Vastasin keväällä ulkomaalaisen puhelinhuijarin puheluun. Jestas mikä oikeussotku!
Haluan varoittaa kaikkia suomalaisia ulkomaalaisista puhelinhuijareista. Nimittäin keväällä vastasin ulkomaalaisesta numerosta tulevaan puheluun ja osallistuin sellaiseen talouskyselyyn. Kysely vaikutti ihan asialliselta eikä kyselty mitään tilaamisesta.
Pian tämän jälkeen minulle alkoi kuitenkin tulemaan laskuja, joista tietysti tein valituksen kyseiseen firmaan. Sain sieltä tietää, että olin puhelimessa tehnyt sopimuksen jonka perusteella firma laskuttaa minua ihan järjettömästi.
Laskut menevät ulosottoon ja palkkasin lakimiehen selvittämään asiaa. Hän kertoi, että minua vastaan on ulkomaalaisen firman väärentämä nauhoite, jonka mukaan vastaan myönteisesti tilaamista koskevaan kysymykseen (ääni otettu toisesta kysymyksestä johon vastasin "yes".) Olen siis aika heikoilla, koska ko. firmalla on kysymyksellä ja väärennetyllä vastauksella täydennetty nauhoite todisteena enkä pysty sitä todistamaan väärennetyksi. Kyseinen firma olisi kuitenkin valmis tekemään kultaisen kädenpuristuksen jenkkityyliin, mutta se maksaisi ihan sairaasti. Kuulemma ihan normaalia ulkomailla, mutta vain suomalaiset menevät enää retkuun tuollaisiin.
Nyt näyttää siltä, että joudun maksamaan em. laskut lisäkuluineen sekä lakimiehen palkkion. Puhutaan tuhansista euroista. Asia on kuitenkin kesken ja lakimies kielsi kertomasta firman nimeä tässä vaiheessa.
Älkää siis IKINÄ vastatko myöntävästi mihinkään ulkomaalaisen puhelinmyyjän/kyselijän puhelimessa esittämään kysymykseen. He yrittävät kaikin keinoin saada myöntävän vastauksen, jota sitten lisäillään leikkaa&liimaa-tyyliin "nauhoitteeseen".
Kommentit (64)
Eiköhän olisi ihan fiksua haasta ko. lafka oikeuteen petoksesta eikä maksaa heille vinkuen. Oikeudessa saisivat sitten todistaa miten nauhoitus on oikea. Kai siitä nauhasta jonka todisteeksi tuovat pystyy poliisin teknisessä tutkinnassa selvittämään että on huijaus.
Lakimiehesi tuntuu olevan nysserö.
Hassua että poliisi sanoo toista: "Brittinumeroista tulleista puheluista on jätetty poliisille tutkintailmoituksia. Epämääräisistä puhelinsoitoista ei poliisin mukaan kannata olla järin huolissaan."
Poliisin tiedossa ei siis ole että kukaan olisi menettänyt senttiäkään vaikka on vastannut myöntävästi puhelussa esitettyyn kysymykseen.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005276313.html
Nyt kannattaa viimeistään hankkia se salainen numero. Mulle ei soittele muut kuin tutut.
Minun kanssani ei suostuttu edes puhumaan. Olisi vaan haluttu puhua Mr Virtasen kanssa (nimi muutettu :D). Minä vain sanoin no no. Lopetti sitten puhelun. Ei varmaankaan soittanut mistään tasa-arvoa kannattavasta maasta, kun nainen ei kelvannut huijattavaksi. Mr Virtasta ei edes ole olemassa (nimi yhäkin muutettu :D).
Mun englantilaiselle miehelle oli soitettu jostain noista numeroista. Hän ei ole seurannut täkäläistä keskustelua huijaripuheluista ja meinasi soittaa takaisin kun kuitenkin sieltä päin puheluita tulee. Onneksi kerkesin väliin ja nyt tietää mistä on kyse.
Joo. Ei ne ulosottoon todellakaan mene suoraan. Vakavasti sanottuna kyseessähän on kuluttajan harhautus ja ei taida kestää kovin hyvin oikeudessa "leikkaa ja liimaa" jutut laskuttajan puolelta.
Mulle soittanut kaveri oli hyvin "avulias". Hän oli valmiina avaamaan jonkin kaupankäyntilalustan ja pyysi alkutalletusta varten 200e luottokortilta.
Hän sanoi, että mun ei tarvitse antaa kuin luottokortin numero ja kolminumeroinen tunnusluku kortilta.
Onneksi osaan hyvin englantia ja kerroin hänelle muutaman faktan.
a) jos haluan avata jonkin kaupankäyntialusta osaan sen tehdä itsekkin
b) en koskaan anna luottokortinnumeroani kenellekkään tuntemattomalle henkilölle.
kaveri lopetti puhelun kun kysyin tarkkaa mistä soita, mikä sun nimi on ja annatko oman luottokorttinumerosi mulle.
Tämä puhelu tuli aksentista päätellen pohjois-englannista (kyllä - olen asunut briteissä vuosia ja tunnistan eri aksentit).
Mulle on tullut viime syksyn ja kevään aikana useita yrityksiä puhelimeen. Edelleen tulee 1-2 puhulua viikossa. Numeroni on levinnyt ilmeisesti useammalle huijarille.
Mitä tästä opimme. Puhelinnumeroaan ei kannata jakaa missään netissä. Jollain keinolla huijarit poimivat tietyiltä sivuilta puhelinnumeroita.
Tästä oli hiljattain täällä keskustelua. Sanokaa nyt minulle, millä logiikalla minä olen velvollinen maksamaan yhtään laskua, joka minulle tulee vain jonkun yes-nauhoituksen perusteella. Se yeshän voi olla kenen tahansa sanoma ja tuollainen nauhoite ei ole missään tilanteessa mikään sitova sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Itselle tuli myös alkuvuodesta samantyylinen huijauspuhelu, ja varmaan ehdin sanoa sen yesin itsekin jossain vaiheessa, mutta aika nopeasti puhelun alkamisen jälkeen heräsi epäilys ja katkaisin puhelun. Se helpottaa, että itsellä on omassa android-luurissa automaattinen puhelinnauhoitus, ja jos laskuja olisi ruvennut tulemaan löytyy itseltä oma tallenne, josta selvästi käy ilmi etten suostunut mihinkään.
Maksoin muistaakseni 10 euroa tuosta nauhoitussoftasta ja se on kyllä sellainen turvallisuutta luova väline, etten halua puhua puhelimessa ilman sitä enää. Ei että olisi oikeaa käyttöä ollut, onneksi, mutta kuitenkin. Harmi kyllä nauhoitussoftat eivät toimi ihan noin vain kaikissa malleissa, eli kantsii tarkistaa ennen softan ostoa, että toimiiko se varmasti omassa.
Puheluiden nauhoitus ei ole laillista, ellet jokaisen puhelun aluksi ilmoita nauhoituksesta.
Ärsyttäviä puheluita, ja oikeasti ongelma kun soittelevat, mutta silti pidän hölmönä poliisin antamaa ohjetta olla vastaamatta +44 -alkuisiin numeroihin lainkaan. Omassa työssäni se olisi mahdotonta, mikäli haluaa pitää liikesuhteita yllä.
Minkä maan lakia tuossa sovelletaan? Suomessahan vaaditaan aina vahvistus tuollaiselle myynnille, eli ei suomalainen ulosotto ihan noin vaan retkahda mitään perimään. Ulkomaalaisen puhelinmyyjän kanssa tehty sopimus ei ole sellainen, joka olisi Suomessa ulosottokelpoinen ilman oikeuden päätöstä.
6:n äiti on vaan yksinkertaisen tyhmä, jos menee sellaista maksamaan, eli pätee sanonta "tyhmyydestä saa maksaa". En usko, että mikään ulkomaalainen huijarifirma alkaisi käräjöimään suomalaisessa oikeudessa, kun laskut vaan jättää kylmästi maksamatta.
Ja voitko kertoa vaikka juristin nimen niin hän voisi vahvistaa casen, ilman sun nimeä. Tää juttuon niin urbaani-legendan myötäilyä että en usko ihan helpolla.
Maailmaa nähnyt kirjoitti:
Eri kulttuureissa on erilainen käsitys rehellisyydestä.
Jani Toivolaako tarkoitat?
Eikös tämä yes-vastauksen nauhoittaminen ja käyttäminen todisteena sitovasta tilauksesta ole jo useaan otteeseen todettu hölynpölyksi? Tarpeettoman monimutkainen metodi, kun voidaan sen sijaan vaan puhua nopeasti ja käyttää epäselvää jargonia ja näin harhauttaa kieltä heikommin osaava suostumaan siihen tilaukseen tietämättään?
Ap valehtelee, en tiedä, miksi.
Näin EI ole käynyt kellekään.
Aluksi ihmiset juuri kouhkasivat, että yrittävät saada vastaajan sanomaan "yes" ja käyttävät sitä jotenkin hyväkseen.
Poliisi olisi kertonut, jos vaara oikeasti olisi olemassa. Poliisin mieklestä mitään vaaraa ei ole eikä ollut, ja puhelimen voi vain sulkea. Lehdistö olisi myös hyvin kiinnostunut jos näin olisi käynyt, mutta eipä ole.
Kumma provo, tietysti pisteitä siitä, että tämä ei olisikaan tapahtunut langon serkulle vaan itselle, mutta höpöhöpöä silti.
Tyhmästä päästä saa kärsiä. Ei kannata vastata tuntemattomiin numeroihin eikä varsinkaan alkaa minkäänlaiseen keskusteluun vaan punaista luuria.
Minua kiinnostaisi, että mihin on vastattu "yes"? Eli mikä on tuote tai palvelu, joka on muka ostettu?
Ulosotonhan saa keskeytettyä sillä, että kertoo kiistävänsä laskun. En usko että nuo huijarifirmat lähtevät oikeuden kautta rahojaan perimään, koska ei heillä ole oikeaa perustetta ja juttu kaatuisi oikeudessa.
näistähän on varoitettu.