Halvallakin voi syödä - tässä esimerkiksi viikon muonat kahdelle 46,10-49,60e
Juttelin juuri yhden asiakkaan kanssa ruuan hinnasta. On, onhan se iso menoerä, mutta paljon saa nipistettyä suunnittelulla ja hyödyntämällä säästöt. Monotonistakin ruoka on pienellä budjetilla herkemmin kuin isolla, mutta silti tasapainoista.
Tässä nyt yhden viikon ruokalista. Olen hyödyntänyt tarjoukset citymarketin tämänaamuisesta mainoksesta (pk-seutu), mutta tietysti kukin katsoo tarjouksia omalla alueellaan, ja jossakin hinnat voivat olla halvempia ja toisaalla kalliimpia. Pyöristän tasakymmeniin sentteihin.
- 2 kymmenen munan pakettia, 1,60 e
- naudan jauhelihaa 2 kg 12 e
- joko savusilakoita tai savustamattomia kilo 8 e TAI kanaa (tässä tapauksessa hornetteja)' 2 rasiaa 4,50.
- soijarouhetta 3,50
- kuivattuja herneitä 500 g 0,75
- tonnikalaa 2 prk 2 e
- riisiä paketti 1,50
- ruispaloja 2 pkt 3,20
- 2 kiloa perunoita, 2 kiloa spagettia 4e
- porkkanoita kilo 1,20
- sipulia kilo 1,10
- puurohiutaleita pkt 1 e
- sämpyläjauhoja ja hiiva 2 e
- 3 maitoa 2,25
- tomaattimurskaa 2 prk 1,50
- kurkkua kilo, 2 rasiaa kirsikkatomaatteja, 2 salaattipurkkia, yht. 4 e
Noista aamupalaksi puuroa, iltapalaksi leipää, jonka päälle keitettyä munaa, salaattia tai kurkkua.
Noista kaksi lämmintä ateriaa per päivä (jos syöt vain yhden, niin summa tietysti pienenee): lihapullia kaksi kertaa, kerran spagettikastiketta. Munakasta kerran. Silakkaa tai kanaa kahdesti. Hernekeittoa kolme kertaa. Soijarouhekastiketta spagetille tai perunalle kahdesti, tonnarispagettia kerran. Jauhelihapihvit kahdesti. Lisukkeeksi kurkku-tomaatti-salaattia tai porkkanaraastetta. Sämpyläjauhoista voi tehdä sämpylöitä, voi maustaa porkkanaraasteella.
Yhteensä summa silakoilla 49,60e, kanavaihtoehdolla 46,10
Halvemmallakin pääsee, epäilemättä.
Kahvinjuonti kannattaa lopettaa, samoin mehujen ja muiden makeiden juomien, siinä säästää, ja se on terveellisempääkin.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kahvinjuonti kannattaa lopettaa? Yhdestä kahvipaketista saa vaikka miten monta kupillista, ja kun juo mustana, niin on kyllä todella halpa nautinto.
Totta kai nautintojakin saa olla. Meinasin vaan, että se on tarpeeton kuluerä, jos on oikein tiukilla budjetti. Lisäksi siihen liittyy monella kumminkin muutakin, menee maitoa ja sokeria ja jotakin makeaa syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
Meillä myös kaksi henkilöä, tässä viikon muonat;
- jauhopaketti 1€
- margariini 40snt
- kurkku 60 snt
- 2x maito 2€
- kahvi 2€
- juusto 3€
- 5x makaronipussi 1€
Kaapissa oli jo kuivahiivaa sämpylöiden leipomista varten, sekä soijarouhetta ja pussi porkkanoita. Äidiltä sain pari purkkia pestoa ja valmiiksi pakastettua äiteen tekemää kinkkukiusausta kolme pakasterasiallista. Näillä mennään viikko. Saanko nyt palkinnon, kun niin halvalla pääsin?
T. Tulis jo liksa
Miksi ostat jotain kuvottavaa traktorinrenkaista valmistettua teollisuusjäte-margariinia? Kunnon voita sen olla pitää!
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomessa työssäkäyvät ihmiset miettii minkä kaiken voi lopettaa ja kuinka syödä mahdollisimman halvalla? Maksetaan veroja kaikesta 80%. Jotain menee päin vittua.
Mistä sä maksat veroja 80%?
Minulla on 4,5 tonnin liksa ja maksan siitä veroa 27%. Alv on 24%
Minä maksaisin itse asiassa mieluummin enemmänkin veroa, jos sillä saisi paremman vanhustenhoidon, terveydenhoidon ja pienemmät ryhmäkoot kouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
- jauhopaketti 1€
- margariini 40snt
- kurkku 60 snt
- 2x maito 2€
- kahvi 2€
- juusto 3€
- 5x makaronipussi 1€
Kaapissa oli jo kuivahiivaa sämpylöiden leipomista varten, sekä soijarouhetta ja pussi porkkanoita. Äidiltä sain pari purkkia pestoa ja valmiiksi pakastettua äiteen tekemää kinkkukiusausta kolme pakasterasiallista. Näillä mennään viikko. Saanko nyt palkinnon, kun niin halvalla pääsin?
T. Tulis jo liksa
Miksi ostat jotain kuvottavaa traktorinrenkaista valmistettua teollisuusjäte-margariinia? Kunnon voita sen olla pitää!
Siksi koska se on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Heti ekalla rivillä pisti silmään nuo kananmunat. Huonoimpia ja halvimpia mahdollisia.
Ei, suomalaiset virikemunat eivät todellakaan ole huonoimpia mahdollisia. Totta kai jos on varaa, voi ostaa luomua. Nyt lähdettiin liikkeelle säästöbudjetista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomessa työssäkäyvät ihmiset miettii minkä kaiken voi lopettaa ja kuinka syödä mahdollisimman halvalla? Maksetaan veroja kaikesta 80%. Jotain menee päin vittua.
Minulla on 4,5 tonnin liksa ja maksan siitä veroa 27%. Alv on 24%Minä maksaisin itse asiassa mieluummin enemmänkin veroa, jos sillä saisi paremman vanhustenhoidon, terveydenhoidon ja pienemmät ryhmäkoot kouluihin.
Niin mitäs sellaista sä ostat sillä palkalla josta et maksa veroa? En nyt itse keksi yhtäkään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei osaa hyödyntää tähteitä! Ei osata jatkaa toisilla aineilla jos jostain jää vähän ylimääräistä, mieluummin kipataan bioskiin. Eli heitetään rahaa roskiin.
Mulla on nyt parhaillaan uunissa kasvisfrittatan tyyppinen setti. Siinä on kaikenlaista ylijäämää pakastimesta ja vähän nahkeaksi menneitä kasviksia jääkaapista, yhden persiljanraadon jämät, puolikas purkki tacoaterialta jäänyttä ranskankermaa, kermatilkka tölkin pohjalta, muutama munanen sekä juustonkannikat raastettuna. Jokainen näistä olis voinut päätyä biojätteeseen, mutta eipäs päätynytkään. Tuossa on mulle monen päivän aamiaiset.
Kun frittata tulee uunista, sinne menee seuraavaksi perunarieskoja eilisestä perunamuusin jämästä. Syödään niitä pakastimesta löytyneen hirvikeiton kanssa. Keittoon lisään perunaa ja lihalientä, että riittää viidelle.
Mitä vit tähteitä?:D
Meillä nuollaan perunamuusikattilat ja kaikki häviää pöydästä kuin siinä olisi käynyt joku nälkäläislauma.
Ei tule ylimääräistä kun se ruoka syödään pois kun on ruoka- aika.
No mutta sittenhän teillä on asia kunnossa, ei mene haaskuuseen. Meillä asuu viisi ihmistä, mutta en voi koskaan tietää montako syöjää lopulta ilmestyy paikalle kun ruoka pöytään kannetaan. Siksi jää ylijäämää joskus enempi ja joskus vähempi. En heitä pois vaan syötän miehelle seuraavana päivänä lounaaksi tai teen kuten tuossa aiemmin selostin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50e/viikko ei kyll hirveen halpaa ole. Meillä juodaan kahvia ja käydään välillä ulkona syömässä, eikä siltikään mee noin paljoa. Eikä ees oo mikään makaroonidieetti
Kuten sanoin, halvemmallakin pääsee, jos syö vain yhden lämpimän aterian.
Syödään kylläkin kaksi lämmintä ateriaa. Ensimmäinen töissä ja toinen kotona. Tähän päälle aamupala ja mahdolliset välipalat.
Ja sinä jätit laskematta sen työpaikkalounaan mukaan? Meinaan eväitä ei tuolla sun budjetilla kyllä oteta töihin kotoa.
Jo pelkistä työpaikkalounaista tulee kahdelta ihmiseltä 70 euroa viikko.
En jättänyt laskematta ja ihan eväät otetaan. Molempien eväät on yhteensä 45e/kk ja kotona syötävät ruuat ~20e/vk
Soijat herneet naudanlihat ja maito ainakin pois minulta. Ehdottomasti lisää tuoreita kasviksia ja jotain juustoa. Silakat saa lauttasaaren sillalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 4,5 tonnin liksa ja maksan siitä veroa 27%. Alv on 24%Minä maksaisin itse asiassa mieluummin enemmänkin veroa, jos sillä saisi paremman vanhustenhoidon, terveydenhoidon ja pienemmät ryhmäkoot kouluihin.
Niin mitäs sellaista sä ostat sillä palkalla josta et maksa veroa? En nyt itse keksi yhtäkään asiaa.
27+24 on minun matikallani 51%, ei 80. Odotan edelleen sinulta vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene meilläkään noin paljon, koska syödään arkisin opiskelijalounaat ja illalla vaan jotain pientä leipää. Mutta tossa on kaksi lämmintä ateriaa per päivä itse tehtynä, joten ei voi verrata.
Jos syöt opiskelijalounaat, niin laske vaan niiden hinnat ruokamenoihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Salaatit, kasvikset ja hedelmät huutaa poissaolollaan.
Syön niitä 6 kpl päivä. Aamupala, lounas, vpaloja ja päivällistä. Ei riittäisi mulle.Kyllä sulle tuo ruokamäärä riittäisi hyvinkin, riittää mun raksamiehellekin.
Mutta tietysti jos haluat enemmän vihanneksia ja hedelmiä, jätät sen proteiinipitoisemman toisen lounaan väliin ja teet salaatin sen sijaan. Samalla summalla pärjää! Tilalle siis salaattitarvikkeita kaksinkertaisesti, Lidlistä kahden kilon pussi omenoita, halvimpia banaaneja ja mandariineja, alle kympillä onnistuu. Pois jää vaikkapa toinen pkt jauhelijaa ja soijarouhe.
Ei riitä.
Se pitää tälläisen kohtuu raskasta työtä tekevän ihmisen syödä niin ne kalorit kuin se salaattikin. Ruoka täyttää ja salaatit ja rehut pitää terveenä.
Ei ne nyt toisiaan pois sulje!!!:D
Talvella tuli kokeiltua, niin yksinelävä pärjää ruoan puolesta 50 eurolla koko kuukauden. (Enkä syönyt puuroja, enkä käynyt kerjuulla.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50e/viikko ei kyll hirveen halpaa ole. Meillä juodaan kahvia ja käydään välillä ulkona syömässä, eikä siltikään mee noin paljoa. Eikä ees oo mikään makaroonidieetti
Kuten sanoin, halvemmallakin pääsee, jos syö vain yhden lämpimän aterian.
Syödään kylläkin kaksi lämmintä ateriaa. Ensimmäinen töissä ja toinen kotona. Tähän päälle aamupala ja mahdolliset välipalat.
Ja sinä jätit laskematta sen työpaikkalounaan mukaan? Meinaan eväitä ei tuolla sun budjetilla kyllä oteta töihin kotoa.
Jo pelkistä työpaikkalounaista tulee kahdelta ihmiseltä 70 euroa viikko.
En jättänyt laskematta ja ihan eväät otetaan. Molempien eväät on yhteensä 45e/kk ja kotona syötävät ruuat ~20e/vk
Ole hyvä ja laita lista, niin uskon. Muuten en.
Vierailija kirjoitti:
Soijat herneet naudanlihat ja maito ainakin pois minulta. Ehdottomasti lisää tuoreita kasviksia ja jotain juustoa. Silakat saa lauttasaaren sillalta.
Mitä sä sitten syöt, annapa esimerkkilista. Ja sulla on aikaa tuntitolkulla joka viikko kalastella sillalla? ;-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
27+24 on minun matikallani 51%, ei 80. Odotan edelleen sinulta vastausta.
Mitä. Sellaista. Sä. Ostat. Sun. Palkalla. Mistä. Ei. Mene. Veroa???
Mitä. Saat. Ostettua. Verottomana???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
- jauhopaketti 1€
- margariini 40snt
- kurkku 60 snt
- 2x maito 2€
- kahvi 2€
- juusto 3€
- 5x makaronipussi 1€
T. Tulis jo liksa
Voi on kallista, pahaa ja lisäksi v*ttumainen esim. levittää leivän päälle, kun on kivikovaa. Enkä halua pitää sitä pöydällä lämpenemässä ja härskiintymässä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Talvella tuli kokeiltua, niin yksinelävä pärjää ruoan puolesta 50 eurolla koko kuukauden. (Enkä syönyt puuroja, enkä käynyt kerjuulla.)
Totta kai pärjää, tuolla munkin listalla yksinelävä naisihminen pärjää kuukauden. Itse en tarvitsisi kuin yhden lämpimän aterian päivässä. Nyt oli puhe kahdesta syöjästä ja kahdesta lämpimästä ateriasta per päivä, ja runsaasta ateriasta, koska toinen syöjä meillä on fyysistä työtä tekevä mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
- jauhopaketti 1€
- margariini 40snt
- kurkku 60 snt
- 2x maito 2€
- kahvi 2€
- juusto 3€
- 5x makaronipussi 1€
T. Tulis jo liksa
Voi on kallista, pahaa ja lisäksi v*ttumainen esim. levittää leivän päälle, kun on kivikovaa. Enkä halua pitää sitä pöydällä lämpenemässä ja härskiintymässä.
-eri
Eipä ole kallista. Juustohöylällä onnistuu leivän päälle.