Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

25 v eikä päivääkään työkokemusta

Vierailija
26.05.2017 |

Täytän ensi viikolla 25 v ja yläasteen TET-jakso on edelleen ainoa kosketukseni työelämään. Opiskelen nyt toista tutkintoa mutta uskoni tulevaisuuteen alkaa olla mennyttä kun en taaskaan saanut kesätöitä. Olen hakenut töitä myös opintojen ohelle ja olisin valmis vaikka keskeyttämään opinnot töiden takia, mutta ei... Edes vuokratyöfirmat ei ole tarjonnut mulle kuin kolmea yhden päivän keikkaa, ja paskan tuurini tuntien ne osui tietysti sellaisille päiville etten sairauden takia pystynyt ottamaan niitä vastaan.

Nyt siis edessä 3 kuukauden kesäloma opintolainalla eläen, kun muitakaan tuloja ei ole. En jaksa uskoa siihen ihmeeseen että saisin enää töitä. Pitäisikö luopua leikistä, lopettaa opiskelu ja jättäytyä työttömäksi? Vai voiko näin vanhalla olla vielä toivoa? Olen tehnyt varmasti yli tuhat työhakemusta enkä ole kelvannut mihinkään.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vietin parikymppiset ahdistuneena kun ei koskaan saanu töitä. Nyt vietä kolmekymppiseni masentuneena kun ei elämässä ole aikaa enää muulle kuin työssäkäynnille. Tuskaa koko elämä

82/88 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet jo liian vanha työelämään.

Kukaan ei ole liian vanha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lopettaa opiskelu.

Vierailija
84/88 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki: ensi kerralla kun on jotkut vaalit, eli ensi keväänä, haet vaalitoimitsijaksi. Sinne otetaan kuka tahansa, eivät edes kysele työkokemuksesta, ja vaikka se on vaan viikon verran töitä, saat siitä sen verran hyvin palkkaa, että pärjäät ison osan kesästä niillä rahoilla. Ja saat edes jotain sinne cv:hen.

Ei oteta. Sinne otetaan aina samat tyypit tai sitten puoluetoimijoita, jotka menevät hakemaan hyvät liksat.

No kummasti minä ja jokainen kaveri joka sinne on hakenut, on päässyt ilman aiempaa kokemusta. Siis ainakin joku kymmenen tyyppiä jotka tunnen on tehnyt noita hommia ja jokaisella on joskus ollut se ensimmäinen kerta kun sinne on otettu. On vaatinut vaan sen, että tietää milloin haku on - tähän saattaa tarvita jonkun tutun joka osaa vinkata ajankohdasta, sillä kaikkialla ei mainosteta tätä juurikaan. Mutta varmasti voi myös laittaa jo hyvissä ajoin viestiä tai soittaa ja kysyä milloin haku aukeaa.

Kyllä vaalit on monille nuorille ihmisille se ensimmäinen kosketus työelämään. Harmi jos sulla on käynyt huono tuuri, suunnilleen jokainen tuntemani ihminen joka on noita hommia tehnyt on vaan soittanut oikeaan aikaan oikeaan paikkaan ja homma on sillä selvä. Ainoat asiat mitä on kysytty on ruotsin kielitaito (voi vaikka valehdella) ja onko ollut aiemmin (ei vaikutusta). Viimevaalien työporukassakin mulla 3/5 oli uusia. Tänä keväänä oltaisiin varmaan otettu uusia jopa ilman kunnollista perehdytystäkin, sillä oli niin huono tilanne koronan takia, paljon viime hetken peruutuksia.

Vierailija
85/88 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki: ensi kerralla kun on jotkut vaalit, eli ensi keväänä, haet vaalitoimitsijaksi. Sinne otetaan kuka tahansa, eivät edes kysele työkokemuksesta, ja vaikka se on vaan viikon verran töitä, saat siitä sen verran hyvin palkkaa, että pärjäät ison osan kesästä niillä rahoilla. Ja saat edes jotain sinne cv:hen.

Meidän kaupungissa nuo vaalitoimitsijat haetaan yliopiston kautta, toimitsijat valitan siis paikallisista yliopisto-opiskelijoista. Itse olen ollut kahdesti (viime kuntavaaleissa ja edellisissä eduskunta- ja EU-vaaleissa). Mutta riippuu siis paikkakunnasta tuo, että ketä sinne otetaan.

Missä päin näin on? Olen kyllä kuullut, että näitä hommia markkinoidaan joissain kaupungeissa erityisesti opiskelijoille, mutta en koskaan, että ne haettaisiin jotenkin yksinomaan yliopiston kautta. Ap taisi kuitenkin olla yliopistossa (?), joten ei varmaan haittaa. Yleisesti ottaen noihin hommiin pitäisi kuitenkin olla aika helppo päästä ainakin isommissa kaupungeissa.

Vierailija
86/88 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

22-vuotias ahkera työläinen kirjoitti:

Aloittajan kannattaa tosiaan tehdä alkuun vapaaehtoistyötä, saa täytettä ansioluetteloon ja työnantajatkin uskaltavat palkata, kun on edes jossain ollut töissä (osoitus aktiivisuudesta ja ahkeruudesta). :)

Myös työn perässä on hyvä olla valmis muuttamaan, kesätöitä kannattaa hakea myös isommilta paikkakunnilta missä niitä on tuhansittain.

Myös työpaikkojen suhteen Ei saa olla nirso kerta ensimmäisestä työpaikasta kyse, hae siivoojaksi, mainoslehtien jakajaksi tai postin varhaisjakeluun. Kannattaa myös hakea osa-aikaisia töitä, parempi sekin on että tekee edes 10 tuntia viikossa töitä kuin Ei ollenkaan. Ja usein hyvä työntekijä saa myös tuurata muita yms että tunteja tulee lisää. Ja myöhemmin voi vaikka useamman osa-aikatyön yhdistää, niin saa siten viikkoon enemmän työtunteja.

Ja työhaastatteluihin vinkiksi, niin unohda introverttisyytesi/ ujoutesi ja päätä että olet oma ihana pirteä itsesi ja näytä aito luonteesi (eivät ne haastattelijat sinua tunne/ syö eikä sinun jatkossa tarvi olla heidän kanssaan tekemisissä jos mokaat jotenkin haastattelussa, joten älä jännitä!) :)

Ja kaikille muillekin työttömille/ työkokemusta omistamattomille neuvon hakemaan töitä ja ottamaan itseään niskasta kiinni sekä elättämään itsensä eikä vain odottamaan että rahaa tippuu taivaasta. Suomi vielä kaatuu kaikkien työttömien elättämisen takia.

Ja töitä on kaikille halukkaille, kun vaan on ahkera ja valmis tekemäänkin jotain työpaikan saamisen eteen, ei teitä kukaan kotoa tule hakemaan! Joskus se voi tarkoittaa muuttoa toiselle paikkakunnalle, pidempää työmatkaa tai hanttihommien tekemistä, mutta ainakin saisitte olla ylpeitä että elätätte itse itsenne ja olette työelämässä mukana.

(Kaikki vinkkini ovat omia kokemuksiani, ja olen itse ollut työelämässä mukana nuoresta asti, ja tehnyt töitä koulujenkin ohella. Nykyään teen kahta kokopäivätyötä, ja molemmista töistäni pidän todella todella paljon, ja koska omaan ikäisekseni paljon työkokemusta niin pystyn jo valitsemaan millaisia töitä teen/ missä yrityksissä työskentelen ja työtarjouksia tulee lisää kuukausittain (vaikka en edes hae enää töitä), mutta koska minut tunnetaan/ nähdään ahkerana työntekijänä, niin minulle on kysyntää. Ja tähän samaan kaikki muutkin pääsevät jos vain haluavat aidosti. :) (Toki Ei kaikkien tarvitse tehdä 75-100 tuntia töitä viikossa Kuten minä teen, mutta tehkää edes sen verran että saatte itsenne/ perheenne elätettyä ja olkaa ylpeitä siitä). :)

Erinomainen ja hyödyllinen kommentti (jota näyttävät täällä löllyvät luuserivalittajatyötävieroksuvat alapeukuttavan).

Täyttä roskaa oli tuo kommentti. Toki jos on valmis uhraamaan elämänsä työn alttarilla ja syömään vuosikausia kakkaa saadakseen ehkä jonkun työpaikan, jonka joku työnantaja hyvää hyvyyttään suostuu antamaan niin sitten voi pitää hyvänä kommenttina.

Säilyttäkää hyvät ihmiset edes jonkinlainen omanarvontunne ja muistakaa, että nykysysteemi on täysin kieroutunut. Ei työnhakijoiden  pidä tanssia työnantajien pillin mukaan vaan asian pitää olla päinvastoin. Kaikki neuvot vuosien ilmaistöistä ja kaikkien töiden vastaanottamisesta vain, jotta saisi täytettä ansioluetteloon ovat täysin järkyttäviä ja kertovat vain puhujansa vääristyneestä arvomaailmasta, jossa työnantajien suhteen ollaan valmiita pyllistämään ja anelemaan heiltä edes pientä armonpalaa. 

Vierailija
87/88 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

22-vuotias ahkera työläinen kirjoitti:

Aloittajan kannattaa tosiaan tehdä alkuun vapaaehtoistyötä, saa täytettä ansioluetteloon ja työnantajatkin uskaltavat palkata, kun on edes jossain ollut töissä (osoitus aktiivisuudesta ja ahkeruudesta). :)

Myös työn perässä on hyvä olla valmis muuttamaan, kesätöitä kannattaa hakea myös isommilta paikkakunnilta missä niitä on tuhansittain.

Myös työpaikkojen suhteen Ei saa olla nirso kerta ensimmäisestä työpaikasta kyse, hae siivoojaksi, mainoslehtien jakajaksi tai postin varhaisjakeluun. Kannattaa myös hakea osa-aikaisia töitä, parempi sekin on että tekee edes 10 tuntia viikossa töitä kuin Ei ollenkaan. Ja usein hyvä työntekijä saa myös tuurata muita yms että tunteja tulee lisää. Ja myöhemmin voi vaikka useamman osa-aikatyön yhdistää, niin saa siten viikkoon enemmän työtunteja.

Ja työhaastatteluihin vinkiksi, niin unohda introverttisyytesi/ ujoutesi ja päätä että olet oma ihana pirteä itsesi ja näytä aito luonteesi (eivät ne haastattelijat sinua tunne/ syö eikä sinun jatkossa tarvi olla heidän kanssaan tekemisissä jos mokaat jotenkin haastattelussa, joten älä jännitä!) :)

Ja kaikille muillekin työttömille/ työkokemusta omistamattomille neuvon hakemaan töitä ja ottamaan itseään niskasta kiinni sekä elättämään itsensä eikä vain odottamaan että rahaa tippuu taivaasta. Suomi vielä kaatuu kaikkien työttömien elättämisen takia.

Ja töitä on kaikille halukkaille, kun vaan on ahkera ja valmis tekemäänkin jotain työpaikan saamisen eteen, ei teitä kukaan kotoa tule hakemaan! Joskus se voi tarkoittaa muuttoa toiselle paikkakunnalle, pidempää työmatkaa tai hanttihommien tekemistä, mutta ainakin saisitte olla ylpeitä että elätätte itse itsenne ja olette työelämässä mukana.

(Kaikki vinkkini ovat omia kokemuksiani, ja olen itse ollut työelämässä mukana nuoresta asti, ja tehnyt töitä koulujenkin ohella. Nykyään teen kahta kokopäivätyötä, ja molemmista töistäni pidän todella todella paljon, ja koska omaan ikäisekseni paljon työkokemusta niin pystyn jo valitsemaan millaisia töitä teen/ missä yrityksissä työskentelen ja työtarjouksia tulee lisää kuukausittain (vaikka en edes hae enää töitä), mutta koska minut tunnetaan/ nähdään ahkerana työntekijänä, niin minulle on kysyntää. Ja tähän samaan kaikki muutkin pääsevät jos vain haluavat aidosti. :) (Toki Ei kaikkien tarvitse tehdä 75-100 tuntia töitä viikossa Kuten minä teen, mutta tehkää edes sen verran että saatte itsenne/ perheenne elätettyä ja olkaa ylpeitä siitä). :)

Suomi ei tule ikinä työttömiin kaatumaan eikä työttömien tukia ikinä lopeteta. Ne kustannetaan kyllä vaikka lainarahalla, koska Suomessa ei heikkoja jätetä oman onnensa nojaan. Siksi ei ole mikään pakko mennä töihin enkä aiokaan mennä ellei löydy mukavaa työtä, josta saa vielä tarpeeksi palkkaakin.

Vierailija
88/88 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä. Itsellä on ollut työkokemusta osa-aikatöistä 14-19v (ammattikoulu tässä samassa välissä, valmistuminen 2012), sitten kahden lapsen myötä 6 vuoden aukko -> lisäkoulutus 2018 -> vuoden 2012 jälkeen ensimmäinen osa-aikatyö vasta loppuvuodesta 2021, perään toinen lyhyt pätkä alkuvuodesta 2022 ja NYT 29-vuotiaana jotenkin ihmeellisesti sain vuoden loppuun saakka kestävän määräaikaisen sopimuksen täysillä tunneilla ensimmäiseen oman alan paikkaan, jonne laitoin hakemuksen. Valmistun nyt siis alalle, josta ei varsinaisesti ole edes pulaa tällä alueella. En tiedä miten sain paikan, varmasti ollut paljon muitakin hakijoita.

Elämäni ensimmäinen OIKEA työpaikka siis nyt 29-vuotiaana, vähäisellä aiemmalla työkokemuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan