Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silikoniset syöttölusikat

Vierailija
25.05.2017 |

Ostin muutama päivä sitten 4 kk vauvalle NUKin silikoniset syöttölusikat. Vastaavia olin käyttänyt esikoisellakin aikoinaan. Kaupassa kiinnitin huomiota vain pakkauksen etupuolen ikärajaan, jonka mukaan lusikat soveltuvat 4 + kk ikäisille vauvoille. Kotona sitten luin myös pienet präntit pakkauksen takaa ja sieltä löytyikin rajoitus, että lusikoita saa käyttää vain siihen asti, kun ensimmäiset hampaat alkavat puhjeta. Meidän vauvalta ensimmäinen hammas jo pilkottaa, joten tuon perusteella lusikat eivät ole meille lainkaan käyttökelpoisia.

Olin yhteydessä maahantuojaan kysyäkseni, että onko tosiaan näin, lusikathan eivät sovellu sitten läheskään kaikille vauvoille missään vaiheessa ja käyttöikä on tosi lyhyt. Tiivistetysti vastaus oli, että virallisesti ei saisi, mutta oikeastaan voi käyttää, tuolla maininnalla vain valmistaja vapautuu vastuusta, jos jotain sattuu toimittaessa vastoin ohjetta. Jos valmistaja ei ota vastuuta, niin en minäkään kyllä halua ottaa riskiä, kun kyse on vauvan turvallisuudesta.

Epäilen, että käytännössä näitä silikonilusikoita kyllä käytetään myös vauvoilla, joilla on jo hampaita. Eli miten on, oletteko te käyttäneet tällaisia vauvalla hampaiden puhkeamisen jälkeen? Oletteko tuota käyttörajoitusta edes huomanneet? Yleensä pakkaus heitetään roskiin ja kuka tuollaista nyt muistaa, jos asia (eli ne hampaat) tulee ajankohtaiseksi vasta myöhemmin. Mites muut merkit, onkohan niissäkin tämä sama rajoitus? Itse en ole vielä ehtinyt muiden valmistajien silikonilusikoita tutkimaan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se johdu vain siitä, että silikoniin tulee helposti pieniä naarmuja hampaista, jonka jälkeen bakteerien on helpompi pesiä niissä naarmukohdissa.

Vierailija
2/8 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi metallinen lusikka ei käy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallisia olen käyttänytkin. Tavallisissa kahvilusikoissa on vaan ikävän terävät reunat, kun vauva ei osaa vielä kunnolla suuta aukoa.  Joten silikonin olisi miellyttävämpi vauvalle. Ja on ne tosi suosittuja, maahantuoja kertoi myyntiluvutkin, enkä todellakaan ole ainut joka niillä mieluummin vauvaa syöttäisi. Jos olisivat turvallisia...

Vierailija
4/8 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin noita just. Jäi kyllä huomaamatta hammasosuus. Tarkistin paketista vain että soveltuuko tiskikonepesuun jne.

Hampaita ei vielä ole, mutta ihan kohta puhkeamassa. Aion todennäköisesti käyttää lusikoita myös hampaiden puhkeamisen jälkeen. Metallisia en uskalla antaa, kun pelkään että sattuu vauvan ikeniin se kova lusikka.

Vierailija
5/8 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metallisia olen käyttänytkin. Tavallisissa kahvilusikoissa on vaan ikävän terävät reunat, kun vauva ei osaa vielä kunnolla suuta aukoa.  Joten silikonin olisi miellyttävämpi vauvalle. Ja on ne tosi suosittuja, maahantuoja kertoi myyntiluvutkin, enkä todellakaan ole ainut joka niillä mieluummin vauvaa syöttäisi. Jos olisivat turvallisia...

Missä lusikoissa on vauvalle vaarallisen terävät reunat? No, ehkä jossain Ikeoissa ja Savonioissa..??

Vierailija
6/8 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aion kyllä nyt luopua silikonilusikoista vauvan syötössä, koska nyt kun hänellä on jo neljä hammasta , niin hän ottaa lusikan hampaiden väliin ja lusikkaan on jäännyt jälkiä. Ajan kysymys , milloin lusikasta alkaa irtoilla palasia. Tietysti yritän estää lusikan pureskelua, mutta hänestä nyt tällä hetkellä on kiva tuhota kaikki hampailla. :D

Vierailija
7/8 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa melkoiselta turhakkeelta koko lusikka.

Vierailija
8/8 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veistä puusta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä