Raskauden keskeytys
Hei! Olen viikolla 15 ja minulla on huomenna lääkkeellinen raskauden keskeytys sairaalassa, onko kellään kokemusta tästä sattuuko sikiön synnytys, supistukset yms? Tänään hain sairaalalta sen pillerin joka lopettaa veren kierron kohtuun.. toistaiseksi ei ole ollut mitään oireita
Kommentit (109)
Minulle tehty viikolla 17. Sattui aivan jumalattomasti, kätilön mukaan noilla viikoilla abortin tekeminen sattuu enemmän kuin normaali, täysiaikaisen lapsen synnyttäminen. Keho ei ole vielä valmis synnytykseen, joten kyllä, sattuu jumalattomasti. Sain kaksi ruiskua petidiiniä ja silti sattui. Onnea, sitä todellakin tarvitset ja lisäksi, olen pahoillani. Järkyttävän raskas kokemus fyysisesti ja henkisesti.
Sana kirjoitti:
Tein itse parikymppisenä lääkkeellisen abortin.
Kyllä se sattui ruumiillisesti, mutta henkinen kipu oli myöhemmin vielä pahempaa ja kesti vuosia.
Uskon abortin olevan väärin moraalisesti, vaikka se onkin Suomen laissa sallittu.
Myöhemmin tunnustin tekoni syntinä Jumalalle ja Jumala vastasi antaneensa sen minulle anteeksi Jeesuksen takia. Tuon prosessin aikana tulin uskoon.
Johdatusta, ap.
Nykyään siis voin hyvin. En enää kärsi abortista.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Henkinen kipu voi olla vielä fyysistä pahempi. Yritä olla katsomatta mitä tulee ulos, normaalisti kehittynyt sikiö on tuossa vaiheessa jo hyvin inhimillisen näköinen. Miksi noin myöhäisessä vaiheessa ei kaavita?
Ei tehdä kaavintaa, koska halutaan säästää kohtua. Jos vaikka joskus niitä lapsia vielä haluaisi. Mulle tehtiin raskaudenkeskeytys lääkkeillä rv 19, oli melko samanlaista kuin synnyttäminen eli kivuliasta. Eikä ollut mahdollista saada vahvempaa kipulääkettä kuin ibuprofeenia, parasetamolia ja lihakseen pistettävää oksikodonia.
Olen pahoillani ap:n puolesta. Sairaalassa olet hyvässä hoidossa. Pyydä kipulääkettä ja jos haluat, voit katsoa sikiötä. Voimia.
No, tehty mikä tehty. Pilleri on otettu ja lapsi tekee kuolemaa. Se siitä.
Toivottavasti kaikki menee hyvin. Oon jo viikoilla 16 ja pikku potkut tuntuu. Rukoilen että vauva on terve ja seuraavastakin ultrasta tulee hyviä uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Henkinen kipu voi olla vielä fyysistä pahempi. Yritä olla katsomatta mitä tulee ulos, normaalisti kehittynyt sikiö on tuossa vaiheessa jo hyvin inhimillisen näköinen. Miksi noin myöhäisessä vaiheessa ei kaavita?
Ei tehdä kaavintaa, koska halutaan säästää kohtua. Jos vaikka joskus niitä lapsia vielä haluaisi. Mulle tehtiin raskaudenkeskeytys lääkkeillä rv 19, oli melko samanlaista kuin synnyttäminen eli kivuliasta. Eikä ollut mahdollista saada vahvempaa kipulääkettä kuin ibuprofeenia, parasetamolia ja lihakseen pistettävää oksikodonia.
Olen pahoillani ap:n puolesta. Sairaalassa olet hyvässä hoidossa. Pyydä kipulääkettä ja jos haluat, voit katsoa sikiötä. Voimia.
Saako kysyä miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tehtiin siis siksi, että vauva oli menehtynyt kohtuun edellisenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä miksi?
Vauva oli menehtynyt kohtuun edellisenä päivänä. Syynä oli ennenaikainen lapsivedenmeno rv 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeellinen keskeytys tehdään viimeidtään viikolla 12. Ja kyllä se sattuu.
Ai kas kun mulle on tehty rv 18. T:1
Vain kaksi viikkoa myöhemmin ei enää olisi tehty lainkaan aborttia.
Höpö höpö, rv 22, joissain tapauksissa jopa 24.
Sosiaalisista syistä abortit tehdään alle 20 rv, vain sikiön vaikean sairauden vuoksi sen jälkeen.
Ei tarvitse olla vaikea sairaus tai vamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä miksi?
Vauva oli menehtynyt kohtuun edellisenä päivänä. Syynä oli ennenaikainen lapsivedenmeno rv 18.
Voi ei. Pahoittelut. Sen on täytynyt olla hirveän rankkaa.
Tsemppiä.
Teet ihan oikein, jos et tunne voivasi tarjota lapselle hyvää elämää.
Olen saman kokenut, itse keskeytys sattui ihan helvetisti. Henkisesti voin pahoin muutaman kuukauden, sitten helpotti - tiesin tehneeni oikean valinnan.
Nimen omaan tämä että en ole millään mittakaavalla valmis, olisin varmasti todella huono äiti enkä edes halua kuvitella miltä tuntuisi olla aidosti ei haluttu lapsi... ehkä vielä joskus kun on vakaa suhde ja asiat paremmalla mallilla
Voimia ap! Olet nuori, sinulla on vielä aikaa saada lapsia! Älä syyllistä itseäsi näitten tuntemattomien ihmisten moralisoinnista, se on sinun päätöksesi ja oikeutesi.
Abortti sattuu varmasti, mutta olet hyvässä hoidossa ja saat toivottavasti myös henkistä apua.
Itse tein abortin vuosi sitten, aikaisimmilla mahdollisilla viikoilla tosin, joten selvisin aika vähällä. Elämäntilanne oli vaikea, olin perustamassa yritystä ja käytännössä sillä hetkellä työtön ja juuri eronnut miehestä, jolle olin raskaana. En ole katunut hetkeäkään enkä usko että sinäkään kadut jos olet tehnyt aborttipäätöksen oman intuitiosi pohjalta. Surra saa, kyllä minäkin välillä mietin että nyt vuotta myöhemmin olisin jo äiti, mutta katua ei tarvitse vaikka muut niin käskisivätkin. Itse vietän mieluummin elämäni lapsettomana, jos siis en enää lapsia tule saamaan, kuin yksinhuoltajana tämän kyseisen miehen lapselle.
Teit vastuullisen päätöksen huolehtia ensin itsestäsi ja omasta elämästäsi kahden elämän sijaan. Selviät siitä kyllä.
Kysyitkö vanhemmiltasi apua ennen kuin päätit abortista? Meidän tytär jos olisit niin kaikin keinoin oltaisiin sinua autettu.
omat vanhemmat ei tiedä.. :( on siis hyvät välit jne. mutta oon aina pimittäny heiltä omia asioitani ja hoitanu sotkuni ite..
Vierailija kirjoitti:
Kysyitkö vanhemmiltasi apua ennen kuin päätit abortista? Meidän tytär jos olisit niin kaikin keinoin oltaisiin sinua autettu.
Minun äitini auttoi kaikin keinoin kun päätin abortista. Silloin sitä apua ja tukea tarvitsin paljon enemmän. T. Eri
Ei tuossa ole yhtään mitään vastuullisuutta. Ei toisen elämän päättäminen ole sellaista. Vastuullista olisi ottaa vastuu tekemisistään ja antaa toiselle mahdollisuus elää. Adoptio on miljoona kertaa parempi ratkaisu kuin keskeytys.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole yhtään mitään vastuullisuutta. Ei toisen elämän päättäminen ole sellaista. Vastuullista olisi ottaa vastuu tekemisistään ja antaa toiselle mahdollisuus elää. Adoptio on miljoona kertaa parempi ratkaisu kuin keskeytys.
Mä en ole koskaan saanut aborttia vastustavilta vastausta, että mistä ne kaikki adoptioperheet saadaan ei-halutuille ja mahdollisesti sairaillekin lapsille?
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, mitä vastuullista on tuoda maailmaan epätoivottu lapsi kun maailma täyttyy epätoivottuihin lapsiin tai lapsiin, joilla ei ole vanhempia muista syistä. Tai ylipäätään tuoda lapsia tähän mailmaan tällä hetkellä, meidän lapset ei tule näkemään elämää ilman suurta ekokatastrofia ja/tai maailmansotaa. Mä en ainakaan haluaisi elää silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeellinen keskeytys tehdään viimeidtään viikolla 12. Ja kyllä se sattuu.
Ai kas kun mulle on tehty rv 18. T:1
Vain kaksi viikkoa myöhemmin ei enää olisi tehty lainkaan aborttia.
Höpö höpö, rv 22, joissain tapauksissa jopa 24.
Sosiaalisista syistä abortit tehdään alle 20 rv, vain sikiön vaikean sairauden vuoksi sen jälkeen.
Ei tarvitse olla vaikea sairaus tai vamma.
Miten niin??
Yli 20+0 rv voidaan keskeytys tehdä ainoastaan silloin, jos luotettavalla tutkimuksella on todettu vaikea sikiön sairaus tai rakenteellinen poikkeavuus ja raskaus on kestänyt enintään 24+0 viikkoa.
Mistään muusta syystä ei saa keskeytystä yli 20+0 viikolla.
Eikö sulla ole jo raskausvatsaakin?