Hoidan kaikki kotityöt, ja kävi ilmi että miehen mielestä en tee mitään
Tilanne alkoi siis siitä, kun 6 kk sitten jäin määräaikaisuuden päättymisen jälkeen työttömäksi. Aloin ihan omasta aloitteesta miehen työpäivän aikana tekemään kaikki kotihommat. Mukaan lukien kaupassa käynnit ym. Hoidan siis pyykit, viikattuina kaappiin, ruokien ostamiset ja laittamiset, tiskit, imuroinnit, pölyjen pyyhkimiset, laskujen maksut, lakanoiden vaihdot ja siis ihan kaikki. Maksamme ruoat ja asumiset ja muut elämiset puoliksi (minulla ok ansiosidonnainen, niin pystyn hyvin maksamaan noista puolet). Mies ei ole puoleen vuoteen joutunut tekemään yhtään kotityötä, ei edes tiskikoneen tyhjennystä kertaakaan, eikä kyllä olisi "ehtinytkään", koska minä ehdin ne tehdä valmiiksi alta pois ennen kuin hän tulee töistä kotiin. En ole valittanut asiasta, ei sitä kotityötä niin paljon ole. Asumme kerrostalossa eli ei ole edes lumitöitä tms.
Mutta nyt kävi ohimennen muun keskustelun yhteydessä vähän sivulauseessa ilmi, että hänen mielestä minä en tee mitään kotitöitä. Että vain laiskottelen, ja laiminlyön kaikki kotihommat kun vaan makaan enkä tee yhtään mitään. Ei siis suuttunut minulle mitenkään asiasta vaan paljasti vähän vahingossa, että ajattelee noin. No siis tottakai teen kotitöiden lisäksi työhakemuksia, ylläpidän osaamista lukemalla jotain työhön liittyviä kirjoja, käyn huolehtimassa kunnostani jne. Mutta tämä on ihan kamala tilanne, koska en ymmärrä miten se voi ajatella noin. Se ei siis ole puoleen vuoteen tehnyt itse kertaakaan yhtään mitään kotihommaa, ja minä olen tehnyt aivan kaiken yksin. Mitä ihmettä siis. Käykö noin kun nainen jää lapsen kanssa kotiin myös? Toinen elää kuin hotellissa ja luulee että kotona oleva ei silti tee yhtään mitään muuta kuin makaa? Itsestäänkö ne pyykit sinne kaappiin menee ja ruoat kävelee kaupasta kotiin?
Kommentit (95)
Voi luoja, meillä on aivan sama tilanne! Tosin meillä on iso talo isolla pihalla ja puilla lämmitetään. Hoidan lämmityksen (haen kopilla pìhavarastosta puut, aina.) Lumenluonti ja nurmikonleikkuu menee aikaslailla 65-35, mä hoidan enemmän. Ja tosiaan ansiosidonnaisella minäkin, pystyn maksamaan puolet laskuista, mutta ruokatavarat joudun ostamaan itse (kun siellä kaupassa käynkin, ei mies anna korttiaan ikinä mukaan tai nosta rahaa). Joskus ehdotti että hän voi antaa mulle kuukaudessa 100e niin on puoliksi. Aloin nauramaan, kun ei mies käsitä että rahaa menee hygieniatarvikkeisiin, pesuaineisiin, siihen ruokaan kuukaudessa hieman enemmän kun yhteensä 200e. Kuitenkin. Jää mulle "paljon" luppoaikaakin, mutta keskimäärin pyykit+ruuat+kaupassakäynnit+imuroinnit(nyt imuroin päivittäin kun koirilla karvanlöhtöaika)+puidenhaku+lämmittämiset+tiskien hoito+koirien ulkoiluttamiset+kaikki muut vie päivittäin yhteensoittoon laskettuna aikaa ainakin sen 4-5tuntia. Mutta miehen mielestä en tee mitään, eikä missään mene aikaa kuin pari minuuttia... Terveydentilani takia olin pari päivää täysin petipotilaana, joten pyysin miestä putsaamaan edes keittiön. Oli kuulemma rasittavaa touhua se tiskaaminen ja sotkuakin tuli ja hyi ne rasvaset astiat ja äh ihan paskaa hommaa. Sanoin sitte että tuliko mieleen, että teen sen ja tuhat muuta asiaa päivän aikana, vaikka hänestä tuntuisi siltä etten tee mitään. Enkä valita, mies tekee töissä pitkää päivää ja on väsynyt työpäivän jälkeen. Vähemmän mä fyysisesti teen kotona, kun hän töissään, mutta silti rassaa etten mukamas tee mitään muuta kun makaa sohvalla. Oon joskus pitänyt muutaman päivän siivouslakon, omat sotkuni siivonnut kyllä. Kauhee narina kuinka sekasta ja sotkusta ja viileetäki on kämpässä ku ei oo lämmitetty. Sanoin sitte, että tältä näyttää kun oikeesti makaan sohvalla koko päivän enkä tee mitään (toki koirat huolehdin, mutta muuten.)
En tiedä ymmärtääkö vieläkään, itsellä pitäis työt alkaa kuukauden sisällä, saa nähdä kuinka kotihommat sitte menee..
Vierailija kirjoitti:
Oppikaa jo akat että miehet eivät arvosta naisen työtä, perhekeskeisyyttä, naisten piirteitä tai mitään naisvaltaista. Ilmainen työvoimanne kelpaa ja päällenne syljetään. On globaali fakta että miehille naisen työ kodissa.on nollan arvoidtar. Siksi en ikinä suostuisi tekemään miehelle mitään.
Aijaa, kyllä mun mies arvostaa. Kannattaa vaan alussa jo kartoittaa sen miehen arvot niin ei mene aika hukkaan turhien tyyppien kanssa. Tosin on sitä tämän 10v aikana tullut möläytettyä asioita joita ei tarkoita, eli jos nyt siitä on kyse niin ehkä ei kannata sen alkuraivon lisäksi ottaa asiaa niin vakavasti? :D Meille on muodostunut ihan klassikkovitsi tuosta kotona makaavasta äidistä ja töihin lomalle pääsevästä miehestä.
En tajua miten jotkut ihan fiksunakin pitämäni naiset ovat alistuneet sellaiselle miehelle, jonka mielestä nainen kotona on jossain lomalla. Mies tekee ylityötä ja korvaukset toki omaan taskuun jotta voi kerryttää omaa säästöä suuremmaksi samalla, kun vaimo mahdollistaa kaiken. Tietenkään tällainen mies ei myöskään jaa perhevapaita. Naiset valittaa kun joutuvat ruinaamaan mieheltään rahaa ja tuo on mun korvaan tosi surullista. Olisin ehdottomasti mieluummin lapseton ja yksin, kuin toisen rahasalkun alistuksessa jonain piikana kotona. Jotenkin tuo "itsenäisten naisten" omat rahat 2017 menee oikeastaan vaan pahemmin siihen naista alentavana kulttuuriin monilla... ja muuta kuvittelevat.
Voin kertoa aloittajalle, että ei, me kaikki miehet emme ole tuollaisia. Miehesi voi olla muuten mukava, mutta tuossa asiassa vähän pöhkö. Jos minulla olisi tuollainen tilanne kotonani, muistaisin kyllä kiittää, ilahduttaa kukilla, viedä illalla ulos syömään tai elokuviin tai jotain muuta mitä tietäisin naisen arvostavan.
Mieheni heitti joskus imuroidessaan että "hän joutuu koko ajan siivoamaan ja muut vaan sotkee". Mulla meni ihan kuppi nurin. Teen nimittäin valtaosan kotitöistä ja se miehen imurointi on ihan tippa meressä kun lapsiperhettä ajattelee.
Kieltämättä usein vain röhnötän sohvalla kun mies tulee illalla klo 19 töistä, mutta sitä ennen on tehty ruokaa, hoidettu tiskit ja muut keittiösotkut, viety lapset harrastuksiin, käyty kaupassa, pesty pyykkiä, tarkistettu läksyt, taiteltu pyykit jne.
Eli ei munkaan miehellä ole mitään hajua kotitöiden määrästä.
Asutte siis kaksin?
Paljonko niitä kotitöitä sitten päivittäin on?
Vierailija kirjoitti:
Miksi, oi miksi aloit tekemään kaikki kotihommat yksin? Tuosta on tosi paha enää peruuttaa, mies on ns. pilattu. Nämä piilosovinnistit nakittaa naisen juuri noin. Niiden tarkoitus on laittaa nainen tekemään kaikki kotihommat, maksamaan kaikesta puolet tai yli (olet käynyt yksin kaupassa, varmaan maksanut ruokaostokset? Milloin mies on viimeksi osallistunut ruokakuluihin?) ja sitten esittävät suhteen ulkopuolella että "elättävät" naisen ja lapset (vaikka nainen usein tosiasiassa maksaisi lasten vaatteet ja harrastukset ynm., ja mies kuluttaa rahansa elektroniikkaan, moottoripyörään tai vastaavaan harrastukseen). Keskustelupalstoilla nämä tyypit sitten valittavat anonyyminä lompakkoloisista (vaikka ovat itse juuri sellaisia). Kuvaan kuuluu myös dramaattiset mielenosoitukset, jos joskus yhden kerran laittavat juomalasinsa itse suoraan tiskikoneeseen. Ovat silloin mielestään tehneet suururakan kotitöitä. Hanki itsellesi normaali mies, jolla ei ole tuota naisvihageeniä.
Tämä! Ex-mieheni oli tismalleen tälläinen! Muille esitti ja valitti, että muka maksaa kaiken ja minä elän siivellä. Todellisuudessa maksoin kaikesta yli puolet, mm. hänelle vuokraa perimästään asunnosta, maksoin kaikki lapsemme kulut jne.
Mies itse osteli juurikin hifilaitteita yms. harrastusvälineitä ja söi hyvin ulkona. Minä ja lapsi söimme halvinta mahdollista ruokaa kotona. Minä tein kaikki kotityöt, kun hän harrasti ja kaljoitteli kavereitten kanssa.
Kerran menin lakkoon, en tehnyt mitään, ja kaikki saivat kuulla, etten kuulemma tee kotona yhtään mitään. Jopa isänsä tuli haukkumaan minut siitä, kuinka laiska olen, kun kerran jätin kotihommat rempalleen, juurikin näyttääkseni, kuinka sekaisin huusholli menee, jos en siellä jatkuvasti huhki.
Kulliotukset nyt eivät ole mitään logiikan riemuvoittoja käytännössä, vaikka kovasti haluavat sellaista myyttiä ylläpitää
Huhhuh! Miten mies voi kuvitella että et tee mitään, jos hän siis itse ei ole tehnyt 6kk kotitöitä ja kuitenkin koti mystisesti pysyy siistinä..:D Jänniä nuo kaksilahkeiset. Tuntuu, että jotkut miehet oikeasti kuvittelee, että on jotain ihme kotitonttuja, jotka siistii asunnon.
Vähän ohis, mutta seurustelin joskus taannoin hetken miehen kanssa, joka oikeasti silmät suurina ihmetteli, kun mun asunto on aina niin siisti, kaikelle on paikka, aina löytyy "kodin tarpeellisia"(mm. wc-paperia, foliota, leivinpaperia, pesuaineita...).. Häneltä siis nuo aina pääsivät loppumaan ja oli kuulemma joskus jättänyt hampaansa pesemättä melkein kuukauden päiviksi, kun ei ollut saanut aikaiseksi hakea sitä hemmetin hammastahnaa kaupasta. Hyi olkoon! Niin, ihmeellistähän se oli, kun käytin sen maagisen puoli tuntia päivässä siivoamiseen ja pidin vähän silmällä, mitä kaupasta milloinkin tarvitsee tuoda. Ei varmaan tarvitse eritellä, miltä miehen asunto näytti...
Meillä on tällä hetkellä niin, että mies on työkokeilussa päivät ja minä työttömänä kotona. Teen kaikki kotityöt miehen työpäivän aikana, tosin ruuanlaiton jätän usein alkuiltaan, että mies pääsee syömään tuoreeltaan. Viikonloppuisin mies saattaa osallistua tiskaamiseen, mutta tuolloinkin minä hoidan kaiken muun.
Onneksi tuo herra osaa kuitenkin arvostaa sitä, mitä teen. Kiittää aina, kun teen ruokaa ja on pari kertaa huomauttanut, että onpa kiva kun pesit just tänään pyykit, kun haluan tuon tietyn paidan huomenna päälle töihin.^^
Pari kertaa on ehkä kuulostanut hivenen alentuvalta, kun mies on halannut ja "kehunut" että sää oot ollu reipas tänään. :D Mutta hei, ainakin se huomaa ja arvostaa.:)
AP:ta kehottaisin, kuten muutkin näkyy tehneen, jättämään kotityöt oikeasti hetkeksi tekemättä. Alkaisikohan mies huomata eron...
Lapsuutta syytetään aina kaikesta mutta kyllä omatekemäni empiirisen tutkimuksen mukaan ne asenteet mm. kotitöiden jakautumiseen tulee kotoa.
Ei siis ole väliä, vaikka sinkkumies olisi kuinka hyvä huushollaaja. Roolit muuttuu aina yhteiselon alettua ja mies matkii omaa isäänsä. En nyt päätäni pantiksi laittaisi, mutta aika hyvin tämä on pitänyt paikkansa.
Nainen laittaa miehen syyksi sen että nainen on itse valinnut huonon ja sopimattoman kumppanin! *Iso yläpeukku*
Vierailija kirjoitti:
Nainen laittaa miehen syyksi sen että nainen on itse valinnut huonon ja sopimattoman kumppanin! *Iso yläpeukku*
Ensinnäkään ap ei valita. Toiseksi ongelmanahan on juuri nämä tyypit, jotka näyttelee toisenlaista, kunnes on ne pari lasta ja asuntolaina ja naisen huomattavasti hankalampi (ei toki mahdoton) lähteä. Minusta tällaiset miehet (jollaisia toki eivät kaikki miehet ole!) saisivat itse valita sellaisen kodinhengettären, joiden elämäntehtävänä on miehen palveleminen. Ai niin, eihän nämä sankarit halua elättää ketään, joten tällainen nainen ei käy. Huijaavat mieluummin sen urasuuntautuneen naisen ansaan.
Meillä on tilanne, että teen osa-aikatyötä kotoa käsin, mutta tienaan ja maksan menoja enemmän kuin mies, joka käy kokopäivätöissä yrittäjämäisesti.
Jaoin kotityöt niin, että kumpikin pesee omat pyykit ja ostaa ja tekee omat ruuat. Lidäksi mä siivoan latyiat useamman kerran viikossa ja pesen vessan, mies vie hieman useammin roskiksen ja pyyhkii pölyt n joka toinen viikko. Tämä toimii ihan ok mielestäni. Ainoa mikä hieman ärsyttää on, että mies ei pyyhi niitä pölyjä kuin vasta sitten, kun huomautan, että on kertynyt ja pitäisi pyyhkiä. Silloin kyllä tekee sen, mutta astelmasta on toistuessaan tullut sellainen, että mä muka nalkuttaisin asiasta. En haluaisi tehdä sitä, mutta ilman ei tapahdu mitään ja olisi pölyinen koti.
Ihan sama homma! Mies tuo aina kinastellessa esille et mä vaan makaan enkä tee mitää. Paskanvitut. Mä teen ihan kaikki kotityöt, sekä katon et sen lapsil on puhtaat ja ehjät vaatteet aamuks. Kaikkien lakanat vaihdan yms.Munhan ei tarvis pistää tikkuu ristii sen hankkimien äpärien hoitamisee.
Töitä oon ettiny, mut aina tulee viestiä "tällä kertaa ei valittu,kiitti hei". Lannistavaa.
Sit ku sanon et laittaa ne tiskit enne ku tuun kotiin ni siellä ne tiskialtaassa lojuu, vaikka ne vois laittaa suoraan tiskikoneeseen. Ihan kaikki, pyykeistä tiskeihin, imuroinnista vessanpesuun odottaa et mä tuun kotiin. Ja et mä laitan ja siivoon. Eihän toi varmaa ikinä oo yksinasuessaan siivonnu, äiti käyny kämpillä aina siivoos.
Ja lapsetki vaa heittää roskat lattialle, askartelutavarat jää sille sijoillee, ihan kaikki jätetää siihen ku ei jaksa ei kiinnosta. Selkäänsä sietäis saada ihan kunnolla niin et muistaa lopunikänsä et jäljet siivotaan. Lasten WT-äityli varmaan aina vaan taputtaa päätä et einopetteri ja kaijaliisa nii hienosti heittää roskat lattialle et äityli tästä näin kerääki..menkää te syömää jätksii ja heittää lisää roskia pitkin poikin.
Sanoinki et ku saan töitä ni mä en yksin todellakaa siivoo ja laita yhtää mitää.Et mies osallistuu kans. Tuskin tätä tajus tai haluaa tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Asutte siis kaksin?
Paljonko niitä kotitöitä sitten päivittäin on?
Asumme kaksin. Kotitöiden määrä ei ollut nyt ollenkaan tämän keskustelun pointti. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä ukolta, että jos se jäisi työttömäksi, olisiko sen mielestä kivaa, että sinä vähättelisit sitä ja sen olemassaoloa?
No mies varmaan pelkääkin jäävänsä työttömäksi, koska niillä on yt-uhka työpaikalla päällä. En viitsi kiertää veistä haavassa, sitä stressaa jo valmiiksi ihan riittävästi tuo mahdollinen työn menettäminen. Ap.
Ota tuo positiivisesti. Nyt sinun ei oikeasti tarvitse eikä missään nimessä kannata tehdä kotitöitä yhtään. Koska sehän ei tilannetta voi mihinkään muuttaa, kun kerran koti miehen mielestä pyörii hyvin nyt, kun et hänen mukaansa mitään tee. Kesä tulee, lähde päiviksi biitsille lueskelemaan ja ota vain omat eväät mukaan.
Minä teen kotitöitä vain silloin, kun mies on kotona. Silloin hän ei voi sanoa, että en tee mitään. Usein hätyytän hänet pois sohvalta, kun imuroin eikä meillä todellakaan ole ruoka valmiina, kun mies tulee töistä. Siinä vaiheessa vasta avaan jääkaapin oven katsoakseni, pitääkö käydä kaupassa. Kun mies huomautti, että voisin tehdä kotityöt päivällä, niin kysyinn viattomasti, että haittaako häntä se, että teen kotityöt, toki hän voi tehdä osansa juuri silloin kuin haluaa.
Andre kirjoitti:
Voin kertoa aloittajalle, että ei, me kaikki miehet emme ole tuollaisia. Miehesi voi olla muuten mukava, mutta tuossa asiassa vähän pöhkö. Jos minulla olisi tuollainen tilanne kotonani, muistaisin kyllä kiittää, ilahduttaa kukilla, viedä illalla ulos syömään tai elokuviin tai jotain muuta mitä tietäisin naisen arvostavan.
Mies itseasiassa usein kiitti minua kun tein osuuteni silloin kun siis vielä olin töissä ja teimme kaiken puoliksi. Ja huomasi tekemiseni, tosin silloin hän näki sen, koska tein kun olimme molemmat kotona. Molemmat siis kiitimme toisiamme ihan roskien viemisestä ym, mikä ei ehkä ollut ihan tarpeellista mutta kivaa kuitenkin. Olen miettinyt että ehkä tuo nykyinen juttu liittyy enemmän työttömyyteeni kuin niihin kotitöihin, vaikka se niihin nyt kärjistyikin sitten. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Andre kirjoitti:
Mies itseasiassa usein kiitti minua kun tein osuuteni silloin kun siis vielä olin töissä ja teimme kaiken puoliksi. Ja huomasi tekemiseni, tosin silloin hän näki sen, koska tein kun olimme molemmat kotona. Molemmat siis kiitimme toisiamme ihan roskien viemisestä ym, mikä ei ehkä ollut ihan tarpeellista mutta kivaa kuitenkin. Olen miettinyt että ehkä tuo nykyinen juttu liittyy enemmän työttömyyteeni kuin niihin kotitöihin, vaikka se niihin nyt kärjistyikin sitten. Ap.
Se öiittyy siihen, että naisvihageeniä kantavien miesten näkökulmasta parisuhde on valtatsistelu eli kuten sotaa, jossa toinen voittaa ja toinen häviää. Nyt työttömyys on tarjonnut miehelle käteen aseen, jolla hän korottaa omaa asemasnsa ja painaa sinua alaspäin. Eli ihan puhdasta vallankäyttöä ja epäonnisen työasemasi hyväksikäyttöä.
Ikävä sanoa, mutta parisuhdeväkivalta (henkinen ja fyysinen ja seksuaalinen) on englanniksi abuse. Se sana tarkoittaa väärinkäyttöä eli sitä, että ihminen käyttää saamaansa valta-asemaa parisuhteessa omaksi edukseen toisen kustannuksella. Siksi en löisi vetoa siitä, että teille ei tulisi muita vastaavadta lähteestä kumpuavia ongelmia myöhemminkin. Miehellä on ilmeisesti tuo asenne sisäistettynä ja se ilmenee tavalla tai toisella, jis siteutumisen aste lisääntyy, esim naimisiinmeno tai lapsen saaminen.
Hyvä että rahapuoli on mielestäsi kunnossa. Ehkä vähän kärjistin tuossa, mutta tiedän irl monia tapauksia, joissa asiat vain jotenkin "luisuu" tuohon malliin, mitä kuvasin. Ja törkeintä näissä piilosovinisteissa on se, että he näyttelevät sinkkuna ollessaan normaaleja. Pitävät huushollinsa järjestyksessä, eivät latele mitään naista halventavaa (ainakaan silloin kun naisia on läsnä) jne. Olisi paljon reilumpaa että ilmoittaisivat heti kättelyssä mielipiteensä naisten ja miesten tasa-arvosta ja sukupuolten paikasta maailmassa. En tiedä mikä järki heillä tuossa toiminnassaan on, pelkäävätkö että eivät saa naista, jos ilmoittavat suoraan mitä ajattelevat? Tai sitten he eivät ole valmiita oikeasti elättämään sellaista naista, joka olisi valmis hyväksymään "perinteisen" naisenroolin, ja siksi haluavat huijata työssäkäyvän naisen ajautumaan asemaan, jossa hän maksaa kuluista puolet ja sitten tekee myös kaikki kotityöt. En tiedä kuinka tietoista näiden miesten toiminta on, mutta joka tapauksessa tällaisiin tyyppeihin aina silloin tällöin törmää. Kannattaa varoa. Ennen kuin on se pari tenavaa ja asuntolaina.