Maksa-arvot!
Työhöntulotarkastuksessa mitattiin ekaa kertaa maksa-arvot. Alat oli 40, tulisi olla alle 35. Kuinka huolissaan tästä pitää olla? Lievästi koholla, mutta rupeavatko seuraamaan ja pitääkö alko jättää kokonaan? Laihduttaa? Olen 40 v, bmi juuri ja juuri normaali, alkoholia juon alle sallitun viikkomäärän, mutta viikoittain kyllä esim. 3-10 annosta. Mutta ei kai suositusrajoissa pysyvän alkonkäyttö vaikuta? Pikemminkin uskon, että syömällä olen tän auheuttanut.
Kolesteroli lievästi huono 3.2 (tulisi olla alle 3).
Paremmat elintavat tarpeen, se tiedossa muutenkin. Mutta kuinka tiukasti alettava elämään? Olen muuten ihan terve, ei lääkkeitä. Syön terveellisesti, mutta hiilareita ja makeaa kuluu.
On ollut rankkaa ja stressaavaa, ja nyt kaiken päälle tämä kiusaksi..
Kommentit (17)
Vaikuttaako laihduttaminen, jos on normaali BMI?
alati alat latteat
jalat tallaa
tavallaan
Sokeri aiheuttaa rasvamaksaa ja nostaa arvoja, makeat vähemmälle.
Sellainen nyrkillä silmään sääntö: lääketieteellisissä asioissa kysytään neuvoa lääketieteen asiantuntijoilta; lääkäreiltä. Kaikenmaailman paskafoorumeilla vastaukset ovat usein sitä ihteään.
Se harmi, että näitä arvoja ei ole koskaan otettu aiemmin. En tiedä mitä ovat olleet ennen, eli onko nyt tilanne huonontunut.Nuorena syönyt Roaccutania ja myöhemmin söin vitamiineja överimäärät pari vuotta. Onko voinut vaurioittaa? Entä näkyykö esim 2 burana 800 arvoissa muutaman päivän päästä?
Ei tää niin vaikeaa voi olla kirjoitti:
Sellainen nyrkillä silmään sääntö: lääketieteellisissä asioissa kysytään neuvoa lääketieteen asiantuntijoilta; lääkäreiltä. Kaikenmaailman paskafoorumeilla vastaukset ovat usein sitä ihteään.
Joo kyllä. Näin teen. Mutta hoitaja ei pitänyt tätä akuuttina vaan käski varata lääkäriltä ajan vasta viikkojen päästä. Kysyn nyt kokemuksia kun ylitykset ovat lieviä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tää niin vaikeaa voi olla kirjoitti:
Joo kyllä. Näin teen. Mutta hoitaja ei pitänyt tätä akuuttina vaan käski varata lääkäriltä ajan vasta viikkojen päästä. Kysyn nyt kokemuksia kun ylitykset ovat lieviä.
No netistä löytyy roskafoorumeiden ohella myös ns. virallistakin tietoa. esim:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03…
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/alat-kertoo-maksasi-voinnist…
http://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/mika-alat-nain-maksa-arvot-mita…
Vierailija kirjoitti:
Työhöntulotarkastuksessa mitattiin ekaa kertaa maksa-arvot. Alat oli 40, tulisi olla alle 35. Kuinka huolissaan tästä pitää olla? Lievästi koholla, mutta rupeavatko seuraamaan ja pitääkö alko jättää kokonaan? Laihduttaa? Olen 40 v, bmi juuri ja juuri normaali, alkoholia juon alle sallitun viikkomäärän, mutta viikoittain kyllä esim. 3-10 annosta. Mutta ei kai suositusrajoissa pysyvän alkonkäyttö vaikuta? Pikemminkin uskon, että syömällä olen tän auheuttanut.
Paremmat elintavat tarpeen, se tiedossa muutenkin. Mutta kuinka tiukasti alettava elämään? Olen muuten ihan terve, ei lääkkeitä. Syön terveellisesti, mutta hiilareita ja makeaa kuluu.
