Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelussa : "Kerro lempirunoilijasi tunnetuin runo"

Vierailija
25.05.2017 |

Tätäkö tämä nykyään on? Työnhausta on tullut tuollaista teatteria. Haastattelussa en osannut kerta kaikkiaan mitään tuohon sanoa. Sanoin vain rekrytoijalle, että eiköhän tämä ollut tässä. Minä tulin hakemaan töitä, enkä paikkaa runokerhosta. Jos ihan oikeasti työn saamisesta tehdään näin vaikeaa, niin sitten lienee parempi, että työtä tekevät runoilijat elättävät minua, kun makaan sohvalla ja palstailen.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken miettiminen voisi tulla, mutta kyllä sieltä aina joku Vaka vanha Väinämöinen irtoisi.

Vierailija
22/55 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuolla mitattiin kykyä mukautua haastaviin tilanteisiin ja ärsyyntymiskynnystäsi. Minä olisin vastannut, että en harrasta runoutta, mutta Eino Leinon runoista olen pitänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en jaksa sitä, että haastatteluissa odotetaan jotain sirkusesitystä tai improvisaationäytelmää, viimeks kysyttiin mikä muumihahmo olisin ja miksi. Joo ihan hauskaa, mut oikeesti nyt...

Ei helvetti... olisin sanonut, että vihaan muumeja.

Vierailija
24/55 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siitä Lieto Lemminkäinen läksi lylyn lykintähän, kalhun kannan potkintahan.

Hiihti maita hiihti soita hiihti aukkoja ahoja.

Tuli suiksi suksiloista, savu sauvojen nenistä."

Tämä oli peruskoulun tokaluokan oppikirjassa keväällä seitsemänkymmentäviisi. Muistan tuon pätkän Kalevalasta vielä 42 vuotta myöhemmin.

Runomitta oli muistaakseni nelipolvinen trokee, hauska rytmi. Pitäisi kyllä lukea koko Kalevala...

Vierailija
25/55 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kysytty mitä ihmeellisempiä kysymyksiä työhaastatteluissa, mutta toisaalta ymmärrän. Olen työskennellyt niin asiakaspalvelijana, esiintyjänä, muusikkona jne... Kaikissa näissä tarvitaan nopeaa reagointikykyä.

Vierailija
26/55 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINAKO sinulle tulee näitä runokysymyksiä työhaastatteluissa? Olen lukenut tämän sanasta sanaan samanlaisen kirjoitukseen täältä vuosien mittaan jo useamman kerran.

Vierailija
27/55 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue runoja, mutta tuohon voisin ihan lonkalta heittää että Eino Leinon Nocturne. Sen osaan lausua vaikka ulkoa, jos pitäisi jotenkin todistaa sanansa.

Vierailija
28/55 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastannut, että Jussi Haavisto ja runo aamusta.

Täysin keksitty juttu, ei tuollaista runoilijaa edes ole.

Vierailija
29/55 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan töitä hait?

Testattiinkohan tuolla yleissivistystä tai jotain?

Itse voisin vain tunnustaa, etten juurikaan lue runoja enkä tunne runoilijoita.

Liekö tuohon haettu hyvää "oikeaa" vastausta, vai onko oleellista enemmänkin se, millä tavalla vastaa?

Onkohan suurimmalla osalla ihmisistä edes lempirunoilijaa? Ehkä tuollaisella kysymyksellä yritetään selvittää, miten vastaa ihminen, joka ei lue runoja: yrittääkö esittää sivistyneempää ja keksiä vastausta, vaikka oikeasti ei ole mitään lempirunoilijaa.

Vierailija
30/55 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näytänks mä siltä, että mulla ois joku lempirunoilija........?"

Vierailija
31/55 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on nykyään niin hienoja psykologisia neroja tms., joten tuollaisia pelleilykysymyksiä on silloin kyseltävä haastatteluissa. Jotenkin ne vaan kuvittelee vetävänsä punaisesta langasta kysymällä vaikka runoa, jolla sitten päästään kiinni kaikkiin ihmisen ominaisuuksiin työntekijänä. Melko näppärää. Ne on myös lukeneet Helsingin Sanomista NYT -liitettä tai Imagea, jossa on ilmeisesti ollut sitten jonkinlainen positiivissävytteinen artikkeli tälläisistä haastattelukysymyksistä; tai ne luuli sitä positiiviseksi artikkeliksi, oikeasti se oli kuitenkin sarkastinen pilkka-artikkeli jenkkityylisestä pelleilystä, mutta nämä pellet käsittivät sen niin, että tälläisiä on kyseltävä, jotta saadaan hyvä työntekijä. Siitä lähtien ne on tehneet niin. Se on niin cool.

Vierailija
32/55 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista työtä hait? Ymmärrän oikein hyvin, jos työsi liittyisi jollakin tavalla runouteen. Runokysymykseen ehkä olisin vastannut jotain "latua käyden on ladun vanki, vapaa on vain umpihanki", kuka lieneekin runoilija.

Minulta on kysytty "mikä eläin olisit". Siinä vaiheessa tuli kyllä mieleen, että kukahan nämä kysymykset on laatinut. Ja kunnan johtavaa virkaa olin hakemassa.

Vierailija
33/55 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

martti syrjä: vihreän joen rannalla

kuinka niin?

Vierailija
34/55 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n reaktio oli hyvä. Minäkin olen kerran tullut kesken rekrytoinnin siihen tulokseen, että tämä ei olekaan minulle sopiva paikka. Minulle oli jo tarjottu muualta töitä, joten toin kesken rekryn ilmi, että tämä ei ilmiselvästikään ole minun hommaani ja kerroin, että otan toisen työpaikan vastaan. Hauskaksi asian teki se, että nämä kaksi yritystä olivat kytköksissä toisiinsa ja olinkin yhtäkkiä ostajan roolissa. Rekrytoija selkeästi hermostui asiasta :D

Vierailija
35/55 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan kun kekkonen lausui tämän runon, osan. en siksi mutta kuitenkin.

Kaita polku kaivolta ovelle

nurmettuu.

Ikkunan edessä

pystyyn kuivunut omenapuu.

Reppu naulassa ovenpielessä,

siinä linnunpesä.

Kun olen kuollut, kun olen kuuollut.

Kesä jatkuu. Kesä

Kuinka on voinut kukaan ihminen tehdä näin hyvä runon.

Vierailija
36/55 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siitä Lieto Lemminkäinen läksi lylyn lykintähän, kalhun kannan potkintahan.

Hiihti maita hiihti soita hiihti aukkoja ahoja.

Tuli suiksi suksiloista, savu sauvojen nenistä."

Tämä oli peruskoulun tokaluokan oppikirjassa keväällä seitsemänkymmentäviisi. Muistan tuon pätkän Kalevalasta vielä 42 vuotta myöhemmin.

Runomitta oli muistaakseni nelipolvinen trokee, hauska rytmi. Pitäisi kyllä lukea koko Kalevala...

Minäkin muistan tuon runon. Meidän piti ilmeisesti opetella tuo pätkä ulkoa. Muuta en sitten kouluajoilta Kalevalasta muistakkaan. Nyt olen innostunut lukemaan Kalevalaa ihan tosissaan.  Ei mennyt kuin tuollaiset viisikymmentä vuotta, että into virisi ja kieli virkosi...

Vierailija
37/55 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hhyvä kirjoitti:

muistan kun kekkonen lausui tämän runon, osan. en siksi mutta kuitenkin.

Kaita polku kaivolta ovelle

nurmettuu.

Ikkunan edessä

pystyyn kuivunut omenapuu.

Reppu naulassa ovenpielessä,

siinä linnunpesä.

Kun olen kuollut, kun olen kuuollut.

Kesä jatkuu. Kesä

Kuinka on voinut kukaan ihminen tehdä näin hyvä runon.

Lauri Viita

Vierailija
38/55 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, mittaa yleistietoa.

Vierailija
39/55 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista työtä hait? Ymmärrän oikein hyvin, jos työsi liittyisi jollakin tavalla runouteen. Runokysymykseen ehkä olisin vastannut jotain "latua käyden on ladun vanki, vapaa on vain umpihanki", kuka lieneekin runoilija.

Minulta on kysytty "mikä eläin olisit". Siinä vaiheessa tuli kyllä mieleen, että kukahan nämä kysymykset on laatinut. Ja kunnan johtavaa virkaa olin hakemassa.

Hellaakoski, kokoelmasta Huojuvat keulat. Mun lempparini myös.

Vierailija
40/55 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulta testattiin kykyä reagoida yllättäviin tilanteisiin. Niitähän tulee työelämässä jos jonkinlaisia. Asiakkaat saattavat olla outoja jne. Sinä paljastit asenneongelmasi ja säästit rekrytoijan aikaa. t.2

Ja rekrytoija paljasti tapansa kohdella työntekijöitä. 

Jos työnhakijoita kohdellaan kuin koe-eläimiä ja nöyryytetään hassunhauskoilla kompakysymyksillä, on työnantajakin mennyt pahasti metsään. Pitkällä tähtäimellä työnantajan maine kärsii vit tumaisista rekryprosesseista ja vaikutus työyhteisöön voi olla negatiivinen. Parhaat työntekijät ovat inhimillisiä, työlleen omistautuvia ja työnantajalle lojaaleja. Heitå kannattaa kunnioittaa alusta asti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä