Työhaastattelussa : "Kerro lempirunoilijasi tunnetuin runo"
Tätäkö tämä nykyään on? Työnhausta on tullut tuollaista teatteria. Haastattelussa en osannut kerta kaikkiaan mitään tuohon sanoa. Sanoin vain rekrytoijalle, että eiköhän tämä ollut tässä. Minä tulin hakemaan töitä, enkä paikkaa runokerhosta. Jos ihan oikeasti työn saamisesta tehdään näin vaikeaa, niin sitten lienee parempi, että työtä tekevät runoilijat elättävät minua, kun makaan sohvalla ja palstailen.
Kommentit (55)
Loistava kysymys mikä antaa vastauksia hakijan yleistiedon lisäksi, paineensietokyvystä, huumorintajusta ja yleisestä asenteesta.
Mun lempiruno on Yeatsin yhden tunnetuimman runon säkeet
Things fall apart, the centre cannot hold
Mere anarchy is loosed upon the world
Mutta ei tota oikein voi työhaastattelussa sanoa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista työtä hait? Ymmärrän oikein hyvin, jos työsi liittyisi jollakin tavalla runouteen. Runokysymykseen ehkä olisin vastannut jotain "latua käyden on ladun vanki, vapaa on vain umpihanki", kuka lieneekin runoilija.
Minulta on kysytty "mikä eläin olisit". Siinä vaiheessa tuli kyllä mieleen, että kukahan nämä kysymykset on laatinut. Ja kunnan johtavaa virkaa olin hakemassa.
Millaista työtä hait? Ymmärrän oikein hyvin, jos työsi liittyisi jollakin tavalla runouteen. Runokysymykseen ehkä olisin vastannut jotain "latua käyden on ladun vanki, vapaa on vain umpihanki", kuka lieneekin runoilija.
Hellaakoski, kokoelmasta Huojuvat keulat. Mun lempparini myös.
Paitsi että se on
"Tietä käyden tien on vanki.
Vapaa on vain umpihanki."
"Näytänks mä siltä, että mulla ois joku lempirunoilija........?"
"Näytätte siltä, että teidän lempirunonne voisi olla Antti Hammarbergin Viideltä saunaan ja kuudelta putkaan...."
Itse kun olen mennyt haastatteluun, olen aina vaatinut paikalle mahdollista tulevaa esimiestä ja hänen esimiestään paikalle. "eikä sitten yhtään HR:n edustajaa, jos oikeasti haluatte meikäläisen".
4/5 paikasta saatu näin. eikä todellakaan ole tarvinnut vaivautua HR:n temppuiluihin. Viimeiset neljä vuotta olen ollut itse haastattelijana ja sama meininki, kun tosiosaajia haetaan niin hooärrän edustajia ei päästetä paikalle ärsyttämään & karkoittamaan osaajia tiehensä. Vasta päätösten jälkeen saavat osallistua...
Ap ei tunne runoutta ollenkaan, ja kiukuttelee siksi.
Sitten jotkut väittävät, että runous ja kirjallisuus on turhuutta, jota ei työelämässä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en jaksa sitä, että haastatteluissa odotetaan jotain sirkusesitystä tai improvisaationäytelmää, viimeks kysyttiin mikä muumihahmo olisin ja miksi. Joo ihan hauskaa, mut oikeesti nyt...
Mitä oikeesti? Tuollaistako se on nykyään? Tuohonkaan ei olisi toki voinut rehellisesti vastata. Oikea vastaus olisi, että olen Vilijonkka, koska olen niin neuroottinen. Ei olisi työpaikkaa irronnut.
Tuo kysymys on myös melko lailla syrjivä. Jos on kasvanut muualla kuin Suomessa, ei välttämättä tunne muumeja kovin hyvin. Mun lempirunoilijoiden tuotokset taas ovat pitkälti uskonnollisia sisällöltään, eikä siitäkään aiheesta ehkä lähtisi haastattelu kovin hyvin käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tunne runoutta ollenkaan, ja kiukuttelee siksi.
Sitten jotkut väittävät, että runous ja kirjallisuus on turhuutta, jota ei työelämässä tarvitse.
Ap:n kiukku lienee tässä n. seitsemän vuoden aikana jo laantunut.
Mäkään en jaksa sitä, että haastatteluissa odotetaan jotain sirkusesitystä tai improvisaationäytelmää, viimeks kysyttiin mikä muumihahmo olisin ja miksi. Joo ihan hauskaa, mut oikeesti nyt...
Mitä oikeesti? Tuollaistako se on nykyään? Tuohonkaan ei olisi toki voinut rehellisesti vastata. Oikea vastaus olisi, että olen Vilijonkka, koska olen niin neuroottinen. Ei olisi työpaikkaa irronnut.
Tuo kysymys on myös melko lailla syrjivä. Jos on kasvanut muualla kuin Suomessa, ei välttämättä tunne muumeja kovin hyvin. Mun lempirunoilijoiden tuotokset taas ovat pitkälti uskonnollisia sisällöltään, eikä siitäkään aiheesta ehkä lähtisi haastattelu kovin hyvin käyntiin.
Miksi ei lähtisi käyntiin? Suomessa on uskonnonvapaus, kai se runojakin koskee.
Eipä tuu juuri nyt mieleen muuta kuin:
Kekkonen kiipesi ratikan katolle,
hyppäsi sieltä lentävälle matolle.
Lentää liihotti Helsingin poikki,
illan tullen linnaansa loikki.
martti syrjä ja tahroja paperilla
Seppo Hyrkäs: mikäs tuolla lauteilla ruskottaa, se taitaa olla kakkaa. Viikon kun kiljua ryyppäilee, niin kyllähän se ripatille nakkaa
Tuskin sinne haastatteluun kannattaa mennä jos jo kysymyksistä loukkaantuu. Senkin ajan voi kotona lukea vaikka runoja.