On ollut rankkaa ja stressaavaa, ja nyt kaiken päälle tämä kiusaksi..
"Vaikka lihavalla ALAT olisi tuplasti yli viitearvojen mutta hänellä ei ole muita oireita, muut maksatutkimukset eivät ole aiheellisia, sillä rasvamaksa selittää asian. Arvot kaunistuvat, kun ylipainoinen laihduttaa."
Juot alle sallitun määrän...? Ok 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut rankkaa ja stressaavaa, ja nyt kaiken päälle tämä kiusaksi.."Vaikka lihavalla ALAT olisi tuplasti yli viitearvojen mutta hänellä ei ole muita oireita, muut maksatutkimukset eivät ole aiheellisia, sillä rasvamaksa selittää asian. Arvot kaunistuvat, kun ylipainoinen laihduttaa."
Joo, mutta en ole lihava. Ainakaan painoindeksiltäni. Siksi kysynkin, että vaikuttaako laihduttaminen myös jo normaalipainoisella?
Alko pois niin ALAT:kin kaunistuu.
Vierailija kirjoitti:
Juot alle sallitun määrän...? Ok 😂
Tyydyttikö pilkun viilaaminen?
Riskikäytön raja on 14 viikkoannosta. Juon viikossa ehkä 4-7 annosta tyypillisesti. Joskus vähemmän, hyvin harvoin 14 annosta (esim lomamatkalla satunnaisesti).
Vierailija kirjoitti:
Alko pois niin ALAT:kin kaunistuu.
Onko näin? Kun luin, että kohtuukäytön ei pitäisi vaikuttaa. Ja Alkon käyttö näkyisi siinä toisessa arvossa, joka oli minulla optimaalinen. Voiko arvo heilahtaa väliaikaisesti? Olin ollut hetkeä aiemmin vatsataudissa ja tuntui, että se laukaisi muutenkin tulehdustilan.
Hei, mulla oli kans lievästi koholla ja tehtiin maksan ultra. Toki kipujakin on. Rasvamaksa todettiin eikä mitään ohjeita tullut. Lääkäri oli tyytyväinen ettei löytynyt kummempaa. Alkoholia en edes käytä ja tiesin et ruokavalio pitää panna remonttiin. Painoa on lähtenyt ja olen ottanut tavoitteekseni terveen ruokavalion loppuelämäksi. Nyt olen tehnyt voitavani ja arvoista ei ole tietoa. Mutta rasvamaksaa googlaamalla löytyy ensimmäisenä vinkkinä painon pudottaminen. Edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Hei, mulla oli kans lievästi koholla ja tehtiin maksan ultra. Toki kipujakin on. Rasvamaksa todettiin eikä mitään ohjeita tullut. Lääkäri oli tyytyväinen ettei löytynyt kummempaa. Alkoholia en edes käytä ja tiesin et ruokavalio pitää panna remonttiin. Painoa on lähtenyt ja olen ottanut tavoitteekseni terveen ruokavalion loppuelämäksi. Nyt olen tehnyt voitavani ja arvoista ei ole tietoa. Mutta rasvamaksaa googlaamalla löytyy ensimmäisenä vinkkinä painon pudottaminen. Edes vähän.
Ei kai sentään minimaalisesti kohonneilla arvoilla ultrata? Ymmärrän, että ultrataan jos on kipuja, mutta tuskin lievästi koholla olevista arvoista? Ja oliko sinulla ylipainoa? Minulla ei ole.
Epäiltiin myös sappea. Sen takia ultrattiin. Alkoa en käytä, vähän ylimääräistä painoa muttei mitään tyyliin ryhävalas. Mutta mä koin et pieni painonpudotus ei tee pahaa. Ja ruokavalion muuttaminen kasvispitoiseksi.
15
Helpompi toimia nyt, kun arvo vain vähän koholla. Laihdutat ja juot vain harvoin, jollet halua lopettaa. Arvo korjaantuu kyllä.