Miksi Prismoissa (ja S-marketeissa) tomaatit ja kurkut on vierekkäin?
Kyllähän jokainen tietää, että kurkkua ei saisi koskaan säilyttää tomaatin lähellä, sillä tomaatista erittyvä etyleeni kellastuttaa ja kitkeröittää kurkun.
No niin, taas tänään Tampereen Kalevan Prismassa oli vain keltaisia nuupahtaneita kurkkuja.
Onko paikalla yhtään hevi-tuotevastaavaa, joka osaisi kommentoida, miksi niin moni kauppa tämän virheen kuitenkin tekee? Usein vaikka tuote näyttää vielä kaupassa hyvältä, niin se pilaantuu kotona päivässä, kun se on säilytetty kaupassa väärin. Näin on kaikkien S-marketista ostamieni kurkkujen kanssa käynyt. Yritän etsiä pinon alimmista yhden vihreämmän, joka onkin ok näköinen, mutta seuraavana päivänä kotona se onkin jo pilallinen. Vaikka minä pidän huolen siitä, että säilytän kurkun oikein.
Erityiskiitos tässä samalla Lidlille. Kasviksenne on useimmiten aivan huippuja! Ostan muualta enää vain pakkotilanteessa, vaikka Lidlistä saa laadukkaimmat.
Kommentit (32)
Että tuulipukukansa löytää ainoat käyttämänsä kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö se muka siitä kurkun muovikääreestäkin läpi? Täällä kaupoissa kaikki kurkut aina muovissa (Pohjois Helsinki)
Voit testata. Osta kaksi kurkkua, joiden käärettä et avaa. Säilytä toinen tomaattien vieressä, ja toinen asianmukaisesti.
Hah, empä ole kyllä koskaan huomannut tämmöistä ilmiötä vaikka mulla on samassa vihanneslaatikossa tomaatit ja kurkut :D
Vierailija kirjoitti:
Että tuulipukukansa löytää ainoat käyttämänsä kasvikset.
:D
Tätä logistista perustetta epäilinkin. Täytyy silti laittaa palautetta Prismaan.
Itse pitää olla aina joka paikassa.
-ap
What? En ole kuullut tällaisesta ikinä! Meillä säilytetään kaikki samassa vihanneslaatikossa jääkaapissa eikä koskaan ole mennyt kurkku keltaiseksi.
Luuleeko ap olevansa parempi ihminen syömällä erikoisia kasviksia?
Kyse on ns. käyttöyhteysajattelusta: Tomaattia ja tuorekurkkua käytetään useimmiten yhdessä esimerkiksi salaattiin. Niimpä molempien myyntiluvut nousevat, kun ne sijaitsevat kaupassa lähekkäin.
Lidlistä olen samaa mieltä, mutta aika heikkoa provoamista. "Keltaisia" kurkkuja. Niin varmaan.
Ovat luultavasti juuri siitä syystä vierekkäin, että sama henkilö, joka yleensä ostaa kurkkuja, ostaa myös samalla tomaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ap olevansa parempi ihminen syömällä erikoisia kasviksia?
Ovatko tomaatti ja kurkku sinun mielestäsi erikoisia kasviksia?
Mitkä sitten ovat mielestäsi tavallisia?
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä olen samaa mieltä, mutta aika heikkoa provoamista. "Keltaisia" kurkkuja. Niin varmaan.
Joka ikinen. Monta laatikkoa keltaisia kurkkuja. Menkää itse Kalevan Prismaan katsomaan, sinne on vapaa pääsy ja on auki tänään iltakymmeneen, että kauempaakin vielä ehtii.
Muussa tapauksessa turha yrittää syyttää provoamiseksi.
-ap
Kurkun pitää olla väriltään tummanvihreä, ei kellertävän vihreä. Siitä kai tässä on kyse. Viinirypäleet taas, jos ovat tummempaa vihreää, ovat kitkeriä. Vaaleanvihreät, lähes kellertävät rypäleet ovat poikkeuksetta makeita.
Niille, jotka eivät ole mausta tai laadusta niin tarkkoja, on kaikki vihreät vain vihreitä.
Vierailija kirjoitti:
What? En ole kuullut tällaisesta ikinä! Meillä säilytetään kaikki samassa vihanneslaatikossa jääkaapissa eikä koskaan ole mennyt kurkku keltaiseksi.
Täällä säilytystietoutta ruokahävikin vähentämiseksi:
https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokavisa-vastuullisuus-ruokake…
Minua taas ihmetyttää suuresti että miksi prismat myyvät sellaisia ylisuuria varmasti
tehotuotettuja kasviksia. Ihan vaan hevi-osastojen vastaaville tiedoksi että isompi ei ole parempi.
Isommat sisältävät vähemmän ravintoaineita ja eivät maistu miltään. Onko prisman ns. halpuuttaaminen syynä miksi hankitte sellaisia tehotuotettuja epäluonnollisia kasviksia.
Vale vajetta kompensoidaan isoilla kasviksilla. Iso kurkku painaa enemmän ja näin ollen hintakin korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ihmetyttää suuresti että miksi prismat myyvät sellaisia ylisuuria varmasti
tehotuotettuja kasviksia. Ihan vaan hevi-osastojen vastaaville tiedoksi että isompi ei ole parempi.
Isommat sisältävät vähemmän ravintoaineita ja eivät maistu miltään. Onko prisman ns. halpuuttaaminen syynä miksi hankitte sellaisia tehotuotettuja epäluonnollisia kasviksia.Vale vajetta kompensoidaan isoilla kasviksilla. Iso kurkku painaa enemmän ja näin ollen hintakin korkeampi.
S-ryhmä on kuulemma niin iso ostaja, että tuottajan pitää pystyä tuottamaan tarpeeksi isoja määriä. Pieniltä ei hankita, koska saatavuudesta koko ketjulle ei olisi takeita. Paikalliset tuottajat on eri asia, Prismoissa voi olla paikallisia tuotteita jolloin vähempikin määrä riittää.
Ne tehotuotetut on varmaan sitten juuri niiltä tuottajilta, jotka kykenevät sitoutumaan tarpeeksi suuriin tuotantomääriin.
Siksi kun niitä laitetaan voileivälle päällekkäin. Kurkku alle ja tomaatti päälle, vai oliko se toisinpäin?
ja paskan vitut. Kurkku menee huonoksi liian kylmässä, tai jos se tynkä jää mätänemään
Vierailija kirjoitti:
Tomaatteja ei kuulu säilyttää jääkaapissa. Jos kuitenkin haluat että tomaatit maistuvat kitkeriltä, niin toimi toki noin. :)
Meneekö se muka siitä kurkun muovikääreestäkin läpi? Täällä kaupoissa kaikki kurkut aina muovissa (Pohjois Helsinki)