Vastasin keväällä ulkomaalaisen puhelinhuijarin puheluun. Jestas mikä oikeussotku!
Haluan varoittaa kaikkia suomalaisia ulkomaalaisista puhelinhuijareista. Nimittäin keväällä vastasin ulkomaalaisesta numerosta tulevaan puheluun ja osallistuin sellaiseen talouskyselyyn. Kysely vaikutti ihan asialliselta eikä kyselty mitään tilaamisesta.
Pian tämän jälkeen minulle alkoi kuitenkin tulemaan laskuja, joista tietysti tein valituksen kyseiseen firmaan. Sain sieltä tietää, että olin puhelimessa tehnyt sopimuksen jonka perusteella firma laskuttaa minua ihan järjettömästi.
Laskut menevät ulosottoon ja palkkasin lakimiehen selvittämään asiaa. Hän kertoi, että minua vastaan on ulkomaalaisen firman väärentämä nauhoite, jonka mukaan vastaan myönteisesti tilaamista koskevaan kysymykseen (ääni otettu toisesta kysymyksestä johon vastasin "yes".) Olen siis aika heikoilla, koska ko. firmalla on kysymyksellä ja väärennetyllä vastauksella täydennetty nauhoite todisteena enkä pysty sitä todistamaan väärennetyksi. Kyseinen firma olisi kuitenkin valmis tekemään kultaisen kädenpuristuksen jenkkityyliin, mutta se maksaisi ihan sairaasti. Kuulemma ihan normaalia ulkomailla, mutta vain suomalaiset menevät enää retkuun tuollaisiin.
Nyt näyttää siltä, että joudun maksamaan em. laskut lisäkuluineen sekä lakimiehen palkkion. Puhutaan tuhansista euroista. Asia on kuitenkin kesken ja lakimies kielsi kertomasta firman nimeä tässä vaiheessa.
Älkää siis IKINÄ vastatko myöntävästi mihinkään ulkomaalaisen puhelinmyyjän/kyselijän puhelimessa esittämään kysymykseen. He yrittävät kaikin keinoin saada myöntävän vastauksen, jota sitten lisäillään leikkaa&liimaa-tyyliin "nauhoitteeseen".
Kommentit (64)
Minulle tuli soitto ihan Espanjasta, en koskaan vastaa tuntemattomiin numeroihin.
mulle tuli tori fi kautta pyyntö että ostas joku rovanniemeltä mun myymäni isäni käyttämättömät vaipat. Sitten tuli viesti että voiko maksaa tori.fi sovelluksen kautta ja kuriisi hakee vaipat. en edes silloin jäänyt miettimäänhujausta "kuriiri hakee vaipat"? ja latasin tori fi sovelluksen jossa luki, että syötä korttitiedot ja saa 60 e nappi, laitoin sen muttei toiminut. myyjä sanoi ettei kortilal ole katetta voinko laittaa uuden krotin sit tajusin että "miksi mun tilillä pitäs olla katetta?", ja tajusin että numero onkin Kirgisiasta vaikka puhui suomea. ei vidda. soitin pankkin ne sanoi ett "onneksi sulla ei ollut tilill rahaa, siit oli yritetty viedä 6000 e muutamassa minuutissa!" hehhe oisinoo saanu edes kaikkee takas ja milloin? pankin reklamaation kautta ehkä osan
Vierailija kirjoitti:
Usein puhelun alussa kysytään "Can you hear me" tai "Is the line good" että saavat nauhalle sen jees-vastauksen.
Pitää heti painaa punaista luurin kuvaa.
Minä oon aina vastannut puhelimeen että #yes. Ja yes yes. Eli kun mulle soitetaan ja vastaan aina yes niin mulleko tulee sen jälkeen lasku Englannista että olen tilannut juuri miljoonan purjeveneen? Miten yksi yes-sana voi olla joku tilausvahvistus edes ilman mitään henkkareita?