Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mainio sarjis kotitöiden jaosta ja näkymättömästä työstä :)

Vierailija
24.05.2017 |

"Olisit pyytänyt". Ylempi englanniksi ja alempi alkukielellä ranskaksi siille, joilta se paremmin taittuu. Mainittu tieto kotitöiden jakautumisesta on Ranskasta, mutta myös Suomessa naiset tekevät puolet keskimäärin päivässä puolet enemmän kotitöitä kuin miehet.

https://english.emmaclit.com/2017/05/20/you-shouldve-asked/
https://emmaclit.com/2017/05/09/repartition-des-taches-hommes-femmes/

Kommentit (706)

Vierailija
641/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen haluaa marttyyrin elkein tehdä kotitöitä, paukutella vihaisena kaapinovia ja odottaa että mies lukee sen ajatukset, saa minun puolesta jatkaa kaapinovien paukuttelua. Olin kerran naimisissa tuollaisen kanssa, kerta riitti. Se ei voinut suoraan sanoa mitä haluaa, oli passiivis-aggressiivinen. Jos se olisi suoraan sanonut että hän haluaa minun siivota enemmän, olisi avannut suunsa ja sanonut. Sen sijaan raivosiivosi ja paukutteli kaapinovia ja kolisutti imuria. En ihan tarkoituksellakaan reagoinut niihin, siitä se vasta hermostuikin siihen pisteeseen että alkoi huutamaan. Minä sitten rauhallisesti totesin juurikin niin, että olisit pyytänyt, en minä mikään ajatustenlukija ole.

Mies kun tekisi pillunpuutteessa saman, että mykkänä paiskoo ovia ja muija ihmettelee mikä on niin ei miehelle sympatiaa paljon heru. Mikä siinä paukutellessa, vetäis mies käteensä vaan??

Onko seksi niinq miesten juttu ja siivous niinq naisten? 

Lähtökohtaisesti tärkeämpi asia miehen ja naisen yhteiselossa on seksi kuin siivoaminen. Jos ei saa pillua, aivan turha siivotakaan.

Jos naiselle on siivoaminen ja siisteys tärkeämpää niin aina voi alkaa lesboksi tai sinkuksi.

Kuulostaa vähän syrjäytyneen ihmisen puheelta. Lapsetkin ilman ruokaa ja puhtaita vaatteita, kun vanhemmat vain panee.

Vierailija
642/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, enkä kyllä todellakaan saa aikaa kulumaan siivoamiseen, pyykkäämiseen, ruokalistan suunniteluun (siis oikeasti tämäkin on jollekulle rankkaa?), enkä varsinkaan siihen että mielessäni halveksuisin puolisoani joka ei osaa lukea ajatuksiani.

Rankaksi tuskin mielletään mitään yksittäistä kotityötä, vaan sitä kuormaa, että on vastuussa kaikesta. Rasittavaa on myös se, että joka ikiseen tapahtuvaan asiaan vaaditaan jonkinasteinen panos/huomiointi, vaikka sitten pyynnön muodossa.  Erityisen ärsyttävää puolestaan on se, että aikuinen puoliso ei tajua tätä itse, vaan pitää ihan asiallisena ihmetellä että "mikset pyytänyt/huomauttanut". Ei se ole ajatusten lukua vaan normaalia, vastuullisen aikuisen elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuon sarjakuvan keskeinen opetus on, että jos haluaa elämän olevan yksinkertaista ja harmonista, ei kannata hankkia lapsia. Minulla on yli 15 vuotta parisuhdekokemusta, enkä ole kertaakaan joutunut riitelemään kotitöistä. Kahden aikuisen taloudessa asiat ovat aika helppoja, ja helppoudesta minä pidän.

No ei tietenkään kannata jos yksinkertaisuutta haluaa. 

Niin, en tosiaan ymmärrä, miksi monet haluavat väkisin tehdä elämästään raskaampaa ja hankalampaa. Ei kärsimys autuaaksi tee. Helppo ja mukava elämä on lähtökohtaisesti ihan yhtä palkitsevaa ja merkityksellistä kuin hankalakin.

No et ymmärrä niin et ymmärrä. Et tuhaan ole vela. 

Lasten hankinta rajoittaa ja hankaloittaa elämää niin paljon, että vastineeksi siitä vanhempien pitäisi olla paljon onnellisempia kuin lapsettomien. Kuitenkin tutkimusten mukaan vanhemmat ovat joko suurin piirtein yhtä onnellisia tai vähän onnettomanpia kuin lapsettomat. He maksavat valtavan kovan hinnan ilman kunnollista palkkiota.

Tämän ketjun siivousriidat ovat vain yksi esimerkki. Kahden aikuisen taloudessa ei tarvitse paljon metatöitä miettiä.

Vierailija
644/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotona ihan kaikki asiat tuntuvat olevan minun vastuullani. Ja en halua tätä todellakaan alusta asti olen kertonut mitä haluan ja hän oli muka samoilla linjoillla. Sikolätissä en ala asumaan, sillä jo nyt olen tinkinyt siisteydestä noin puoleen. Esim. hän ei vie roskia ikinä omatoimisesti. Tunkee vain pinkeään pussiin lisää roskaa. Lopulta vien sen tai pyydän häntä viemään jos vaikka on menossa muutenkin ulos. Olen kokeillut miten kauan roskis olisi viemättä. PÄIVIÄ! ja oli ottanut uuden roskiksen ja laittanut sen kaapissa siihen kiskojen viereen! No lopputulos oli haiseva ja likainenkaappi, jonka yllätys yllätys jouduin hänelle sanomaan jotta älyäisi sitä puhdistaa. Olisin voinut sen itsekin siivota kuten usein teen, kun en jaksa elää suoranaisen saastan keskellä.

Vierailija
645/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

duunari kirjoitti:

http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001668757.html

"Parisuhteessa elävä mies tekee viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin naispuolinen kumppaninsa."

Pelkkä tuntien määrä ei tietenkään kerro kaikkia. Usein esimerkiksi toisen mielestä auton vahaaminen ei ole kotityötä, kun taas tavaroiden piilottelu ja tyynyjen järjestely on.

Mies osaa valehdella. Miehet siis muka tekee 8.5 tuntia enemmän kotitöitä kuin naiset? Hah hah haaa ... viikon vitsi.

Vierailija
646/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

duunari kirjoitti:

"Parisuhteessa elävä mies tekee viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin naispuolinen kumppaninsa."

Pelkkä tuntien määrä ei tietenkään kerro kaikkia. Usein esimerkiksi toisen mielestä auton vahaaminen ei ole kotityötä, kun taas tavaroiden piilottelu ja tyynyjen järjestely on.

Ja kevätverhojen asettelu sekä tuikkukippojen siirtely/shoppailu.

Tämmöiset idioottimaiset olkinuket eivät lainkaan vähennä alkuperäisen sarjiksen osuvaa ideaa ja asiasta tehtyjen tutkimusten tuloksia. 

Mieheltä ei odoteta kompensointia tuikkukippoihin kuluneesta ajasta. Mieheltä odotetaan, että kun hän huomaa roskiksen täyttyneen, hän vie sen oma-alotteisesti roskakoriin. Tai että kun pyyhe haisee, se siirretään pyykkikoriin ja kun korissa on tarpeeksi pyykkiä, ne pestään.

Vierailija
647/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei kai se yksi roska lattialla haittaakaan, mutta onhan se nyt epäreilua, että talossa on muut ihmiset vievät roskansa pois, mutta yhden roska voi jäädä siihen, koska juuri hänen roskansa on se, joka ei haittaa ketään.

Vierailija
648/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

duunari kirjoitti:

Mies osaa valehdella. Miehet siis muka tekee 8.5 tuntia enemmän kotitöitä kuin naiset? Hah hah haaa ... viikon vitsi.

Opettele lukemaan.

Vierailija
649/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen haluaa marttyyrin elkein tehdä kotitöitä, paukutella vihaisena kaapinovia ja odottaa että mies lukee sen ajatukset, saa minun puolesta jatkaa kaapinovien paukuttelua. Olin kerran naimisissa tuollaisen kanssa, kerta riitti. Se ei voinut suoraan sanoa mitä haluaa, oli passiivis-aggressiivinen. Jos se olisi suoraan sanonut että hän haluaa minun siivota enemmän, olisi avannut suunsa ja sanonut. Sen sijaan raivosiivosi ja paukutteli kaapinovia ja kolisutti imuria. En ihan tarkoituksellakaan reagoinut niihin, siitä se vasta hermostuikin siihen pisteeseen että alkoi huutamaan. Minä sitten rauhallisesti totesin juurikin niin, että olisit pyytänyt, en minä mikään ajatustenlukija ole.

Mies kun tekisi pillunpuutteessa saman, että mykkänä paiskoo ovia ja muija ihmettelee mikä on niin ei miehelle sympatiaa paljon heru. Mikä siinä paukutellessa, vetäis mies käteensä vaan??

Lähtökohtaisesti tärkeämpi asia miehen ja naisen yhteiselossa on seksi kuin siivoaminen. Jos ei saa pillua, aivan turha siivotakaan.

Jos naiselle on siivoaminen ja siisteys tärkeämpää niin aina voi alkaa lesboksi tai sinkuksi.

Kuulostaa vähän syrjäytyneen ihmisen puheelta. Lapsetkin ilman ruokaa ja puhtaita vaatteita, kun vanhemmat vain panee.

Käytännössä kyllä niin, enemmän lapset kärsivät vanhemmista jotka eivät pane ja ovat muutenkin huonoissa väleissä kuin siitä miten puhtaat heidän vaatteensa ovat.

Naisilla on tapana hoitaa kotia kuin kipeetä pillua, omaa pillua ei enää tarvitsekaan hoitaa ja lääkitä miehen peniksellä kun on katsos lapsetkin jo tehty.

Lastensuojelulla on tähän eri näkökulma.

Vierailija
650/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

duunari kirjoitti:

Voi vattu mä sanon! Kipot on pyyhitty varmaan jouluna ja ikkunoiden pesuakaan ei ehditty viime vuonna tehdä. Olen sisäpintoja vain pessyt kun likaantuvat kokoajan. Verhojen asettelua? Onko sulla mitään käsitystä lapsiperheen arjesta jossa harrastetaan, syödään monipuolisesti, käydään töissä, eikä eletä saastan keskellä?

Vierailija
651/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

duunari kirjoitti:

Tai että kun pyyhe haisee, se siirretään pyykkikoriin ja kun korissa on tarpeeksi pyykkiä, ne pestään.

Pyyhe haisee. Joo, perkeleen usein se haiseekin kun pesty ihminen siihen kuivataan.

----> se pesee ketä haittaa. Niinhän se on auton vahauksessakin, se tekee ketä kiinnostaa.

Vierailija
652/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä kyllä niin, enemmän lapset kärsivät vanhemmista jotka eivät pane ja ovat muutenkin huonoissa väleissä kuin siitä miten puhtaat heidän vaatteensa ovat.

Naisilla on tapana hoitaa kotia kuin kipeetä pillua, omaa pillua ei enää tarvitsekaan hoitaa ja lääkitä miehen peniksellä kun on katsos lapsetkin jo tehty.

Lastensuojelulla on tähän eri näkökulma.

Niin kai kun siellä on naiset töissä.

Vierailija
653/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

duunari kirjoitti:

Tai että kun pyyhe haisee, se siirretään pyykkikoriin ja kun korissa on tarpeeksi pyykkiä, ne pestään.

Pyyhe haisee. Joo, perkeleen usein se haiseekin kun pesty ihminen siihen kuivataan.

----> se pesee ketä haittaa. Niinhän se on auton vahauksessakin, se tekee ketä kiinnostaa.

Exä kanssa ajatteli, että kylppäriä ei tarvitse pestä koskaan, koska se ei voi likaantua, kun siellä pestään. ;-)

Vierailija
654/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on monessa perheessä noidankehä. Toiselta ei saada sitä mitä halutaan niin ei enää huomioida toista. Jos toinen ensin alkaisi huomioida ja kunnioittaa, toinen luultavasti alkaisi tehdä myös niin.

Vierailija
655/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täällä on keskusteltu 42-sivua siitä, että puolison (yleensä miehen) pitäisi oikeasti lukea toisen ajatuksia, että mikä on tärkeää ja mitä pitäisi tehdä juuri sillä hetkellä?

Juu, se menee liian pitkälle, jos puoliso ei oikeasti tee yhtään mitään. Mutta onhan nyt ihan naurettavaa latoa roskapusseja ovensuuhun ja hykerrellen mielessään tarkkailla, että kuinka idiootin ihmisen olenkaan nainut... Jos oma puolisoni tekisi tuollaista, en todellakaan veisi niitä roskia vaan kysyisin että kulta oletko sairastunut dementiaan. "Miksi et sanonut" että haluaisit minun vievän roskia useammin?

Asioista pitää keskustella, myös siitä mitä toivoisi puolison tekevän. Ei voi vain mielessään miettiä ja sitten suuttua. Ja tähän vastaatte että no minähän olen sanonut sata kertaa. Ei, se on nalkuttamista. Se ei ole keskustelua. Jos käy oikean keskustelun eikä muutosta tapahdu, täytyy kestää tai erota.

Olen nainen, enkä kyllä todellakaan saa aikaa kulumaan siivoamiseen, pyykkäämiseen, ruokalistan suunniteluun (siis oikeasti tämäkin on jollekulle rankkaa?), enkä varsinkaan siihen että mielessäni halveksuisin puolisoani joka ei osaa lukea ajatuksiani.

Mihin sinä luulet niiden tuulikaapin roskapussien olevan matkalla?

Niiden jotka JOKU on jo ottanut roskakaapista huomattuaan kassin olevan täynnä (kun se toinen ei edes osaa huomata tätä vaan parhaassa tapauksessa laittaa roskia täyden kassin päälle niin että se joku saa kontaten kerätä ne roskat kaapin uumenista), sulkenut ja kiikuttanut alakertaan lapsiportin taa ja se samainen joku on myös jo laittanut roskakaappii uuden roskakassin?

Miksi sen JONKUN pitäisi vielä kerätä ne lojuvat kassitkin sinne roskakaappiin ja erikseen rukoilla apua, että se joka loikkaa sen roskakassin yli tuulikaapissa ja marssii sen jälkeen autolleen joka on roska-astian vieressä veisi sen roskakassin roska-astiaan?

Miksi?

Vierailija
656/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurten ikäluokkien miehet ei tehneet ainuttakaan kotityötä. Lumet kolasivat talvisin, jos omakotitalossa asuivat, mutta että pyykkiä pesisivät tai uunia jynssäisivät. Ei tod. Nykynaisten miesten tulisi lukea sitten jo ajatukset siitä, mikä on vaimon käsitys terveellisestä ruuasta lapselle ja kokata se tismalleen silloin kun naisen ajanlasku sen määrittää. Toki niin ettei hävikkiä synny. Vaatimukset nousseet melko lailla.

Vierailija
657/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien miehet ei tehneet ainuttakaan kotityötä. Lumet kolasivat talvisin, jos omakotitalossa asuivat, mutta että pyykkiä pesisivät tai uunia jynssäisivät. Ei tod. Nykynaisten miesten tulisi lukea sitten jo ajatukset siitä, mikä on vaimon käsitys terveellisestä ruuasta lapselle ja kokata se tismalleen silloin kun naisen ajanlasku sen määrittää. Toki niin ettei hävikkiä synny. Vaatimukset nousseet melko lailla.

Naisiin kohdistuvat vaatimukset ovat nousseet monin kerroin enemmän.

Nykyään vaaditaan ura - ei saa "maata kotona" kuten täälläkin on kauniisti kerrottu-, lapsille on tarkat ohjeistukset joka puolella, koulunkäyntiin odotetaan osallistuttavan aktiivisesti jne.

Ja kai ne oman lapsen ravintosuositukset on ihan omia isän ajatuksia, ei ne ole äidin.

Vierailija
658/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuon sarjakuvan keskeinen opetus on, että jos haluaa elämän olevan yksinkertaista ja harmonista, ei kannata hankkia lapsia. Minulla on yli 15 vuotta parisuhdekokemusta, enkä ole kertaakaan joutunut riitelemään kotitöistä. Kahden aikuisen taloudessa asiat ovat aika helppoja, ja helppoudesta minä pidän.

No ei tietenkään kannata jos yksinkertaisuutta haluaa. 

Niin, en tosiaan ymmärrä, miksi monet haluavat väkisin tehdä elämästään raskaampaa ja hankalampaa. Ei kärsimys autuaaksi tee. Helppo ja mukava elämä on lähtökohtaisesti ihan yhtä palkitsevaa ja merkityksellistä kuin hankalakin.

No et ymmärrä niin et ymmärrä. Et tuhaan ole vela. 

Lasten hankinta rajoittaa ja hankaloittaa elämää niin paljon, että vastineeksi siitä vanhempien pitäisi olla paljon onnellisempia kuin lapsettomien. Kuitenkin tutkimusten mukaan vanhemmat ovat joko suurin piirtein yhtä onnellisia tai vähän onnettomanpia kuin lapsettomat. He maksavat valtavan kovan hinnan ilman kunnollista palkkiota.

Tämän ketjun siivousriidat ovat vain yksi esimerkki. Kahden aikuisen taloudessa ei tarvitse paljon metatöitä miettiä.

Juujuu palstavelojen litaniat on kuultu 100 kertaa. Toiset haluaa lapsia, toiset ei. Live with it. 

Vierailija
659/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aikaan miehet vielä elätttivät perheensä. Nykymiehet ei pysty: vaimojen on pakko osallistua kodin ulkopuoliseen työhön eli maksaa puolet kuluista.

Vierailija
660/706 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aikaan miehet vielä elätttivät perheensä. Nykymiehet ei pysty: vaimojen on pakko osallistua kodin ulkopuoliseen työhön eli maksaa puolet kuluista.

Aina vaan unohtuu se miten miehet tekevät enämmän yhteensä töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi