Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietin jo eroa miehen käytöksen takia, perheessä 1.5v lapsi

Dahlia85
22.05.2017 |

Haluaisin kuulla mielipiteitänne tilanteeseen. Olemme asuneet vajaa vuoden ok-talossa. Olen hoitovapaalla, ja päivät taaperon kanssa kotona käypi joskus ihan työstä,eli ihan normi meininki. Kait..
Mieheni on töissä 09-18, vaihtelee kun on joustavat työajat. Olen usein melko väsynyt iltaisin kun lapsi laitetaan nukkumaan.

Pääasiassa lapsen kokonaisvaltainen hoidon vastuu on minulla. Mieheni osallistuu satunnaisesti sen mitä ehtii, viimeainoina miehellä on ollut tosi paljon pihalla hommaa ja muutenkin ok-talossa on tekemistä. Minä lapsenhoidon ohella tietysti siivoan ja teen ruuat. Käyn salilla 3krt viikossa iltaisin, joka nyt viimeaikoina jäänyt vähemmälle syystä tai toisesta, usein olen ollut väsynyt etten aina jaksa. Iltaisin jumitun telkkarin ääreen kun lapsi nukahtanut.
Yritän päivällä tehdä itsekin pihalla jotain kun vietän siellä lapsen kanssa aikaa. Nykyään on vaikea tehdä mitään kun lapsi kiukkuaa, roikkuu jaloissani kiinni vaatien huomiota..eroahdistusvaihe siis..
Eilen illalla mieheni nukutti lapsen , oli sen jälkeen menossa ulos pihahommiin. Minä istuin sohvalla. Päivisin en katso koskaan telkkaria/surffaile netissä kun en ehdi.
Mieheni alkoi valittamaan että miksi aina istun illat sohvalla vaikka on ihana keväinen ilta ja ulkonakin voisi puuhailla jotakin. " miksi olet niin passiivinen?", sanoi. " Kävisit joskus illalla edes lenkillä" jne. Loukkaannuin, tuntuu ettei minun panostani kotona arvosteta. Tuli riitaa ja minä haukuin miestäni melko pahoilla sanoilla. Mies on nyt suuttunut ja läksytti minua siitä että olen epätasapainoinen kun raivoan sillätavalla turhasta ja olen terävä kieleltäni.

Sitäpaitisi tykkään pihahommista. Olen päivät ulkona lapsen kanss, illalla ei juurikaan enää väsyneenä kiinnosta. Lumet ovat melko vasta sulaneet ja pktäisi olla jo pihalla riehumassa, mies ihmettelee ettei minulla ok-talon ihana piha kiinnosta. Kyllä minä kesällä pihalla aijo puurtaa sen mitä kerkiän. Mikä hän on minulle sanomaan että täytyy illalla alkaa heti pihahommiin sen jälkeen kun lapsen hoidolta minulla liinenee aiKaa? Tiedän itsekin että siellä on pikku hommia mitä tulee keväällä tehdä, ihan itse haluan päättää koska innostun pihalla heilumaan.
Anteeksi sekava kirjoitus. On vaikea kirjoittaa nyt. Mitä ajatuksia herättää?
Mieheni on aina ollut töksäyttelijä,tosin viimeaikoina on tiennyt että olen väsynyt ja on mielinkielin ja kyselee voiko olla avuksi, antaa mulle omaa aikaa jne. Sanonut että olen reipas nainen. Mistä moinen nyt? Sanoi myös että olen sellainen ihminen jolla ei ole mielenkiinnon kohteita ja heti kun lapsi saadaan nukkumaan, lyön hanskat tiskiin ja painun sohvalle.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa saa sinut miettimään eroa? Luuletko, että eronneena sinulla on enemmän aikaa istuskella ja katsella televisiota?

Tietysti olisi.

Viikko viikko systeemillä ap saisi vapaata joka toinen viikko ja vastaavasti mies joutuisi hoitamaan lapsen joka toinen viikko ja oman kotinsa joka ikinen päivä.

Vierailija
42/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ja kauan kirjoitti:

Älä noin pienestä eroa mieti! Sinun on syytä kasvaa aikuiseksi.

Onko veriarvosi kohdallaan? Monipuolinen ruokakin auttaa. Lapsen kanssakin voi pientä pihahommaa tehdä päivällä. Ihmetellä ötököitä ym. Koetko olevasi kiinni?

Yritä löytää ilon aiheita pienistä asioista.

Miehesi toimii vastuuntuntoisesti hoitamalla pihaa, käy töissä jne.

Sinä keskityt omaan laiskaan oloosi. Lievä masennus on ja se poistuu yrittämällä muutosta ajattelussakin. Ryhdistäydy ja huomaa hyvä mies. Moitteet vie parisuhteen vinoon. Kehukaa toisianne hyvistä asioista. Avioliitossa on kunnioitettava toisiaan. Siitä se lähtee nousuun.

Erossa olet yksin kaikesta vastuussa. Aviossa voidaan tukea toisiaan.

Anteeksi pyytäminen puhdistaa.

Mies on tuossa se laiska ja töykeä osapuoli, jonka pitää pyytää anteeksi. Ja erossa mies häviää enemmän ja saa rutkasti enemmän työtä arkeensa kuin ap.

Minä olisin henk koht varmaan jo vakavasti puhunut eroajatuksista, mutta mies ansaitsee toisen tilaisuuden, sillä ei nyt yhtään ymmärrä ap:n työpanosta. Ota äkkilähtö etelään ja jätä mies pyörittämään arkea kotona miehen ensimmäiseksi lomaviikoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mies kysyi mikis vaian istut siinä kännykkä kädessä aina etkä mene ulos, miksi olet passiivinen jne, sanoin ensin ihan rauhallisesti että olen ollut ulkona monta tuntia tänään ja viime yönä en nukkunut kuin muutaman tunnin ja olen väsynyt. Edellinen yö oli huonoin ikinä. Mies väitti vastaan että etpäs ulkoile yn väitti vastaan. Mistä tietää paljonko ukoilen lspsen kanssa päivisin kun itse on töissä? Eilen oltiin koko porukka pihalla hommissa kunnes mies kysyi koska ruoka ja minä painuin kokaamaan.

Tuohon tilanteeseen kannattaa etukäteen varautua mikrotettavilla annoksilla. Joko edellisenä päivänä tuplamäärä jotain vuokaa, tai sitten einekset.

Näinhän mä yleensä teenkin. Ison annoksen ruokaa joka riittää monta päivää. Mutta katokkun se ruoka joskus loppuu ja täytyy tehdä lisää. Ja paras päivä kokkaamiselle on viik.loput kun mies on kotona niin lapsikaan ei roiku mun jaloissa kiini.

Se mitä haluaisin kysyä, onko todella niin että minä olen passiivinen? Eikö se olekaan ihan normaalia että kun touhuat päivät, iltaisin istun sohvalla töllöä katsellen? TÄMÄ nyt ei ole jokailtaista kuten sanoin. Käyn salilla/siivoan iltaisin päivän sotkut.

Ap

Vierailija
44/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkääpä niin, että viikonloppuisin toinen teistä saa nukkua lauantaina, toinen sunnuntaina. Se on vain reilua.

Joo o, kun se toimisikin niin.. Minä herään luonnostani aika aikaisin ja lapsi myös. Olisi kuitenkin ihanaa edes yhtenä aamuna viikossa jupda se kahvi rauhassa ja lukea uutisia.. Se 30min, ihan rauhassa. Mies nukkuu viikonloppuisin pitkään ja ihmettelee miksi hänen pitäisi toisena päivänä herätä aikaisin kun minä kerran olen jo hereillä?? Samallahan minä sitä lasta syötän kun kahvin juon! En ole siis ap. Ja jos joskus sattuu hän heräämään aikaisin, painelee hän vessaan missä ottaa oman aikansa ja keittelee rauhassa kahvit kun minähän olen jo lapsen kanssa.

Vierailija
45/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsi lopetti päiväunet kuin seinään. Varmaan vaihe.. koten omaa aikaa päivällä ei ole yhtään. Ei ihme jos illalla jaluan relata enkä riehua pihalla

Ap

Vierailija
46/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaan ei oikeasti arvosta sua ja sun työpanosta kotona. Se on ymmärrettävästi loukkaavaa. Hellitä silti omaa tahtiasi ja suorituskeskeistä elämäntapaa. Kannattaa ajatella, että teet asioita vaan, jos haluat niin. Ei ole pakko olla täydellinen.

Eikö mies voisi olla vähän aikaa hoitovapaalla? Meillä miehen silmät avautuivat sen kautta ja ikinä sen jälkeen en ole kuullut moitetta mistään, että mun pitäis tehdä jotain enemmän tai olisin laiska, väsynyt tms. Päinvastoin arvostamme toistemme työpanosta ja yritämme YHDESSÄ saada hommat hoidettua, niin että jaksamme nauttia myös toisistanne.

Vierailija
47/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsi lopetti päiväunet kuin seinään. Varmaan vaihe.. koten omaa aikaa päivällä ei ole yhtään. Ei ihme jos illalla jaluan relata enkä riehua pihalla

Ap

Kuulostat ihan raivoisalta.

Totuus on että te molemmat ootte tässä elämänvaiheessa tosi kovilla, ja molempien pitää olla toiselle vähän armeliaita. Sä oot ikään kuin miehelle vihainen sun väsymyksestä, mutta eihän sille mitään voi, eikä se sen vika ole. Sekin ilmeisesti näkee sun väsymyksen laiskotteluna, yhtä lailla se ei ole sun vika.

Kommunikointia! Sitä varten ne parisuhdeterapeutit on, jos ei kuule eikä ymmärrä toistaan, niin joku tulkkaa.

Mitä ihmettä te siellä pihalla rakennatte? Eikö osa voi odottaa pari vuotta että lapsi isompi?

Vierailija
48/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tarkka kodin siisteydestä. Touhuan kokoajan, iltaisin joudunkin jatkamaan kotihommia kun lapsi nukkuu. Sitten rauhoitun sohvalle. Yleensä uni vie voiton melko nopeasti. Miehenikin kyllä joskus jää töllön ääreen valvomaan,tai painuu pihahommiin. Nyt vain on enemmän hommia, kun mies rupesi kaatelemaan pihalta puita.

Mielestäni en ole passiivinen, siksi suututtaa. Ennenkuin muutettiin ok-taloon, hoidin lähes yksin myös miehen lomalla ja viik.loppuisin vauvaa, mies ei suostunut kakka-vaippoja vaihtamaan koska on niin "herkkä".

Tietenkään en halua lapsen perhettä rikkoa. Ehkä tämä tune menee ohi . Näitä on ollut nyt näitä fiiliksiä melko usein.

Ap

"Touhuan koko ajan"

Ja sitten ihmettelet ettet jaksa illalla pihatöitä? Millaiset siisteysstandardit sinulla oikein on että niihin menee kaikki päivät? Imuroitko esim joka päivä? Silitätkö alusvaatteet? Pesetkö vessat joka päivä? Tuuletatko kaikki petivaatteet joka päivä?

Vierailija
49/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosta, kosta , kosta! Eroa, eroa , eroa!

Onko suomalaiset naiset oikeasti kaikki näin päästään sekaisin?

Vierailija
50/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tarkka kodin siisteydestä. Touhuan kokoajan, iltaisin joudunkin jatkamaan kotihommia kun lapsi nukkuu. Sitten rauhoitun sohvalle. Yleensä uni vie voiton melko nopeasti. Miehenikin kyllä joskus jää töllön ääreen valvomaan,tai painuu pihahommiin. Nyt vain on enemmän hommia, kun mies rupesi kaatelemaan pihalta puita.

Mielestäni en ole passiivinen, siksi suututtaa. Ennenkuin muutettiin ok-taloon, hoidin lähes yksin myös miehen lomalla ja viik.loppuisin vauvaa, mies ei suostunut kakka-vaippoja vaihtamaan koska on niin "herkkä".

Tietenkään en halua lapsen perhettä rikkoa. Ehkä tämä tune menee ohi . Näitä on ollut nyt näitä fiiliksiä melko usein.

Ap

"Touhuan koko ajan"

Ja sitten ihmettelet ettet jaksa illalla pihatöitä? Millaiset siisteysstandardit sinulla oikein on että niihin menee kaikki päivät? Imuroitko esim joka päivä? Silitätkö alusvaatteet? Pesetkö vessat joka päivä? Tuuletatko kaikki petivaatteet joka päivä?

Sulla ei ilmeisesti ole lapsia. En ole siivoushullu. Touhuan lapsen kans kokoajan. Siihen menee yllättävästi aikaa. Luppoaikaa ei ole. Plus ruuat ja normaali keittiön sotkujen siivous monta kertaa päiväss.

Ap

Vierailija
51/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en ihmettele että

en jaksa pihatöitä. Mies ihmettelee.

Ap

Vierailija
52/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että mies tarkoitti tuolla töksäytyksellä jopa ihan hyvää. Jos olet passiivinen ja masentuneen oloinen niin ulkoilu voisi auttaa. Ja mieshän tarjosi sulle mahdollisuutta lähteä tekemään niitä itseksesi ilman lasta?

Vierailija
53/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että mies tarkoitti tuolla töksäytyksellä jopa ihan hyvää. Jos olet passiivinen ja masentuneen oloinen niin ulkoilu voisi auttaa. Ja mieshän tarjosi sulle mahdollisuutta lähteä tekemään niitä itseksesi ilman lasta?

:D joo. Mäkin tarjosin miehelle sitä omaa aikaa ilman lasta, hän voi valita joko siivoaa tai tekee ruokaa. Jos ei innosta Kiljuen tartu tarjoukseen, on varmasti masentunut, halusi vaan jotain jääkiekkoa katsoa töllöstä!

Vierailija
54/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Touhuan koko ajan"

Sulla ei ilmeisesti ole lapsia. En ole siivoushullu. Touhuan lapsen kans kokoajan. Siihen menee yllättävästi aikaa. Luppoaikaa ei ole. Plus ruuat ja normaali keittiön sotkujen siivous monta kertaa päiväss.

Ap

No kun itse sanoit että olet tarkka siisteydestä. On mulla saman lailla lapsi ja omakotitalo kuin sulla, mutta en väittäisi olevani tarkka siisteydestä, ei mulla ole koko ajan tiskipöytä tyhjä. Jostain se on pakko ottaa, enkä suostu enempää tinkiin yöunista, kun poika herättää edelleen pari kertaa yössä, levoton nukkuja.

Vierailija
55/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käsitinkö oikein, ettei teillä ole yhtään kahdenkeskistä aikaa? Mies tulee töistä ja menee pihahommiin ja sinä katsot telkkaria? Missä vaiheessa hellitte ja rakastelette toisianne? Ja jotain yhteistä tekemistä, vaikka pelaatte jotain?

Vierailija
56/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo miehesi vihjailut kuulostaa siltä että hän kaipaisi yksinoloa töiden jälkeen ja siksi haluaa että joskus että lähdet johonkin. Ainakin meidän perheessä sekä mies että minä tunnustamme toisissamme tämän piirteen. Mutta toisaalta sinähän käyt jo salilla.. mutta silti, kysy häneltä että "haluatko olla yksin?" Voithan sinä käydä edes 30 minuutin kävelyllä, ihan vaan löntystellen. Minun mieheni on vähän samanlainen "orjapiiskuri", joka silloin tällöin tiuskii etten muka tee täällä mitään. Se loukkaa, mutta tiedän että hän on väärässä, joten yritän olla välittämättä. Tai sanon että tänään en olekaan tehnyt mitään, tänään ei pysty. Meilläkin on piha jonka mies haluaisi kukoistavan, minä ajattelen niin että meillä on koko loppuelämä aikaa fiilata tätä.

Neuvon sinua ap menemään töihin jo takaisin. Itseäni se ainakin helpotti. Olen päätoiminen opiskelija mutta teen myös osa-aikatöitä. Olen aina iloinen ja pirteä kun on ollut työ- tai koulupäivä! Töissäolo on sata kertaa kevyempää kuin lapsen kanssa kotona oleminen. Meillä mies jaksaa hädin tuskin yhden illan katsoa lastamme. Minä siis opiskelen, käyn töissä, hoidan lasta, siivoan taloa ja teen pääosin ruuat joten tiedän että miehellä ei olisi varaa moittia minua saamattomuudesta vaikka niin hän tekeekin.

Vierailija
57/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen anoppi? Onko miehellä mielessä joku naisprototyyppi ja yrittää puskea sinua siihen muottiin?

Vierailija
58/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta varmasti tuntuu pahalta, mutta näin ulkopuolisin silmin tilanne tai miehen käytös ei vaikuta pahalta. Ja kuten sanottu, tilanne kuulostaa normaalilta riidalta. Työssä käyntiä ja kotona oloa on turha lähteä arvottamaan, on selvää että sekä sinä että miehesi tarvitsette palautumisaikaa. Mies töiltään ja sinä kotihommilta. Jos olet väsynyt ja passiivinen, keskustele tilanteesta miehesi kanssa silloin, kun molemmat ovat hyvällä tuulella. Pihatyöt saattavat auttaa miestä rentoutumaan, kun taas sinulle ne tuntuvat olevan rasite. Ja onhan ne hoidettava, seuraavan kerran kun mies tulee pihatöistä, mene halaamaan häntä, ja kerro että arvostat hänen työtään ja että olet itse väsynyt, etkä jaksanut tulla.

Vierailija
59/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ärsyttävältä tilanteelta, jossa pariskunta ei osaa kommunikoida keskenään tai ei osaa ymmärtää toisiaan. Ei kai ole mikään ihme, että äitiä väsyttää illalla, jos on koko päivän vastannut lapsen hoidosta, ruokahuollosta ja muista kotitöistä. Siinä kaipaa ihan varmasti illalla sekä kroppa että mieli lepoa. Ehkä mies tekee kevyttä työtä ja kokee puutarhahommat iltaisin rentouttaviksi tai vähintäänkin hänellä riittää niihin vielä energiaa. Ehkä hän ei koekaan niitä rentouttaviksi vaan velvollisuudekseen ja ärsyyntyy, kun toinen ei jaksa enää osallistua. Tai ehkä hän toivoo, että voisitte iltaisin tehdä jotain yhdessä.

Tuossa teidän tilanteessa on useita ongelmallisia piirteitä:

1. Miehen pitäisi huolehtia lapsesta työaikojensa ulkopuolella yhtä paljon kuin äidinkin. Näin suhde lapseen vahvistuisi ja käsitys homman vaativuudesta selkiytyisi. Tämä olisi myös reilua, lapsihan on yhteinen.

2. Kotityöt pitäisi jakaa tasaisemmin. Kummallakin pitäisi olla mahdollisuus tehdä iltaisin jotain itselle mieluista sekä levätä sekä viettää aikaa myös yhdessä. Jos kotitöitä on liikaa, niitä pitää priorisoida ja karsia. Jos toinen pakkomielteisesti trimmaa puutarhaa, kiillottaa hanoja tai kokkaa monen ruokalajin illallisia, se on harrastus, ei kotityö. Tuossa elämänvaiheessa harvalla riittää aikaa monelle harrastukselle. Kannattaa tiedostaa mihin aikaa käyttää ja keskustella perheen ajan käytöstä puolison kanssa.

3. Ongelmia voipi aiheuttaa myös jos elätte eri rytmeissä. Siis jos mies nukkuu myöhään ja äiti ja lapsi heräävät aikaisin, on selvää, että äiti ja lapsi myös haluavat rauhallisiin iltatoimiin ja lepäämään aikaisemmin.

Olisi valtavan hyödyllistä jos mies olisi välillä hoitovapaalla, näkisi ehkä paremmin sen toisen puolen asiasta.

Vierailija
60/60 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka riidan aihe on lapsellinen, niin silti niin kovin inhimillinen pikkulapsiperheen arjessa. Auttaisiko, jos laittaisit kalenteriin vaikka ylös kaiken sen, mitä olet päivän aikana tehnyt lapsen kanssa ja kodin eteen? Se helpottaisi myös sua näkemään, miten paljon teet "näkymätöntä työtä". Kotityöt ja lastenhoito, siinäpä ne monien kotiäitien metatyöt ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi