Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi amista ei arvosteta?

Vierailija
23.05.2017 |

Olen 16-vuotias ja kohta takana ensimmäinen vuosi amiksessa merkonomilinjalla. Itse olen viihtynyt ja mulla on siellä kivaa, mutta muille se ei tunnu kelpaavan.

Kun sanoin perheelleni, kavereilleni, opolle yms hakevani amikseen enkä lukioon, vastaus oli aina automaattisesti "ethän, sä meet lukioon etkä mihinkään amitsuun!!". Sinänsä ymmärrän, koska ysin keskiarvo oli noin 8.5, mut ei se tarkota että olisi joku pakko mennä lukioon.

Sukulaiset nyrpistelee nenäänsä kun puhun koulusta, jotkut ei edes suostu kuuntelemaan mitään mitä kerron sieltä. Vanhemmat koittivat vielä koulun alun jälkeen saada mua lukioon, ja nyt puhuu koko ajan siitä KUN jatkan amiksen jälkeen opiskelua jossain (niinkun aionkin jatkaa, mut ei se vanhempien päätettävissä ole).

Sisarukset on lukiossa ja aina piikittelee mun koulusta, millon keksii mitäkin. Jos iskä vie meidät kouluun, niin silloin ne katselee meiän kouluun meneviä ihmisiä ja haukkuu 'amisten' ulkonäköä yms.

Ja sitten yks juttu on vapaapäivät, niitä nyt vaan sattuu olemaan, koska amiksessa ei sitä opiskeltavaa kai niin paljon ole (?), mutta aina jos sanon jääväni kotiin seuraavana päivänä niin sillon vaihdellaan katseita ja pohditaan että miksi ei sitä koulua nyt seuraavana päivänä olekaan.

Mitä mieltä te ootte? Osaatteko sanoa mistä tosi monen amisviha johtuu? Ja vielä loppuun täytyy kyl sanoo se, että moni kyllä varmasti ajattelee merkotutkinnon olevan turha tms, mut ei se silti oikeuta tuomitsemaan toisen valintoja. Ite siis jätin menemätttä lukioon koska tiesin että en siellä tulisi pärjäämään, koska en oo ikinä esim. osannut lukea kokeisiin tai muutenkaan panostaa opiskeluun.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nyt vaan ovat typeriä ja juuri he pitävät kovinta meteliä. Yritä olla välittämättä ja keskity omaan opiskeluusi.

Vierailija
2/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin amikseen samoista syistä. Valmistuin kolmosen papereilla ja pääsin siitä suoraan amkkiin. Pian jo valmistumassa sieltäkin. Ole ylpeä siitä, että sinulla on valmistuessasi ammatti. Molemmat koulutukset, lukio ja amis, ovat yhtä tärkeitä. Tosin huonoilla lukiopapereilla et tee juuri mitään. 

Itse kyllä kannatan ehdottomasti sitä, että jatkaa opintojaan amiksen jälkeenkin. 

Älä lannistu, käy koulu kunnialla loppuun. Jokainen kyllä löytää oman polkunsa, sanoi kuka mitä hyvänsä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

8,5 keskiarvolla pärjää lukiossa, lukemattakin. Mutta ei meillä ne sukulaiset ole yliopistoakaan arvostaneet (kauppatieteet), kun pitäisi tehdä oikeita töitä... eikä sen jälkeistä oman alan asiantuntijatyötä... mikään ei ikinä riitä joten tee rohkeasti vaan sitä mikä itsestäsi tuntuu hyvältä!

Vierailija
4/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten yks juttu on vapaapäivät, niitä nyt vaan sattuu olemaan, koska amiksessa ei sitä opiskeltavaa kai niin paljon ole (?), mutta aina jos sanon jääväni kotiin seuraavana päivänä niin sillon vaihdellaan katseita ja pohditaan että miksi ei sitä koulua nyt seuraavana päivänä olekaan.

Opiskeltavaa kyllä on, mutta säästöjen vuoksi lähiopetusta on entistä vähemmän. Eikö teille ole annettu mitään etätehtäviä tai muuta opiskelumateriaalia? Kysehän ei ole vapaapäivistä vaan opetuksettomasta ajasta, jolloin pitäisi opiskella itsenäisesti.

Vierailija
5/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoita heidän olevan väärässä. Ajan kanssa. Valmistu hyvillä papereilla.

Vierailija
6/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joillakin on niin vinoutuneet asenteet. Huonoa käytöstä.

Osaamista on monenlaista ja Suomikaan ei pyörisi ilman amislaisten työpanosta. Monta huippuammattilaista heissäkin on.

Mielestäni tärkeintä on, että antaa rehdisti työpanoksensa yhteiseksi hyödyksi.

Kun on jaksamista ja terveyttä suotu kantaa oma osansa veroista ja toimeentulosta.

Vierailija
7/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi eriarvoistui jo niin pitkän aikaa sitten. Ei ymmärretä sitä, että ne suoraan amikseen menneet ovat kannatelleet tätä maata valmistumalla nopeasti ja maksamalla veroja, jotta muut voivat viettää hulvatonta ammattikorkeakouluelämää. Pahitenhan amiksia juuri haukkuvat ne, jotka ovat juuri ja juuri päässeet opiskelemaan tradenomiksi. Joillekin se koulujen käyminen tietää huimaa palkkaa, mutta suurimmalle osalle ei.

Vierailija
8/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeltavaa kyllä on, mutta säästöjen vuoksi lähiopetusta on entistä vähemmän. Eikö teille ole annettu mitään etätehtäviä tai muuta opiskelumateriaalia? Kysehän ei ole vapaapäivistä vaan opetuksettomasta ajasta, jolloin pitäisi opiskella itsenäisesti.

Tää selittääkin paljon, kiitos! Välillä, esim. just tänään, on annettu etätehtäviä, mut aina niitä ei anneta.

Ap

Vierailija
9/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja hei näistä vapaapäivistä vielä se, että ite ainakin oon käyttänyt sen vapaa-ajan mielestäni ihan hyvin, esim. oon lukenut tosi paljon ja tänä vuonna oon opetellut ite soittamaan kitaraa. Näillä mun lukiolais-sisaruksilla sitä aikaa ei näytä riittävän mihinkään muuhun kun opiskeluun, mikä on mun mielestä tosi harmi.

Ja kiitos myös kivoista ja kannustavista kommenteista, joita tähän on tullut! :-)

Ap

Vierailija
10/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikeasti amiksessa opiskelu on ihan jäätävän helppoa verrattuna lukioon. On vapaapäiviä, lyhyitä päiviä, läpi pääsee kaikki jotka edes vaivautuvat paikalle niihin harventuviin lähipäiviin. Etätehtävät ovat naurettavan helppoa peruskauraa.

Kyse ei ole siitä, etteikö arvostaisi koulutusta ja ammattia sinänsä vaan se tapa miten kuvitellaan, että ammattitaitoa voisi syntyä minimipanostuksella.

Vierailija
11/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositteletko sitä amiksen merkonomilinjaa mulle? Valmistun lukiosta, mutta kirjoitusten arvosanoilla ei mennä mihinkään korkeakouluun (amikseen ei haeta yo-arvosanoilla), eikä motivaatiokaan riitä. Mutta amikseen voisi riittää.

Vierailija
12/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi eriarvoistui jo niin pitkän aikaa sitten. Ei ymmärretä sitä, että ne suoraan amikseen menneet ovat kannatelleet tätä maata valmistumalla nopeasti ja maksamalla veroja, jotta muut voivat viettää hulvatonta ammattikorkeakouluelämää. Pahitenhan amiksia juuri haukkuvat ne, jotka ovat juuri ja juuri päässeet opiskelemaan tradenomiksi. Joillekin se koulujen käyminen tietää huimaa palkkaa, mutta suurimmalle osalle ei.

Toim huom tradenomi on amis. ;-)

Vierailija
13/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oikeasti amiksessa opiskelu on ihan jäätävän helppoa verrattuna lukioon. On vapaapäiviä, lyhyitä päiviä, läpi pääsee kaikki jotka edes vaivautuvat paikalle niihin harventuviin lähipäiviin. Etätehtävät ovat naurettavan helppoa peruskauraa.

Kyse ei ole siitä, etteikö arvostaisi koulutusta ja ammattia sinänsä vaan se tapa miten kuvitellaan, että ammattitaitoa voisi syntyä minimipanostuksella.

Samaa mieltä. Ammattikorkeassa ei ollut mitään haastetta. Yliopistossa sai lukea.

Vierailija
14/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositteletko sitä amiksen merkonomilinjaa mulle? Valmistun lukiosta, mutta kirjoitusten arvosanoilla ei mennä mihinkään korkeakouluun (amikseen ei haeta yo-arvosanoilla), eikä motivaatiokaan riitä. Mutta amikseen voisi riittää.

No siinähän ainakin pitää valita se osaamisala, eli asiakaspalvelu ja markkinointi tai sitten taloushallinto. Jotkut meidän luokkalaiset sano että ei ollu merkolle hakiessaan tajunnu sitä, ja harmitteli sitä että ne oli liian ujoja/omasta mielestään epäsopivia asiakaspalveluun, mut että niitä ei oikein numeroiden pyörittely kiinnosta, eli toi asia kannattaa ottaa huomioon :-)

Vierailija
15/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinähän ainakin pitää valita se osaamisala, eli asiakaspalvelu ja markkinointi tai sitten taloushallinto. Jotkut meidän luokkalaiset sano että ei ollu merkolle hakiessaan tajunnu sitä, ja harmitteli sitä että ne oli liian ujoja/omasta mielestään epäsopivia asiakaspalveluun, mut että niitä ei oikein numeroiden pyörittely kiinnosta, eli toi asia kannattaa ottaa huomioon :-)

Niin joo valitsin taloushallinnon :)))) numerot pyörii kyllä jotenkuten mun päässä.

Vierailija
16/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin hyvillä merkonomipapereilla ja tienaan nyt bruttona 2400€.

N23

Vierailija
17/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy niiltä monilta lukion paskoin arvosanoin suorittaneilta mitä mieltä ovat?kannattaako vaiko ei?

Vierailija
18/21 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi on oikein hyvä valinta sellaiselle, joka haluaa fyysisesti kevyen työn, mutta ei kuitenkaan ylemmän portaan vastuuta. Ja pystyyhän tosiaan senkin jälkeen halutessaan jatkamaan opintojaan.

Vierailija
19/21 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi... Hohhoijaa!

Vierailija
20/21 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun se amis + mahdollinen AMK nyt ei vaan ole yhtä vaativa koulutus kuin lukio + yliopisto. Ihmettelen miksi 8.5 peruskoulun keskiarvolla menee amikseen ylipäätään. Helppohan se on luistella läpi tietysti, mutta miksi lähteä tietoisesti alisuoriutumaan.

Jos meinaa korkeakoulututkinnon suorittaa niin siinä vaiheessa se amis on viimeistään ihan väärä paikka, en voi kertakaikkiaan ymmärtää ihmistä, joka lähtee hyvällä peruskoulun keskiarvolla amikseen ideana mennä sieltä AMK:n.

Joo, ja kohta joku tulee sanomaan että "amiksesta saa ammatin". Mutta mitä väliä sillä on jos kerta aikeena on jatkaa opiskelua sen jälkeen. Mitä sillä ammatilla tekee, mihin ei aio ruveta eikä toisaalta korkeakouluopintojen jälkeen usein "ylikoulutettuna" edes pääsekään töihin, koska työnantajat tietää että paremman työpaikan tullessa henkilö lähtee saman tien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän