Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mainio sarjis kotitöiden jaosta ja näkymättömästä työstä :)

Vierailija
24.05.2017 |

"Olisit pyytänyt". Ylempi englanniksi ja alempi alkukielellä ranskaksi siille, joilta se paremmin taittuu. Mainittu tieto kotitöiden jakautumisesta on Ranskasta, mutta myös Suomessa naiset tekevät puolet keskimäärin päivässä puolet enemmän kotitöitä kuin miehet.

https://english.emmaclit.com/2017/05/20/you-shouldve-asked/
https://emmaclit.com/2017/05/09/repartition-des-taches-hommes-femmes/

Kommentit (706)

Vierailija
681/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien miehet ei tehneet ainuttakaan kotityötä. Lumet kolasivat talvisin, jos omakotitalossa asuivat, mutta että pyykkiä pesisivät tai uunia jynssäisivät. Ei tod. Nykynaisten miesten tulisi lukea sitten jo ajatukset siitä, mikä on vaimon käsitys terveellisestä ruuasta lapselle ja kokata se tismalleen silloin kun naisen ajanlasku sen määrittää. Toki niin ettei hävikkiä synny. Vaatimukset nousseet melko lailla.

Tuohon aikaan miehet vielä elätttivät perheensä. Nykymiehet ei pysty: vaimojen on pakko osallistua kodin ulkopuoliseen työhön eli maksaa puolet kuluista.[/quote

Höps. Moni jää kotiin. Itsekin olen kotona.

Kuinkakohan moni äiti Suomessa jää kotiin sen jälkeen kun lapset on yli 3v? Itse en tunne yhtäkään, eikä ole ikinä tullut tälläistä kotorouvaa vastaan.

Aika moni. Vaatii joko varallisuutta tai täyttä varattomuutta. Tunnen useita.

Aika varakasta porukkaa sitten tunnet, kun kyse oli siitä että mies elättää koko perheen niinkuin ennen vanhaan (vaimo ei siis saa mitään tukia).

Tuleeko yllätyksenä, että vielä on olemassa miehiä, joilla on kyky ja halu elättää perheensä?

Tulee kyllä, palkan on oltava reilusti yli keskiverron ja miehen oltava halukas myös elättämään nainen jolla ei käytännössä ole mitään tekemistä kun lapsetkin ovat jo isompia. Hienoa jos heidän arki näin toimii, mutta kuten sanoin en tunne yhtäkään tälläisiä perhettä.

Vierailija
682/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien miehet ei tehneet ainuttakaan kotityötä. Lumet kolasivat talvisin, jos omakotitalossa asuivat, mutta että pyykkiä pesisivät tai uunia jynssäisivät. Ei tod. Nykynaisten miesten tulisi lukea sitten jo ajatukset siitä, mikä on vaimon käsitys terveellisestä ruuasta lapselle ja kokata se tismalleen silloin kun naisen ajanlasku sen määrittää. Toki niin ettei hävikkiä synny. Vaatimukset nousseet melko lailla.

Tuohon aikaan miehet vielä elätttivät perheensä. Nykymiehet ei pysty: vaimojen on pakko osallistua kodin ulkopuoliseen työhön eli maksaa puolet kuluista.[/quote

nykymiehet ei pysty elättämään perhettä juuri sen takia, että naiset menee töihin. Pitää maksaa veroista naisten koulutukset, julkiset työpaikat ja eläkkeet. Siihen päälle päivähoidot kaikki muu mitkä nainen ennen hoiti.

Okei, unelmavaimollasi siis ei olisi mitään koulutusta ja hän olisi vain kotona hoitaen kodin ja lapset ja sinä puolestasi maksaisit KAIKEN?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan moni äiti Suomessa jää kotiin sen jälkeen kun lapset on yli 3v? Itse en tunne yhtäkään, eikä ole ikinä tullut tälläistä kotorouvaa vastaan.

Aika varakasta porukkaa sitten tunnet, kun kyse oli siitä että mies elättää koko perheen niinkuin ennen vanhaan (vaimo ei siis saa mitään tukia).

Tuleeko yllätyksenä, että vielä on olemassa miehiä, joilla on kyky ja halu elättää perheensä?

Tulee kyllä, palkan on oltava reilusti yli keskiverron ja miehen oltava halukas myös elättämään nainen jolla ei käytännössä ole mitään tekemistä kun lapsetkin ovat jo isompia. Hienoa jos heidän arki näin toimii, mutta kuten sanoin en tunne yhtäkään tälläisiä perhettä.

Tässähän on kohta 50 sivua kerrottu miten paljon kotihommia naiset tekevät.

Vierailija
684/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuon sarjakuvan keskeinen opetus on, että jos haluaa elämän olevan yksinkertaista ja harmonista, ei kannata hankkia lapsia. Minulla on yli 15 vuotta parisuhdekokemusta, enkä ole kertaakaan joutunut riitelemään kotitöistä. Kahden aikuisen taloudessa asiat ovat aika helppoja, ja helppoudesta minä pidän.

No ei tietenkään kannata jos yksinkertaisuutta haluaa. 

Niin, en tosiaan ymmärrä, miksi monet haluavat väkisin tehdä elämästään raskaampaa ja hankalampaa. Ei kärsimys autuaaksi tee. Helppo ja mukava elämä on lähtökohtaisesti ihan yhtä palkitsevaa ja merkityksellistä kuin hankalakin.

No et ymmärrä niin et ymmärrä. Et tuhaan ole vela. 

Lasten hankinta rajoittaa ja hankaloittaa elämää niin paljon, että vastineeksi siitä vanhempien pitäisi olla paljon onnellisempia kuin lapsettomien. Kuitenkin tutkimusten mukaan vanhemmat ovat joko suurin piirtein yhtä onnellisia tai vähän onnettomanpia kuin lapsettomat. He maksavat valtavan kovan hinnan ilman kunnollista palkkiota.

Tämän ketjun siivousriidat ovat vain yksi esimerkki. Kahden aikuisen taloudessa ei tarvitse paljon metatöitä miettiä.

Juujuu palstavelojen litaniat on kuultu 100 kertaa. Toiset haluaa lapsia, toiset ei. Live with it. 

Ei minua haittaa se, että lapsia on hankittu, kunhan sitten otetaan myös vastuu siitä valinnasta eikä uhriuduta ongelmista, jotka ovat sataprosenttisesti omien päätösten seurausta.

Kummastella silti voin. Tätäkin ketjua.

Niin, jos olet päättänyt tehdä lapsia yksin, turha itkeä että hoidat ne yksin. Jos olet tehnyt lapsia kaksin, miksi toisella ei muka ole mitään vastuuta lapsista? Niinpä.

Kumpikin vanhenpi on vastuussa lapsestaan sataprosenttisesti, ei viisikymmentäprosenttisesti. Toisen sluibaillessa on toisen tehtävä enemmän. Miten vanhemmat jakavat tähän vastuuseen kuuluvat tehtävät, on heidän keskinäinen asiansa. Ulkopuolisille on siitä turha valittaa. Jos on hankkinut lapsia, on pitänyt ymmärtää valinnan riskit. Sama kuin base-hyppääjä hakisi sääliä murtuneella selällä.

Mutta käy tämä ketju viihteestä, jos ei muuta. Piti vaimollekin näyttää parhaita paloja.

Vierailija
685/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

duunari kirjoitti:

http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001668757.html

"Parisuhteessa elävä mies tekee viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin naispuolinen kumppaninsa."

Pelkkä tuntien määrä ei tietenkään kerro kaikkia. Usein esimerkiksi toisen mielestä auton vahaaminen ei ole kotityötä, kun taas tavaroiden piilottelu ja tyynyjen järjestely on.

Juttu vuodelta 2010 ja tilastot joihin viitataan vuodelta 2000. Aika vanhaa kamaa. Lisäksi kyseessä ovat keskiarvot, eikä huomioitu kotiäitiaikojen, työttömyysaikojen jne vaikutusta. Ruotsalaistutkimuksessa taas koti-isät jättivät kotityöt työssäkäyville äideille. Kumma juttu. 

Melkein 20 vuotta vanhaa tietoa!

Ansiotyö on edelleenkiin mitattavissa oleva asia, palstamamman muumilaulujen täyttämien sormivärihetkien laskeminen kotitöiksi on palstamamman oma ongelma.

Vierailija
686/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, perheessä jossa on pieniä lapsia ja vaimo käy vielä töissä on enemmän hommaa javähemmän aikaa kun perheessä jossa lapset ovat koulussa ja vaimo ei ole töissä. Ymmärrätkö?

Vierailija
687/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuon sarjakuvan keskeinen opetus on, että jos haluaa elämän olevan yksinkertaista ja harmonista, ei kannata hankkia lapsia. Minulla on yli 15 vuotta parisuhdekokemusta, enkä ole kertaakaan joutunut riitelemään kotitöistä. Kahden aikuisen taloudessa asiat ovat aika helppoja, ja helppoudesta minä pidän.

No ei tietenkään kannata jos yksinkertaisuutta haluaa. 

Niin, en tosiaan ymmärrä, miksi monet haluavat väkisin tehdä elämästään raskaampaa ja hankalampaa. Ei kärsimys autuaaksi tee. Helppo ja mukava elämä on lähtökohtaisesti ihan yhtä palkitsevaa ja merkityksellistä kuin hankalakin.

No et ymmärrä niin et ymmärrä. Et tuhaan ole vela. 

Lasten hankinta rajoittaa ja hankaloittaa elämää niin paljon, että vastineeksi siitä vanhempien pitäisi olla paljon onnellisempia kuin lapsettomien. Kuitenkin tutkimusten mukaan vanhemmat ovat joko suurin piirtein yhtä onnellisia tai vähän onnettomanpia kuin lapsettomat. He maksavat valtavan kovan hinnan ilman kunnollista palkkiota.

Tämän ketjun siivousriidat ovat vain yksi esimerkki. Kahden aikuisen taloudessa ei tarvitse paljon metatöitä miettiä.

Juujuu palstavelojen litaniat on kuultu 100 kertaa. Toiset haluaa lapsia, toiset ei. Live with it. 

Ei minua haittaa se, että lapsia on hankittu, kunhan sitten otetaan myös vastuu siitä valinnasta eikä uhriuduta ongelmista, jotka ovat sataprosenttisesti omien päätösten seurausta.

Kummastella silti voin. Tätäkin ketjua.

Niin, jos olet päättänyt tehdä lapsia yksin, turha itkeä että hoidat ne yksin. Jos olet tehnyt lapsia kaksin, miksi toisella ei muka ole mitään vastuuta lapsista? Niinpä.

Kumpikin vanhenpi on vastuussa lapsestaan sataprosenttisesti, ei viisikymmentäprosenttisesti. Toisen sluibaillessa on toisen tehtävä enemmän. Miten vanhemmat jakavat tähän vastuuseen kuuluvat tehtävät, on heidän keskinäinen asiansa. Ulkopuolisille on siitä turha valittaa. Jos on hankkinut lapsia, on pitänyt ymmärtää valinnan riskit. Sama kuin base-hyppääjä hakisi sääliä murtuneella selällä.

Mutta käy tämä ketju viihteestä, jos ei muuta. Piti vaimollekin näyttää parhaita paloja.

:D okei, no tuolla logiikalla Jokaikinen vastoinkäyminenkin on omaa valintaa (mitäs poistuit kotoa, mitäs jäit kotiin, mitäs käyt töissä, mitäs harrastat jne) sovitaan sitten niin.

Vierailija
688/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

duunari kirjoitti:

http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001668757.html

"Parisuhteessa elävä mies tekee viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin naispuolinen kumppaninsa."

Pelkkä tuntien määrä ei tietenkään kerro kaikkia. Usein esimerkiksi toisen mielestä auton vahaaminen ei ole kotityötä, kun taas tavaroiden piilottelu ja tyynyjen järjestely on.

Juttu vuodelta 2010 ja tilastot joihin viitataan vuodelta 2000. Aika vanhaa kamaa. Lisäksi kyseessä ovat keskiarvot, eikä huomioitu kotiäitiaikojen, työttömyysaikojen jne vaikutusta. Ruotsalaistutkimuksessa taas koti-isät jättivät kotityöt työssäkäyville äideille. Kumma juttu. 

Melkein 20 vuotta vanhaa tietoa!

Ansiotyö on edelleenkiin mitattavissa oleva asia, palstamamman muumilaulujen täyttämien sormivärihetkien laskeminen kotitöiksi on palstamamman oma ongelma.

Se on varhaiskasvatusta.

Vierailija
689/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen jatkaa:

En ole itse vielä perheellinen, mutta vakaassa parisuhteessa ja lapset ovat ajankohtaisia pian. Tämä keskustelu oli hyvä muistutus siitä, että otan asian puheeksi ja tulen pitämään mieheni osallisena kotitöissä ja lasten hoidossa. Tällä hetkellä en itse käy töissä ja mieheni maksaa vuokran. Minulle ei tässä tilanteessa ole ongelma hoitaa kotia arkisin, sillä mieheni tekee pitkää päivää, kun taas minulla on paljon aikaa. Tiskaan, järjestelen, imuroin ja pesen lattiat, pyyhin pölyt, pesen pyykit, vaihdan lakanat ja pyyhkeet ja kokkaan monipuolisia aterioita. Viikonloppuisin mies osallistuu enemmän, mutta silti huomaan, että minä todellakin silloinkin olen se työnjohtaja. Sen sijaan, että hän pistäisi pyykit pyörimään, hän kysyy minulta, mitkä värit pitäisi pestä ja tai että pitäisikö lakanat tai pyyhkeet vaihtaa. Ihan kuin minulla olisi jotain sitä vastaan?  Voin hyvin kuvitella, että kun saamme lapsia ja minä todennäköisesti jään kotiin (Lontoossa päiväkodit ja lastenhoitajat ovat äärimmäisen kalliita ja kuukausipalkka voi valua jopa kokonaisuudessaan niiden maksamiseen, joten yleensä pienempituloinen nainen jää kotiäidiksi), vaarana on se, että olen aina vastuussa arjen pyörittämisestä. Täytyy siis todella pitää huolta siitä, että mies osaa - ja haluaa- tehdä lapsille ruokaa, tietää mitä lapsille puetaan päälle ja miten pyykit pestään.

Olen huomannut anoppilassa käydessä, että hänen äitinsä on todellakin se, joka päättää mitä, miten ja milloin mikäkin asia tehdään. En syytä miestäni, vaan yhteiskuntaa. Ärsyttää vanhemmaksi tullessa kun muistelen, miten minäkin tyttärenä aina autoin äitiä lastenhoidossa ja juhlien tarjoiluissa kun veljeni keskittyivät pitämään hauskaa. Teen kyllä kaikkeni, etten jatkaisi samaa omien lasteni kohdalla. 

Huoh. Eli olet kotona luuhaava riippakivi ja aiot "pitää huolen" että töissä raatava miehesi tulee töistä kotiin kotitöihin. Voi nyt vi**u :D

En tiedä, miksi edes vastaan tähän kun et näköjään edes lukenut kommenttiani. Millä ihmeen perusteella olen "kotona luuhaava riippakivi"? Mieheni ei joudu tällä hetkellä  tekemään arkena mitään kotitöitä koska teen kaiken hänen puolestaan sillä välin kun hän on töissä. Minun palkkani on se, että hän maksaa suurimman osan kuluistamme. Olen myös etäopiskelija ilman mitään tukia, koska muutin pois Suomesta, jotta hän voisi jatkaa työpaikassaan. Lisätään nyt vielä, että miehelleni tämä ei ole mikään ongelma vaan hän maksaa mielellään, sillä olen luopunut hänen työnsä takia minulle erittäin tärkeistä asioista kuten vakituisesta työpaikastani. 

Ja totta kai pidän huolta siitä että hän tekee vapaa-ajallamme oman osansa kodinhoidosta kun perustamme perheen. En tiedä oletko ikinä ollut vastuussa lapsista ja taloudenpidosta (minä olen töiden puolesta, vaikka olenkin itse lapseton) ja voin vakuuttaa, ettei mieheni joudu töissään normaalina päivänä tekemään mitään yhtä fyysisesti ja henkisesti vaativaa vaikka pitkää päivää tekeekin. Ja en tiedä oletko tarpeeksi älykäs ymmärtämään tätä, mutta miehen pitkästä työpäivästä seuraa suoraan se, että myös kotiäidin päivä on pitkä. Äideilläkin on oikeus lepoon. 

Vierailija
690/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mammapalstallahan ne kotityöt tehdäänkin. Minäkin kävin tänään jo kuussa, menomatkalla opiskelin muinais-sanskriittia, paluumatkalla metafysiikkaa.

Vierailija
691/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei miehen palkka ole huima, mutta peritty varallisuus tuottaa kivasti päälle.

Vierailija
692/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistuin täysin sarjakuvaan. Kiitos!

Vierailija
693/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat saa tehdä kotitöitä mielensä mukaan. Molemmat niitä tekee. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Ei nyt tuollaisen vähäpätöisen asian takia pidä pilata omaa päivää.

Vierailija
694/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen, vain minun tapa on oikea, elä minun tavalla tai olet hölmö. Huoh..

Kannattaa välillä mennä ulos ja elää.

Vierailija
695/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen täyttää 15. Havahduin että minä olen ostanut jokaikisen hänelle "yhteisesti" annetun lahjan. Synttärinä, nimpparina ja jouluna.

Sama juttu kaikkien lahjojen kanssa. Oman perheen, sukulaisten, tstävien, opettajien, kaverien.

696/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivaiheilla oli juttua, että saattaako mies lapsensa vaaraan, jos manager/director  ei johda toimintaa ja pidä huolta. Siellä olikin esimerkki mm. "turvavyönalkutuksesta"  - ja kun ne ei olleet kiinni taaskaan, niin tapahtui se väistämätön.

Näitä vauvojen unohduksia tapahtuu myös joka vuosi. Tässä tämän kesen yksi ensimmäisiä.

Tipperary Irlanti unohtui vauva autoon ja oli hellepäivä. Kuoli.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4544124/Baby-dies-father-forgot…

697/706 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehti oli tehnyt sarjakuvasta uutisen. Ei mainitse palstaa, mutta miten se muuten tämänä juuri nyt olisi löytänyt?

Vierailija
698/706 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa helpottavaa lukea tätä ketjua, koska todella täälläkin väännetään aivan samoista asioista. Meillä ei ole lapsia, joten sinällään helpolla päästään, mutta kyllä kahden aikuisenkin taloudessa joutuu sitä arkea pyörittämään. Mitä syödään, koska syödään, onko pyykit pesty, laskut maksettu, lomareissun hotellit varattu jne.

Rasittavinta tässä on varmaan se, että mieheni on urallaan menestynyt projektipäällikkö, vastaa isojen projektien hallinnasta ja läpiviennistä.

Kotiovella taannutaan kuitenkin aivan eri tasolle, koska mitään ei vaan pysty tekemään ilman pyyntöä. Kyllä se vituttaa "komentaa" aikuista miestä. Ja välillä tulee juuri sellainen olo, että ihan kuin minä naisena olisin keksinyt koko siivouksen. Jos mies kerran tyhjentää astianpesukoneen pyytämättä, loukkaantuu heti jos en huomaa tätä jne..

Lastenhankinta mietityttää todella, koska en halua niitä lapsia vain omalle kontolleni...

Jännä näkemysero. Omasta mielestäni kahden aikuisen lapsettomassa taloudessa ei ole "arjen pyörittämistä" nimeksikään. Aktiivinen kotityön määrä on keskimäärin ehkä reilu puoli tuntia päivässä, ja jos ei laita ruokaa kotona, niin kymmenen minuuttia on lähempänä totuutta. E-laskut, astianpesukone, siivooja, pyykinpesutorni... Ei siinä paljon työtä jää.

Ei ole "arjen pyörittämistä" :D Juuh. Sulla on vissiin kotona orjavaimo/mies, joka tekee kaikki asiat sun puolesta, ettet edes huomaa mitä kotitöitä kotona pitää tehdä.

Lisäksi taas tuo kapea näkökulma: "koska minulla on näin, niin kaikilla muillakin täytyy olla". Veikkaan että keskivertopariskunnalla ei ole varaa käyttää mitään siivoojaa. Ellet sitten viitannut "siivoojalla" vaimoosi/mieheesi? Monella esim. opiskelijapariskunnalla ei ole varaa pyykinpesukoneeseen pesutornista puhumattakaan, saati astianpesukoneeseen, jolloin pyykinpesu ja tiskaus vaatii ihan eri luokan vaivannäköä. Mutta tätä et tietenkään tullut ajatelleeksi, koska SINULLA on varaa siivoojaan ja pesutorniin ja tiskikoneeseen?

Vierailija
699/706 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5125 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltalehti oli tehnyt sarjakuvasta uutisen. Ei mainitse palstaa, mutta miten se muuten tämänä juuri nyt olisi löytänyt?

Se julkaistiin Guardianiss eli sieltä.

Vierailija
700/706 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klassinen, vain minun tapa on oikea, elä minun tavalla tai olet hölmö. Huoh..

Kannattaa välillä mennä ulos ja elää.

Ja sitten palata kaatopaikalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä