Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mainio sarjis kotitöiden jaosta ja näkymättömästä työstä :)

Vierailija
24.05.2017 |

"Olisit pyytänyt". Ylempi englanniksi ja alempi alkukielellä ranskaksi siille, joilta se paremmin taittuu. Mainittu tieto kotitöiden jakautumisesta on Ranskasta, mutta myös Suomessa naiset tekevät puolet keskimäärin päivässä puolet enemmän kotitöitä kuin miehet.

https://english.emmaclit.com/2017/05/20/you-shouldve-asked/
https://emmaclit.com/2017/05/09/repartition-des-taches-hommes-femmes/

Kommentit (706)

Vierailija
181/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi otatte tämän miesten haukkumisena? En välillä ymmärrä miksi kaikesta pitää pahoittaa mielensä.

Joo eihän tämä ketju olekaan miesten haukkumista vaan jotain aivan muuta.

Tarina naisten parinvalinnasta, tai siis sen puuttesta.

Minä löysin aivan ihanan miehen, joka jaksoi leikkiä sukulaislasten kanssa. Ensin seurusteltiin kolme vuotta ja asuttiin yhdessä yli neljä vuotta ennen ensimmäisen lapsen syntymää. Toisen lapsen jälkeen mies ulkoisti itsensä kotihommista. Jännä, kun en sitä osannut etukäteen katsoa kristallipallosta.

Vierailija
182/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarjakuva näyttäisi kertovan kotiäidin arjesta. Miten voi vaatia kotitöiden jakamista tasan jos puoliso käy päivätöissä ja itse on kotona? Tätä en ymmärrä. Jos puoliso vastaa työllään valtaosasta perheen elättämisestä niin mistä TASAN JAETTUJA kotitöitä tekevä vastaa?????????

Miten niin kotiäidin arjesta? Missä niin sanottiin? Ihan alussa puhuttiin työkaverista, jonka luo mentiin kylään.

No jos jaksat (vai tuleeko liikaa "mental loadia"?) lukea sen sarjikseen loppuun asti kuten minä niin vähintäänkin ollaan äitiyslomalla ja mies käy töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ja kotityöpsykoosi. Koska pesukoneen napin painaminen  on nykynaiselle ylivoimainen suoritus.

Sepä se, ainoa asia millä nämä palstamammat pääsevät pätemään. Säälittävää.

Vierailija
184/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin: hän ei asu täällä yksin.

Tuo että aikunen ihminen roskaa eikä siivoa jälkiään on aktiivista vallankäyttöä muita kohtaan.

Vain sinun käsitteidesi varjossa. Sinä olet luokitellut kyseisen muovipussin roskaksi ja sen lattialle jättämisen aktiiviseksi teoksi jonka tarkoitus on mielestäsi jokin vallankäyttö / kiusanteko.

Miehesi taas ei vain pidä sitä merkittävänä asiana tai edes roskana. Ja todennäköisesti vain unohti sen siihen. Se että ei asu yksin ei liity mitenkään tähän. Edelleen olet tuohtunut vain siksi että miehesi ei jaa samoja käsitteitä ja ajatusmalleja kanssasi.

Okei. Hypoteettinen tilanne: minua ei häiritse lommot autossa. Onko siis yksinomaan miehen ongelma jos toistuvasti ajan niin läheltä lyhtypylväitä että autoon tulee pieniä lommoja? Autolla ajoa ne eivät haittaa, miestä kyllä. Miehen siis täytyy tästä lähin kuljettaa minua jokapaikkaan, minun ei tarvitse ajaa varovaisemmin ja on nalkuttamista jos mies niistä huomauttaa?

Se joka sen pussin täyttää myös vie sen pois. Toi on niin lapsellista touhua kun olla ja voi.

Minulla kestää yksinään viikon että roskis täyttyy. Kun on lapsi niin kestää sen 2-3 päivää. Miten hemmetissä saatte siitä tuollaisen ongelman?

Eikös perheessä kaikki osallistu roskaamiseen ihan yhtä lailla? Vai tarkoitatko, että kun nainen sen kokkaamisensa ohessa sitä roskista on täyttämässä, on myös hänen tehtävänsä se tyhjätä. Tuolla logiikalla ruokakin kuuluu vain sille, joka sen kaupasta kantaa ja kokkaa.

Se pussi josta täältä keskustellaan ei ole roskapussi, vaan vaatekaupan muovikassi. Mies käynyt ostamassa itselleen vaatteita, purkanut kassin ja jättänyt sen lojunaan keskelle olohuonetta. Eli tasan hoitanut itselleen ne vaatteet, mutta ei enää kiikuttanut edes sitä tyhjää kassia pois. Oletuksena että joku muu korjaa kuitenkin. Kaiken kanssa on sama juttu. Mies hoitaa itsensä iuuri ja juuri mutta ei sitten mitään muuta.

Vierailija
185/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo että aikunen ihminen roskaa eikä siivoa jälkiään on aktiivista vallankäyttöä muita kohtaan.

Vain sinun käsitteidesi varjossa. Sinä olet luokitellut kyseisen muovipussin roskaksi ja sen lattialle jättämisen aktiiviseksi teoksi jonka tarkoitus on mielestäsi jokin vallankäyttö / kiusanteko.

Miehesi taas ei vain pidä sitä merkittävänä asiana tai edes roskana. Ja todennäköisesti vain unohti sen siihen. Se että ei asu yksin ei liity mitenkään tähän. Edelleen olet tuohtunut vain siksi että miehesi ei jaa samoja käsitteitä ja ajatusmalleja kanssasi.

Okei. Hypoteettinen tilanne: minua ei häiritse lommot autossa. Onko siis yksinomaan miehen ongelma jos toistuvasti ajan niin läheltä lyhtypylväitä että autoon tulee pieniä lommoja? Autolla ajoa ne eivät haittaa, miestä kyllä. Miehen siis täytyy tästä lähin kuljettaa minua jokapaikkaan, minun ei tarvitse ajaa varovaisemmin ja on nalkuttamista jos mies niistä huomauttaa?

Se joka sen pussin täyttää myös vie sen pois. Toi on niin lapsellista touhua kun olla ja voi.

Minulla kestää yksinään viikon että roskis täyttyy. Kun on lapsi niin kestää sen 2-3 päivää. Miten hemmetissä saatte siitä tuollaisen ongelman?

Eikös perheessä kaikki osallistu roskaamiseen ihan yhtä lailla? Vai tarkoitatko, että kun nainen sen kokkaamisensa ohessa sitä roskista on täyttämässä, on myös hänen tehtävänsä se tyhjätä. Tuolla logiikalla ruokakin kuuluu vain sille, joka sen kaupasta kantaa ja kokkaa.

Se pussi josta täältä keskustellaan ei ole roskapussi, vaan vaatekaupan muovikassi. Mies käynyt ostamassa itselleen vaatteita, purkanut kassin ja jättänyt sen lojunaan keskelle olohuonetta. Eli tasan hoitanut itselleen ne vaatteet, mutta ei enää kiikuttanut edes sitä tyhjää kassia pois. Oletuksena että joku muu korjaa kuitenkin. Kaiken kanssa on sama juttu. Mies hoitaa itsensä iuuri ja juuri mutta ei sitten mitään muuta.

Ihan kiinnostuksesta kyselen, mitä tuo muovipussin katseleminen on tehnyt omalle psyykellesi? Paljonko se marttyyrius ja vihan sisälleen kerääminen on parantanut oloasi? Teidän parisuhdettanne? Etkö sinä ole se akateeminen perintöhuvilan omistaja, jos kärsit niin kovin niin pakkaa lapset ja muuta paikkaan missä saat hoitaa yksin sen siivoamisen tavallasi. Käsittämätöntä kuinka aikuiset naiset viitsivät uhriutua ja katkeroitua, toivon totisesti, että katkeruutesi takana on muutakin kuin muovipussi lattialla. Jokainen tekee oman elämänsä, jos haluaa viettää sen katkeroituen muovipusseista niin mikäpä siinä. Ja PS aika moni näistä valittajista on valinnut jäädä kotiin hoitovapaille. Kun toinen käy töissä ja toinen hoitaa lapset kotona nuo perinteiset kodinhoitomallit muotoutuvat nopeasti. Ja käsi sydämellä valittajat, kuinka moni ajattelee sukulaisen/tuttavan kodista miten kehnosti seillä asiat sujuvat? Ne omat mallit muodostuvat totuudeksi, ainoaksi tavaksi hoitaa kotia vaikka, jos niitä lapsia ajattelee, miehen kanssa yhdessä päätetty kompromissimalli ja iloinen ilmapiiri olisi paljon parempi. Näin meillä on aina toimittu, hoidettu lapset, koti, piha, eläimet ja kaksi uraa ilman suurempia konflikteja ihan onnellisena - asioiden prioriteetit tajuten.

Vierailija
186/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiinnostuksesta kyselen, mitä tuo muovipussin katseleminen on tehnyt omalle psyykellesi? Paljonko se marttyyrius ja vihan sisälleen kerääminen on parantanut oloasi? Teidän parisuhdettanne? Etkö sinä ole se akateeminen perintöhuvilan omistaja, jos kärsit niin kovin niin pakkaa lapset ja muuta paikkaan missä saat hoitaa yksin sen siivoamisen tavallasi. Käsittämätöntä kuinka aikuiset naiset viitsivät uhriutua ja katkeroitua, toivon totisesti, että katkeruutesi takana on muutakin kuin muovipussi lattialla. Jokainen tekee oman elämänsä, jos haluaa viettää sen katkeroituen muovipusseista niin mikäpä siinä. Ja PS aika moni näistä valittajista on valinnut jäädä kotiin hoitovapaille. Kun toinen käy töissä ja toinen hoitaa lapset kotona nuo perinteiset kodinhoitomallit muotoutuvat nopeasti. Ja käsi sydämellä valittajat, kuinka moni ajattelee sukulaisen/tuttavan kodista miten kehnosti seillä asiat sujuvat? Ne omat mallit muodostuvat totuudeksi, ainoaksi tavaksi hoitaa kotia vaikka, jos niitä lapsia ajattelee, miehen kanssa yhdessä päätetty kompromissimalli ja iloinen ilmapiiri olisi paljon parempi. Näin meillä on aina toimittu, hoidettu lapset, koti, piha, eläimet ja kaksi uraa ilman suurempia konflikteja ihan onnellisena - asioiden prioriteetit tajuten.

Se loukkaa minua. Aina vaan enemmän. Että joku voi elää toista polkien noin. Poimia rusinat pullasta ja jättää toiselle roskat.

Tässä ei ole kyse siitä, että joskus unohtuisi jotain jonnekin vaan siiitä että toinen elää herroiksi ja toinen joutuu kulkemaan perässä siivoamassa. Ja jos isä käyttäytyy noin, aika turha on vaatia teineiltäkään parempaa.

Vierailija
187/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millä lailla se mies on muka sopinut "kompromissimallin" kun hän ei käytännössä tee mitään?

Mikä kompromissi se on?

Vierailija
188/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ja kotityöpsykoosi. Koska pesukoneen napin painaminen  on nykynaiselle ylivoimainen suoritus.

Ei, vaan ongelma on se, että sen painaminen on miehelle ylivoimainen suoritus. Tai siis se, että itse ajattelisi, että sitä voi painaa.

Vierailija
189/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hitto siinä sitten on, että miehet eivät sitten voi vain painella niitä nappeja, jos se niin yksinkertaista. :D

Vierailija
190/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että minä olen odottanut sinua. Varmaan arvaat, mistä kirjoitan :)

Noin vuosi sitten yksi nainen kirjoitti palstalle, että oli aamulla ennen töihin lähtöä laittanut pyykkikoneen pyörimään ja pyysi vapaapäivää viettävää miestään laittamaan pyykit kuivumaan. Mies lupasi. Nainen tuli iltapäivällä töistä ja pyykit oli vielä koneessa. Miehen kaveri olikin pyytänyt miestä veneilemään ja siihen unohtui lupaukset. Joku palstaa lukeva mies suuttui miehen puolesta, kun miehellä olisi mennyt vapaapäivä pilalle pyykkien kuivumaanlaiton vuoksi. Mies uhosi, että hänen vaimonsa saisi vastaavassa tapauksessa lähtöpassit. Edelleen minua huvittaa, miten naiselle koko perheen pyykkihuolto on napinpainamista ja miehelle yhden yksittäisen koneellisen ripustaminen kuivumaan onkin iso työ.

Lupasin kirjoittaa tuon saman tarinan joka kerta, kun luen pyykinpesusta napinpainamisena.

Vierailija
191/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin vuosi sitten yksi nainen kirjoitti palstalle, että oli aamulla ennen töihin lähtöä laittanut pyykkikoneen pyörimään ja pyysi vapaapäivää viettävää miestään laittamaan pyykit kuivumaan. Mies lupasi. Nainen tuli iltapäivällä töistä ja pyykit oli vielä koneessa. Miehen kaveri olikin pyytänyt miestä veneilemään ja siihen unohtui lupaukset. Joku palstaa lukeva mies suuttui miehen puolesta, kun miehellä olisi mennyt vapaapäivä pilalle pyykkien kuivumaanlaiton vuoksi. Mies uhosi, että hänen vaimonsa saisi vastaavassa tapauksessa lähtöpassit. Edelleen minua huvittaa, miten naiselle koko perheen pyykkihuolto on napinpainamista ja miehelle yhden yksittäisen koneellisen ripustaminen kuivumaan onkin iso työ.

Lupasin kirjoittaa tuon saman tarinan joka kerta, kun luen pyykinpesusta napinpainamisena.

Ja mikä siinäkin on että naisille se leppoisa vapaapäivä on just sitä että tekee ne kaikki rästityöt kotona?

Vierailija
192/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se, ainoa asia millä nämä palstamammat pääsevät pätemään. Säälittävää.

Näytät kovasti saavan kiksejä täällä pätemisestä? Munakas-AV-mamma taidat olla?

Vierailija
193/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän tuossa voittaa. Tekee vain sen työnsä,,kartuttaa eläkettä ja panee vaimon säätämään.

Vierailija
194/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi otatte tämän miesten haukkumisena? En välillä ymmärrä miksi kaikesta pitää pahoittaa mielensä.

Joo eihän tämä ketju olekaan miesten haukkumista vaan jotain aivan muuta.

Tarina naisten parinvalinnasta, tai siis sen puuttesta.

Minä löysin aivan ihanan miehen, joka jaksoi leikkiä sukulaislasten kanssa. Ensin seurusteltiin kolme vuotta ja asuttiin yhdessä yli neljä vuotta ennen ensimmäisen lapsen syntymää. Toisen lapsen jälkeen mies ulkoisti itsensä kotihommista. Jännä, kun en sitä osannut etukäteen katsoa kristallipallosta.

Sinä varmaan olet ulkoistanut miehen jo?

Vierailija
195/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun YH-isiäkin on elossa ja olemassa ja ei koe mitään tarvetta tuollaiselle turhalle työlle. Jos se on näkymätöntä työtä se on sähläämistä ja turhaa ja sitä ei näin ollen sitä ei tarvitse tehdä.

Vierailija
196/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä siinäkin on että naisille se leppoisa vapaapäivä on just sitä että tekee ne kaikki rästityöt kotona?

Kaikki rästityöt = pyykkikoneen tyhjennys. Eikös se ollut asia, jonka tekee ihan ohimennen, ei yhtään iso juttu ja turha edes mainita jos noin pienen asian saa tehdyksi. :D

Vierailija
197/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki rästityöt = pyykkikoneen tyhjennys. Eikös se ollut asia, jonka tekee ihan ohimennen, ei yhtään iso juttu ja turha edes mainita jos noin pienen asian saa tehdyksi. :D

Missä niin sanottiin, että tarkoitin kaikilla rästitöillä pesukoneen tyhjentämistä?! Mistä tuollaista keksit?

Vierailija
198/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niin sanottiin, että tarkoitin kaikilla rästitöillä pesukoneen tyhjentämistä?! Mistä tuollaista keksit?

Mitä tarkoitat? :)

Vierailija
199/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma kun YH-isiäkin on elossa ja olemassa ja ei koe mitään tarvetta tuollaiselle turhalle työlle. Jos se on näkymätöntä työtä se on sähläämistä ja turhaa ja sitä ei näin ollen sitä ei tarvitse tehdä.

Yh-isillä ne ympäröivät naiset paikkaa... kummasti naisope joustaa, sisko jeesaa, mummo auttaa ja naapurin täti ja lapsen kaverin äiti hoitaa.

Vierailija
200/706 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siis niinku pyykkikoneen tyhjennys ja muovipussien keräily lattialta? Ei niihin toisiaan kuole. ;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme