanssa kotosalla kaupungissa. Ei hyvä hänelle, eikä varsinkaan pienille lapsille. Toisella lapsellani ei ole lapsia, ja hänellä on miehensä kanssa varaa vuokrata mökki tai matkustaa ulkomailla - ja niin hän tekeekin. Toki hänkin saa mökille tulla, silloin kun se on tyhjillään tai siellä on vain minä ja mies (kaikki eivät yhdessä sinne mahdu kunnolla, yöpymistiloina on kaksi makkaria) - mutta ensijainen varausmahdollisuus on siskonsa perheellä. Olen tämän hänelle sanonut suoraan, ettei kuvittele minun suosivan siskoaan muista, tunnesyistä.

Tasapuolisuus ei tarkoita, että kaikkien pitäisi saada täsmälleen samaa, tarpeesta ja haluista riippumatta. Että "tässä on sulle täsmälleen samanlainen kakunpala kuin siskollesikin, vaikka et kakusta tykkääkään!" Minusta olennaisempaa on huomioida molempia yhtä lailla ja kokonaisuudessaan olla tasapuolinen.

Lapsetonta lastani olen tukenut muulla tavoin, mm. maksamalla vuokrat opiskeluaikana (siskonsa taas ei sitä tukea tarvinnut)

Kyllä minusta isovanhemmat voisivat tuon ratkaista, koska mökkikin on heidän. Ei se mitenkään erityisen kiusallista heille ole, kiusallisempaa on huomata, että toinen lapsi alkaa omaehtoisesti vältellä, eikä uskalla nostaa kattia pöydälle!

Arvostan, että myönnät suoraan ja avoimesti että suosit toista. Ja kerrot sen myös. Toivon että tämä hyvä keskusteluyhteys auttaa ehkäisemään sitä, että sorsittu lapsi katkeroituisi tai alkaisi vihata vanhempiaan ja sisaruksiaan.

Toivon että ennen kuin perinnönjako ym. aiheet tulevat ajankohtaisiksi, keskustelet näistä yhdessä lapsiesi kanssa. Tuollainen puolueellisuus ja sen aiheuttama katkeruus tulee usein täyteen roihuun kun perintöasioita selvitetään ja se pahimmillaan voi johtaa vuosien sotaan ja perheen rikkoutumiseen.

nimim. tilannetta sivusta surullisena seuraava

Minusta tämä isoäiti vaikuttaa tervejärkiselle. Vai antaisitko itse tasapuolisuuden nimissä rikkaalle yhtä paljon kuin köyhälle, jos mahdollisuus olisi? Minusta on aivan ymmärrettävää, että tuollaisessa tilanteessa nimenomaan käytännön syistä annetaan heikompiosaiselle enemmän. Jos sisko siitä katkeroituisi, se olisi aidosti hänen ongelmansa. Niin itsekkäästi ei tarvitse ajatella, että tasamäärä olisi aina itseisarvo, ja kaikki muu toisen epäreilua suosimista.

Vierailija
100/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alueen etusivulle

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat vähän tietysti sukukohtaisia juttuja.

Vaikka sitä ei mielellään ääneen sano, niin kyllä minä isoäitinä suosin sitä lastani, jolla on kolme pientä lasta ja rahat vähissä. Jos hän ei pääse perheineen mökillemme, hän kykkii koko kesän perheensä kanssa kotosalla kaupungissa. Ei hyvä hänelle, eikä varsinkaan pienille lapsille. Toisella lapsellani ei ole lapsia, ja hänellä on miehensä kanssa varaa vuokrata mökki tai matkustaa ulkomailla - ja niin hän tekeekin. Toki hänkin saa mökille tulla, silloin kun se on tyhjillään tai siellä on vain minä ja mies (kaikki eivät yhdessä sinne mahdu kunnolla, yöpymistiloina on kaksi makkaria) - mutta ensijainen varausmahdollisuus on siskonsa perheellä. Olen tämän hänelle sanonut suoraan, ettei kuvittele minun suosivan siskoaan muista, tunnesyistä.

Tasapuolisuus ei tarkoita, että kaikkien pitäisi saada täsmälleen samaa, tarpeesta ja haluista riippumatta. Että "tässä on sulle täsmälleen samanlainen kakunpala kuin siskollesikin, vaikka et kakusta tykkääkään!" Minusta olennaisempaa on huomioida molempia yhtä lailla ja kokonaisuudessaan olla tasapuolinen.

Lapsetonta lastani olen tukenut muulla tavoin, mm. maksamalla vuokrat opiskeluaikana (siskonsa taas ei sitä tukea tarvinnut)

Kyllä minusta isovanhemmat voisivat tuon ratkaista, koska mökkikin on heidän. Ei se mitenkään erityisen kiusallista heille ole, kiusallisempaa on huomata, että toinen lapsi alkaa omaehtoisesti vältellä, eikä uskalla nostaa kattia pöydälle!

Arvostan, että myönnät suoraan ja avoimesti että suosit toista. Ja kerrot sen myös. Toivon että tämä hyvä keskusteluyhteys auttaa ehkäisemään sitä, että sorsittu lapsi katkeroituisi tai alkaisi vihata vanhempiaan ja sisaruksiaan.

Toivon että ennen kuin perinnönjako ym. aiheet tulevat ajankohtaisiksi, keskustelet näistä yhdessä lapsiesi kanssa. Tuollainen puolueellisuus ja sen aiheuttama katkeruus tulee usein täyteen roihuun kun perintöasioita selvitetään ja se pahimmillaan voi johtaa vuosien sotaan ja perheen rikkoutumiseen.

nimim. tilannetta sivusta surullisena seuraava

Minusta tämä isoäiti vaikuttaa tervejärkiselle. Vai antaisitko itse tasapuolisuuden nimissä rikkaalle yhtä paljon kuin köyhälle, jos mahdollisuus olisi? Minusta on aivan ymmärrettävää, että tuollaisessa tilanteessa nimenomaan käytännön syistä annetaan heikompiosaiselle enemmän. Jos sisko siitä katkeroituisi, se olisi aidosti hänen ongelmansa. Niin itsekkäästi ei tarvitse ajatella, että tasamäärä olisi aina itseisarvo, ja kaikki muu toisen epäreilua suosimista.

En ole tuo jolta kysyit, mutta mä tekisin niin että antaisin sille tarvitsevalle lapselle enemmän, jos lapsi sitä aidosti tarvitsee, mutta kirjaisin annetut asiat ylös jotta ne voidaan vähentää hänen osuudestaan perinnönjaossa.

Olen itse sitä mieltä että tarvitsevaa tietysti autetaan vaikka toista ei samalla summalla hyvitettäisikään,  mutta tilit pitää tasata sitten perinnössä. Ei toista lasta voi jättää ilman siksi että on onnistunut menestymään elämässään.