Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastasin keväällä ulkomaalaisen puhelinhuijarin puheluun. Jestas mikä oikeussotku!

Kati
23.05.2017 |

Haluan varoittaa kaikkia suomalaisia ulkomaalaisista puhelinhuijareista. Nimittäin keväällä vastasin ulkomaalaisesta numerosta tulevaan puheluun ja osallistuin sellaiseen talouskyselyyn. Kysely vaikutti ihan asialliselta eikä kyselty mitään tilaamisesta.

Pian tämän jälkeen minulle alkoi kuitenkin tulemaan laskuja, joista tietysti tein valituksen kyseiseen firmaan. Sain sieltä tietää, että olin puhelimessa tehnyt sopimuksen jonka perusteella firma laskuttaa minua ihan järjettömästi.

Laskut menevät ulosottoon ja palkkasin lakimiehen selvittämään asiaa. Hän kertoi, että minua vastaan on ulkomaalaisen firman väärentämä nauhoite, jonka mukaan vastaan myönteisesti tilaamista koskevaan kysymykseen (ääni otettu toisesta kysymyksestä johon vastasin "yes".) Olen siis aika heikoilla, koska ko. firmalla on kysymyksellä ja väärennetyllä vastauksella täydennetty nauhoite todisteena enkä pysty sitä todistamaan väärennetyksi. Kyseinen firma olisi kuitenkin valmis tekemään kultaisen kädenpuristuksen jenkkityyliin, mutta se maksaisi ihan sairaasti. Kuulemma ihan normaalia ulkomailla, mutta vain suomalaiset menevät enää retkuun tuollaisiin.

Nyt näyttää siltä, että joudun maksamaan em. laskut lisäkuluineen sekä lakimiehen palkkion. Puhutaan tuhansista euroista. Asia on kuitenkin kesken ja lakimies kielsi kertomasta firman nimeä tässä vaiheessa.

Älkää siis IKINÄ vastatko myöntävästi mihinkään ulkomaalaisen puhelinmyyjän/kyselijän puhelimessa esittämään kysymykseen. He yrittävät kaikin keinoin saada myöntävän vastauksen, jota sitten lisäillään leikkaa&liimaa-tyyliin "nauhoitteeseen".

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan niihin aina samalla tavalla eli en puhu englantia.

Vierailija
2/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne.

Kerro kuitenkin maa, mistä puhelu tuli? Onko laskuttava yritys tuossa maassa rekisteröityneenä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala tilanne.

Kerro kuitenkin maa, mistä puhelu tuli? Onko laskuttava yritys tuossa maassa rekisteröityneenä?

Mulle noita tuli tasaiseen tahtiin (1-2x vkossa) Irlannin suuntanumerosta, kun en ketään sieltä tunne, en edes vastannut niihin. Mies vissiin kerran vastasi, kun kuulin sen toteavan puhelimeen, että "do you think I am a total idiot and give you a positive answer?"

Vierailija
4/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaa jauhat! Ei ne laskut mihkään ulosottoon tosta vaan mene vaan ne täytyy viedä ensin oikeuteen. Ei tollanen firma sinne ole lähdössä. Etäkaupan saa perua tietyn ajan vaikka olisi ollut aitokin tilaus eikä tässä tapauksessa sellaista ole. Jos sieltä tulee joku maksumuistutus, niin tekee vain poliisiasian siitä.

Vierailija
5/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein puhelun alussa kysytään "Can you hear me" tai "Is the line good" että saavat nauhalle sen jees-vastauksen.

Vierailija
6/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä sama juttu eikä edes osaa englantia kovin hyvin. Maksaa nyt tunnollisesti eläkkeestään muutaman vuoden niitä laskuja. Ei halua riitauttaa asiaa, vaikka ihan selvästi tekee kipeää. :(

Vaikka ulkomaalaisten mielestä rehellisyys on yliarvostettua, olen kyllä oppinut arvostamaan suomalaista suoraselkäisyyttä.

Vierailija
7/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tunnettu huijaus ja toivon että tilanne ratkeaa APn hyväksi. Kun asuin Englannissa tilasin 3 nimisestä firmasta mokkulan joka hukkui postissa. Aloin saamaan puhelinsoittoja jopa kolme kertaa päivässä kun kieltäydyin maksamasta laskua. Kaikissa puheluissa he yrittivät kaikkensa saadakseen minut lausumaan nimeni. Puhelut tuli luullakseni Pakistanista mutta itse numero oli brittiläinen. Nykyään monet callcenterit ulkomailla pystyy hankkimaan minkä tahansa maan puhelinnumeron että ei voi edes tietää mistä ne soittaa.

Vierailija
8/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala. Olipa tarpeellinen varoitus. Minä opiskelen englantia ja olisin ilahtunut kun saisin sitä puhelimessa käyttää. Eli nyt pitää vaan vastata no no, jos joku puhuu englantia sulle puhelimessa.

Vierailija
9/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mullekin tuli puhelu jossa oli Lontoon suuntanumero, mutta kun en tiedä sieltä ketään en edes vastannut. Varmaan olisi ollut joku tollainen huijauspuhelu :(

Vierailija
10/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuli myös alkuvuodesta samantyylinen huijauspuhelu, ja varmaan ehdin sanoa sen yesin itsekin jossain vaiheessa, mutta aika nopeasti puhelun alkamisen jälkeen heräsi epäilys ja katkaisin puhelun. Se helpottaa, että itsellä on omassa android-luurissa automaattinen puhelinnauhoitus, ja jos laskuja olisi ruvennut tulemaan löytyy itseltä oma tallenne, josta selvästi käy ilmi etten suostunut mihinkään.

Maksoin muistaakseni 10 euroa tuosta nauhoitussoftasta ja se on kyllä sellainen turvallisuutta luova väline, etten halua puhua puhelimessa ilman sitä enää. Ei että olisi oikeaa käyttöä ollut, onneksi, mutta kuitenkin. Harmi kyllä nauhoitussoftat eivät toimi ihan noin vain kaikissa malleissa, eli kantsii tarkistaa ennen softan ostoa, että toimiiko se varmasti omassa.

Vierailija
11/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, mullekin tuli puhelu jossa oli Lontoon suuntanumero, mutta kun en tiedä sieltä ketään en edes vastannut. Varmaan olisi ollut joku tollainen huijauspuhelu :(

Ei hitsi, juuri äsken soitti mulle joku naisihminen, puhelimessa luki Navarre tai Navarro. Jossain mielenhäiriössä vastasin mutta sitten kun soittaja sanoi vaan haloo intialaisella tms. aksentilla, löin luurin korvaan. Toivottavasti ei ollut mitään tärkeää :D Mulla ei kylläkään ole ketään ulkomaalaisia tuttavia jotka soittelisivat, joten todennäköisyys sille että kyseessä olisi ollut jotain muuta kuin huijauspuhelu on aika pieni. 9

Vierailija
12/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen luuri HETI jos kuuluu sanakin englantia. Penniäkään ei pidä maksaa. Ei ne tallenteet ole luotettavia, kyllä Suomen oikeuslaitos tuntee nämä huijarit.

Vierailija
13/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain myös viime viikolla puhelun tällaisesta numerosta:+442037000000. Puhelimen soidessa numeron alla luki London.

En vastannut ja kukasoitti sivustolta tuosta löytyikin jo juttua. Huonosti englantia puhuva nainen kuulemma soittaa.

Vierailija
14/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:O Kauhiata, onneksi kerroitte!

Vierailija
15/64 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu tapahtui mulle ja minun 13 v pojan tyttärelle. Minä en vastannut, ja lapsen lapseni pani puhelun heti poikki

Vierailija
16/64 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli taannoin useita soittoja Irlannista. En vastannut. Sain postia eräältä yhteistyökumppanilta, koska en ollut vastannut puhelimeeni. He olivat siirtäneet osan toimistosta Irlantiin.

Vierailija
17/64 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Laskut ei mene ulosottoon ilman oikeuden päätöstä.

Vierailija
18/64 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Laskut ei mene ulosottoon ilman oikeuden päätöstä.

Näin. Aika vikkelää toimintaa jos keväällä on soitettu ja laskut ovat jo nyt oikeuden kautta ulosotossa. Oikea osoite tuossa kohtaa on poliisi ja rikosilmoitus petoksen yrityksestä, lasku toki reklamoidaan sillä perusteella että mitään tilaussopimusta ei ole tehty. Tuo toiminta toki perustuu siihen että puheluita soitetaan kymmeniä tuhansia ja aina joku haksahtaa maksamaan. 

Vierailija
19/64 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon joskus markkinointipuheluun monotonisella äänellä "kaikki tähän numeroon tulevat puhelut nauhoitetaan. Jatkamalla puhelua hyväksyt nauhoituksen". Englannista ei ole soitettu tai en ole vastannut, mtuta tekisin saman. 

Vierailija
20/64 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelleni (12) tuli tuollainen puhelu myös ja tyttäreni yritti puhua englantia. Silloin ei vielä oltu uutisoitu näistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän