Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljeni perhe valtaa kesämökin omiin tarpeisiinsa.Ärsyttää!

Vierailija
26.05.2017 |

Joo, tiedän että kesämökkiriitely on jo niin nähty, mutta kirjoitan silti.
Ongelmana siis, että olemme yhteiskäyttäneet veljeni kanssa vanhempiemme mökkiä jo vuosien ajan. Mahdumme sinne samanaikaisesti vanhempamme (jotka melkein asuvat kesät mökillä), veljeni vaimonsa ja 4 lapsensa kanssa sekä minä ja aviomieheni.

Viime vuosina on veljeni perheen vuoksi mökkeily muuttunut todella kurjaksi. Mökki sekä piha on täynnä lasten leluja, on lasten matkasänkyä ja vaipanvaihtotasoa,lastensänkyjä ja vaikka mitä tavaraa vaikka tilaa ei ole ruhtinaallisesti. Mökin aikataulut on lasten aikatauluja, lounasaika melkein aamusta ja ilta päättyy yhdeksältä. Hiljaisuus alkaa aikaisin, alkoholia, musiikkia tai lasten silmille sopimatonta tv-ohjelmaa ei voi katsoa. Ei ole enää hauskoja saunailtoja myöhään kesäyössä, tilalle tuli stressaantuneet ja kireät vanhemmat jotka nukahtavat viimeistään kymmeneltä.
Käytännössä lapset ovat vallanneet kesämökin.
Tänä keväänä oli vain myönnettävä tappionsa ja vuokrasimme kesäksi oman mökin. Varmasti hyvä ratkaisu, mutta ärsyttää silti että miksi meidän pitää luopua mökin käytöstä eikä veljeni perheineen? Hehän "muuttivat" hyvin sujunutta ja hyvässä hengessä toiminutta mökkeilyä erityistarpeineen, aikatauluvaateineen ja tilanvaltaamisineen.
Sanon sen suoraan, joskus on ihan perseestä kun lähipiiri hankkii lapsia.
Herättääkö mitään mielipiteitä palstalaisissa? Varjohan on jo auki varmuuden vuoksi. :D

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorotelkaa. Et voi vaatia etteivät lapset tulisi enää mökille, ovat osa veljesi perhettä.

Jos teillä olisi fiksut vanhemmat, ne antaisi teille kummallekin perheinenne porttikiellon. Mökki on heidän ja ilmeisesti eivät saa itse juurikaan enää käyttää?

Vuorottelu hyvä - sopikaa yhdessä.

Kyllä ! Itse tulisin hulluksi , jos joutuisin viettämään omalla mökilläni kaiken ajan lapsieni ja pikkulasten kanssa. Kai sitä isovanhemmatkin tykkää viettää aikaansa ihan kahdestaan. Itse antaisin varmaan molemmille teistä porttikiellon.

Vierailija
42/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän olisi ehkä voinut kirjoittaa mieheni sisko muutamia vuosia sitten, vaikka me emme koskaan asettaneet odotuksia aikuisten käytökselle, nukkumaanmenoajalle tms. Lasten kanssa emme enää kokeneet olevamme tervetulleita mökille, koska lapset eivät osanneet käyttäytyä niin kuin aikuiset, vaipanvaihto oli ällöä vaikka sen olisi tehnyt ulkona jne. Jättäydyimme siksi vähitellen pois mökkikuviosta. Nyt meitä kyllä kaivataan osallistumaan mökin ylläpitoon, vaikka emme ole sitä aktiivisesti käyttäneet. En tiedä maksaako vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän olisi ehkä voinut kirjoittaa mieheni sisko muutamia vuosia sitten, vaikka me emme koskaan asettaneet odotuksia aikuisten käytökselle, nukkumaanmenoajalle tms. Lasten kanssa emme enää kokeneet olevamme tervetulleita mökille, koska lapset eivät osanneet käyttäytyä niin kuin aikuiset, vaipanvaihto oli ällöä vaikka sen olisi tehnyt ulkona jne. Jättäydyimme siksi vähitellen pois mökkikuviosta. Nyt meitä kyllä kaivataan osallistumaan mökin ylläpitoon, vaikka emme ole sitä aktiivisesti käyttäneet. En tiedä maksaako vaivaa.

