Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastasin keväällä ulkomaalaisen puhelinhuijarin puheluun. Jestas mikä oikeussotku!

Kati
23.05.2017 |

Haluan varoittaa kaikkia suomalaisia ulkomaalaisista puhelinhuijareista. Nimittäin keväällä vastasin ulkomaalaisesta numerosta tulevaan puheluun ja osallistuin sellaiseen talouskyselyyn. Kysely vaikutti ihan asialliselta eikä kyselty mitään tilaamisesta.

Pian tämän jälkeen minulle alkoi kuitenkin tulemaan laskuja, joista tietysti tein valituksen kyseiseen firmaan. Sain sieltä tietää, että olin puhelimessa tehnyt sopimuksen jonka perusteella firma laskuttaa minua ihan järjettömästi.

Laskut menevät ulosottoon ja palkkasin lakimiehen selvittämään asiaa. Hän kertoi, että minua vastaan on ulkomaalaisen firman väärentämä nauhoite, jonka mukaan vastaan myönteisesti tilaamista koskevaan kysymykseen (ääni otettu toisesta kysymyksestä johon vastasin "yes".) Olen siis aika heikoilla, koska ko. firmalla on kysymyksellä ja väärennetyllä vastauksella täydennetty nauhoite todisteena enkä pysty sitä todistamaan väärennetyksi. Kyseinen firma olisi kuitenkin valmis tekemään kultaisen kädenpuristuksen jenkkityyliin, mutta se maksaisi ihan sairaasti. Kuulemma ihan normaalia ulkomailla, mutta vain suomalaiset menevät enää retkuun tuollaisiin.

Nyt näyttää siltä, että joudun maksamaan em. laskut lisäkuluineen sekä lakimiehen palkkion. Puhutaan tuhansista euroista. Asia on kuitenkin kesken ja lakimies kielsi kertomasta firman nimeä tässä vaiheessa.

Älkää siis IKINÄ vastatko myöntävästi mihinkään ulkomaalaisen puhelinmyyjän/kyselijän puhelimessa esittämään kysymykseen. He yrittävät kaikin keinoin saada myöntävän vastauksen, jota sitten lisäillään leikkaa&liimaa-tyyliin "nauhoitteeseen".

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä yes-vastauksen nauhoittaminen ja käyttäminen todisteena sitovasta tilauksesta ole jo useaan otteeseen todettu hölynpölyksi? Tarpeettoman monimutkainen metodi, kun voidaan sen sijaan vaan puhua nopeasti ja käyttää epäselvää jargonia ja näin harhauttaa kieltä heikommin osaava suostumaan siihen tilaukseen tietämättään?

Eikä ihmisen ääni nyt niin erikoinen ole, etteikö niihin nauhoitteisiin voisi tarvittaessa vain muokata sen "yes" kenen tahansa sanomana. Jos nyt joku oikeasti käyttäisi aikaansa yksittäisten keskustelujen editointiin. Mistä kukaan tietää että se juuri tietystä suusta on tullut, varsinkaan sillä varmuudella että asia olisi lakiteknisesti pitävä?

Vierailija
42/64 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmaa nähnyt kirjoitti:

Eri kulttuureissa on erilainen käsitys rehellisyydestä.

Jani Toivolaako tarkoitat?

Jani on suomalainen ja edustaa suomalaista rehellisyyttä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä yes-vastauksen nauhoittaminen ja käyttäminen todisteena sitovasta tilauksesta ole jo useaan otteeseen todettu hölynpölyksi? Tarpeettoman monimutkainen metodi, kun voidaan sen sijaan vaan puhua nopeasti ja käyttää epäselvää jargonia ja näin harhauttaa kieltä heikommin osaava suostumaan siihen tilaukseen tietämättään?

Eikä ihmisen ääni nyt niin erikoinen ole, etteikö niihin nauhoitteisiin voisi tarvittaessa vain muokata sen "yes" kenen tahansa sanomana. Jos nyt joku oikeasti käyttäisi aikaansa yksittäisten keskustelujen editointiin. Mistä kukaan tietää että se juuri tietystä suusta on tullut, varsinkaan sillä varmuudella että asia olisi lakiteknisesti pitävä?

Tämä siis ajatuksella, että "yes" sanojan alkuperän todistaminen vaatisi jo aika tarkan teknisen tutkinnan. Samassa yhteydessä kävisi kyllä ilmi, että koko tallenne on editoitu kasaan. Jos tallennetta ei erityisemmin tutkita vaan se riittäisi itsessään todisteeksi, editoijan tarvitsisi ottaa sopivat lauseet vain jostain äänipankista tai itse naukaista sopivasti ääntään muuttaen. Mihin silloin tarvittaisiin suurta huijausta, jossa ihminen saadaan puhelimessa sanomaan juuri tietty taikasana?

Vierailija
44/64 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en viitsi alkaa ollenkaan kälättämään Lontoon kielellä. Sillä tyylillä vältän tämmöiset, onneksi.

Vierailija
45/64 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vastaisi ihan selkeästi yes kysymykseen jossa kysytään haluaako tilata, mutta ilmoittaisi myöhemmin peruvansa koska ei ymmärtänyt niin tavallisen kuluttajan ei tarvitse maksaa jos asia menisi oikeuteen. Suomessa oikeus suojelee ns. heikompaa osapuolta eikä edes allekirjoitetun tai hyväksytyn sopimuksen kohtuuttomia ehtoja ei tarvitse huomioida.

Ulosottoonhan ei maksut eivät ilman oikeutta mene jos ne kiistää. Veikkaan että ap petaa tällä keskustelulla omaa huijaustaan jotta ihmiset eivät uskaltaisi kiistää maksuja tai pyytää lakimieheltä neuvoja.

Vierailija
46/64 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kati kirjoitti:

Haluan varoittaa kaikkia suomalaisia ulkomaalaisista puhelinhuijareista. Nimittäin keväällä vastasin ulkomaalaisesta numerosta tulevaan puheluun ja osallistuin sellaiseen talouskyselyyn. Kysely vaikutti ihan asialliselta eikä kyselty mitään tilaamisesta.

Pian tämän jälkeen minulle alkoi kuitenkin tulemaan laskuja, joista tietysti tein valituksen kyseiseen firmaan. Sain sieltä tietää, että olin puhelimessa tehnyt sopimuksen jonka perusteella firma laskuttaa minua ihan järjettömästi.

Laskut menevät ulosottoon ja palkkasin lakimiehen selvittämään asiaa. Hän kertoi, että minua vastaan on ulkomaalaisen firman väärentämä nauhoite, jonka mukaan vastaan myönteisesti tilaamista koskevaan kysymykseen (ääni otettu toisesta kysymyksestä johon vastasin "yes".) Olen siis aika heikoilla, koska ko. firmalla on kysymyksellä ja väärennetyllä vastauksella täydennetty nauhoite todisteena enkä pysty sitä todistamaan väärennetyksi. Kyseinen firma olisi kuitenkin valmis tekemään kultaisen kädenpuristuksen jenkkityyliin, mutta se maksaisi ihan sairaasti. Kuulemma ihan normaalia ulkomailla, mutta vain suomalaiset menevät enää retkuun tuollaisiin.

Nyt näyttää siltä, että joudun maksamaan em. laskut lisäkuluineen sekä lakimiehen palkkion. Puhutaan tuhansista euroista. Asia on kuitenkin kesken ja lakimies kielsi kertomasta firman nimeä tässä vaiheessa.

Älkää siis IKINÄ vastatko myöntävästi mihinkään ulkomaalaisen puhelinmyyjän/kyselijän puhelimessa esittämään kysymykseen. He yrittävät kaikin keinoin saada myöntävän vastauksen, jota sitten lisäillään leikkaa&liimaa-tyyliin "nauhoitteeseen".

Firmaan tulee noita soittoja jatkuvalla syötöllä. NIihin kuulu vastata että Not interested, goodbye.

Vierailija
47/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään 16.8. kello 12:24 tuli huijaussoitto numerosta +353609850343. Puhelin soi kauan, en vastannut puheluun. Puhelu tuli Irlannin suuntanumerosta.

OP:sta on tullut perheenjäsenille huijausviestejä puhelimeen. Minulle on tullut puhelimeen useita "Sinulla on 1 uusi vastaajaviesti....."-huijaustekstiviestejä pari-kolme viikkoa sitten.

Älkää hyvät ihmiset vastatko huijaussoittoihin, tekstiviesteihin ja sähköposteihin! Ette ole voittaneet missään rehellisissä arvonnoissa ja kilpailuissa kauppojen lahjakortteja tai mitään muutakaan hyödyllistä. Ja älkää koskaan avatko viestien linkkejä. Nämä ovat tilausansoja ja muita huijauksia ja rikoksia. Huijaukset kannattaa myös ilmoittaa Kyberturvallisuuskeskukseen (Traficomin alainen virasto) ja poliisille.

Vierailija
48/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lyön luuria korvaan ulkomailta tuleville puheluille ja jätän soittamatta takaisin ulkomailta tuleviin puheluihin jotka kilahtavat vain kerran.

Jos kotimaisesta numerosta tulevassa puhelussa kuuluu alussa loksahdus tai selkeä viive, lyön luuria korvaan, koska soittavat ulkomailta naamioidun numeron takaa.

Jätän myös soittamatta takaisin kotimaisiin numeroihin joita en tunne.

Suosittelen samaa muillekin, vaikka AP:n tarina satuja onkin.

Vierailija
49/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään 16.8. kello 12:24 tuli huijaussoitto numerosta +353609850343. Puhelin soi kauan, en vastannut puheluun. Puhelu tuli Irlannin suuntanumerosta.

OP:sta on tullut perheenjäsenille huijausviestejä puhelimeen. Minulle on tullut puhelimeen useita "Sinulla on 1 uusi vastaajaviesti....."-huijaustekstiviestejä pari-kolme viikkoa sitten.

Älkää hyvät ihmiset vastatko huijaussoittoihin, tekstiviesteihin ja sähköposteihin! Ette ole voittaneet missään rehellisissä arvonnoissa ja kilpailuissa kauppojen lahjakortteja tai mitään muutakaan hyödyllistä. Ja älkää koskaan avatko viestien linkkejä. Nämä ovat tilausansoja ja muita huijauksia ja rikoksia. Huijaukset kannattaa myös ilmoittaa Kyberturvallisuuskeskukseen (Traficomin alainen virasto) ja poliisille.

Tänään 13.10, +353 (66) 309 6313 Tralee, Kerry, Irlanti. En vastannut.

Vierailija
50/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala tilanne.

Kerro kuitenkin maa, mistä puhelu tuli? Onko laskuttava yritys tuossa maassa rekisteröityneenä?

Registered Scammers United laskuttaa. Nauran vedet silmissa sinisilmaisille suomalaisille vaikka onkin vanha ja valheellinen aloitus.

Vierailija
51/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta ihmeellistä, miten pihalla moni ilmeisesti ihan oikeustoimikelpoinen aikuinen on. Eihän tietenkään mikään lasku voi päätyä ulosottoon ilman oikeuden päätöstä, eikä oikein mikään muukaan aloittajan tarinassa ole mahdollista. Silti sillä on lähes 200 yläpeukkua, ja moni on uskonut tarinan sellaisenaan myös kommenttien perusteella. Hämmentävää, miten ihmiset kuvittelevat Suomen oikeuslaitoksen ja ulosoton toimivan.

Vierailija
52/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin miten joku "yes"-sana voidaan yhdistää yksittäiseen ihmiseen ja vieläpä jostain ulkomailta käsin?

Miten muuten selvittävät laskutusosoitteen?!

Vierailija
53/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, mullekin tuli puhelu jossa oli Lontoon suuntanumero, mutta kun en tiedä sieltä ketään en edes vastannut. Varmaan olisi ollut joku tollainen huijauspuhelu :(

Tuosta tuli mieleen kun mulle tuli kerran puhelu, soittajana näkyi Buckingham. En vastannut, taisi kuningatarta ottaa päähän.

Vierailija
54/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset leikkaa liimaa huijaukset ei mene läpi missään sivistysvaltiossa.

Vierailija
55/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt vakuutusmaksut ovat ulosajokelpojä ilman raastupaa.

Vierailija
56/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyt vakuutusmaksut ovat ulosajokelpojä ilman raastupaa.

yes

Vierailija
57/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo jos vastaa kieltävästi, niin laittaako ne siihen kysymyksen haittaako että tulee tilaus x joka maksaa  10000e?

Vierailija
58/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän ap on lakimiehensä löytänyt.. 

Vierailija
59/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tullut aiemmin tiheänä ryppäänä noita puheluita ja estin numerot. Nyt on tullut taas viikon sisällä kaksi puhelua, molemmissa aasialaisella aksentilla puhuttiin englantia. Eka oli nainen jolle sanoin, että do not call me ever again ja se vastasi soittavansa joka päivä ja joka minuutti (hämmästytti koska yleensä aasialaiset ovat aika nöyriä, mutta toi lähti heti mukaan uhoon). Sitten tänään soitti mies jolle sanoin ettei minulla ole tietokonetta. Kysyi, mitä mulla on ja aloin luettelemaan omaisuuttani. "Okay you have everything." Puhelut katkesivat heti näiden jälkeen. Seuraavan kerran kun soittaa, alan lähettämään noita numeroita poliisille. Ei noiden kanssa jaksa enää leikkiä.

Vierailija
60/64 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki Suomesta tulleetkin myyntipuhelut tulee aloituksella: Onko X X puhelimessa? Kyllä on vastauksen jälkeen alkaa iloisten uutisten kertominen. Hienoa, että tavoitin sinut X.

Pitäisi varmaanvadtata en tiedä tai mitä luulet