Miksi koulujen kesäloma on niin järjettömän pitkä?
Eihän siinä ole mitään järkeä. Eikö esimerkiksi 1kk riittäisi? Tai 1,5kk? Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, jossa keskustellaan siitä miten lastenhoito järjestetään kesäisin.
Kommentit (146)
Vuotuista loma-aikaan voisi päin vastoin lisätä parilla viikolla. Saisi paremmin sopimaan retket, matkat ja kesätyöt siihen loma-aikaan.
Rasittavaa, nyt niitä kloppeja on sitten norkoilemassa joka nurkalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne opettajat valmistelevat sen kesäloman?
Tapahtuuko esim. matematiikassa, fysiikassa, kemiassa, historiassa, äidinkielessä, ruotsinkielessä, englanninkielessä, liikunnassa, puutöissä, käsitöissä kovastikin muutoksia sitten edellisen vuoden?
Minä opetan lukiossa äidinkieltä, ja kyllä tulee viilailtua tuntisuunnitelmia ja materiaaleja ihan jatkuvasti. Eilen viimeksi löysin pari opetuskäyttöön hyvää lehtijuttua, jotka skannasin talteen. Koko ajan kuljen silmät ja korvat auki ja nappaan sopivia materiaaleja esimerkiksi tekstianalyysiin tai vaikka väittelyiden aiheiksi.
Mitä tulee kesään, niin yleensä teen ensimmäisen opetuksettoman viikon vielä töitä: korjaan rästisuorituksia, annan arvosanoja, kirjaan ylös, mitä tältä vuodelta otin opikseni eli mitä muutan ensi vuoden kurssisisällöissä/työtavoissa. Sitten lomailen. Koulun alkua edeltävän viikon teen sitten taas jo vähintään 4-5 tunnin työpäiviä: suunnittelen kurssit ja tunnit, uusin vähän materiaaleja jne.
Sinänsä minulle sopisi kyllä jonkun ehdottama lomien sijoittelun vaihtaminen sopisi minulle kyllä, esimerkiksi jouluna voisi lomailla pitempäänkin, niin ehtisi lomailla: nykyään joululomasta menee töihin aika iso osa, tänä vuonna sain lomailtua viikon. Talviloman teinkin sitten kokonaan töitä, samoin pääsiäisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla vanhemmilla hankalaa jos eka toka luokkalaisia miten järjestää lasten elämä. Kumpikin vanhempi pitää erikseen loman. 2 viikkoa palkatonta päälle.
Jos pitäisin kaksi viikkoa palkatonta, jäisi vuokra maksamatta.
Aika köyhää on elämä jos 2vk palkaton kaataa talouden niin ettei vuokraan ole rahaa.
Niin, miksi siis 2,5kk kesäloma? Ei työelämässä sellaista ole.