Mökin omistajat eli miehen ja sisarusten vanhemmat eivät siis koskaan vastustaneet lasten "olemassaoloa" mökillä, ja nyt he ovat vanhoja eivätkä enää juuri käy siellä.

Vierailija
44/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aikuiset lapset ja lapsenlapsia, jotka vierailevat meidän mökillä. Huom, siis vierailevat. Mökki on minun ja mieheni ja lapset perheineen on tervetulleita ennalta sovittuna aikana, ei kuitenkaan asumaan koko kesäksi. Mekin olemme ihmisiä omine tarpeinemme ja meillä vanhemmillakin on oikeus omaa aikaan, yksityisyyteen,omiin vieraisiimme ja illanistujaisiin heidänkin kanssaan.Meillä on oikeus omaan kesämökkiin, jonka lapsemme onneksi ymmärtävät.

Vierailija
45/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää syömästä omaan tahtiin, grillata ja saunoa voi iltamyöhään, katsoa telkusta mitä huvittaa. Älä edes keskustele, sano vaan et ne halutaan nyt tehdä tätä.

Vierailija
46/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aikuiset lapset ja lapsenlapsia, jotka vierailevat meidän mökillä. Huom, siis vierailevat. Mökki on minun ja mieheni ja lapset perheineen on tervetulleita ennalta sovittuna aikana, ei kuitenkaan asumaan koko kesäksi. Mekin olemme ihmisiä omine tarpeinemme ja meillä vanhemmillakin on oikeus omaa aikaan, yksityisyyteen,omiin vieraisiimme ja illanistujaisiin heidänkin kanssaan.Meillä on oikeus omaan kesämökkiin, jonka lapsemme onneksi ymmärtävät.

Miten tämä liittyy keskusteluun?

Teillä on myös suu, jonka voi avata ja kertoa miten teidän omaisuutta käytetään. Se, että te ette jaksa lapsia mökillä koko kesää, ei tarkoita ettei jotkut toiset vanhemmat sitä haluaisi tai siitä tykkäisi.

Sinun tapasi elää ei todellakaan ole ainoa tapa. Tai oikea.

p.s. en ymmärrä teitä muitakaan jotka hoette tuota "minä omistan, minä määrään, siellä ollaan silloin kun minä haluan."

Eikö se ole ihan selvää, vai kasvatitteko lapsistanne niin idiootteja etteivät ne tajua? Tai se yleisin; ei saada suuta auki mutta sitten hiljaa paheksutaan.

Vierailija
47/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat vähän tietysti sukukohtaisia juttuja.

Vaikka sitä ei mielellään ääneen sano, niin kyllä minä isoäitinä suosin sitä lastani, jolla on kolme pientä lasta ja rahat vähissä. Jos hän ei pääse perheineen mökillemme, hän kykkii koko kesän perheensä kanssa kotosalla kaupungissa. Ei hyvä hänelle, eikä varsinkaan pienille lapsille. Toisella lapsellani ei ole lapsia, ja hänellä on miehensä kanssa varaa vuokrata mökki tai matkustaa ulkomailla - ja niin hän tekeekin. Toki hänkin saa mökille tulla, silloin kun se on tyhjillään tai siellä on vain minä ja mies (kaikki eivät yhdessä sinne mahdu kunnolla, yöpymistiloina on kaksi makkaria) - mutta ensijainen varausmahdollisuus on siskonsa perheellä. Olen tämän hänelle sanonut suoraan, ettei kuvittele minun suosivan siskoaan muista, tunnesyistä.

Tasapuolisuus ei tarkoita, että kaikkien pitäisi saada täsmälleen samaa, tarpeesta ja haluista riippumatta. Että "tässä on sulle täsmälleen samanlainen kakunpala kuin siskollesikin, vaikka et kakusta tykkääkään!" Minusta olennaisempaa on huomioida molempia yhtä lailla ja kokonaisuudessaan olla tasapuolinen.

Lapsetonta lastani olen tukenut muulla tavoin, mm. maksamalla vuokrat opiskeluaikana (siskonsa taas ei sitä tukea tarvinnut)

Kyllä minusta isovanhemmat voisivat tuon ratkaista, koska mökkikin on heidän. Ei se mitenkään erityisen kiusallista heille ole, kiusallisempaa on huomata, että toinen lapsi alkaa omaehtoisesti vältellä, eikä uskalla nostaa kattia pöydälle!

Vierailija
48/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mökki on minun ja säännöt ovat minun. Jos ne eivät sovi lapsille ja heidän perheilleen, niin harmi.

Esimerkiksi kaikki mökin avaimet ovat minulla. Lisää niitä ei saa, koska jokaisessa avaimessa on numero ja vain minä voin tilata niitä lisää. Mökille ei siten pääse tietämättäni. Mökin käyttämiseen pitää pyytää lupa, se ei ole mikään syntyperään sidottu etuus. Jos olen mökillä, ei kannata kuvitella, että sinne voi kutsua kaveriporukkansa kuten miniä teki järjestäessään tutulleen polttarit.

Miksi nuoret eivät vuokraa mökkejä? Muutamalla satasella saa omaa rauhaa eikä tarvtse miettiä, keen säännöillä mennään?

Vierailija
49/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankitte omat mökkinne ja lopetatte vanhempienne mökkirauhan häiritsemisen ja heidän mökillä loisimisen.

Vierailija
50/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alueen etusivulle

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat vähän tietysti sukukohtaisia juttuja.

Vaikka sitä ei mielellään ääneen sano, niin kyllä minä isoäitinä suosin sitä lastani, jolla on kolme pientä lasta ja rahat vähissä. Jos hän ei pääse perheineen mökillemme, hän kykkii koko kesän perheensä kanssa kotosalla kaupungissa. Ei hyvä hänelle, eikä varsinkaan pienille lapsille. Toisella lapsellani ei ole lapsia, ja hänellä on miehensä kanssa varaa vuokrata mökki tai matkustaa ulkomailla - ja niin hän tekeekin. Toki hänkin saa mökille tulla, silloin kun se on tyhjillään tai siellä on vain minä ja mies (kaikki eivät yhdessä sinne mahdu kunnolla, yöpymistiloina on kaksi makkaria) - mutta ensijainen varausmahdollisuus on siskonsa perheellä. Olen tämän hänelle sanonut suoraan, ettei kuvittele minun suosivan siskoaan muista, tunnesyistä.

Tasapuolisuus ei tarkoita, että kaikkien pitäisi saada täsmälleen samaa, tarpeesta ja haluista riippumatta. Että "tässä on sulle täsmälleen samanlainen kakunpala kuin siskollesikin, vaikka et kakusta tykkääkään!" Minusta olennaisempaa on huomioida molempia yhtä lailla ja kokonaisuudessaan olla tasapuolinen.

Lapsetonta lastani olen tukenut muulla tavoin, mm. maksamalla vuokrat opiskeluaikana (siskonsa taas ei sitä tukea tarvinnut)

Kyllä minusta isovanhemmat voisivat tuon ratkaista, koska mökkikin on heidän. Ei se mitenkään erityisen kiusallista heille ole, kiusallisempaa on huomata, että toinen lapsi alkaa omaehtoisesti vältellä, eikä uskalla nostaa kattia pöydälle!

Arvostan, että myönnät suoraan ja avoimesti että suosit toista. Ja kerrot sen myös. Toivon että tämä hyvä keskusteluyhteys auttaa ehkäisemään sitä, että sorsittu lapsi katkeroituisi tai alkaisi vihata vanhempiaan ja sisaruksiaan.

Toivon että ennen kuin perinnönjako ym. aiheet tulevat ajankohtaisiksi, keskustelet näistä yhdessä lapsiesi kanssa. Tuollainen puolueellisuus ja sen aiheuttama katkeruus tulee usein täyteen roihuun kun perintöasioita selvitetään ja se pahimmillaan voi johtaa vuosien sotaan ja perheen rikkoutumiseen.

nimim. tilannetta sivusta surullisena seuraava

Vierailija
51/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tämä veli puolisoineen työttömiä? Tai opettajapariskunta?

Eikö veljeltä voi kysyä hyvissäajoin koska viettää lomansa ja varaa oman loman sitten eri ajankohtaan?

Vierailija
52/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä toimii teillä hyvin. Toivottavasti toimii samalla periaatteella sitten kun olette vanhoja ja vähän jo vaivaisia, eikä polvet taivu kiipeämään katolle puhdistamaan rännejä, selkä ei kestä haravoimista, sokkeli pitäis maalata ja saunanlauteet uusia. Laituri pitäis saada vesille ja syksyllä taas ylös.

Tässä vaiheessa se jälkikasvu muuttuu usein siitä "saavat vierailla kutsuessamme" ilmaiseksi työvoimaksi, "koskahan te ehtisitte tulla mökille, kun olis syyskuntoon laittoa ja muuta."

Toivottavasti torppaat tämän sanomalla, että teillä on mökkitalkkari ja ostatte kaikki palvelut mitä vanhana sitten tarviite/tai mökkiä ei tartte ikinä koskaa huoltaa mitenkään.

Meillä myös vanhempani ovat aikanaan perineet mökin ja vaikka se on heidän nimissään, se on ollut aina aikalailla yhteiskäytössä. Eikä äitini sitä edes yksin jäätyään pystyisi mitenkään ylläpitämään, on täysin riippuvainen meidän avustamme. Koskaan aikuisikänämme emme ole menneet sinne mihinkään täysihoitoon, vaan pidemmällä jaksolla jokainen perhe vastaa omasta ruokahuollostaan ja juhlien, kuten juhannuksen yhteydessä on sovittu mitä kukakin tuo. Me emme mene sinne vieraiksi, vaan kuten omallemme ja myös huolehdimme siitä kuin omastamme. Ja tottakai jokaiselle mahdollistetaan esim. viikonloppuja vierailuja varten tai vaikka viikko kesällä ihan oman perheen kesken. Myös siis vanhempamme tekevät (nyt äitini)  näin, että lähtevät varta vasten kaupunkiin.

Minulla ja siskollani on yhteensä 5 lasta. Mökillä on aina soviteltu. Lapset on otettu huomioon, mutta ei ole menty täysin lasten ehdoilla. Lapset ovat syöneet lounasta aamupäivällä, silloin kun olivat pikkulapsia ja aikuiset sitten myöhemmin. Iltaa on voitu istua, tässäkin aina kulloinkin pienimmän lapsen perheet on vuorotelleet, eli vuoroin iltaa pääsee halutessaan istumaan äiti, vuoroin isä.

Meillä kokonaisuuteen kuuluu onneksi kolme mökkiä, joten hissukseenkaan ei oo tarttenu olla, halukkailla on ollut nukkumarauha. Alkoholinkäytöstä voi pättää se perhe omalta osaltaan, mutta he eivät voi rajoittaa muiden toimintaa. Toki nyt järkevää ei ole muutenkaan ördätä missään konttauskunnossa mökillä (tai muuallakaan) vaikka lapsia ei olisikaan mailla halmeilla - tapaturmariskit veden äärellä on aika isot. Meillä on aina ollut viinipullo pöydässä jos siltä on tuntunut vaikka siinä on istunut lapsia ja saunakaljaa on juotu ihan normaalisti.

Vierailija
53/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankitte omat mökkinne ja lopetatte vanhempienne mökkirauhan häiritsemisen ja heidän mökillä loisimisen.

EI! Apua ei!

Meillä systeemi toimii (käsittääkseni kaikkien mielestä hyvin). Pappa saa kalastusseuraa ja maalaus tms apua, minä-mamma saan touhuta lastenlasten kanssa, ja saan vuoroin tulla valmiiseen ruokapöytään, minä saa leipoa (tykkää siitä, kun on kenelle syöttää tuotoksia), lapset puolisoineen voivat mennä keskenään saunaan kun on joku joka katsoo lapsia, serkukset tykkää seurasta ja aika kuluu, kaikilla on juttuseuraa - eikä sinne ole pakko tulla, kyllä niillä lapsien perheillä omaakin lomaa on, mutta miksi ostaa omaa ikuista savottaa kun voi tälläkin mieluisalla mökillä tehdä niin paljon kuin jaksaa ja haluaa - tai olla tekemättä.? Ne säästyvät rahat voi sitten maksaa asuntolainaa ja käyttää mielekkääseen talvilomaan ja lasten harrastuksiin.

Vierailija
54/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä toimii teillä hyvin. Toivottavasti toimii samalla periaatteella sitten kun olette vanhoja ja vähän jo vaivaisia, eikä polvet taivu kiipeämään katolle puhdistamaan rännejä, selkä ei kestä haravoimista, sokkeli pitäis maalata ja saunanlauteet uusia. Laituri pitäis saada vesille ja syksyllä taas ylös.

Tässä vaiheessa se jälkikasvu muuttuu usein siitä "saavat vierailla kutsuessamme" ilmaiseksi työvoimaksi, "koskahan te ehtisitte tulla mökille, kun olis syyskuntoon laittoa ja muuta."

Tämäpä tämä!

Vierailija
55/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin kommentteihin joissa ihmetellään kuinka vanhemmat sallivat tämän: jotkut vanhemmat vaan ovat sellaisia etteivät haluaisi hetkeäkään omaa rauhaa. Meillä oli suuri draama kun ostimme oman mökin ja varsinkin äitini oli todella loukkaantunut kun ei heidän seura kelpaa. Aiemmin olimme noin viikon vanhempien luona mökillä ja aina pyydeltiin jäämään vielä joksikin aikaa. Jotkut vanhemmat eivät vaan osaa irroittautua lapsistaan ja haluaisivat olla niiden kanssa jatkuvasti. Omista rajoista pitää pitää kiinni todella tiukasta koska muuten kyläiltäisiin jatkuvasti. Toki olen ainoa lapsi, mutta silti. Koko ajan pyydetään käymään ja nyt kesällä tungetaan meidän mökille aina kun siellä ollaan. Ihan kiva että on "läheiset" välit, mutta kun joillekin ei mikään riitä ja olisivat aivan onnessaan jos oltaisiin koko kesä samassa paikassa.

Vierailija
56/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kommentteja, mutta huvittava ajatus tuo että mökille voisi jättää menemättä jos ei halua mennä. Esim. Jos miehellä on lapsuudenperheensä kanssa mökki ja mies vanhempineen ja sisaruksineen haluaa mökillä sukukesiä viettää, niin pakkohan sinne on mukaan mennä ettei syrjäytyisi perheestään. Varsinkin jos lapsetkin mökillä viihtyvät.

Vierailija
57/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaampi väistää, ja sen ap on nyt tehnyt. Veljen tai vaimon vaatimus kaikkien elämisestä lasten rytmissä on naurettava, mutta jos vanhemmatkin suostuvat siihen, niin paljon ei ole tehtävissä. Yksinomaan älytöntä, että aikuiset eivät saisi valvoa pidempään kuin lapset, tai että aikuiset eivät saisi ottaa saunajuomia jos lapset ovat paikalla. Yksi vaihtoehto on, jos vanhemmille sopii ja mökkitontilla on rakennusoikeutta vielä jäljellä, rakentaa joko lapsettomalle pariskunnalle tai lapsiperheelle oma tupa jossa voi elää vapaammin omassa rytmissä. Aitta ilman tulisijaa on kohtalaisen edullinen ja helppo rakentaa, niitä saa jopa valmiina.

Vierailija
58/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä kommentteja, mutta huvittava ajatus tuo että mökille voisi jättää menemättä jos ei halua mennä. Esim. Jos miehellä on lapsuudenperheensä kanssa mökki ja mies vanhempineen ja sisaruksineen haluaa mökillä sukukesiä viettää, niin pakkohan sinne on mukaan mennä ettei syrjäytyisi perheestään. Varsinkin jos lapsetkin mökillä viihtyvät.[/quomiten

Miten niin pakko mennä?? Ja "syrjäytyy perheestään"?? En ymmärrä. Syrjäytyy jos ei mene mökille...

Vierailija
59/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se minusta ikävää, jos omalla perheellä on tietty määrä sellaisia lomapäiviä, jotka on mahdollista viettää yhdessä, mutta sukset menisikin ristiin ja oltaisiin erillään. Jonkun on pakko joustaa.

Vierailija
60/128 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää syömästä omaan tahtiin, grillata ja saunoa voi iltamyöhään, katsoa telkusta mitä huvittaa. Älä edes keskustele, sano vaan et ne halutaan nyt tehdä tätä.

Tämä!

Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä aikaisin nukkumaan ja herätä myös aikaisin lasten takia. Jos katsomani tv-ohjelma ei lapsille sovi niin lapset siirtyvät muualle.

Ja jos tekee mieli ottaa muutama olut siinä grillatessa niin eipä ole vielä sellaista mahtia löytynyt joka sen estäisi.